ترفندهای عکاسی از منظره با موبایل!

ترفندهای عکاسی از منظره با موبایل!

به قلم: تحریریه چیدانه

امروز به نام روز جهانی عکاسی از طبیعت نامگذاری شده است. همچنین این روزها طبیعت بهاری بیشتر از هر چیزی جلوه نمایی می کند و همگان را به مهمانی رنگ های سبز و درخشان درختان و آسمان زیبا دعوت می نماید. اگر از طرفداران طبیعت گردی و گشت و گذار هستید و علاقه مندید از منظره های زیبای اطرافتان عکس های چشم نواز و زیبا تهیه کنید، با چیدانه همراه باشید. در این مطلب راهکارهایی را برای عکاسی از منظره با موبایل و گرفتن عکس‌های تاثیرگذار با شما به اشتراک می‌گذاریم.

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که منظره ی پیش رویتان بسیار زیبا و دلفریب به نظر برسد اما عکس هایی که از آن می گیرید، چندان چنگی به دل نمی زند. با چند ترفند ساده و با کمی دقت و تمرین می توانید با دوربین تلفن همراه تان عکس هایی زیبا و جذاب از طبیعت اطراف تان تهیه کنید.

چوب و هنر

برای عکاسی از منظره با موبایل

برای عکاسی از منظره با موبایل، محیط اطرافتان را خوب بگردید!

لازم نیست شما به یک طبیعت بکر و دست نخورده با درختانی افراشته و حیوانات وحشی سفر کنید تا بتوانید عکاسی منظره نمائید. امروزه در بیشتر شهر های بزرگ، پارک هایی وجود دارند که با کمی صبر و حوصله می توانید عکس هایی از آن ها بردارید که این سوال را در ذهن بینندگان نقش دهد که «اینجا کجاست؟». یک دریاچه کوچک در اطراف شهر و حتی درختان بلند کناره اتوبان ها نیز می توانند سوژه های خوبی برای عکاسی طبیعت باشند.
به محیط اطراف تان خوب نگاه کنید قطعا در میان چند درخت کنار هم به راحتی می‌توانید یک کادر زیبا از برگ های رقصان در باد با پشت زمینه آسمان آبی تهیه نمائید. حتی زمین های چمن کنار خیابان ها هم می توانند سوژه های جذابی برای عکاسی شما داشته باشند. تنها لازم است در اولین منطقه سرسبزی که دیده اید، کمی قدم بزنید و خوب ببینید؛ حتما عکس های زیبایی خواهید گرفت.

در عکاسی با موبایل، نقطه نظر را در عکس نشان دهید!

در عکاسی با موبایل، نقطه نظر را در عکس نشان دهید!

عموما منظره های طبیعی زیبا هستند اما علت اصلی ای که عکس های ما از آن ها زیبا به نظر نمی‌رسند این است که عکس های ما عموما فاقد یک سوژه یا نقطه نظر خاص هستند. بهترین راه برای زیبا تر نمودن یک عکس منظره، حضور یک سوژه خارجی و نمایش تفاوت آن با تصویر غالب زمینه است. به طور مثال عکس یک آسمان ابری زمانی زیباست که عنصری خارج از آن در عکس دیده شود.

مطلب پیشنهادی: موضوع عکاسی در خانه: 16 سوژه فوق العاده برای عکاسی

در واقع وجود یک نقطه نظر در عکس سبب می‌شود که چشمان بینندگان لحظه ای استراحت کنند و بار دیگر به تماشای عکس شما بنشینند. این کار موجب می‌شود عکس شما بسیار جذاب تر به نظر برسد. این نقطه نظر می‌تواند هر چیزی باشد، یک شاخه درخت، یک ساختمان، یک چوب روی آب یا حتی یک خودرو کنار خیابان.
از طرفی قرار گرفتن درست نقطه نظر در کادر سبب می شود که عکس شما با ترکیب بندی بهتری به نظر بیاید. به طور مثال اگر سوژه ای بر روی خط افق قرار داشته باشد به عکس شما حس پرسپکتیو فضا را بیشتر می بخشد و عکس را از دوبعدی و تخت بودن می رهاند.

عکاسی از گل ها از بالا

برای عکاسی، از جزییات غافل نشوید!

این روزها در پارک ها گل های تازه کاشته شده اند. به جای چیدن آن ها می توانیم عکس های خوبی از آن ها تهیه کنیم. یک روش این است که از گل ها از بالا عکاسی کنیم تا در کنار سایر گل ها و در کنار زمینه سبز رنگ چمن، عکس زیبایی از آن ها تهیه کنیم.

جزییات در عکاسی با موبایل
حتی وجود عناصر جزئی دیگر در طبیعت مانند سایه درختان و ردیف حشرات و حتی سنگ های یک جوی آب می توانند سوژه های عالی برای عکس های شما باشند. وقتی در طبیعت قدم می زنید فقط به منظره پیش رویتان نگاه نکنید. گاهی زیر پاهایتان چیزهایی می‌یابید که عکس های خوبی می‌توانید از آن ها تهیه کنید. حتی می‌توانید برگ ها و شکوفه های پراکنده روی زمین را جمع کنید و با آن ها عکس های زیبایی بسازید.

نور در عکاس با موبایل

نورها را در عکاسی از منظره دریابید!

عکاسی تماما کار با نورهاست. اگر نور نباشد نمی توان هیچ عکسی گرفت. هرچه زمان مناسبی برای عکاسی انتخاب کنید، عکسهایتان بهتر می شوند. صبح ها و ساعات پیش از غروب بهترین زمان برای استفاده از نور طبیعی است. اگر حتی در روزی ابری یا بارانی به عکاسی می‌روید، از آسمان و بازی ابرها استفاده کنید.

به طور مثال تصویر خورشید در حال غروب از میان ابرهای تیره بارانی شاید حتی بیشتر از یک آسمان صاف آبی جذاب به نظر برسد. اگر هم در زیر درخشش خورشید در حال عکاسی هستید، می توانید با قرار دادن یک سوژه در مقابل نور خورشید از آن عکاسی ضد نور کنید.
سایه های آدم ها و درختان در کنار هم نیز خطوط زیبایی ایجاد میکنند که می توانند عکس های خوبی برای شما بیافرینند. همه چیز به خلاقیت شما بستگی دارد. سعی کنید از تمام آنچه در طبیعت می بینید، به درستی استفاده کنید.

ترکیب بندی عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی از منظره با موبایل

در عکاسی منظره با موبایل، ترکیب‌بندی را رعایت کنید!

ممکن است وقتی که شروع به عکاسی طبیعت می‌کنید، از ترکیب بندی های شلوغ استفاده کنید. ترکیب بندی نقش بسیار مهمی در عکاسی منظره با موبایل دارد. به هیچ وجه نباید در این مورد عجله کنید. اگر از خط افق به درستی استفاده کنید و دو سوم بالایی کادر را با سطح آسمان پر کنید، به ترکیب بندی های بهتری دست پیدا می کنید. فراموش نکنید که هیچ کس عکس هایی که دارای ترکیب بندی های بد هستند، به یاد نمی‌آورد. هرچه ترکیب بندی شما ساده تر باشد عکس شما بیشتر به چشم می‌آید و بیشتر در ذهن بینندگان باقی می‌ماند.

عکاسی منظره

بعد از اینکه منظره مورد نظرتان را پیدا کردید، کمی به سوژه نزدیک و یا دورتر شوید تا کادر بهتری پیدا کنید. فراموش نکنید هر عنصری که در عکس شما است اگر اهمیتی در کادر نداشته باشد، به عکس شما لطمه ای جبران نا پذیر وارد می نماید.
یکی از ترفند های ترکیب بندی بهتر در عکاسی طبیعت، عکاسی از زاویه ای پایین تر است. وقتی کمی پایین تر بیایید، سطح بیشتری از آسمان را در عکس نشان می‌دهید. همچنین می‌توانید از پایین ابرها عکاسی کنید. نقاط طلایی در ترکیب بندی را نیز فراموش نکنید. سعی کنید سوژه ها را تا جای ممکن در نقاط طلایی قرار دهید.عکاسی از منظره با موبایل

کلام آخر

از شما دعوت می کنیم در روز جهانی عکاسی از طبیعت، عکس های زیبا با تلفن همراه تان خلق کنید و برای ما ارسال کنید.

نویسنده: عرفان شریف نژاد | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه