بیش از 50 مدل دیوارکوب آشپزخانه برای تزیین خلاقانه دیوار

بیش از 50 مدل دیوارکوب آشپزخانه برای تزیین خلاقانه دیوار

به قلم: فهیمه مصدرالامور

از راه‌های جذاب برای زیباترکردن هر خانه‌ای، به کاربردن اکسسوری‌های تزییناتی و زینتی است. دیوارکوب‌های تزیینی اکسسوری‌هایی هستند که معمولا در راهروی ورودی و سالن پذیرایی و اتاق خواب و آشپزخانه استفاده می‌شوند. یکی از انواع این دیوارکوب‌ها، دیوارکوب آشپزخانه است که در آشپزخانه‌های مدرن و امروزی هم بسیار کاربرد دارد. با استفاده از عناصر تزیینی دکوراسیون مانند انواع مدل دیوارکوب برای آشپزخانه؛ می‌توان فضای دلنشین و متمایزی را به‌وجود آورد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب کند و باعث آرامش و انرژی مثبت در خانه شود.
در ادامه این مقاله از چیدانه، با انواع دیوارکوب و 15 مدل و طرح زیبا از آن‌ها آشنا خواهید شد.

طرح دیوارکوب آشپزخانه و کاربرد آن در دکوراسیون

معمولا در دکوراسیون دیوارهای آشپزخانه، اضافه کردن عناصر و المان‌هایی که می‌توانند انرژی فضا را تغییر دهند؛ در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال وسایل تزیینی مختلفی از دیوارکوب تزیینی مانند: بشقاب، دیوارکوب سفالی برای آشپزخانه و تابلوهای هنری گرفته تا مجسمه‌های گوناگون و حتی یک تکه پارچه یا استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های خاص و کاغذ دیواری‌های مناسب برای تزیین دیوار هر آشپزخانه‌ای، تاثیر زیادی در روحیه افراد در منزل و فضاسازی و چیدمان دارد و هر کدام می‌تواند جزو دیوارکوب مخصوص آشپزخانه باشد.

تابلو فرش ریحان

دیوارکوب‌ها دارای انواع مختلفی هستند که انتخاب آن‌ها به سلیقه شخصی و نیاز شما بستگی دارد. از انواع مدل دیوارکوب برای آشپزخانه، بشقاب دیوارکوب، جزء پرطرفدارترین‌هاست. شما می‌توانید تعدادی بشقاب با طرح و رنگ مختلف را تهیه کنید سپس آن‌ها را روی بخش مناسبی از دیوار نصب کنید.

اگر می‌خواهید دیوارهای خود را با بشقاب دیواری تزیین کرده و فضایی متفاوت ایجاد کنید، اولین چیزی که باید به آن توجه نمایید این است که دیوارهای شما رنگ روشن و تک رنگ باشند.

15 ایده تزیینی برای مدل دیوارکوب مناسب آشپزخانه

ایده های زیر به شما کمک می کند تا بهترین دیوارکوب تزیینی آشپزخانه را متناسب با سلیقه خودتان و سبک دکوراسیون آشپزخانه منزل خود انتخاب کنید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1. دیوارکوب آشپزخانه با استفاده از متن‌های زیبا

می توانید یک تابلو دیواری با متن مورد علاقه خود درست کنید و آن را به دیوار آشپزخانه بیاویزید.

2. طرح دیوارکوب با کاغذ دیواری

می توانید کاغذ دیواری را قاب کنید و یک دیوارکوب تزیینی خلاقانه برای آشپزخانه بسازید. حتی می توانید طرحی را برای کاغذ دیواری انتخاب کنید که مرتبط با فضای آشپزخانه و آشپزی باشد.

مطلب مرتبط: قاب گرفتن کاغذ دیواری، این کاغذ همه فن حریف!

3. تابلو خوشامدگویی به‌عنوان دیوارکوب

یک تابلو خوشامدگویی برای آشپزخانه درست کنید و از این طریق قلب خانه را دلپذیر تر کنید.

4. ساعت‌دیواری به عنوان دیوارکوب تزیینی آشپزخانه

خیلی وقت‌ها برای پخت و پز یا کارهای دیگر در آشپزخانه نیاز به زمان گرفتن دارید. می توانید از ساعت دیواری به عنوان یک دیوارکوب تزیینی برای آشپزخانه استفاده کنید. وسیله ای که هم زیباست و هم بسیار کاربردی.

5. دیوارکوب مخصوص آشپزخانه با تخته سیاه

تخته سیاه می تواند یک دیوارکوب تزیینی نوستالژی باشد در عین اینکه بسیار هم به دردتان می خورد. می توانید هر بار با یک طرح خاص تزیینش کنید یا حتی چیزهای مهم را آنجا یادداشت کنید تا همیشه جلوی چشمتان باشد.

6. نقاشی‌های سه بعدی زیبا برای دیوارکوب تزیینی

نقاشی سه بعدی روی دیوار یک تابلو دیوارکوب نیست. اما می تواند به همان اندازه دیوار آشپزخانه را زیباتر کند.

7. قاب‌های خلاقانه به عنوان دیوارکوب آشپزخانه

میوه های مصنوعی را قاب بگیرید، تابلویی از عکس خوراکی های خوشمزه درست کنید یا حتی از وسایل کاربردی آشپزخانه که زیبا هستند به عنوان دیوارکوب استفاده کنید.

8. اثر هنری در دکوراسیون آشپزخانه

یک دیوار آشپزخانه را به عنوان دیوار خاطره در نظر بگیرید. این کار را می توانید روی یخچال هم انجام دهید. با عکس های یادگاری ارزشمندتان یه اثر هنری خلق کنید و به عنوان دیوارکوب تزیینی به دیوار آشپزخانه بیاویزید.

9. انواع بشقاب دیوارکوب آشپزخانه؛ پرطرفدارترین دیوارکوب تزیینی

از انواع مدل دیوارکوب، بشقاب از دیرباز به عنوان دکوراسیون سنتی و مدرن در بین مردم سراسر جهان محبوبیت داشته است. این مدل دیوارکوب تزیینی آشپزخانه، پر از داستان است و یادگاری بسیار خیره‌کننده‌ای به شمار می‌آید. این دیوارکوب‌ها پیشینه‌ای بسیار طولانی در فرهنگ و آداب و رسوم ما ایرانی‌ها دارند که در ادامه مقاله با این اکسسوری و ویژگی‌های آن در دکوراسیون و چیدمان خانه و آشپزخانه بیشتر آشنا خواهید شد.

  • شکل‌گیری بشقاب دیوارکوب به آسیای شرق دور یعنی ژاپن و چین برمی‌گردد. به طور معمول بر روی آنها از تصاویر مینیاتوری شرقی، ایرانی و اسلامی نگارگری می‌شود.
  • برخی اوقات یک تغییر خلاقانه فضای خانه را کاملا تغییر می‌دهد. این  تغییر را با استفاده از بشقاب دیوارکوب آشپزخانه می‌توان ایجاد کرد. تزیین با بشقاب، فضا و شخصیت خانه شما را کاملا تغییر می‌دهد. تصاویر طبیعی و ساده و نیز سبک مدرن بر روی این بشقاب‌ها مورد استقبال سلیقه‌های مختلف است.
  • جالب است بدانید که بشقاب دیوارکوب آشپزخانه، درواقع ابزاری برای تزیین خانه به سبک دوران باستان است که به فضا، ظرافت می‌بخشد و جلوه‌ای متفاوت و آرام‌بخش ایجاد می‌کند.
  • سال‌هاست که بشقاب دیوارکوب در تزیینات خانه به عنوان نماد اشراف و عزت مورد استفاده قرار گرفته است. از طرف دیگر، مدل‌های این بشقاب‌های مدرن که به عنوان دیوارکوب تزیینی طراحی شده‌اند، توجه زیادی را به خود جلب کرده.
  • انواع بشقاب دیوارکوب برای آشپزخانه، هارمونی و تحرک را برای انواع چیدمان سبک‌های خانه و آشپزخانه به ارمغان می‌آورند.
  • دیوارکوب‌های قدیمی ما معمولا بی‌استفاده و در کابینت آشپزخانه‌مان رها شده‌اند. دیگر وقتش رسیده که این بشقاب‌های زیبا و پرطرفدار را آزاد کنید و بگذارید تا در معرض دیدتان باشند و به دیوارهای آشپزخانه‌تان روحی تازه دهند!

دیوارکوب چینی آشپزخانه

بهترین مدل بشقاب دیوارکوب آشپزخانه، صنایع چینی است که از قدیم تا به امروز جایگاه خود را در بین خانواده‌ها حفظ کرده است. تزیین دیوار آشپزخانه با بشقاب چینی اقدامی است که تقریبا در فرهنگ همه کشورها وجود دارد.

مدل بشقاب دیوارکوب شیشه‌ای

از جمله دیوارکوب‌های جذاب می‌توان به بشقاب دیوارکوب آشپزخانه؛ مدل شیشه‌ای اشاره کرد که در اکثر آپارتمان‌های سبک مدرن امروزی دیده می‌شوند. این بشقاب را همچنین روی میز و برای پذیرایی هم استفاده می‌کنند.

از این محصول هنر دست، منحصر به فرد و فوق العاده می‌توان برای تزیین پذیرایی، اتاق‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها، محافل گردهمایی و دورهمی‌های عاشقانه و شاعرانه به خوبی استفاده کرد.

بشقاب سفالی برای آشپزخانه

یکی از کاربردهای بشقاب سفالی استفاده آن‌ها به‌عنوان دیوارکوب است که از قدیم نیز بسیار رایج بوده است. دیوارکوب سفالی همیشه پرطرفدار بوده و از انواع مدل دیوارکوب آشپزخانه است که هنوز نیز یکی از وسایل دکوری بسیار شیک و بااصالت محسوب می‌شود. دیوارکوب سفالی از خاک رس درست می‌شود که اگر حرارت داده شود تبدیل به سرامیک می‌شود. از طرفی پایه مواد اولیه تمام سرامیک‌ها خاک است به همین علت می‌توان گفت دیوارکوب‌ها در دو جنس سفالی و سرامیکی وجود دارند.

اگر می‌خواهید دیوارکوب سفالی استفاده کنید می‌توانید آن‌ها را به صورت نقاشی‌شده خریداری کنید.

همینطور دیوارکوب فانتزی که با انواع نقش و نگارهای مختلف وجود دارد و با هر سلیقه‌ای که باشید می‌توانید دیوارکوب مناسب آشپزخانه خود را پیدا کنید. یا اگر ذوق نقاشی دارید و خطاطی بلدید می‌توانید طرحی ساده از دیوارکوب سفالی بگیرید و به سلیقه خودتان به آن‌ها شکل دهید و روی آن را نقاشی کنید.

بشقاب مینیاتوری شاه عباسی

دیوارکوب مینیاتوری گل و مرغی

بشقاب دیوارکوب گل‌سرخی

از سبک‌های سنتی بشقاب دیوارکوب آشپزخانه

طرح دیوارکوب آشپزخانه، مانند: گل‌سرخی، شاه‌عباسی و گل و مرغی، محیط شما را سنتی جلوه می‌دهد. در کنار این بشقاب‌های سنتی و پرنقش از تعدادی بشقاب دیوارکوب رنگی بسیار ساده استفاده کنید تا جلوه زیباتری به دیوار شما بدهد. این دیوارکوب‌های سنتی برای دیوارهای بخش غذاخوری و آشپزخانه مناسب‌تر است. چیدمان این دیوارکوب‌ها در کنار هم بسته به سلیقه و فضایی که در اختیار دارید، می‌تواند ردیفی، متقارن و نامنظم باشد.

دیوارکوب آشپزخانه و کاربرد آن در دکوراسیون

به طور کلی انواع بشقاب دیوارکوب برای آشپزخانه ابزارهای تزیینی رنگی هستند و وقتی آنها را با نقش و نگار روی دیوارهای طرح‌دار خود آویزان می‌کنید، محصول دیده نمی‌شود و جلوه‌ای ناموزون به خود می‎‌گیرد. بنابراین، اگر دیوارهای شما با کاغذ دیواری‌های طرح‌دار پوشانده شده و یا با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی شده‌است، ابتدا باید رنگ دیوار آشپزخانه‌تان را تغییر دهید.

آشپزخانه‌ها و فضاهای ناهارخوری

استفاده از بشقاب در مطبخ و ناهارخوری کاملا به‌جا است. می‌توان از مدل دیوارکوب و بشقاب‌های با طرح‌های مختلف (گلدار یا طرح میوه و…)، در فضای ناهارخوری یا دیوار آشپزخانه استفاده کرد. بشقاب دیوارکوب آشپزخانه با رنگ‌های مختلف بر روی دیوارهای با رنگ خنثی یا تیره، به دیوار جلوه خوبی می‌دهد.

مثلا بشقاب تزیینی سرامیکی با پس زمینه روشن برای دیوارهای با رنگ تیره که مخالف رنگ بشقاب‌های شماست، مناسب‌تر است.

فاصله‌ها را در نصب دیوارکوب رعایت کنید

قبل از نصب دیوارکوب روی دیوار، آن‌ها را روی میز بگذارید و با جابه‌جا کردن آن‌ها روی میز ابتدا مدل دلخواه را تعیین و بعد برای نصب آن اقدام کنید. بهترین فاصله بین بشقاب دیوارکوب آشپزخانه از یکدیگر حدود 15 سانتی‌متر است و کمترین فاصله بالاترین بشقاب از سقف نیز 20 سانتی‌متر است.

برای نصب بشقاب‌ها به دیوار می‌‌توانید از قلاب‌هایی که چهار طرف بشقاب را پوشش می‌دهند یا از برچسب‌های مخصوص استفاده کنید.

نقاشی روی بشقاب دیوارکوب

بشقاب دیوارکوب آشپزخانه یا بشقاب دیواری یکی از هنرهای دیرین شرق آسیا است که در زمان قدیم طرح‌های سنتی، اسلیمی و… روی بشقاب‌ها طراحی میشد، ولی امروزه علاوه بر طرح‌های سنتی از طرح‌های فانتزی نیز استفاده می‌شود. با رنگ‌های اکریلیک و یا ویترای می‌توانید روی دیوارکوب‌ها نقش‌آفرینی کنید. مطمئن باشید هر نقشی زیبایی خود را دارد پس زمان آن است دست به کار شده و بشقابی تزیینی برای منزلتان تهیه کنید. رنگ‌های اکریلیک با لایه‌ای از وارنیش علاوه بر براق کردن طرح این امکان را می‌دهد تا بشقاب دیوارکوب‌تان قابل شستشو نیز باشد.

10. دیوار کوب تزیینی آشپزخانه با پارچه

هر نوع پارچه ضخیم و نقش‌دار حتی قالیچه را می‌توان به عنوان دیوارکوب در آشپزخانه نصب کرد. این تزیینات به فضا رنگ و لعاب و حس ملایمت و نرمی می‌دهند.

این مطلب هم جالب توجه است: تاپستری چیست، با این هنر ایده هایتان را ببافید!

11. آینه؛ دیوارکوب تزیینی مناسب آشپزخانه

دیوارکوب آشپزخانه با استفاده از آینه، نور را منعکس می‌کند و کمک می‌کند فضای کوچک آشپزخانه بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد.

12. چیدمان قفسه‌ها در آشپزخانه

قفسه‌های دیوارکوب و شلف‌ها و طبقه‌ها نیز در طرح‌ها و مدل‌های مختلف امروزه رواج پیدا کرده‌اند که می‌توانید از آن‌ها در نقش دیوارکوب مخصوص استفاده کنید. همچنین می‌توانید کتاب، عکس، مجسمه دکوری و لوازم دیگری را روی قفسه‌ها قرار دهید.

13. لامپ‌ها؛ نوعی دیوارکوب نورانی

از لامپ‌ها و لوسترهای دیوارکوبی استفاده کنید که پایه‌های آن‌ها، طراحی چشم‌گیر و قشنگی داشته باشد. استفاده از این لامپ‌ها، هم به نور و روشنایی بهتر آشپزخانه کمک می‌کند و هم با داشتن پایه‌های مدل‌دار آن‌ها، یک نوع دیوارکوب آشپزخانه زیبا و تزیینی به حساب می‌آیند.

مطلب پیشنهادی: انواع چراغ دیوارکوب؛ چه مدلی برای تزیین دیوار بخرم؟

14. دیوارکوب تزیینی از جنس گل و گیاه

استفاده از گل و گیاه مناسب و طبیعی تاثیر زیادی در روحیه افراد خانواده دارد. گل‌ها و گیاهان مختلف را می‌توانید روی طاقچه دیوارکوب برای آشپزخانه قرار دهید یا از گلدان‌های جدیدی که قابلیت نصب روی دیوار را دارند استفاده کنید و محیطی زیبا، شاداب، سرزنده و طبیعی به وجود آورید.

15. دیوارکوب چوبی و مدرن

از دیوارکوب‌های چوبی ضدآب نیز می‌توان در بخش‌هایی از آشپزخانه برای جلوه بیشتر دیوار بین کابینت استفاده کرد. پس اگر کابینت آشپزخانه شما به سبک مدرن است از این مدل دیوارکوب آشپزخانه غافل نشوید.

مطلب پیشنهادی: تزیین دیوارکوب حصیری: استفاده مدرن از وسایل قدیمی

در ادامه نمونه‌های بیشتری از دیوارکوب های آشپزخانه را با هم می بینیم.

سخن آخر

همانطور که یادآور شدیم؛ یکی از زیباترین ایده‌ها برای تزیین دیوار آشپزخانه و خارج کردن آنها از فضایی خشک و خالی، دیوارکوب‌ها هستند. انواع دیوارکوب، گزینه‌های مناسبی برای چیدمان و رنگ و لعاب دادن به فضای آنجاست. دیوارکوب آشپزخانه را می‌توانید با انواع طرح‌ها و رنگ‌ها و قیمت‌های متنوع پیدا کنید و با توجه به تم آنجا، آنها را در دکوراسیون داخلی آن فضا به کار ببرید. اگر سوالی در زمینه انواع دیوارکوب مناسب آشپزخانه دارید؛ مشاوران ما در چیدانه، شما را راهنمایی خواهند کرد.

نویسنده: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه