Chidaneh.com placeholder image

تاپستری چیست، با این هنر ایده هایتان را ببافید!

به قلم: تحریریه چیدانه

استفاده از آثار هنری در فضای خانه همیشه علاوه بر آن که فضای خانه را زیباتر می کند، حس و حال بهتری را نیز در آن به جریان می اندازد. حالا اگر این آثار هنری ساخته دست خود فرد صاحب خانه نیز باشد که دیگر همه این حس و حال مثبت چندین و چند برابر می شود. به طور کلی می توان گفت که آثار هنری بسیاری وجود دارند که می توان از آنها برای زیبایی و تزئین دکوراسیون منزل خود استفاده کرد. در این مطلب از وب سایت چیدانه با شما هستیم تا به معرفی یکی از هنرهای زیبا و البته ترند به نام تاپستری بپردازیم و شما را با این هنر رنگارنگ و پر از روح آشنا کنیم.

تاپستری
کار های هنری تاپستری
تاپستری

قالیشویی ادیب

تاپستری چیست؟

به طور کلی می توان گفت که تاپستری هنری است از قلب تاریخ. بافت تاپستری در دوران تاریخی خود کاربردی مانند تابلو نقاشی داشته است. پارچه‌ای پودنما که به‌ صورت دیوارکوب به کار می ‌رفته و از آن برای زیبایی سازی محیط استفاده می گشته است. موضوعات این دیوارکوب ها اغلب وقایع تاریخی یا آیینی بوده است، ولی امروزه این هنر حدی نمی‌شناسد! به همین دلیل هم هست که دسته بندی های تاپستری هایی که امروزه تولید و ساخته می شوند بسیار گسترده هستند و می توان آنها را در طرح و رنگ های بسیار متفاوتی مشاهده کرد.

تاپستری
کار های هنری تاپستری
تاپستری

تاپستری
تاپستری ها در دکور خانه
تاپستری

در واقع می توان گفت که هنر تاپستری هنر بافت ایده با مواد مختلف است. شاید این جمله کوتاه تعریفی جامع از این هنر باشد که قابل ‌تعمیم به ‌تمامی ابعاد دنیای خلاقانه این رشته است. در واقع تنوع بیانی هنر تاپستری به ‌اندازه ‌ای است که می‌ توان همیشه با دیدی نو به آن نگریست. هنرمند در این هنر می ‌تواند بدون محدودیت به بافت و ساخت افکارش می‌پردازد، دست به انتخاب رنگ هایی متنوع بزند و در نهایت با انتخاب یک طرح زیبا و باب میل خود، اثری خلق کند که فضای خانه او را زمین تا آسمان تغییر داده و حس و حال بی نظیری را مهمان آن کند.

هنر آنتیک
تاپستری
هنر آنتیک

در تهیه تاپستری ها از تکنیک های مختلفی در نساجی و بافندگی استفاده می شود که از میان آنها می توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، کارت بافی، مکرومه بافی، میل بافی، نمد مالی، سوزن دوزی، چهل تکه و… اشاره کرد.

مطلب مرتبط: دیوارکوب گلدوزی شده، دست سازه های دختر جوان ایرانی!

تاپستری
کار های هنری تاپستری
تاپستری

انواع تاپستری

یکی از راه های شناخت هنر تاپستری، آشنایی با انواع آن است. به همین دلیل هم باید اضافه کنیم که تاپستری به دو ‌صورت سنتی، یعنی چله ‌کشی و نیز به‌ صورت تاپستری مدرن بدون چله‌ کشی طراحی و اجرا می ‌شود. بافت ‌هایی مانند پارچه، گلیم، قالی و یا ترکیبی خلاقانه از همه این بافت ‌ها برای جلوه نهایی این هنر انتخاب می ‌شود. تاپستری در انواع لوازم کاربردی منزل می ‌تواند با نگاهی کاملاً هنری نمایان گردد.

تاپستری
تاپستری ها در دکور خانه
تاپستری

مکرومه و تپستری فیرو
تاپستری
مکرومه و تپستری فیرو

ناگفته نماند که در طرح تاپستری های سنتی از الیاف کاربردی نظیر پشم، الیاف کنفی، پنبه‌ ای، ابریشم و مانند آن استفاده می ‌شده است، ولی با پیشرفت این هنر امروزه مواد مختلفی اعم از کاربردی و غیرکاربردی مانند الیاف مختلف، نوارهای فلزی، سیم، شیشه، چوب، چرم، الیاف گیاهی و غیره در بافت و ساخت تاپستری به کار می ‌رود.

مطلب مرتبط: طرحهای نقاشی روی پارچه، یک هنر تمام عیار در دکوراسیون منزل!

تاپستری
تاپستری ها در دکور خانه
تاپستری

تاپستری در دکوراسیون منزل

این هنر قابلیت کاربرد در انواع محصولات دکوری، آویزهای دیواری، تابلو، مجسمه، لوستر و حتی مبلمان را دارد. با این حال در میان این همه تنوع، استفاده از تاپستری هایی که به صورت دیوارکوب طراحی و ساخته شده اند طرفداران بیشتری دارند و با اقبال بیشتر رو به رو هستند. ناگفته مشخص است هرکدام از این محصولات به دلیل طراحی و اجرای خاص تاپستری ارزش هنری بالایی دارند. سبک و مواد مورداستفاده در تاپستری کاملاً آزاد است و به سبک شخصی هنرمند بستگی دارد.

تاپستری
کار های هنری تاپستری
تاپستری

تاپستری
کار های هنری تاپستری
تاپستری

به همین دلیل هم هست که شما می توانید با توجه به سبک دکوراسیون منزل و همین طور رنگ های مورد استفاده در فضای خانه تان از این وسیله تزئینی استفاده کنید. درست است که تاپستری ها طرح ها و رنگ های کاملا متنوع و گسترده ای دارند ولی بهتر است که آنها را در دکوراسیون منزل به سبک های مدرن، تلفیقی، بوهو و… به کار ببرید. شما حتی می توانید با توجه به طرحی که تاپستری شما دارد آن را در فضاهایی رسمی تر مانند دکوراسوین پذیرایی و یا دکوراسیون منزل لوکس خود نیز مورد استفاده قرار دهید.

مطلب مرتبط: گلدوزی با دست، طرح های صدف رو هرچیزی قشنگه!

مکرومه و تپستری فیرو
تاپستری
مکرومه و تپستری فیرو

تاپستری
تاپستری ها در دکور خانه
تاپستری

فرق تاپستری و قالیچه

یکی از سوالاتی که مطرح می شود آن است که تاپستری با قالیچه چه فرقی دارد؟ به طور کلی باید بگوییم که تاپستری به عنوان هنزی ظریف به دیوار آویخته می شود و تصاویری که بر روی آن بافته می شوند حاصل بافته شدن پود بر روی تار هستند، به همین دلیل نیز ساختار تاپستری ها از خود پارچه خواهند بود.

مکرومه و تپستری فیرو
تاپستری
مکرومه و تپستری فیرو

 این در حالی است که قالیچه با هدف پهن شدن بر روی زمین بافته می شود و تفاوت های بسیاری با این نوع از آثار هنری دارد. این یعنی تاپستری به نوعی در دسته بندی اکسسوری ها و وسایل تزئینی شناخته می شود و قالیچه جزء وسایل اصلی در دکوراسیون منزل به شمار می آید.

“دو پروفایل زیر در چیدانه می توانند در این زمینه به شما کمک نمایند. با کیک بر روی تصویر هر کدام به پروفایلشان سر بزنید"

تاپستری در دکوراسیون

انواع مدل تابلو دکوراتیو و لوستر را در پروفایل زیر پیدا کنید:

تاپستری در دکوراسیون

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه نمایید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
آرمینه سلیمان پور در تاریخ 01 آذر 1396
سلام خسته نباشید اموزشگاهی برای اموزش بافت تاپستری رو هست که معرفی کنین؟؟؟؟؟

ثبت دیدگاه