Chidaneh.com placeholder image

مبل عتیقه چیست؟ 25 مدل مبلمان عتیقه آنتیک در دکوراسیون

به قلم: تحریریه چیدانه

مطمئنا هر کسی دوست دارد وسایل و لوازمی که در دکوراسیون داخلی خانه‌اش به‌کار می‌گیرد، خاص و منحصربه‌فرد باشد. یکی از محبوب‌ترین عناصر دکوراسیونی که در طول زمان همواره موردتوجه بوده و در گذر زمان از لحاظ طرح، جنس و سبک، تغییرات زیادی داشته، مبلمان است و استفاده از مبل عتیقه به‌راحتی می‌تواند به دکوراسیون خانه شما هویت و اعتبار ببخشد. 
با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا همه‌چیز را در رابطه با مبل آنتیک قدیمی برای شما بازگو کنیم و نحوه‌ی انتخاب آن‌را باهم بررسی کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که مبل های عتیقه برای چه سبک دکوراسیونی مناسب هستند.

مبل عتیقه
مبل قدیمی عتیقه
مبل آنتیک قدیمی

مبل عتیقه در طول زمان

مبل قدیمی عتیقه به‌دلیل آنتیک و قدیمی بودنش دربردارنده‌ی اطلاعات تاریخی جذابی است که هویت آن‌را مشخص می‌کند؛ مثلا اینکه سازنده‌ی آن چه‌کسی بوده، در چه دورانی ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته و متعلق به چه فرد مهمی بوده است، همگی سرگذشت مخصوص به آن مبل را بازگو می‌کند. اما یکسری خصوصیات کلی نیز در رابطه با مبل عتیقه وجود دارد که میان آنها مشترک است که به آنها هم خواهیم پرداخت.

سرویس خواب بالسا
مبل های عتیقه

به‌طور معمولی مبلی که بیش از 100 سال قدمت داشته باشد، مبل عتیقه محسوب می‌شود. در قرن 18 میلادی مبل‌های حجیم و کنده‌کاری شده که با قطعات فلزی گران‌قیمت و سنگ‌ها و چوب‌های کمیاب تزیین می‌شدند، رواج پیدا کردند. در دوران رنسانس، کنده‌کاری‌های جذاب و منحصربه‌فرد ابتدا در ایتالیا و بعدها در آلمان، اسپانیا، فرانسه و در نهایت انگلستان برروی مبلمان ایجاد شدند. در ایران هم با شروع دوره صفوی که پای اروپائیان به کشور باز شد و سپس با مسافرت شاهان قاجار به خارج از کشور، مبلمان اروپایی به دربار شاهان صفوی، قاجار و پهلوی راه پیدا کرد.

مبل آنتیک قدیمی ظریف
مبل عتیقه چوبی
مبل های عتیقه چرم

ویژگی‌های مبلمان عتیقه

مبل آنتیک قدیمی زیبا به‌دلیل آنکه توسط تولیدکننده‌های مطرح و باتجربه طراحی و تولید شده‌‌، مانند یک اثر هنری است که به دلیل قدمت قابل توجهی که دارد ارزش بالایی داشته و به فضای اطراف معنا و هویت می‌بخشد. از ویژگی‌های اصلی مبل عتیقه، استفاده از چوب‌های طبیعی مرغوب مثل چوب گردو، بلوط، راش و ماهون، در رنگ‌های اصیل و تیره مثل گردویی و گاهی طلایی، منبت‌های ظریف دست‌ساز، پارچه‌های نفیس گلدوزی شده و گل برجسته و مبل آنتیک قدیمی طرح دار است. این نوع مبلمان به دلیل اصالت و قدیمی بود‌نشان قیمت بالایی دارند و هرچه قدیمی‌تر و اصیل‌تر باشند گران‌تر هستند. توجه داشته باشید که مبل قدیمی عتیقه اصل را در هرجایی نمی‌توان یافت.

مبل آنتیک قدیمی زیبا
مبل آنتیک قدیمی طلایی
مبل چرمی عتیقه

در هنگام خرید مبل های عتیقه به این نکات توجه کنید!

1) در هنگام شناسایی مبل عتیقه اصل، مبلمان رنگ شده به سبک آنتیک را با آن اشتباه نگیرید.

2) برای خرید مبل آنتیک قدیمی عتیقه باید زمان زیادی را صرف کنید تا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

3) شناخت وسایل عتیقه اصل نیاز به قدری مهارت دارد پس اگر تمایل داشتید از یک کارشناس خبره کمک بگیرید.

4) مبل عتیقه آنتیک را با دقت زیاد، در روشنایی روز و به همراه یک چراغ‌قوه از چهارطرف بررسی کنید.

5) مبل های عتیقه باتوجه به کشورهای معروف تولیدکننده مبلمان و یا صاحب سبک بودن تولیدکنندگان، معمولا دارای امضا یا لوگو سازنده مبلمان است. پس به دنبال امضا روی پایه‌ها یا پشت مبل یا قیدهای نمایان مبل باشید.

مبل انتیک قدیمی سلطنتی
مبل عتیقه لوکس

6) معمولا قسمت‌هایی از مبلمان قدیمی عتیقه که تمیز کردن‌شان مشکل است خاک زیادی گرفته‌اند و رنگ‌شان به صورت طبیعی فرسوده شده است. پس به‌دنبال نشانه‌های قدمت مبل عتیقه آنتیک باشید.

7) گاهی ممکن است مبلمان خیلی قدیمی نباشد یا رنگ شده باشد. توجه داشته باشید که رنگ کردن مبل عتیقه معمولا باعث کاهش ارزش آن می‌شود.

مبل آنتیک قدیمی طرح دار

8) در مبلمان آنتیک قدیمی چوب ممکن است دارای خط‌و‌خش باشد و این ایرادی ندارد اما دقت کنید که دارای سوختگی نباشد چون اثر سوختگی قابل ترمیم نیست و قسمت سوخته شده‌ی چوب باید بریده شود.

9) در مبلمان عتیقه آنتیک چوب و وزن آن از نکات مهم است چون وزن بیشتر نشانه‌ی این است که مبل، چوب باکیفیتی دارد.

10) در صورتی که ترک‌هایی در چوب مشاهده کردید، زیاد نگران نباشید. چوب در طول زمان به دلیل نوسانات دما منبسط و منقبض می‌شود و ترک‌هایی روی سطح آن ایجاد می‌شود و باعث کاهش ارزش مبل عتیقه نمی‌شود؛ بلکه وجود قطعات اصلی مبلمان است که موجب افزایش ارزش آن می‌شود.

مبل آنتیک قدیمی راحتی

11) رنگ پارچه را در تمام قسمت‌های مبلمان عتیقه بررسی کنید، ممکن است رنگ داخل مبلمان با باقی قسمت‌های آن تفاوت داشته باشد، اما رنگ داخلش باید یکپارچه باشد و اگر داخل مبلمان چند رنگ باشد، احتمالا تعمیر شده است.

12) اصل بودن یراق‌آلات مبلمان را خوب بررسی کنید؛ تعویضی بودن یراق‌آلات لزوما بد نیست، اما یراق‌آلات جدید باید با سبک مبل عتیقه و یراق‌آلات اصلی همخوانی داشته باشد.

مبل آنتیک قدیمی عتیقه

13) صدمات وارد شده به مبلمان را به‌خصوص در قسمت نشیمن‌گاه و تکیه‌گاه مبل های عتیقه بررسی کنید چراکه این قسمت‌ها بیشترین میزان تعویض یا تعمیر را دارند و نباید لق بزنند.

14) توجه داشته باشید که قطعات مبل عتیقه با یک تناسب خاص ساخته شده باشد و قدمت و میزان کهنه بودن رنگ در تمام قسمت‌های مبل به یک صورت باشد. چون ممکن است بخشی از مبل قدیمی عتیقه و بعضی از قطعات تعویض شده باشند!

15) محل اتصال بین قطعات مبل های عتیقه یکی از مهمترین جاهایی است که باید به آن دقت کنید. اتصالات مبلمان در دوره‌های زمانی مختلف به این صورت است که،

  • تا اواخر 1600 میلادی، معمولا اتصالات با پیچ و نگهدارنده‌ای شبیه رول‌پلاک به صورت مورب ایجاد می‌شدند که این اتصال کمی بالاتر از ماهیچه‌ها قرار می‌گرفته‌است.
  • در دوره زمانی 1700 میلادی علاوه‌بر شیوه‌ی اتصال قبلی، از چسب برای اتصالات، استفاده می‌شد که این دو روش یا به‌صورت جداگانه و یا همزمان به‌کار گرفته می‌شد. همچنین تا اواخر این دوره بیشتر از چوب گردو در ساخت مبلمان قدیمی عتیقه استفاده می‌شد.
  • از 1860 به بعد نیز، اتصالات به‌صورت ماشینی با نام بند و پین، که در ایران با نام فاق و زبانه معروف است، استفاده می‌شد.
مبل آنتیک قدیمی کلاسیک
مبلمان عتیقه
مبلمان انتیک قدیمی

مبل عتیقه برای چه سبک دکوراسیونی مناسب است؟ 

امروزه اکثر افراد علاقه دارند که علاوه‌بر حفظ سبک امروزی در دکوراسیون، از وسایل و کلکسیون‌های سنتی و عتیقه هم استفاده کنند و به‌همین دلیل سبک‌های قدیمی و نوستالژیک طرفداران زیادی پیدا کرده‌است. 

براساس یکی از پیشنهادهای دکوراسیونی استفاده از یک مبل آنتیک قدیمی راحتی، مبلمان استیل عتیقه یا یک مبل سلطنتی آنتیک است. اگرچه مبل های عتیقه‌ برای فضاها و سبک‌های مختلف ساخته شده‌اند اما به‌طورکلی مبل عتیقه یک مبل کلاسیک محسوب می‌شود و برای سبک کلاسیک کاربرد بیشتری دارد. اما استفاده از آن در سبک وینتیج، سبک روستایی و سبک‌های تلفیقی نیز مناسب است. 

توجه داشته باشید که مبل عتیقه برای دکوراسیون مدرن چندان مناسب نیست! شما برای استفاده از مبل آنتیک قدیمی کلاسیک در دکوراسیون حتما به یک دست مبلمان کامل نیاز نخواهید داشت، بلکه یک کاناپه یا حتی یک مبل تکنفره کافی است تا جذابیت دکوراسیون منزل‌تان را فراهم کند. 

رنگ غالب فضا در چنین دکوراسیونی نیز معمولا رنگ‌های کرم، قهوه‌ای، سبز و تنالیته‌های قرمز است که با سبک کلاسیک همخوانی بیشتری دارند.

مبل عتیقه در دکوراسیون
مبل آنتیک قدیمی پذیرایی
مبل آنتیک قدیمی لاکچری

مبلمان عتیقه آنتیک در دکوراسیون 

اگر علاقه دارید تا دکور خانه خود را با وسایل قدیمی تکمیل کنید، در انتخاب مبل آنتیک قدیمی کلاسیک حتما لازم نیست سراغ یک مبل سلطنتی یا مبلمان استیل عتیقه با کنده‌کاری‌ها و منبت‌های پیچیده بروید، بلکه یک مبل راحتی آنتیک قدیمی و یک مدل ظریف و ساده نیز انتخاب‌های بسیار مناسب و جذابی است. همچنین می‌توانید چیدمان مبل عتیقه و دکوراسیون فضا را با استفاده از موارد زیر به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید؛

  • کتاب‌هایی با جلدهای کهنه
  • لوازم دکوری آنتیک و جذاب
  • یک شومینه در فضای داخلی
  • ساعت‌های مکانیکی و پایه‌دار
  • چمدان یا صندوقچه‌های قدیمی
  • فرش‌های نفیس یا گلیم‌های عشایری
  • چراغ‌های روشنایی و آباژورهای خاص
  • عکس‌های سیاه و سفید یا تصاویر گرافیکی و نقشه‌ها
  • میز عسلی و جلومبلی، کنسول و بوفه و میز غذاخوری مناسب با مبلمان آنتیک قدیمی
  • آینه قدی و انواع آینه‌ها با قاب‌های جالب (بهتر است قاب‌ها قدیمی و فرسوده باشند، اما لازم نیست رنگ و شکل آنها باهم هماهنگ باشد)
مبل عتیقه راحتی
مبل آنتیک قدیمی خوب
مبل آنتیک قدیمی خوب

کلام آخر

مبل عتیقه یکی از وسیله‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا یک دکوراسیون اصیل و باهویت داشته باشید و به دکوراسیون داخلی منزل خود جلوه‌ای خاص ببخشید. شما با استفاده از این نوع مبل در دکوراسیون امروزی می‌توانید با ایجاد حس نوستالژی لذت بیشتری از دکوراسیون منزل‌تان ببرید. 

"برای انتخاب یک مبل عتیقه زیبا و کاربرد آن در دکوراسیون موردنظرتان، می‌توانید از چیدانه کمک بگیرید.“

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه