تمیز کردن سنگ مرمر، راه حل های فوری فوتی!

تمیز کردن سنگ مرمر، راه حل های فوری فوتی!

به قلم: مژگان احمدی

هیچ چیز به اندازه ی یک سنگ مرمر درخشان نمی تواند ظاهر دکوراسیون داخلی شما را منحصر به فرد کند. سنگ های مرمر همیشه برای دکوراسیون داخلی محبوب بوده اند اما تمیز کردن سنگ مرمر و مراقبت از آن ها موضوعی است که شاید مانع از انتخاب آن برای دکوراسیون داخلی تان می شود. امروز در چیدانه می خواهیم راه های مراقبت و نگهداری از سنگ مرمر را با شما در میان بگذاریم تا به راحتی سنگ مرمر را برای دکوراسیونتان انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

تمیز نگاه داشتن سنگ مرمر

اسکای اسکرپر

تمیز کردن سنگ مرمر

تمیز نگاه داشتن سنگ مرمر

بیش از هر راه کاری بهتر است سنگ مرمر خود را تمیز نگه دارید! یعنی اگر به طور اتفاقی لکه هایی مانند غذا،کچاپ، چربی ها و …. روی سنگ مرمرتان ریخت سریعا آن را پاک کنید تا اثر اسیدی روی سنگ ایجاد نکند و لکه ای از آن باقی نماند.

لکه ها و راه حل های تمیز کردن سنگ مرمر

لکه ها و راه حل های تمیز کردن سنگ مرمر

  • لکه هایی روغنی و نفتی: برای لکه هایی مانند گریس، روغن پخت و پز، لوازم آرایشی و بهداشتی کافی است آن ها را با کمک یک مایع پاک کننده ملایم،مواد شوینده خانگی و یا آمونیاک از روی سنگ مرمر پاک کنید.
  • لکه های مواد غذایی: برای لکه هایی مانند قهوه، چای، میوه، مواد غذایی اگر لکه کهنه است و مدت زمان طولانی روی سنگ مرمر شما قرار دارد کافی است مخلوطی از هیدروژن پراکسید 12 درصد با چند قطره آمونیاک را روی آن امتحان نمایید و به سادگی سنگ مرمرخود را تمیز کنید.
  • لکه های رنگ: پیش از هر چیز لکه با کمک یک چاقو یا تیغ به آرامی بتراشید و مراقب باشید به سطح سنگ مرمر آسیبی وارد نشود سپس با روش های معمول گفته شده اقدام به تمیز کردن سنگ مرمر نمایید.

صیقلی کردن سطح سنگ مرمر

صیقلی کردن سطح سنگ مرمر

اگر شما در از بین بردن لکه ها موفق بوده اید اما بنا به دلایلی روی سنگ مرمر شما خط و خش ایجاد شد و یا حفره ی ناخوشایندی در ظاهر آن ایجاد شده است کافی است سطح آن را خیس کنید با پودر سنگ داخل حفره ها را پر کنید سپس با یک سمباده نرم سطح آن را پولیش دهید و به سادگی سنگ مرمر خود را صیقل دهید.

تمیز کردن کفپوش سنگ مرمر

تمیز کردن کفپوش سنگ مرمر

  • برای تمیز کردن کفپوش سنگ مرمر از گرد و غبار کافی است از ترکیب صابون و آب و یا مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید و پس از شست و شو آن را تمیز و خشک نمایید.
  • همچنین توجه داشته باشید که هرگز از جارو برقی های قدیمی برای تمیزکردن سنگ مرمر استفاده نکنید زیرا سبب خراشیدگی سطح آن می شود.

تمیز کردن سنگ مرمر حمام

تمیز کردن سنگ مرمر حمام

راه کارهای تمیز کردن سنگ مرمر حمام درست همانند سنگ مرمر آشپزخانه است با این تفاوت که برای از بین بردن رسوبات آب می توانید از مقدار کمی خمیر دندان روی سنگ مرمر استفاده نمایید و درخشش آن را بازگردانید.

نکات تمیز کردن سنگ مرمر

نکات تمیز کردن سنگ مرمر

  1. لکه ها را تا زمانی که تازه هستند به سرعت تمیز نمایید چرا که با کهنه شدن لکه ها سرعت از بین رفتن آن ها نیز بیشتر می شود حتی ممکن است که کاملا از بین نرود و ظاهر سنگ مرمر شما را مخدوش کند.
  2. برای پاک کردن صفحات سنگ مرمر کافی است از آب گرم و یک اسفنج استفاده کنید. این راه کار بهترین روش برای پاک کردن لکه های تازه روی سنگ مرمر می باشد.
  3. سرکه یا آب و کف صابون ملایم بهترین راه برای تمیز کردن سنگ مرمر است.

از این ها استفاده نکنید!

  1. از محلول آمونیاک و آب به صورت مکرر برای تمیز کردن سنگ مرمر استفاده نکنید چرا که در مدت طولانی باعث کدر شدن و از بین رفتن درخشندگی آن می شود.
  2. همچنین برای تمیزکردن سنگ مرمر حمام از مایع سفید کننده هرگز استفاده نکنید چرا که درخشندگی آن را از بین می برد و ظاهر کدری به آن می بخشد.
  3. برای تمیز کردن سنگ مرمر از محلول های اسیدی قوی استفاده نکنید، با کمک سرکه یا آب و کف صابون ملایم می توانید سنگ مرمر خود را تمیز کنید.

سنگ مرمر در نشیمن

در پایان:

یک ضرب المثل اصفهانی می گوید «تری و اشکی؛ خشکی و مشکی»! یعنی وقتی چیزی تازه کثیف شده با یک قطره اشک تمیز می شود، اما وقتی کثیفی خشک شود برای تمیز کردنش به یک مشک آب نیاز است. پس پیش از استفاده کردن از این روش ها، همیشه به یاد داشته باشید که لکه ها را قبل از اینکه کار دستتان بدهند تمیز کنید.

مطالب مرتبط:

منبع: Houzz | مترجم: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
فرخ در تاریخ 26 آذر 1396
برای جلا دادن به قسمتی از سطح مرمر که با آبلیمو یا سرکه کدر و مخطوش شده ننوشتید که چکار باید کرد.

ثبت دیدگاه