Chidaneh.com placeholder image

سبک روستایی در آشپزخانه های لوکس امروزی!

به قلم: المیرا فلاحیان

آشپزخانه روستیک ترکیبی از سبک‌های مختلفی از جمله سبک روستایی و سبک سنتی می‌باشد و این سبک توانسته به محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم دست یابد. این سبک از آشپزخانه را می‌توانیم گزینه بسیار مناسبی برای آن دسته از افرادی بدانیم که دوست دارند مهمانان در آشپزخانه احساس راحتی کرده و از غذاها لذت ببرند. آشپزخانه‌های روستیک بسیار گرم، صمیمی و آرامش‌دهنده هستند و در حدی هستند که بتوانید وعده‌های روزانه را در آن‌جا میل نموده و یا به هنگام دورهمی‌ها در آن‌جا گرد هم آیید.

آشپزخانه روستیک

اگر قصد بازسازی دکوراسیون آشپزخانه خود به سبک روستیک را داشته باشید، قطعا تصوراتی از خواسته‌هایتان در ذهن دارید. پیشنهاد ما به شما این است که در قدم اول، کابینت‌های خود را بسیار ساده انتخاب کنید. اگر آگاهی چندانی در رابطه با این سبک از دکوراسیون آشپزخانه ندارید، نگران نباشید ما در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه یک آشپزخانه روستیک داشته باشید.

چوب و هنر

در ادامه این مطلب با چیدانه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با سبک روستیک، تفاوت‌های میان آشپزخانه سبک روستیک کلاسیک و آشپزخانه سبک روستیک مدرن و همچنین راه‌های طراحی دکوراسیون آشپزخانه به سبک روستیک با شما در میان بگذاریم.

آشپزخانه به سبک روستیک

منظور از سبک روستیک چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، سبک روستیک ترکیبی از سبک سنتی و سبک روستایی می‌باشد. این بدان معناست که در دکوراسیون‌های با این سبک، بیشتر از لوازم ساخته شده توسط روستائیان و همچنین سازه‌هایی از چوب‌های جنگل و درختان استفاده می‌شود. کابینت‌های ساده چوبی، میز و مبلمان ساده، تخت و کمدهای ساخته شده از چوب درختان از جمله لوازمی هستند که در دکوراسیون‌های روستیک به چشم می‌خورند.

در این سبک از دکوراسیون، چوب‌ها عموما رنگ نمی‌شوند و روی آن‌ها پرداخت و نازک‌کاری انجام نمی‌شود. سادگی این سبک یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آن است. قسمت‌های مختلف خانه با بهره‌مندی از سبک دکوراسیون روستیک، جلوه‌ای منحصر به فرد به خود می‌گیرند.

آشپزخانه به سبک روستیک

آشپزخانه روستیک نیز امروزه بسیار پرطرفدار شده است. این سبک از دکوراسیون در آشپزخانه سبب می‌شود که حس گرمی و صمیمیت در فضا پخش شده و سادگی دکوراسیون ظاهری زیبا به خانه بخشد. اگر به این سبک دکوراسیون در آشپزخانه علاقه‌مندید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

آشپزخانه روستیک کلاسیک چه تفاوت‌هایی با آشپزخانه روستیک مدرن دارد؟

به کار بردن سبک روستیک در خانه‌ها و آشپزخانه‌ها در چند دهه اخیر میان مردم باب شده است. به مرور زمان این سبک به یکی از محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی در میان مردم و طراحان داخلی تبدیل شد. اگر قصد بازسازی دکوراسیون خانه و یا آشپزخانه خود را داشته باشید، با دو سبک از روستیک مواجه خواهید شد و شاید بین دو راهی در انتخاب یکی از آن‌ها بمانید. سبک روستیک کلاسیک و سبک روستیک مدرن همان دو سبک گفته شده هستند. این دو سبک در عین داشتن برخی شباهت‌ها، چندین تفاوت بزرگ با یکدیگر دارند که آن‌ها را از یکدیگر متفاوت می‌کند. در ادامه به ویژگی‌های هر یک از این دو سبک می‌پردازیم تا تفاوت آن‌ها را درک کنید.

آشپزخانه روستایی

آشپزخانه روستیک کلاسیک

دقیقا مشابه آشپزخانه‌های روستایی، آشپزخانه‌های روستیک نیز دارای 3 مولفه‌ی اصلی کاربردی بودن، عملی بودن و ساده بودن هستند. این سبک آشپزخانه‌ها از خانه‌های قدیمی روستایی الگوبرداری می‌کنند و به نوعی بوی زمان‌های قدیم را نیز با خود به همراه دارند. در ادامه به معرفی برخی ویژگی‌های آشپزخانه روستیک خواهیم پرداخت:

  • تاکید بیشتر در استفاده از چوب طبیعی

آشپزخانه روستیک، می‌تواند لوازم چوبی بسیار زیادی داشته باشد. دیوارهای چوبی طبقه‌بندی شده، لوسترهای چوبی، کابینت‌های چوبی ساده از اصلی‌ترین اشیایی هستند که در آشپزخانه روستیک به کار می‌روند. به طور کلی استفاده از چوب طبیعی جنگل برای تولید لوازم خانه با سبک روستیک، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آشپزخانه روستیک می‌باشد. تا جایی که ممکن است در برخی موارد با تخته‌های گوشت روی میزهای کابینت نیز مواجه شوید.

چوب طبیعی در آشپزخانه روستیک
  • سینک‌های چینی

بسیاری از سینک‌ها در سبک دکوراسیون آشپزخانه روستیک، از جنس چینی بوده و اندازه آن‌ها نسبتا بزرگ است. این سینک‌ها ظاهری متفاوت‌تر از سینک‌های امروزی دارند و به صورت جلو آمده کار می‌شوند. این سینک‌ها امضایی بر روستیک بودن سبک دکوراسیون آشپزخانه می باشند.

سینک چینی در آشپزخانه روستیک
  • اکسسوری‌ها و میز و صندلی سبک وینتیج

اکسسوری و میز و صندلی، یکی دیگر از المان‌های بسیار مهم  آشپزخانه‌های روستیک به حساب می‌آیند. در این آشپزخانه‌ها معمولا از سبک وینتیج در رابطه با میز و صندلی و اکسسوری استفاده می‌شود. نیازی نیست نگران خرید اکسسوری و میز و صندلی وینتیج باشید. می‌توانید از هر نوع اکسسوری یا میزهای قدیمی و کمی کهنه در آشپزخانه استفاده کنید. وجود این اجزای وینتیج در آشپزخانه سبب می‌گردد که دکوراسیون گرم‌تر به نظر برسد.

  • پارچه‌های گل گلی کهنه

پارچه‌های گل گلی و کار شده یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها در فضای آشپزخانه روستیک کلاسیک هستند. دستگیره‌های قابلمه با پارچه گل گلی و یا دستمال‌های مختلف در این فضا می‌تواند سبک روستایی را به دیگران منتقل کرده و در عین حال نیز سادگی را تا حدودی از آشپزخانه دور کند.

مطلب پیشنهادی:  چیدمان آشپزخانه، 7 سلیقه ایرانی برای 7 آشپزخانه!

پارچه گل گلی در آشپزخانه روستیک

آشپزخانه روستیک مدرن

آشپزخانه‌ای که به سبک روستیک مدرن چیده می‌شود، بر خلاف سبک روستیک کلاسیک، امروزی‌تر است. در این سبک از روستیک، اکسسوری‌های وینتیج و لوازم کهنه و رنگ و رو رفته، جای خود را به لوازم براق‌تر، خطوط باریک‌تر و پالت رنگی خنثی می‌دهند. برخلاف روستیک کلاسیک، نوع مدرن روستیک کمی مصنوعی‌تر است و بسیاری از سطوح در آن سیقل داده شده‌اند. برخی از ویژگی‌های این سبک از آشپزخانه به شرح زیر می‌باشد:

  • وجود اجزای طبیعی

درست مانند روستیک کلاسیک، نوع مدرن روستیک نیز از اجزای طبیعی در فضا کمک می‌گیرد. به عنوان مثال برخی از میز و صندلی‌ها با چوب‌های کهنه‌نما ساخته می‌شوند. در آشپزخانه روستیک مدرن، علاوه بر استفاده از چوب زیاد، از سنگ‌های طبیعی نیز استفاده می‌شود.

آشپزخانه روستیک مدرن
  • وجود برخی لوازم صنعتی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های آشپزخانه روستیک کلاسیک و آشپزخانه روستیک مدرن، در استفاده از لوازم صنعتی می‌باشد. آشپزخانه روستیک کلاسیک جایی برای لوازم صنعتی ندارد، اما آشپزخانه روستیک مدرن، از لوازم صنعتی کمک می‌گیرد. به عنوان مثال در آشپزخانه‌های روستیک مدرن، به جای استفاده از سینک‌های چینی، از سینک‌های استیل استفاده می‌شود.

آشپزخانه سبک روستیک
  • مینیمالیسم

آشپزخانه روستیک نوع کلاسیک دارای لوازم بسیار زیادی می‌باشد، نور طبیعی زیادی وارد آن می‌شود و کمی به هم ریخته به نظر می‌رسد. در حالی که سبک مدرن، مینیمالیسم را پیش می‌گیرد و در آشپزخانه روستیک مدرن، لوازم با نظم چیده شده‌اند و خبری از شلوغی و به هم ریختگی نیست.

مینیمالیسم در آشپزخانه روستیک
  • پالت رنگی خنثی

برای بزرگتر و شاداب‌تر نشان دادن فضا، طراحان داخلی از پالت رنگی خنثی استفاده می‌کنند. رنگ‌هایی از قبیل طوسی، نقره‌ای، بژ، سفید و کرم، رنگ‌هایی هستند که خنثی نامیده می‌شوند و به سادگی با رنگ‌های مختلف هماهنگ می‌شوند. بر خلاف آشپزخانه روستیک کلاسیک، که از پارچه‌های گل گلی در آن استفاده می‌شد، در آشپزخانه روستیک مدرن، پارچه‌های طرحدار جایی ندارند و همه پارچه‌ها ساده هستند.

فرقی نمی‌کند که کدام یک از انواع روستیک به دل شما می‌نشیند و کدام یک را انتخاب می‌کنید، اما یک چیز را به خاطر بسپارید: هیچ قوانین مطلق و دشواری برای طراحی آشپزخانه روستیک وجود ندارد. شما حتی می‌توانید اشیای مورد پسند خود را با یکدیگر ترکیب کرده و آشپزخانه سبک روستیک منحصر به خود را بسازید. تنها نکته مهم این است که شخصیت خود را در دکوراسیون‌تان پیاده‌سازی کنید و آن را آرامش‌دهنده، گرم و صمیمی طراحی نمایید.

رنگهای خنثی در آشپزخانه روستیک

آشپزخانه روستیک خودتان را طراحی کنید

طراحی آشپزخانه‌ای به سبک روستیک کار چندان دشواری نیست، اما با آگاهی نسبت به قواعدی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید آشپزخانه منحصر به خود را به سبک روستیک طراحی کنید. این قواعد به شرح زیر هستند:

  • کاربردی بودن آشپزخانه را اولویت قرار دهید

بدیهی است که اصلی‌ترین قاعده برای طراحی صحیح یک آشپزخانه روستیک، این است که کاربردی بودن آن بررسی و تایید شود. پیش از اینکه اقدام به بازسازی آشپزخانه کنید، لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. کاربردهای آشپزخانه را در ذهنتان مرور کنید. سوالات مهمی در رابطه با آن از خود بپرسید. معمولا میزبان چند نفر خواهید بود؟ چه تعداد صندلی نیاز دارید؟ چه نوع کابینت و کشوهایی می‌توانند مناسب شما باشند؟ این قبیل سوال‌ها و رسیدن به پاسخ آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند که انتخاب‌های درستی داشته باشید.

حتما فضای داخلی کابینت‌ها و کشوها را در نظر بگیرید و سعی کنید کشوهایی با اندازه‌های مختلف تهیه نمایید تا بتوانید به هنگام برداشتن لوازم مورد نیاز به سادگی آن‌ها را بیابید.

کشوها در آشپزخانه روستیک
  • با پالت رنگی خنثی شروع کنید

انتخاب رنگ‌های خنثی برای آشپزخانه‌ها گزینه بسیار مناسبی است، زیرا باعث می‌شود که آشپزخانه تمیزتر و شاداب‌تر به نظر برسد. استفاده از قانون 60-30-10 می‌تواند راهنمای شما در انتخاب پالت رنگی باشد. رنگ‌های غالب باید 60 درصد پالت رنگی فضا را اشغال کنند، رنگ دوم شما باید 30 درصد پالت را بگیرد و برخی سایه‌ها باید 10 درصد باقی‌مانده پالت را شامل شوند.

برای طراحی آشپزخانه روستیک بهترین انتخاب این است که 60 درصد از رنگ سفید استفاده نمایید، 30 درصد از رنگ‌های تیره‌تر مانند طوسی، کرم و یا قهوه‌ای روشن استفاده نمایید و در نهایت نیز 10 درصد باقی مانده را با هر رنگ تیره‌ای که دوست دارید، پر کنید.استفاده از این رنگ‌ها می‌تواند جلوه آشپزخانه را فوق‌العاده کند.

مطلب پیشنهادی:  پرطرفدارترین ایده های طراحی آشپزخانه!

کابینت‌های ساده در آشپزخانه روستیک
  • کابینت‌هایتان را ساده انتخاب کنید

یکی از اصلی‌ترین عناصر هر آشپزخانه روستیک، کابینت‌های ساده آن است. این کابینت‌ها به سادگی با سایر لوازم زیبای دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ می‌شوند و همچنین سبب گرم‌تر و صمیمی‌تر دیده شدن آشپزخانه خواهند شد. می‌توانید از کابینت‌های رنگ چوب استفاده کنید، اما کابینت‌ها رنگ مشکی، سفید و طوسی گزینه‌ها بسیار بهتری به نظر می‌آیند. به خصوص اگر آشپزخانه شما از نوع روستیک مدرن می‌باشد، انتخاب این سه رنگ برای آشپزخانه بی نظیر خواهد بود.

  • بهترین میز و صندلی را انتخاب کنید

در سبک روستیک قدیمی، میز و صندلی‌ها همگی تماما از چوب ساخته می‌شدند. اما امروزه شما مجبور به بستن دست و پای خود در انتخاب میز و صندلی نمی‌باشید. می‌توانید مدل‌های مختلفی از میز و صندلی را خریداری کرده و کنار هم قرار دهید تا سبکی جدید در آشپزخانه شما به وجود آید. می‌توانید نیمکت‌های چوبی و صندلی‌هایی تهیه نمایید تا بتوانید روی آن غذا سرو کنید.

میز و صندلی در آشپزخانه روستیک
  • از لوازم صنعتی نیز کمک بگیرید

استفاده از لوازمی غیر از لوازم چوبی در آشپزخانه رو ستیک نیز انتخاب مناسبی است. امروزه بسیاری از لوازم کاربردی خانه ماشینی هستند و البته آسیب چندانی نیز به دکوراسیون روستیک آشپزخانه شما وارد می‌کنند. در برخی موارد حتی منر به زیباتر شدن آن می‌شوند. استفاده از لوازم استیل و چراغ‌های آویزی زیبایی منحصر به فردی را به آشپزخانه شما خواهند بخشید.

همین امروز ساخت آشپزخانه روستیک مخصوص خودتان را آغاز کنید

حال که با سبک روستیک و چگونگی طراحی آن در آشپزخانه آشنا شدید و یاد گرفتید که چگونه آشپزخانه مخصوص خودتان را طراحی کنید، وقت آن رسیده که چک لیستی را مرور کنیم.

  • کابینت‌هایی ساده با رنگ‌های مشکی، طوسی و سفید تهیه نمایید.
  • میز و صندلی‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید.
  • از استیل و لوازم صنعتی دیگر غیر از چوب نیز استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی آشپزخانه به سبک روستیک می‌توانید با کارشناسان این حوزه مشورت نمایید. آشپزخانه شما می‌تواند سبک روستیک مخصوص خودتان باشد. برای این کار سعی کنید از اضافه کردن اجزای مختلف هراس نداشته باشید.

آشپزخانه روستیک

منبع: choicecabinet

 اگر این مطلب را دوست داشتید، مطالب مشابه زیر را نیز از دست ندهید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه