بهترین عایق حرارتی سقف و تاثیر آن در کاهش اتلاف انرژی

بهترین عایق حرارتی سقف و تاثیر آن در کاهش اتلاف انرژی

به قلم: نرگس مهردادیان

معایق حرارتی یکی از مهمترین اجزای سقف بوده که با محافظت دربرابر گرما و سرما، فضایی راحت در داخل ساختمان ایجاد کرده و موجب کاهش اتلاف و هزینه‌های انرژی خواهدشد. در سال‌های اخیر اهمیت انتخاب بهترین عایق حرارتی سقف افزایش یافته و تقاضای بیشتری برای مقاومت حرارتی ساختمان و کاهش اتلاف انرژی ایجاد کرده است. در این مقاله از چیدانه به معرفی و بررسی انواع عایق‌های حرارتی سقف و معرفی بهترین عایق حرارتی سقف پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید…

قبل و بعد بهترین عایق حرارتی سقف

تابلو فرش ریحان

کاهش مصرف انرژی با بهترین عایق حرارتی سقف

بیش از ۴۰% از مصرف انرژی کشور به ساختمان‌ها اختصاص دارد. بهترین عایق حرارتی سقف نقش مهمی در صرفه‌جویی مصرف انرژی ایفا کرده و می‌تواند موجب کاهش ۵0 درصدی مصرف انرژی در ساختمان‌ها شود. عایق‌بندی سقف راهکار بسیار مناسبی برای جلوگیری از افزایش یا کاهش گرما، کاهش هزینه‌های ساختمان، و کاهش مصرف انرژی به میزان قابل توجه خواهد بود.

انواع عایق‌ حرارتی سقف از نظر متریال

عایق‌ حرارتی سقف انواع مختلفی دارند که در فضاهای مختلف ساختمان به‌کار می‌روند. قیمت هریک از آن‌ها باتوجه به نوع سازه، ضخامت و دانسیته متفاوت خواهدبود. انتخاب بهترین عایق حرارتی سقف باید باتوجه به شرایط، نوع، کاربری و ویژگی‌های عایق‌ انجام ‌شود. انواع عایق‌ حرارتی سقف شامل موارد زیر هستند:

  • پشم‌شیشه
  • پشم‌سنگ
  • پلی‌استایرن
  • پلی‌یورتان
  • نانو

عایق پشم‌شیشه

پشم‌شیشه از قدیمی‌ترین عایق‌های حرارتی و صوتی بوده که مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش داشته و گاز سمی تولید نمی‌کند. این عایق معدنی بسیار سبک بوده و بار اضافی به سازه وارد نمی‌کند. عایق پشم‌شیشه علاوه بر عایق حرارتی و جلوگیری از انتقال سرما و گرما، تا حد زیادی مانع انتشار صوت هم می‌شود. عدم مقاومت در برابر نم و رطوبت از عیوب این عایق بوده و نفوذ آب به الیاف آن موجب رشد قارچ و باکتری می‌شود. الیاف آن ممکن است حساسیت ایجاد کند و هنگام عایق‌کاری باید از ماسک و دستکش استفاده کرد. پشم‌شیشه برای عایق‌کاری لوله‌ها، سقف، دیوارها، مخازن و کانال‌های هوا به‌کار می‌رود.

عایق پشم‌سنگ

پشم‌سنگ از کاربردی‌ترین و مقاوم‌ترین عایق‌ها بوده که برای مصارف زیادی کاربرد دارد. این عایق از تحمل حرارتی نزدیک به ۸۰۰، نقطه ذوب ۱۳۰۰ و تحمل برودتی ۳۰- درجه سانتی‌گراد برخوردار است. پشم سنگ از الیاف معدنی ساخته شده و ماده اصلی آن سنگ‌های آذرین بازالت هستند که در دمای بالا ذوب شده و با روش‌های خاص به الیاف ظریف پشم سنگ تبدیل می‌شوند. عایق پشم‌سنگ با ضخامت و دانسیته‌های مختلف تولید می‌شود.

پشم‌سنگ برای انواع سطوح کاربرد دارد و موجب جلوگیری از اتلاف انرژی و هزینه‌ها می‌شود. به‌عنوان عایق آتش، مقاومت بالایی در برابر حرارت مستقیم آتش دارد و علاوه بر سقف و بدنه ساختمان در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها و عایق‌کاری کانال‌ها و لوله‌ها نیز به‌کار می‌رود. از دیگر مزایای پشم‌سنگ می‌توان به عایق صوتی، ضد رطوبت، طول عمر بالا، نداشتن آثار پوسیدگی و شیمیایی، عدم پرورش حشرات موذی، مقرون به‌صرفه، حمل و نقل آسان و بدون انتشار گازهای سمی و مواد مضر اشاره کرد. اما از معایب این عایق می‌توان به غیرقابل استفاده بودن در فضاها و آب و هوای مرطوب اشاره کرد.

عایق پلی‌استایرن

فوم XPS از پلی‌استایرن اکسترود ساخته شده و در حالت طبیعی سفید رنگ است. برای تولید پلی‌استایرن اکسترود، دانه‌‌های ذوب‌شده در قالب‌های اکسترود با فشار بالا تزریق می‌شوند. به‌دلیل فشار بالا، دانه‌ها به‌هم جوش خورده و از قالب خارج می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این عایق، مقاومت فشاری یکنواخت در تمام سطوح بوده که موجب می‌شود در برابر خزش و فشار بار مقاومت بالایی داشته‌باشد. این عایق ویژگی‌هایی چون وزن سبک و نصب آسان، عدم امکان نفوذ آب و رطوبت، عدم ایجاد کپک و قارچ، قابل بازیافت بودن و عدم ایجاد حساسیت پوستی و تنفسی دارد. پلی‌استایرن برای عایق‌بندی دیوارهای فونداسیون و دوجداره، انواع سقف‌ها مانند تیرچه بلوک و کامپوزیت، کف، نما، سردخانه‌ها و ساندویچ پانل‌ کاربرد دارد.

عایق پلی‌یوران

عایق پلی‌یورتان با ضریب انتقال حرارتی پایین، موجب جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی در سقف می‌شود. پلی‌یورتان از ترکیب شیمیایی دو کامپوننت اولیه و یک عامل خارجی با دمای جوش پایین تشکیل می‌شود. این عایق ابتدا برای ساخت هواپیما به‌کار می‌رفت و در سال۱۹۷0 در صنعت ساختمان استفاده شد. پلی‌یورتان از واکنش گازها، افزودنی‌‌های مجاز، مواد ضدآتش و پلی‌یول تولید می‌شود. این عایق در صنایع ساختمان، داروسازی، پتروشیمی، گاز، مخازن و سطوح وسیع کاربرد دارد. انواع عایق پلی‌یورتان با چگالی‌های مختلف تولید شده که شامل پلی‌یورتان بلوکی، تخته‌ای، لوله‌ای و نیم لوله، تزریقی و پاششی خواهدبود. نوع بلوکی و تخته‌ای برای پوشش سقف به‌کار رفته و در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود. برای تولید بلوک پلی‌یورتان، فوم را در قالب‌های مخصوص ریخته و پس از سفت‌شدن می‌برند.

مزاياي عايق پلي يورتان شامل وزن پایین، مقاومت در برابر فرسايش و خوردگي، ضد جانور و حشره، قابلیت تزريق و قالب‌گيري و رنگ‌آمیزی، عایق صدا، چسبندگی بالا، تغییر دانیسته و مقاومت دربرابر ضربه خواهد بود. از معایب این عایق می‌توان به جدا نشدن بعد از چسبیدن به سطح کار اشاره کرد. به‌همین دلیل برای نصب آن باید از افراد متخصص و دستگاه‌‌های مخصوص استفاده کرد. فوم پلی‌یورتان تجدیدپذیر نیست. این عایق هنگام کار، گازی در هوا آزاد می‌کند که برای سیستم تنفسی خطر دارد.

عایق نانو

نانو به‌عنوان نسل جدید عایق‌‌های ساختمان و با هدف بهینه‌سازی و جلوگیری از هدررفت انرژی به‌کار می‌رود. این عایق از الیاف نانو ساخته‌شده و دارای ساختاری نرم، سبک، بهداشتی، انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر حرارت و رطوبت است. نانو به‌عنوان بهترین عایق حرارتی سقف با طول عمر بالا می‌تواند جایگزین عایق‌های سنتی سقف مانند پشم‌شیشه، پلی‌استایرن و پشم‌سنگ باشد. این عایق از الیاف PES ساخته‌شده و با ضخامت مناسب از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می‌کند. این عایق با خاصیت ضدباکتریایی دربرابر رطوبت، محل رشد باکتری و قارچ نشده و منجر‌به پوسیدگی و تخریب نمی‌شود. الیاف نانو از ورود فرکانس‌های صوت جلوگیری می‌کنند.

این عایق با وزن 1 کیلوگرم بر مترمربع موجب سبک‌سازی ساختمان شده و سازه را دربرابر لرزش‌های زمین‌لرزه مقاوم خواهدکرد. همچنین انعطاف‌پذیری بالای آن موجب مقاومت بالا دربرابر زلزله و بالا رفتن عمر سازه می‌شود. عایق نانو دربرابر اسید و مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته و با مصالح مختلف سازگاری خواهدداشت. بهترین عایق حرارتی سقف نانو وزن سبکی دارد و به‌دلیل عدم ایجاد حساسیت پوستی و تنفسی به آسانی و با سرعت بالا اجرا خواهدشد.

بهترین عایق حرارتی سقف

از بین عایق‌های حرارتی مختلف، نانو بهترین عایق حرارتی سقف‌ خواهدبود. این عایق با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار بوده و روی تمام سطوح با هر جنسی قابل استفاده است. عایق نانو برای فضاهای با رطوبت بالا مانند استخرها، پارک‌های آبی و سالن‌های در معرض رطوبت هم مناسب خواهد بود. این عایق باتوجه به ویژگی‌هایی چون کارآیی و طول عمر بالا در مقایسه با محصولات دیگر مقرون به‌صرفه‌تر و بهترین محسوب می‌شود.

مزایای بهترین عایق حرارتی سقف نانو

بهترین عایق حرارتی سقف نانو مزایای بسیاری داشته و دارای سه کاربرد عایق حرارت، صدا، و رطوبت است:

  • قابل اجرا روی تمام سطوح فلزی، چوبی، سیمانی و حتی روی عایق‌های قبلی
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • طول عمر و دوام بسیار بالا
  • بسیار سبک
  • پوشش حرارتی در بازه دمایی 80 تا 240 درجه سانتی‌گراد
  • ارزان و مقرون به‌صرفه نسبت به پوشش‌های ایزوگام و قیرگونی
  • نصب، اجرا و تعمیر بسیار آسان و با سرعت بالا
  • مقاومت بالا در برابر دمای بسیار پایین و بالا
  • قدرت چسبندگی و جذب بسیار بالا
  • ایمنی بالا هنگام اجرا
  • عدم شعله‌وری در اثر گرما و حرارت
  • عدم کاهش کارایی در رطوبت بالا
  • ضد کپک، شوره، خوردگی و زنگ‌زدگی
  • عدم تغییر رنگ و‌ شکل در طول زمان
  • قابلیت انعطاف‌پذیری و اجرا روی سطوح غیرمسطح و حتی گوشه‌ها
  • دوستدار طبیعت و محیط‌زیست

معایب بهترین عایق حرارتی سقف نانو

بهترین عایق حرارتی سقف نانو در کنار مزایای بسیار، معایب اندکی نیز دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • هزینه اجرای بالا برای سطوح ناهموار
  • عایق‌های مایع بر پایه حلال آب درصورت تازه‌بودن با بارندگی از بین رفته و درصورت یخ‌زدگی قابل استفاده نیست.

معرفی بهترین عایق حرارتی سقف

کلام آخر

عایق‌های حرارتی نانو، نسل نوینی از عایق‌های حرارتی هستند که به کاربرد و جایگاه بالا و مهمی در صنعت ساختمان‌سازی رسیده‌اند. بهترین عایق حرارتی سقف نانو با سرعت نفوذ بالا در مصالح ساختمانی علاوه‌بر حرارت از رطوبت و صدا هم جلوگیری می‌کند. این محصول کاربردی با طول عمر و دوام بالا علاوه‌بر افزایش طول عمر مصالح ساختمانی موجب کاهش اتلاف منابع انرژی می‌شود. بهترین عایق حرارتی سقف نانو به‌نسبت دیگر عایق‌ها کارآمدتر بوده و بدون اشغال فضای اضافی قابل‌اجرا خواهدبود. شما هم اگر قصد استفاده از بهترین عایق حرارتی سقف در ساختمان خود را دارید با کمک کارشناسان چیدانه می‌توانید از مزایای این عایق بهرمند شوید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه