چیدمان پذیرایی مربع؛ 7 نکته‌ی طلایی همراه عکس

چیدمان پذیرایی مربع؛ 7 نکته‌ی طلایی همراه عکس

به قلم: سمانه زارعی

وقتی به برنامه‌­ریزی برای مدل چیدمان منزل فکر می­‌کنیم، مواردی مانند اندازه و فرم فضا برایمان اهمیت زیادی پیدا می­‌کنند. خصوصا اگر به خانه‌ی جدیدی اسباب­‌کشی کرده‌اید؛ باید به این مسئله که چطور می‌توانید مبلمانتان را در فضای پذیرایی مربع و یا مستطیل شکل بچینید فکر کنید. آگاهی از اصول چیدمان صحیح به زیبایی دکوراسیون پذیرایی کمک می­‌کند. پس برای اینکه چیدمان پذیرایی مربع خود را بهترین نحو انجام دهید این مطلب از چیدانه را بخوانید.

دکوراسیون پذیرایی مربع شکل
دکوراسیون پذیرایی مربع شکل

چیدمان پذیرایی مربع؛ همه‌ی این موارد مهم هستند!

برای چیدمان پذیرایی مربع شکل، ایده‌­های مختلفی وجود دارد. همه­‌ی وسایل و مبلمانی که در دکوراسیون پذیرایی استفاده می­‌شوند بخشی از هویت پذیرایی هستند. وجود تناسب و پیوستگی در طرح و رنگ وسایل به‌علاوه چیدمان صحیح، این انسجام را در پذیرایی ایجاد می­‌کند. در طراحی دکوراسیون مربع شکل به موارد زیر و تناسب آنها با همدیگر توجه کافی داشته باشید:

تابلو فرش ریحان
  1. ابعاد و اندازه فضا
  2. ابعاد و اندازه و تعداد مبلمان
  3. سبک طراحی مبلمان
  4. نورپردازی فضای پذیرایی
  5. پرده و فرش متناسب با فضا
  6. انتخاب تنالیته‌‌ی رنگی در پذیرایی مربع
  7. رنگ و طرح دیوارهای پذیرایی
طراحی دکوراسیون پذیرایی مربع
طراحی دکوراسیون پذیرایی مربع
چیدمان فضای پذیرایی مربع با توجه به ورودی
چیدمان فضای پذیرایی مربع با توجه به ورودی

دیزاین پذیرایی مربع، فضای ورود و خروج را بررسی کنید!

قبل از هر چیزی باید با دقت فضای پذیرایی و نشیمن خانه را بررسی کنید. ببینید چند فضای ورود و خروج به فضای پذیرایی خانه‌ی شما محدود می­‌شود و این دریچه‌ها در چه موقعیتی قرار دارند. ممکن است فضای پذیرایی از یک طرف به نشیمن منتهی شود و از طرف دیگر دیوار پنجره‌داری باشد. یا ممکن است راهروی فضای خصوصی خانه (اتاق­‌خواب­‌ها) در یک بخش آن باشند. درهرصورت مسیر عبور افراد بسیار اهمیت دارد. پس وسایل را طوری بچینید که افراد به‌راحتی بتوانند حرکت کنند. همچنین با چیدمان صحیح مبلمان، جلوی نور طبیعی که از پنجره می­‌رسد را نگیرید.

مبلمان کلاسیک در پذیرایی مربع
مبلمان کلاسیک در پذیرایی مربع

چیدمان پذیرایی مربع، حالا نوبت چینش مبلمان است!

شما می‌­توانید هم از مبلمان مدرن و هم از مبلمان کلاسیک در چیدمان پذیرایی مربع، استفاده کنید. روش چیدن مبلمان در پذیرایی مربع شکل می­‌تواند به صورت قرینه و یا زاویه‌­دار باشد. این موضوع به سبک طراحی مبلمان هم بستگی دارد. استفاده از چیدمان مبل ال در پذیرایی مربع هم پیشنهاد می­‌شود. ترکیب مبلمان می­‌تواند متفاوت باشد، مثلا دو مبلمان دو و سه نفره و یک مبل تکی، یا اینکه یک کاناپه خاص با دو مبل تکی و یا دو کاناپه راحتی دونفره می‌­توانند انتخاب شما باشند. در این موضوع هم به ابعاد فضا و تعداد مبلمان مورد نیازتان توجه کنید. نقش تلویزیون، پنجره و شومینه را به‌عنوان نقاط عطف دست کم نگیرید.

چیدمان پذیرایی مربع شکل بزرگ ایرانی

یک پذیرایی بزرگ فضایی ایدئال برای خانواده‌­های ایرانی است. شما می­‌توانید برای چیدمان پذیرایی مربع شکل بزرگ ایرانی از دو دست مبلمان استفاده کنید. یک دست مبلمان راحتی برای فضای نشیمن که در کنار تلویزیون قرار بگیرد و یک دست مبلمان کلاسیک و یا مدرن که برای پذیرایی از مهمان است. وجود یک کنسول چوبی مدرن و کشودار، می­‌تواند یادآور کمدهای قدیمی که داخل آنها ظرف­‌های پذیرایی قرار می­‌گرفت، باشد. یک فرش دستباف ایرانی و جذاب نیز، دکوراسیون پذیرایی ایرانی منزل شما را کامل خواهد کرد.

پذیرایی مربع یا مستطیل؟
پذیرایی مربع یا مستطیل

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

در پاسخ به این سوال که پذیرایی مربع بهتر است یا مستطیل، نمی­‌توان جواب قطعی داد. چراکه این مورد به عوامل مختلفی مانند نورگیری؛ ابعاد مبلمان، طول و عرض فضای پذیرایی بستگی دارد. برای چیدمان دو دست مبلمان در یک پذیرایی مستطیل که اندازه‌ی متوسطی دارد، دست شما باز است. از طرفی هم پذیرایی کوچک مربع شکل، فرم مشخصی برای قرار گرفتن یک دست مبلمان دارد. همچنین پذیرایی مربع‌شکل برای طراحی مبلمان روبه‌روی همدیگر به‌طوری که افراد به‌راحتی همدیگر را ببینند و گفت‌وگو کنند، فضای بهتری فراهم می­‌کند. اگر یک پذیرایی مستطیل شکل دارید، با در نظر گرفتن یک تقسیم‌بندی فرضی فضای نشیمن و پذیرایی را جدا کنید. با این توضیحات متوجه شدیم که هر یک از پذیرایی مربع و مستطیل شکل می­‌تواند مزیت­‌هایی داشته باشد.

دکوراسیون پذیرایی مربع
دکوراسیون پذیرایی مربع

کلام آخر

طراحی و چیدمان پذیرایی مربع می‌­تواند بسیار آسان باشد، اگر به اصول چیدمان توجه کنید و با کمی خلاقیت وسایل منزل را انتخاب کنید. اگر به‌دنبال طراحی یک پذیرایی خاص و جذاب هستید از متخصصین در زمینه معماری و طراحی داخلی کمک بگیرید. طراحان داخلی نکته­‌ها و مواردی را می‌­بینند که ممکن است از نظر شما پنهان مانده باشد.

سوالات متداول در زمینه‌ی چیدمان پذیرایی مربع

  • بهترین دیزاین مبل در پذیرایی مربع چگونه است؟

روش طراحی مبلمان در پذیرایی مربع شکل می­‌تواند به‌صورت قرینه و یا زاویه‌دار باشد. این موضوع به سبک طراحی مبلمان، ابعاد فضا و تعداد مبلمان مورد نیازتان بستگی دارد. استفاده از چیدمان مبل ال در پذیرایی مربع هم پیشنهاد می­‌شود. همچنین ترکیب مبلمان می­‌تواند متفاوت باشد. مثلا دو مبلمان دو و سه‌نفره و یک مبل تکی، یا اینکه یک کاناپه‌ی خاص با دو مبل تکی و یا 2 کاناپه‌ی راحتی دونفره می‌توانند انتخاب شما باشند.

  • پذیرایی مربع کوچک را چگونه چیدمان کنیم؟

در دیزاین پذیرایی کوچک ناچار به انتخاب مبلمانی جمع‌وجور هستید و شاید نتوانید چیدمان زاویه‌­دار مبلمان را انتخاب کنید و مجبور باشید مبلمان را به دیوار بچسبانید. بهتر است برای چیدن پذیرایی مربع کوچک به خرید وسایل اضافی مانند بوفه و یا هر وسیله­‌ی صرفا دکوری که جاگیر باشد، فکر نکنید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه