ابعاد میز ناهارخوری؛ ارتفاع و اندازه‌های استاندارد و مطلوب

ابعاد میز ناهارخوری؛ ارتفاع و اندازه‌های استاندارد و مطلوب

به قلم: نرگس مهردادیان

استفاده از میز ناهار خوری مناسب و انتخاب ابعاد استاندارد برای آن نقش به‌سزایی در راحتی افراد و میهمانان هنگام صرف وعده‌های غذایی و گردهمایی‌ها دارد. ابعاد میز ناهار خوری شامل طول، عرض و ارتفاع است که هر کدام دارای اندازه‌های استانداردی هستند. انواع ابعاد میز ناهار خوری برای استفاده چهار، شش، هشت، ده و دوازده نفره موجود است که با توجه به ابعاد فضا و تعداد افراد استفاده کننده و مهمانان احتمالی یک یا چند عدد از آن‌ها در دکوراسیون آشپزخانه، منزل یا محل کار به‌کار می‌رود. در این مطلب از چیدانه هر آنچه که درباره ابعاد و ارتفاع استاندارد انواع میز و صندلی ناهار خوری باید بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. شما هم اگر قصد تهیه یا انتخاب میز ناهارخوری مناسب برای دکوراسیون خانه یا محل کار خود را دارید با ما همراه باشید…

ابعاد مناسب میز ناهارخوری

تابلو فرش ریحان

ابعاد استاندارد در انواع میز ناهار خوری

ابعاد استاندارد در انواع میز ناهار خوری

ابعاد میز ناهار خوری مناسب با توجه به متراژ مکان قرار گیری میز و تعداد افرادی که قصد استفاده از آن را دارند، انتخاب می‌شوند. میزهای ناهار خوری اندازه‌های استانداردی دارند که با این ابعاد ارگونومی در دکوراسیون داخلی و راحتی استفاده کنندگان فراهم می‌شود. ابعاد میز ناهار خوری شامل اندازه‌های استاندارد ارتفاع، طول و عرض میز و صندلی میز ناهار خوری است. از انواع مدل‌های میز ناهارخوری برای فضاهایی چون کتابخانه‌، ادارات، رستوران، آشپزخانه و اتاق غذاخوری استفاده می‌شود. شما می‌توانید بر اساس اندازه ابعاد فضای مورد نظرتان حد قابل قبولی از این استانداردها را اجرا کنید؛

ابعاد استاندارد صندلی ناهار خوری

ابعاد استاندارد صندلی ناهار خوری

ابعاد استاندارد صندلی‌ ناهار خوری با توجه به مدل برای هر سبک طراحی دارای ابعاد استانداری است. ارتفاع آن حدود 18 تا 23 اینچ معادل 46 تا 58 سانتی‌متر و برای تمام انواع صندلی یکسان است. البته در ایران بیشتر صندلی‌ها با ارتفاع کف 46 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. برای ارتفاع صندلی‌هایی که نشیمن ابری قطوری دارند، باید قطر قسمت نشیمن هم در طراحی ارتفاع صندلی به‌حساب بیاید. باید توجه داشت که ارتفاع صندلی با نوع و ارتفاع میز ارتباط مستقیم دارد و صندلی میز ناهارخوری معمولی که بیشترین استفاده را دارد را نمی‌توان به‌جای صندلی کانتر به‌کار برد.

ارتفاع میز ناهارخوری استاندارد

ارتفاع میز ناهارخوری استاندارد

ارتفاع میز ناهار خوری استاندارد به شکل، سبک و مدل آن بستگی ندارد و در انواع مدل‌های میز ناهار خوری اندازه ارتفاع یکی است. این ارتفاع استاندارد طوری در نظر گرفته شده که برای افرادی با قد متوسط که نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند قد هستند مناسب باشد و به گونه‌ای طراحی می‌شود که افراد هنگام نشستن پشت میز بتوانند به‌راحتی زانوهای خود را روی هم بگذارند. همچنین ارتفاع میز ناهار خوری استاندارد نباید آنقدر کوتاه باشد که هنگام غذا خوردن، برای گذاشتن دست‌ها روی میز، فرد به میزان زیادی پایین بیاید که قوز کند و نباید ارتفاع میز آنقدر زیاد باشد که دست‌ها برای غذا خوردن بیش از حد بالا رفته و باعث خستگی شود. ضخامت صفحه به‌کار رفته در میز ناهارخوری در ارتفاع میز محاسبه می‌شود.

ارتفاع میز ناهار خوری استاندارد

ارتفاع میز ناهار خوری استاندارد معمولی بین 28 تا 30 اینچ معادل 71 تا 76 سانتی‌متر است. البته در ایران ارتفاع بیشتر میزها حدود 76 سانتی‌متر است. ارتفاع استاندارد میز کانتر بیشتر از میز ناهارخوری است، برای اطلاع از ابعاد میز و صندلی کانتر مطلب ارتفاع اپن آشپزخانه را بخوانید.

ابعاد میز ناهار خوری 2 نفره

ابعاد استاندارد میز ناهار خوری 2 نفره

ابعاد میز ناهار خوری 2 نفره

میز ناهارخوری دو نفره بیشتر در فضاها و خانه‌های کوچک با تعداد افراد کم یا به‌عنوان میز صبحانه خوری و میز کار در آشپزخانه استفاده می‌شود. ابعاد میز ناهار خوری استاندارد مستطیل شکل 2 نفره 110 در 75 سانتی‌متر، ابعاد میز ناهار خوری 2 نفره مربع شکل 75 در 75 سانتی‌متر و ابعاد استاندارد قطر میز گرد برای 2 نفر 90 سانتی‌متر است.

میز ناهار خوری 4 نفره

ابعاد میز ناهار خوری ۴ نفره

ابعاد میز ناهار خوری 4 نفره

میز غذا خوری 4 نفره در شکل‌های مربع و دایره موجود است. همانطور که گفته شد ارتفاع این میزها بدون توجه به تعداد نفرات و طول و عرض و شکل میز یکسان و بین 71 تا 76 سانتی‌متر است اما طول و عرض و قطر آن با توجه به تعداد نفرات متفاوت است. ابعاد میز ناهار خوری استاندارد 4 نفره مربع 90 در90 تا 100 در 100 سانتی‌متر، ابعاد میز ناهار خوری 4 نفره مستطیل شکل 80 در 120 سانتی‌متر و قطر استاندارد میز گرد 4 نفره حدود 100 تا 110 سانتی‌متر است.

ابعاد استاندارد میز ناهار خوری ۶ نفره

ابعاد میز ناهار خوری ۶ نفره

ابعاد میز ناهار خوری 6 نفره

در میز غذا خوری 6 نفره مستطیل شکل چهار صندلی در هر طرف و دو صندلی در بالا و پایین میز قرار می‌گیرد. ارتفاع میز ناهارخوری 6 نفره همان ارتفاع استاندارد است. ابعاد میز  ناهار خوری استاندارد مستطیل شکل 6 نفره عرض 90 در طول 150 سانتی‌متر و در صورتی که میز ناهارخوری بیضی شکل بخواهید استفاده کنید ابعاد استاندارد آن برای 6 نفر با قطر کوچک 90 و قطر بزرگ 150 سانتی‌متر خواهد بود. همچنین ابعاد میز ناهار خوری 6 نفره مربع شکل 150 در 150 سانتی‌متر و ابعاد استاندارد میز گرد 6 نفره، دایره‌ای با قطر حدود 120 تا 130 سانتی‌متر است.

ابعاد میز ناهار خوری ۸ نفره

ابعاد استاندارد میز ناهار خوری ۸ نفره

ابعاد میز ناهار خوری 8 نفره

در میز غذا خوری 8 نفره شش صندلی در هر طرف و دو صندلی در بالا و پایین میز قرار می‌گیرد و برای تعداد نفرات بالا و فضاهای نسبتا بزرگ مناسب است. ابعاد میز ناهار خوری استاندارد 8 نفره مستطیل شکل طول 180 تا 200 سانتی‌متر در عرض 90 تا 110 سانتی‌متر است. میز ناهار خوری 8 نفره به شکل مربع هم وجود دارد که اندازه آن 150 تا 180 در 150 تا 180 سانتی‌متر است. استفاده از میز غذا خوری 8 نفره مربع شکل معمول نیست و بیشتر برای سالن‌های مربع شکل بزرگ مناسب است. ابعاد میز ناهار خوری 8 نفره بیضی شکل هم در حدود قطر بزرگ 180 در قطر کوچک 90 سانتی‌متر است. اندازه استاندارد میز گرد 8 نفره، دایره‌ای به قطر 140 تا 150 سانتی‌متر است.

ابعاد میز ناهار خوری ۱۰ نفره

ابعاد استاندارد میز ناهار خوری ۱۰ نفره

ابعاد میز ناهار خوری 10 نفره

میز ناهار خوری 10 نفره به خاطر ابعاد بزرگش حتما باید در سالنی قرار گیرد که متراژ مناسبی داشته باشد تا حرکت و رفت و آمد افراد اطراف میز ناهار خوری مشکل نباشد. اگر تعداد افراد خانواده زیاد است اما مکان کافی برای قرار دادن میز 10 نفره یا بزرگتر را ندارید، می‌توانید از میزهای ناهار خوری تاشو استفاده کنید. ابعاد میز غذا خوری10 نفره استاندارد مستطیل شکل عرض حدود 110 تا 120 سانتی‌متر در طول240 تا 260 است. میز 10 نفره بیضی شکل هم با همین ابعاد میز مستطیل شکل موجود است و عرض در واقع هم‌اندازه قطر کوچک و اندازه طول برابر قطر بزرگ آن است. میز گرد 10 نفره استاندارد هم دایره‌ای به قطر 170 سانتی‌متر است. البته برای این تعداد معمولا از میزهای ناهارخوری مستطیلی استفاده می‌شود و استفاده از میز دایره‌ای شکل معمول نیست.

ابعاد میز ناهارخوری ۱۲ نفره

ابعاد میز ناهارخوری ۱۲ نفره گرد

ابعاد میز ناهارخوری 12 نفره

میز ناهار خوری 12 نفره بزرگ‌ترین ابعاد معمول را در بین میزهای ناهار خوری دارد. این میزها برای آشپزخانه‌ها یا سالن‌های پذیرایی بزرگ و خانواده‌های پر جمعیت با تعداد مهمانان زیاد مناسب هستند. ابعاد میز ناهارخوری 12 نفره مستطیل شکل دارای عرض حدود 110 تا 120 سانتی‌متر و طول 320 تا 335 سانتی‌متر است. اما اگر به میزهای گرد علاقه داشتید و مکان مناسب و بزرگی برای قرار دادن میز گرد 12 نفره را دارید، این میزها قطر استانداردی حدود 240 تا 270 سانتی‌متر دارند. البته توجه داشته باشید که به‌کار بردن میزهای گرد 12 نفره با قطر بالا در دکوراسیون خانه و برای غذا خوردن منطقی و معمول نیست.

ابعاد استاندارد میز ناهارخوری مربع

موارد تعیین کننده ابعاد میز ناهار خوری

مواردی هستند که به شما کمک می‌کنند تا اندازه و ابعاد میز غذا خوری مناسب خود را تشخیص داده و انتخاب درست و مناسبی داشته باشید، این موارد شامل؛

  • اندازه فضای مورد نظر برای قرار دادن میز ناهار خوری 
  • تعداد افراد استفاده کننده از میز ناهار خوری
  • تعداد مهمانان احتمالی یا همیشگی
  • شکل میز ناهار خوری انتخابی مناسب با سلیقه شما

تناسب میز غذا خوری با محیط اطراف

تناسب میز غذا خوری با محیط اطراف

نکته مهم و اساسی در انتخاب میز ناهارخوری مناسب این است که ابعاد میز غذا خوری انتخابی با فضای اطراف آن هماهنگی داشته باشد، این تناسب در اندازه باید در موارد زیر حفظ شود؛

  • تناسب ابعاد میز ناهار خوری با فضای خالی اطراف میز
  • تناسب ابعاد میز ناهار خوری با اندازه فرش زیر میز ناهار خوری 

تناسب میز غذا خوری با فضا

ابعاد قسمتی از خانه یا محل کار که میز غذا خوری در آن قرار می‌گیرد باید طوری باشد که رفت و آمد افراد در اطراف میز ناهار خوری به‌راحتی ممکن باشد. از طرفی صندلی هنگام نشستن تا جایی بتواند بیرون بیاید که نشستن روی آن به سختی انجام نشود. هر فرد به حدود 60 سانتی‌متر فضا از اطرف برای راحت غذا خوردن نیاز دارد. پس بهتر است میز ناهار خوری در فضایی قرار گیرد که این فاصله وجود داشته باشد. همچنین فرشی که در زیر میز ناهار خوری قرار می‌گیرد باید از هر طرف حدود 60 سانتی‌متر بزرگ‌تر از ابعاد میز باشد. تا پای افراد هنگامی‌که روی صندلی عقب رفته نشسته‌اند روی فرش قرار گیرد. صندلی هم هنگام بیرون کشیدن، باز هم روی فرش قرار گرفته و روی زمین کشیده نشود. برای دانستن در مورد ابعاد فرش مطلب ابعاد و مکان مناسب فرش را بخوانید.

میز غذا خوری متناسب

میز غذا خوری استاندارد گرد

سخن آخر

ابعاد مناسب و استاندارد میزهای ناهار خوری، راحتی افراد را در هنگام غذا خوردن فراهم می‌کند. با انتخاب صحیح اندازه و ابعاد میز و صندلی ناهار خوری علاوه بر کارایی، تعادل بصری مطلوبی هم ایجاد می‌شود. که این از نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. این تناسب و استاندارد در انواع میز ناهار خوری و صندلی‌های آن باید رعایت شود. از طرفی ابعاد میز ناهارخوری باید متناسب با فضایی که میز در آن استفاده می‌شود و تعداد افراد احتمالی که از میز قرار است استفاده کنند، باشد. شما هم اگر می‌خواهید میز ناهارخوری برای دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان تهیه کنید برای اینکه بدون کمک گرفتن از طراح داخلی، ابعاد میز ناهار خوری مناسب خود را تشخیص دهید. با کمک این مطلب می‌توانید به‌راحتی میز ناهارخوری مناسب فضای مورد نظرتان را انتخاب و تهیه کنید.

میز ناهارخوری استاندارد و شیک

پرسش های متداول در زمینه ابعاد میز ناهار خوری

ارتفاع استاندارد میز ناهار خوری چند است؟

ارتفاع میز ناهار خوری استاندارد معمولی بین 28 تا 30 اینچ معادل 71 تا 76 سانتی‌متر است. البته در ایران ارتفاع بیشتر میزها حدود 76 سانتی‌متر است. ارتفاع استاندارد میز کانتر بیشتر از میز ناهارخوری است که با توجه به دل آن حدودا از 90 تا 105 سانتی متر متغیر است.

ابعاد میز ناهار خوری 4 نفره چند است؟

ارتفاع میز غذا خوری به طور کلی بین 71 تا 76 سانتی‌متر است. ابعاد میز ناهار خوری استاندارد 4 نفره مربع 90 در90 تا 100 در 100 سانتی‌متر خواهد بود. ابعاد میز ناهار خوری 4 نفره مستطیل شکل 80 در 120 سانتی‌متر و قطر استاندارد میز گرد 4 نفره حدود 100 تا 110 سانتی‌متر است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه