Chidaneh.com placeholder image

فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟ تفاوت فرش دستباف و ماشینی

به قلم: تحریریه چیدانه

فرش دستباف بخریم یا فرش ماشینی؟ شاید در نگاه اول این سوال سطحی به نظر برسه و با خودتون بگین که جوابش مشخصه و این ‌که پرسیدن نداره! اما شما هم بعد از کمی فکر کردن با توجه به تنوع قیمت، طرح و جنس انواع فرش به این نتیجه می‌رسید که قضیه خیلی هم چالش برانگیزه. به همین دلیل در چیدانه به‌دنبال مطلب راهنمای خرید انواع فرش، بعد از نظرسنجی در صفحه اینستاگرام چیدانه و جمع آوری نظرات شما، این مطلب و ویدئو را برای کمک به شما در انتخابی بهتر و راحت‌تر و رسیدن به جواب این سوال که فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟ تهیه کردیم. با ما همراه باشید…

مقایسه فرش دستباف و ماشینی

برای انتخاب و مقایسه فرش دستباف و ماشینی بهتره که شروع بحث در مورد فرش‌های دستباف باشه چراکه خانواده‌های ایرانی اغلب به اون به چشم یک سرمایه نفیس نگاه می‌کنن. چه برای خریداری، چه زمانی که پهن میشه و هم از زیباییش تو خونه لذت برده میشه و هم با پاخوردن ارزش اون بیشتر میشه. بعد در مورد فرش ماشینی نکاتی گفته می‌شه که از نظر شما با اهمیت بوده.

سرویس خواب بالسا
فرش دستباف ایرانی

فرش دستباف ذوالانواری
بهترین مدل فرش دستباف رنگی
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

گستردگی فرش دستباف ایرانی

اشتباه رایج این روزها اینه که وقتی صحبت از خرید فرش دستباف میشه بیشتر فرش‌های نفیس و لوکس تبریز و ابریشمی در ذهن میاد. اما با اینکه این فرش‌ها بسیار نفیس و زیبا هستن، به همین نسبت قیمت بالاتری هم دارن و همه اقشار توانایی خرید اون‌ها رو ندارن. توجه داشته باشید که تنوع و گستردگی فرش دستباف ایرانی به وسعت جغرافیای ایرانه و تنها محدود به فرش‌های نفیس با قیمت بالا نمیشه! به این معنی که توی هر منطقه، محله و قوم ایران، فرش‌های خاصی با تنوع رنگ و طرح بالا بافته می‌شه که اتفاقا میشه با قیمت‌های مناسبی این قالی‌های دستباف یا گلیم و گبه رو خریداری کرد و از دیدن زیبایی‌شون تو خونه لذت برد. 

تولیدی فرش رحیمی
فرش دستباف
تولیدی فرش رحیمی

فرش دستباف دسته دوم بخریم؟

نکته دیگه اینکه ما ایرانیا معمولا در مورد خرید کالای دست دوم ذهنیت خوبی نداریم. اما در مورد فرش و به‌خصوص فرش دستباف ایرانی این موضوع کاملا برعکسه و حتی در کشورهای اروپایی و امریکا از فرش‌های دست دوم ایرانی بیشتر استقبال میشه. از طرفی میشه با قیمتی ارزان‌تری فرش‌های دست دوم دستباف رو تهیه کرد، فقط کافیه یه کم دیدگاهمون رو نسبت به فرش دستباف تغییر بدیم!

شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا
فرش ماشینی لایت
شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا

ویژکی‌های فرش‌های ماشینی

از معایب فرش‌های ماشینی که مخاطبین چیدانه هم به اون اشاره کردن اینه که الیاف مصنوعی که در بافت فرش ماشینی استفاده می‌شه در مقابل الیاف طبیعی فرش دستباف به مرور ممکنه موجب ایجاد آلرژی و حساسیت بشه و برخی گفتن که حاضرن حتی با قیمت بالاتری اما فرش دستباف رو به جای فرش ماشینی خریداری کنن. اما به این نکته هم باید توجه کرد که امروزه فرش‌های ماشینی هم با الیاف ضد حساسیت بافته می‌شن که میشه از اونا هم استفاده کرد.

قالین فرش های دستبافت اصیل ایلاتی و عشایر
فرش دستباف
قالین فرش های دستبافت اصیل ایلاتی و عشایر

چالش استفاده از فرش دستباف در دکوراسیون مدرن

چالشی که وجود داره اینکه چطور میشه از فرش‌های دستباف با این همه طرح و رنگ در دکوراسیون خانه‌های امروزی استفاده کرد؟ پیشنهاد چیدانه برای حل این مشکل اینه که ابتدا فرشی که دوست دارین رو با طرح و رنگ مورد نظرتون خریداری کنین، بعد نسبت به اون، باقی وسایل خونه رو خریداری کنین. برای مثال اگر زمینه فرش لاکی رو انتخاب کردین، می‌تونید این رنگ رو در وسایل دیگه مثل پرده و مبلمان استفاده کنید و از رنگ‌های گل‌ها و نقوش فرش در اکسسوری‌هایی مثل کوسن مبل استفاده کنید. توجه داشته باشین که این خیلی کار سختی نیست و اگر با فکر و برنامه ریزی انتخاب‌ها انجام  بشه، فرش دستباف ایرانی به زیبایی میتونه در دکوراسیون مدرن استفاده بشه. 

فرش گره
فرش قشقایی شیراز
فرش گره

کمک به اقتصاد مناطق بافت فرش‌

خرید فرش دستباف ایرانی علاوه بر اینکه موجب حفظ ارزش‌های ملی و هنری میشه، از نظر اقتصادی به بافنده‌های ایرانی در مناطق بافت فرش هم کمک زیادی می‌شه و در واقع با یک تیر چند نشان زده میشه و ازین طریق به بافنده‌های زحمت‌کش و با سلیقه هم کمک میشه.

فرش شاهکار ایلات پارس
فرش قشقایی
فرش شاهکار ایلات پارس

گلچینی از کامنت‌های طرفداران فرش دستباف؛

  • خانم مژده امیری که تو کار فرش هستن کامنت گذاشتن که بالاخره یه روز همه متوجه میشن که با قیمت پایین هم میشه فرش دستباف تهیه کرد.
  • خانم ناهید فردین اعتقاد داشتن که حتی فرش دستباف کهنه نخ نما هم از فرش ماشینی بهتره.
  • دوست دیگه‌ایی گفتن که اگر ما فرش‌های دستباف رو مستقیم از بافنده‌ها خریداری کنیم خیلی به صرفه‌تره چراکه فروشنده‌ها معمولا با همون هزینه‌ای که فرش رو خریداری می‌کنن اون رو نمی‌فروشن و شاید دو برابر یا حتی بیشتر فرش‌ها فروخته بشن.
  • خانم مژگان گفتن با اینکه به فرش دستباف خیلی علاقه دارن ولی حیفه که اون رو زیر دست و پا بندازن و بهتره این هنر اصیل و ارزشمند روی دیوار زده بشه. که این کار می‌تونه انتخاب خوبی هم باشه چراکه تابلو فرش‌های دستباف رو به دلیل ابعاد کوچکتر میشه با قیمت پایین‌تری نسبت به فرش دستباف خریداری کرد.
  • خانم پریسا معتقد بودن که فرش دستباف هویت خانه‌های ایرانیست و حتی اگه در خارج از کشور زندگی کنیم و دکوراسیونی کاملا مینیمال و مدرن هم داشته باشیم تنها قسمت انرژی بخش فضای ما می‌تونه همین فرش‌های دستباف ایرانی باشه. برای مثال فرش دستباف با طرح‌های اسلیمی و قشقایی خیلی خوب با دکوراسیون مدرن مچ میشه.

سرای فرش گلستان
فرش ماشینی دیبا رنگ خنثی
سرای فرش گلستان

گلچینی از کامنت‌های طرفداران فرش ماشینی؛ 

  • دوستی گفتن من از هزینه‌ فرش دستباف می‌تونم برای فرش ماشینی هزینه کنم و با مازاد پولی اون وسایل دیگه خونه رو تهیه کنم.
  • خانم آیناز گفتن که اگر بچه کوچک در خونه دارین و به دلیل ریخت و پاش زیاد اون مجبور میشین زود به زورد فرش رو بشورید، با توجه به اینکه شستشوی فرش دستباف کار آسونی نیست بهتره از فرش ماشینی استفاده کنید یا تنها برای فضاهایی مثل فضای مهمان از فرش دستباف استفاده کنید. از نظر چیدانه‌ای‌ها ایده خوبیه که در اتاق خواب‌ها از فرش ماشینی و در نشیمن و پذیرایی از فرش دستباف استفاده کنیم
  • خانم رایا گفتن که فرش‌های ماشینی امروز تنوع طرح و رنگ زیادی دارن و ترجیح میدن به جای اینکه هزینه زیادی برای فرش دستباف کنن از فرش ماشینی خوب با طرح و رنگ دلخواه و مناسب دکوراسیون خونه‌شون استفاده کنن.

همه اینها نظرهای شخصی هستن که اگر شما دغدغه انتخاب فرش رو دارین این تجربه‌ها خیلی میتونه براتون کمک کننده باشه.

قالیشویی بانو
انواع شستشوی فرش و مبلمان
قالیشویی بانو

تفاوت فرش دستباف و ماشینی در شستشو

در نهایت بعد از اینکه فرش مناسب و مورد علاقمون رو انتخاب کردیم بحث نگهداری و شستشوی فرش‌ها پیش میاد که خیلی از افراد در این مورد سوال داشتن. در واقع تفاوت فرش دستباف و ماشینی در شستشو تنها در رنگ دادن اون‌هاست و اگر دستی شسته بشن برای هر دو باید نکاتی رو در نظر گرفت. در ادامه نکات شستشوی فرش به‌صورت دستی که حساسیت بیشتری داره رو براتون می‌گیم؛

قالیشویی بانو
انواع شستشوی فرش و مبلمان
قالیشویی بانو

غبار روبی؛ قبل از هر شستشویی فرش باید غبار روبی بشه با جاروهای برقی یا از طریق روش‌های سنتی که با چوب به فرش ضربه میزدن تا گرد و غبار اون خارج بشه. حتما قبل از شستشو گرد و غبار فرش رو پاک کنین چراکه آشغال‌ها و گرد و غبار به خورد فرش میره و برای شستشو دردسر ساز میشه.

تست رنگ دادن فرش؛ مورد دوم که خیلی نکته مهمی هست اینکه فرش چه دستباف باشه چه ماشینی ممکنه رنگ پس بده برای همین قبل از شستشو حتما باید چک کنین که فرش رنگ پس میده یا نه! برای این کار یک دستمال سفید نم‌دار روی قسمتی از فرش می‌کشید یا پرزها رو با اون دستمال داخل دستتون نگه میدارین اگر رنگ فرش روی دستمال اومد مطمئن میشید که فرش رنگ پس میده و  بهتره این نوع فرش‌ها رو توی خونه شستشو نداده و این کار رو به قالی‌شویی های معتبر بسپرید.

قالیشویی ادیب
شستشوی فرش و استفاده از مواد شوینده با کیفیت
goldقالیشویی ادیب

مواد شوینده؛ مواد شوینده فرش باید غیر اسیدی باشن. برای این کار از شامپوی فرش، مایع ظرفشویی یا پودر دستی استفاده کنین. 

درجه حرارت آب؛ درجه حرارت آبی که برای شستشو استفاده می کنین حتما باید ولرم باشه چراکه آب خیلی گرم یا خیلی سرد به بافت فرش آسیب می‌زنه.

قالیشویی بانو
انواع شستشوی فرش و مبلمان
قالیشویی بانو

محل شستشو؛ انتخاب محل شستشوی فرش بستگی به ابعاد فرش داره و معمولا بهتره فرش‌های بالای 6 متر در خونه شسته نشن. محل شستشو  باید زمینی صاف و صفت با شیب ملایم باسه که آب فرش به راحتی خارج بشه.

پهن کردن؛ بهتره بلافاصله بعد از شستشو فرش رو جابجا نکنین و مدتی به همون حالت بمونه تا رنگ‌ها با هم قاطی نشه. 

جمع و مرتب کردن پرزها؛ بعد از شستشو و پهن کردن فرش می‌تونید با دستمال تمیز پرزها رو از روی فرش جمع کنید یا اگر بعد از شستشو پرزها جابجا شده بود میشه به راحتی با برس پرزهای جابه‌جا شده رو به حالت اولیه برگردوند.

روش پهن کردن؛ فرش رو در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندین و اون رو از پشت پهن کنید در جایی که قراره خشک بشه. 

آب نگرفتن روی فرش بعد پهن کردن؛‌ خیلی از ما بعد از پهن کردن فرش روی فرش آب می‌گیریم تا خیلی تمیز بشه ولی این کار خیلی اشتباهه و در صورت رنگ دادن فرش این قضیه کمک می‌کنه رنگ بده و و رنگ‌ها قاطی بشن.

خشک کردن فرش؛ اگر عجله دارین فرش خشک بشه به این بها از خشک کننده ها و گرم کننده ها استفاده نکنید چراکه به فرش آسیب میزنه 

قالیشویی بانو
انواع شستشوی فرش و مبلمان
قالیشویی بانو

چرا فرش دستباف یا ماشینی بعد شستشو زرد میشه؟!

یکی از دغدغه های اصلی ما در شستن فرش اینکه بعد از شستشو فرش زرد میشه که چند دلیل میتونه داشته باشه، شوینده‌های اسیدی ممکنه موجب زرد شدن فرش بشه یا ممکنه فرش رو جارو نکرده باشید و گرد و غبار فرش رو قبل از شستشو پاک نکرده باشید و گرد غبار داخل فرش موقع شستشو خیس می‌خوره و بعد از شستشو رنگ فرش کدر و زرد میشه!

تولیدی فرش رحیمی
فرش دستباف
تولیدی فرش رحیمی

با بودجه‌ مشخص فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟

ما طبق روال همیشه سوالی رو در اینستاگرام مطرح کردیم با این عنوان که اگر شما بودجه ای بین 1 تا دو میلیون داشته باشید  ترجیح میدین فرش دستباف با ابعاد کوچکتر بگیرید یا فرش ماشینی با ابعاد بزرگتر؟! بعد از نظر سنجی تقریبا 73 درصد از شما گفته بودین که فرش دستباف با ابعاد کوچکتر رو ترجیح میدین و 27 درصد گفته بودین که ترجیح میدین فرش ماشینی با ابعاد بزرگ‌تر تهیه کنید!

قالین فرش های دستبافت اصیل ایلاتی و عشایر
فرش دستباف
قالین فرش های دستبافت اصیل ایلاتی و عشایر

شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا
جدیدترین مدلهای فرش ماشینی کاشان
شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا

کلام پایانی

و در آخر برخی دوستان که می‌خواستن با هزینه پایین، فرش دستباف مناسب و اصیل تهیه کنن، ولی به‌خاطر کم تجربگی و مراجعه نکردن به جای معتبر، تجربه بدی در این زمینه داشتن و می‌گفتن این راه خوبی نیست. توجه داشته باشین که بهتره برای خرید هر کالایی که انواع فرش هم شامل اون میشه و به‌خصوص فرش دستباف به مراکز فروش معتبر و و اصیل مراجعه کنید. در زمینه فرش، چیدانه کارشناسان خبره‌ایی داره که به خوبی می‌تونن اطلاعات مفیدی در اختیارتون قرار بدن. پس توجه داشته باشید که قبل از جواب دادن به این سوال که فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟ اطلاعات کاملی در این زمینه جمع آوری کنید و بعد برای خرید اقدام کنید. امیدواریم که این مطلب از چیدانه براتون مفید بوده باشه. شما هم می‌تونید نظرات و دیدگاه‌هاتون رو در بخش دیدگاه‌های زیر این مطلب با ما و مخاطبان چیدانه در میان بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالب تفاوت فرش با گلیم، اصول انتخاب فرش مناسب برای خانه و خرید آنلاین فرش را بخوانید.

اجرا: فاطمه افشاریان – گلنار صفدریان | فیلمبرداری: عرفان شریف نژاد | تدوین: نگار مصطفوی | مطلب: تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه