Chidaneh.com placeholder image

خانه تکانی آشپزخانه: 10 قدم تا تمام شدن کارهای آشپزخانه

به قلم: مهسا پوررضا

آشپزخانه یکی از فضاهای اصلی و پر دردسر خانه برای خانه تکانی است، فضایی پر از وسیله و جزییات که به دلیل پخت و پزی که در این محیط صورت می گیرد، قابلیت کثیف شدن زیادی دارد. علاوه بر این تمیز کردن این وسایل و جزییات زیاد نیاز به ترفندهایی دارد که با گرفتن انرژی کمتری از شما، در نهایت فضایی تمیز و بهداشتی تحویل تان دهند. 
به همین دلیل تصمیم گرفتیم در سری مطالب خانه تکانی عید این بار به سراغ خانه تکانی آشپزخانه برویم و ترفندهایی سریع را  به شما یادآوری کنیم.

خانه تکانی آشپزخانه

آشپزخانه ایرانی یکی از بخش های مهم در هر خانه به شمار می رود. زیرا معمولا در آشپزخانه کارهای بسیار مختلفی انجام می شود. معمولا نگهداری، شست و شو و پخت و پز انواع مواد غذایی در آشپزخانه انجام می شود. بدین ترتیب نیاز است تا آشپزخانه در طول سال تمیز باشد. بدین ترتیب خانه تکانی آشپزخانه از اهمیت بسیار ویژه ای برخودار می باشد.

تابلو فرش ریحان

خانه تکانی آشپزخانه معمولا می تواند کمک کند تا بخش های مختلف آشپزخانه در بهترین شرایط از نظر بهداشتی قرار بگیرد. این موضوع کمک می کند تا بتوان با اطمینان خاطر بیشتری به نگهداری، شست و شو و پختن مواد غذایی مختلف در آشپزخانه پرداخت.معمولا خانه تکانی آشپزخانه نیز مانند خانه تکانی بخش های مختلف خانه نیاز به انجام مراحل مختلفی داشته، تا کل آشپزخانه به خوبی تمیز شود. معمولا اغلب افراد به صورت تجربی از یک نقطه شروع به تمیز کاری آشپزخانه نموده و ممکن است هر فردی از شگرد و ترتیب خاصی برای تمیز کردن آشپزخانه استفاده نماید.

بدین ترتیب نظم و ترتیب کارها به فردی بستگی دارد که می خواهند خانه تکانی آشپزخانه را انجام دهد.

مطالب بیشتر:خانه تکانی سریع: ترفندهای خانه تکانی در کمترین زمان ممکن

خانه تکانی آشپزخانه

1. شست و شوی دیوار و کف 

یکی دیگر از مراحل بسیار مهم خانه تکانی آشپزخانه، جرم گیری کاشی و سرامیک می باشد. زیرا معمولا سقف، کف و بدنه آشپزخانه کاشی کاری می شود تا در صورت گرفتن جرم، بتوان به راحتی این جرم ها را از بین برد. جرم گیری کاشی و سرامیک نیاز به دانش و تخصص خاصی داشته، زیرا معمولا همه افراد نمی توانند به راحتی جرم های روی کاشی ها را از بین ببرند. برای تمیز کردن جرم روی کاشی ها می توان از مقداری سرکه و آبلیموی مخلوط شده با کمی نمک استفاده نمود. بدین ترتیب می توان به راحتی و در کمترین زمان ممکن کاشی های آشپزخانه را تمیز نمود.

خانه تکانی آشپزخانه

2. برق انداختن شیرآلات و ظرف‌شویی در خانه تکانی

شیرآلات و تمیز بودن آن‌ها نقش مهمی در زیبایی آشپزخانه‌ی شما دارد. به یاد داشته باشید برای تمیز کردن آن‌ها نه فقط در زمان خانه تکانی آشپزخانه ،هرگز نباید مواد شیمیایی را مستقیماً روی آن‌ها بریزید یا با سیم‌های ظرف‌شویی اقدام به تمیز کردن آن‌ها کنید. این کار باعث می‌شود رنگ آن‌ها تغییر کند و خش‌هایی که روی آن‌ها ایجاد می‌شود به‌مرور با جرم پرشده و زیبایی شیرها را از بین می‌برد.

یک محلول آب و مایع ظرف‌شویی درست کنید و با یک اسفنج شروع به تمیز کردن شیرآلات و ظرف‌شویی کنید.در قسمت‌هایی که سخت‌تر پاک می‌شوند یک مسواک را به جوش‌شیرین آغشته کنید و روی سطح بکشید. اگر شیرآلات شما ساده و غیر برنجی است می‌توانید کمی سرکه را روی آن‌ها اسپری کنید و صبر کنید تا ده دقیقه روی آن‌ها بماند سپس آن‌ها را تمیز کنید.

خانه تکانی کابینت آشپزخانه

3. برای تمیز کردن انواع کابینت ها به این نکات دقت کنید

پاک کردن لک ، اثرات دست ، جوهر و ماژیک هرگز از موادی چون وایتکس، آستون؛ الکل صنعتی ، مستقیمآ استفاده نکنید. زیرا این مواد میتواند به سطح رو کش دار mdf آسیب برساند. برای استفاده از این مواد بهتر است آن ها را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید.

اما برای تمیز کردن کابینت های فلزی استفاده از پودرهای ماشین لباسشویی و اسپری های پاک کننده ی چند منظوره به خوبی میتوانند لکه ها و چربی ها را از بین ببرند.

4. منظم کردن کابینت‌ها و قفسه‌ها

بخش‌هایی از آشپزخانه هستند که در طول سال مدام مرتب و تمیز نمی‌شوند و عموماً سالی یک‌بار و در خانه‌تکانی سراغ آن‌ها می‌روید. پس این کار را با دقت و حوصله انجام دهید تا خیالتان تا مدت طولانی بابت نظم و نظافت آن‌ها راحت باشد. تمام کابینت‌هایی که در آن‌ها ظرف‌های خود را قرار می‌دهید بازکنید و محتویات آن‌ها را خارج کنید.

بعضی‌ها عادت دارند در خانه‌تکانی آشپزخانه همه یا بخشی از ظرف‌های خود را بازشویی کنند تا اگر گرد غباری روی آن‌ها نشسته یا احیاناً در هنگام شستن خوب تمیز نشده‌اند در خانه‌تکانی تمیز شوند. اگر جزو این دسته هستید ظرف‌شویی را پر از آب داغ و شوینده کنید و ظرف‌ها را اندک‌ اندک در ظرف‌شویی بگذارید و آن‌ها را بشویید.

اگر تعداد ظرف‌ها و کابینت‌هایتان زیاد است سعی کنید همه را یک‌باره بیرون نیاورید. این کار نه‌تنها باعث پیشرفت کارتان نمی‌شود که باعث تنگی نفس و سرگیجه ناشی از کار زیاد هم خواهد شد. ظرف‌ها را با آب داغ آبکشی کنید تا زودتر خشک شوند. ممکن است در هنگام شستن دوباره متوجه جرم گرفتن و زرد شدن برخی ظروف شوید یا احساس کنید برخی از لیوان‌ها و استکان‌های شیشه‌ای‌تان کدر شده‌اند و با شستن معمولی یا با ماشین ظرف‌شویی این کدر بودن برطرف نمی‌شود.

برای از بین بردن جرم ظرف‌ها آن‌ها را به مدت 5 تا 20 دقیقه در سرکه قرار دهید یا آن‌ها را چند ساعت در محلول آب داغ و پودر لباسشویی قرار داده و سپس بشویید. در چیدن دوباره‌ی ظرف‌ها به چند مورد دقت کنید. مهم‌ترین مورد دسترسی راحت به ظروف است. سعی کنید ظرف‌هایی که سالی چند بار استفاده می‌شود را در کابینت‌های بالاتر و انتهای کابینت‌ها و ظروفی که به‌صورت روزمره کاربرد دارند نزدیک‌تر بگذارید.

حبوبات و مواد غذایی که در کابینت‌ها قرار دارند را بیرون بیاورید ظرف‌های آن‌ها را بشویید. اگر موادی را در بسته‌بندی اولیه خود نگهداری نمی‌کنید آن‌ها را در ظرف‌های مخصوصی که دارید بریزید تا فضایی کمتری را اشغال کند.

برای ادویه‌ها، خشکبار و سایر موارد هم این کار را انجام دهید. سعی کنید در چیدن دوباره‌ی این موارد هم اصل دسترسی و فاصله را مدنظر داشته باشید. مهم نیست که سال‌هاست که روغن را در دورترین کابینت نسبت به اجاق‌گاز قرار می‌دهید، امسال مکان آن را تغییر دهید.

سعی کنید ظروف چای، قهوه و دم‌نوش و لیوان و ماگ هایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید را نزدیک چای‌ساز، کتری یا دستگاه قهوه ساز خانگی‌تان قرار دهید. شاید با خریدن یک قفسه‌ی کوچک و چند گلدان بتوانید یک ‌بار کافی‌شاپ کوچک گوشه‌ی آشپزخانه‌ی خود به راه اندازید.

داخل و درهای کابینت‌ها را گردگیری کنید یا اگر نیاز به شست‌وشو و لکه‌گیری دارند این کار را انجام دهید. یک اسپری مواد شوینده و یک دستمال نخی نرم در این مرحله به کمکتان می‌آید. سعی کنید محتویات هر کابینت و قفسه را روی یک کاغذ بنویسید و پشت در کابینت بچسبانید. با این کار اگر کس دیگری هم بخواهد در آشپزخانه دنبال چیزی بگردد به‌سرعت آن را پیدا خواهد کرد و علاوه بر آن می‌توانید همواره موجودی مواد غذایی را هم رصد کنید و لیست خریدتان را با سرعت بیشتری تهیه کنید.

مطالب بیشتر:

خانه تکانی آشپزخانه

5. تمیز کردن سینک ظرفشویی و کانتر 

سینک یکی از بخش های بسیار مهم در هر آشپزخانه می باشد. بدین ترتیب در هنگام خانه تکانی آشپزخانه باید به خوبی تمیز شود. تمیز بودن سینک می تواند تاثیر بسیار مطلوبی در لذت بردن از حضور در آشپزخانه و یا انجام کارهای مختلف مانند ظرف شستن در آشپزخانه دارد. بدین ترتیب افرادی که می خواهند خانه تکانی آشپزخانه را انجام دهند، نسبت به تمیز نمودن سینک باید دقت زیادی داشته باشند. برای این منظور نمک و جوش شیرین را مخلوط کرده و سپس به کمک اندکی آب آن را به حالت خمیر مانند تبدیل نمایید.

بدین ترتیب می توان سینک را تمیز نمود. جرم و شوره های موجود بر روی ظرفشویی نیز ممکن است جلوه زشتی به آشپزخانه بدهد. برای رفع آنها می توان پارچه آغشته به سرکه را شب روی محل مورد نظر قرار داده و روز بعد اقدام به شستن آن با آب نمود.

لیمو ترش تازه به کمک نمک نیز می تواند ترکیب مناسبی برای تمیزکاری سینک ظرفشویی شود. معمولا افراد حرفه با به کار بردن تکنیک های متعدد، سینک آشپزخانه را مانند روز اول برق می اندازند.

خانه تکانی آشپزخانه

6. تمیز کردن اجاق گاز در خانه تکانی

زمانی که قسمت فر اجاقتان را باز می کنید با کلی لکه که جا خشک کرده اند روبرو می شوید که برای تمیز کردن و از بین بردن آنها باید اینطور عمل کنید:

در شیشه خالی اسپری، مخلوطی از یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت های داخل فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم کم کثیفی داخل آن جدا شود.سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید.

در صورتی که احساس می کنید کثیفی ها کاملا از بین نرفته است مقدار جوش شیرین را اضافه کنید. از قسمت بالای شیشه فر محلول را نپاشید زیرا بین دوجداره شیشه نفوذ پیدا می کند. برای پیشگیری می توانید قسمت های باز شیشه ای را با پارچه بپوشانید تا مانع ورود آب شود یا این که به جای استفاده از آبپاش با دستمال این کار را انجام دهید.برای تمیز کردن صفحه ی اجاق گازتان بهتر است از اسپری های چند منظوره استفاده کنید.

همچنین برای تمیز کردن ماکروویو در یک لیوان آبلیمو را بچکانید و یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و کمی جعفری هم به آن بیفزایید این لیوان را داخل ماکروویو بگذارید و آن را روشن کنید. سپس دیواره‌های آن را با یک دستمال تمیز کنید.

خانه تکانی یخچال

7. تمیز کردن یخچال در خانه تکانی آشپزخانه

قبل از هر چیز درباره محتویات یخچال خود تجدیدنظر کنید. بهتر نیست جعبه گز سال قبل را که تقریباً سنگ شده از یخچال بیرون کنید؟ پس از خارج کردن مواد غذایی و ظرف و ظروف بی مصرف نوبت به تمیز کردن کشوهای پایینی یخچال می رسد.آن ها را کاملاً بیرون آورید و زیر شیر آب بشویید و یا با یک دستمال خیس آن ها را تمیز کنید. برای جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی در داخل این کشوها یک تکه اسفنج کوچک قرار دهید تا رطوبت را به خود جذب کند. پس از این که بدنه داخلی یخچال و سطح قفسه های آن را تمیز کردید، یخچال را از برق درآورید و آن را جلو بکشید تا از دیوار فاصله بگیرد. سطح پشت یخچال را از گرد و خاک تمیز کنید تا خیال تان از همه جا راحت باشد.

خانه تکانی آشپزخانه

8. جرم‌گیری ماشین ظرف‌شویی و ماشین لباسشویی و لوله‌ها

برای گرفتن جرم لوله‌ها یک لیوان جوش‌شیرین و بعد از آن سه لیوان آب جوش در ظرف‌شویی بریزید. تا یک ساعت از ظرف‌شویی استفاده نکنید تا جرم‌گیری به بهترین نحو انجام شود. جرم‌گیری ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی یکی از کارهای مهمی است که باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود. محلول سرکه و جوش‌شیرین یکی از بهترین جرم‌گیرهای خانگی است که می‌توانید از آن برای این کار استفاده کنید.

سبدهای ماشین ظرف‌شویی را خارج کنید با برس به‌خوبی بشویید تا ذرات چربی و آهک موجود در آب از خارج شوند. لاستیک‌های ماشین‌ها همواره با آب در تماس هستند و اثرات جرم روی آن‌ها نیز وجود دارد. با یک دستمال آن‌ها را نیز به‌خوبی تمیز کنید. یک محلول حاوی سرکه و جوش‌شیرین داخل ماشین‌ها بریزید و آن‌ها را با آب داغ و خالی از لباس‌ها و ظرف‌ها روشن کنید. در همین حال می‌توانید به سایر کارهای خانه‌تکانی در آشپزخانه بپردازید، محلول موردنظر در حال جرم‌گیری است.

خانه تکانی آشپزخانه

9. تمیز کردن کتری و سماور

نوشیدن و قهوه در میان ایرانیان بسیار رایج است و به همین دلیل در طول شبانه روز بار ها از وسایلی نظیر کتری، سماور و یا قوری استفاده می شود که البته همین کارکرد بالای آن ها منجر شده تا پدیده ای رسوب کتری و سماور به وجود بیاید.فرقی نمی کند که از کتری و یا سماور برای تهیه انواع چای یا دمنوش بهره ببرید زیرا با گذشت زمان املاح موجود در آب به رسوب تبدیل می شوند و مشکلاتی مانند بوی ناخوشایند و کدر شدن رنگ آب را به همراه دارند.
مطالب بیشتر:7 راهکار ساده برای رفع رسوب کتری و سماور

 

خانه تکانی

10. شست و شوی ظروف

اگر لیوان‌های شما کمی کدر شده‌اند، حتما با سرکه و جوش‌شیرین و دستمال آن‌ها را تمیز کنید و آن‌ها را آب بکشید. توجه داشته باشید از دستمال و اسکاچ نرم استفاده کنید تا خط و خش بر این لیوان و ظروف بلوری یا کریستالی نیفتد. یکی از تمیزی‌های مهمی که همیشه باید به آن دقت کنیم، نظافت و شفافی لیوان‌هاست. حتما سری به کابینت لیوان‌ها بزنیم و آن‌ها را جرم‌زدایی کنیم.ظروف مسی خود را با نمک و سرکه و پنبه تمیز کنید. سرکه و نمک را به پنبه آغشته کنید و بر روی مسی بکشید. بدون صرف زمان زیادی، جلوه اولیه ظروف و لوازم مسی را زنده کنید.

جمع بندی:

قبل از انجام هر کاری یک لیست از کارهای خانه تکانی تهیه کرده و به ترتیب اولویت، مشغول به انجام آن‌ها شوید. برای خانه تکانی آشپزخانه معمولاً بین 1 تا 2 روز زمان لازم است. همه ابزار و لوازم آشپزخانه را چک کرده و هرکدام که نیاز به تعویض یا تعمیر دارند را یادداشت کنید. قبل از انجام کار، خرید مواد شوینده و لوازم مورد نیاز برای خانه تکانی را فراموش نکنید. در اینجا ما به 10 روش سریع خانه تکانی آشپزخانه پرداختیم 

اگر برای کمک در کارهای خانه تکانی منزل خود به دنبال شرکت های نظافتی معتبر هستید، از قسمت ثبت سفارش کالا و خدمات چیدانه کمک بگیرید!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه