Chidaneh.com placeholder image

خانه تکانی سریع؛ ترفندهای خانه تکانی در کمترین زمان ممکن

به قلم: مژگان احمدی

شیوع کرونا و طولانی شدنش خیلی چیزها را تغییر داده است. از سبک زندگی گرفته تا سبک کار و کسب! احتمالا امسال کمتر خرید کرده‌اید، کمتر میهمانی رفته و کمتر هم میهمانی داده‌اید. اما با ماندن شبانه روزی بچه‌ها یا خودتان در خانه، باید حسابی منزل‌تان بی‌نظم و درهم‌بر‌هم شده باشد. دل و دماغ کار هم که کمتر بوده اینطور نیست؟
با  این اوصاف به نظر می‌رسد که در آستانه سال جدید باید به فکر یک خانه تکانی سریع بود. چه کار کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟
 

برای خانه تکانی سریع باید ابتدا کارها را اولویت‌بندی کنید

بی‌ هدف کار نکنید. ما فکر می‌کنیم که اولین و مهم‌ترین کار برای شروع یک خانه تکانی سریع هیچ کاری نکردن است! یعنی قبل از هرکاری اول یک قلم و کاغذ بردارید و حسابی فکر کنید. به اینکه:

سرویس خواب بالسا
  • ترجیح می‌دهید چه کاری اول از همه انجام شود؟
  • انجام نشدن کدام یک از کارها بیشتر از بقیه اذیت‌تان می‌کنید؟
  • چه کاری سریع‌تر از بقیه انجام می‌شود؟
  • کدام کار راحت‌تر قابل انجام است؟
  • چه کارهایی را به جز خودتان می‌توانید به دیگران هم بسپارید؟
  • و کدام‌ کارها اگر انجام هم نشوند خیلی برایتان مهم نیست؟

با پاسخ دادن به این سوال‌ها بدون شک موثر‌ترین و بهترین ترتیب برای انجام کارها را متناسب با شرایط خودتان پیدا خواهید کرد. به بیان دیگر کارهایی که باید انجام دهید اولویت‌بندی می‌شوند. درباره لیست کردن کارهای خانه تکانی این مطلب را بخوانید.

مسئله دیگری که در این بخش باید به آن توجه کنید این است که قبل از شروع هر کاری کمی وقت گذاشته و بهترین و سریع‌ترین روش انجام آن کار را پیدا کنید.

مثلا تا کردن لباس‌ها‌ را در نظر بگیرید. احتمالا در آستانه‌ی ورود به سال جدید شما هم لباس‌های پاییزه و زمستانی‌تان را جمع می‌کنید. این لباس‌ها به دلیل حجیم بودن معمولا جای زیادی را نیز اشغال می‌کنند. اما روش‌های زیادی برای تا کردن لباس‌ها و به ویژه لباس‌های زمستانی وجود دارد که هم لباس خراب نشود و هم جای بسیار کمتری بگیرد. بنابراین فقط کافی است که کمی جستجو کرده و چند نمونه ویدئوی آموزشی مربوط به انجام کار مورد نظرتان را پیدا و تماشا کنید.

مثلا مطالب زیر ممکن است برای بعضی کارها واقعا به دردتان بخورند:

پس به جای اینکه بدون فکر و تند تند فقط کار کنید، بهتر است که کارها را با مدیریت زمان و به موثرترین شکل انجام دهید.

به خودتان روحیه بدهید

شاید باورتان نشود ولی یکی از کارهای بسیار موثر برای عملکرد بهتر و سریع‌تر این است که روحیه خودتان را بالا نگه دارید. چطور؟ مثلا فرض کنید که قرار است آشپزخانه را حسابی تمیز کنید. وقتی از داخل آشپزخانه چشمتان به کوه لباس‌های خشک شده‌ی روی مبل یا ملحفه‌های در هم پیچیده شده مبلمان بی‌افتد، احتمالا چندان انرژی زیادی برای پیش بُردن کارهای آشپزخانه باقی نمی‌ماند.

چاره چیست؟

حتما این روش را امتحان کنید. حتی شده خیلی سرسری و ظاهری فقط 15 دقیقه وقت بگذارید و قبل از اینکه به سراغ کار اصلی‌تان یعنی آشپزخانه بروید ابتدا پذیرایی‌تان را ظاهری هم که شده تر و تمیز کنید. جوری که وقتی از آشپزخانه چشمتان به آن‌جا افتاد خیال‌تان راحت باشد و احساس آرامش کنید.

به وضوح خواهید دید که چقدر با انرژی بیشتری کار می‌کنید و چقدر کارها سریع‌تر پیش می‌روند.

مهم‌ترین چالش در خانه تکانی سریع: تمیز کردن کمد و کابینت

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین چالش در یک خانه تکانی سریع، تمیز کردن کمدها و مرتب کردن کابینت‌ است. و ما فکر میکنیم که خیلی از شما که در حال خواندن این مقاله هستید نیز درباره این مسئله اتفاق نظر دارید.

مثلا تمیز کردن و ساماندهی به کمد لباس‌ها می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اینهمه لباس در طول سال‌های متوالی جمع شده و حالا می‌خواهید به آن‌ها سروسامان بدهید. لباس‌هایی که نمی‌پوشید را رد کنید، لباس‌هایی که کم می‌پوشید را جدا کنید و…

لباس‌های خودتان، همسرتان و احتمالا فرزندانتان! این احتمالا حسابی چالش‌برانگیز است. اما شاید باورتان نشود که این همه سردرگمی می‌تواند با پاسخ به 2 پرسش ساده برطرف شود.

  1. برای هر یک از لباس‌ها از خود بپرسید که واقعا چقدر عاشق این لباس هستید؟
  2. و اینکه اگر امروز این لباس را نداشتید حاضر بودید که برای خریدن و داشتنش هزینه کنید؟

این طوری خیلی راحت‌تر از لباس‌ها و وسایل انبار شده‌تان دل می‌کَنید و آن‌هایی را نگه می‌دارید که یا واقعا دوستش دارید و یا واقعا به داشتنش نیاز دارید.

خانه تکانی سریع: کارهای روزمره را تعطیل کنید!

وقتی قرار است یک خانه تکانی سریع داشته باشید، لازم است که بعضی از روتین‌های زندگی روزمره را در آن روزهای مشخص کمی دستخوش تغییر کنید. مثلا اگر هر روز برای هر وعده به صورت جداگانه آشپزی می‌کنید، اصلا لزومی ندارد آن دو سه روزی که مشغول خانه تکانی هستید هم به همان منوال آشپزی کنید.

پس گشنه بمانید؟ البته که نه.

در این شرایط می‌توانید از بیرون غذا تهیه کنید، می‌توانید از یک آشنای صمیمی بخواهید که کمی هوایتان را داشته باشد، می‌توانید تهیه غذا را به یکی از اعضای خانواده که وقت کافی دارد اما کار دیگری از دستش ساخته نیست بسپارید و یا اینکه در هر وعده کمی بیشتر غذا درست کنید که برای یک یا دو وعده دیگر نیز بتوانید از همان غذا استفاده کنید. از این طریق می‌توانید وقت بیشتری برای انجام دادن کارهای خانه تکانی داشته باشید و کارها را هرچه زودتر انجام دهید.

خانه تکانی سریع: تقسیم وظایف را جدی بگیرید

حواستان باشد قرار نیست خانه را که تمیز کردید بعدش برای درمان درد پا، گردن یا کمرتان راهی بیمارستان شوید! همیشه و همیشه باید سلامتی‌تان را در اولویت قرار دهید.

پس کارها را چه کار کنیم؟

بهترین روش، تقسیم کار است. بهتر است که برای خانه تکانی سالانه، هر کس وظایف مشخصی داشته باشد.

مثلا از بچه‌ها بخواهید تا خودشان کمد لباس‌هایشان را به طور کامل مرتب کنند، لباس‌هایی که دیگر نمی‌پوشند یا لباس‌های پاره و کهنه را جدا کنند و هر کاری که لازم است را به آن‌ها یاد بدهید تا خودشان در یک زمان مشخص انجام دهند. و شما به عنوان پدر مادر فقط نظارت و کنترل کنید.

اگر فرزند ندارید و هنوز دو نفرید، باید کارها را بین خودتان تقسیم کنید. مثلا اگر یک نفر کل خانه را جاروبرقی می‌کشد، یک نفر هم باید زمین را طی بکشد. یک نفر کل کمد‌ها و کابینت‌ها را ساماندهی می‌کند و یک نفر هم مسئولیت گردگیری کل وسایل خانه را به عهده می‌گیرد. یک نفر به گل‌های خانه رسیدگی می‌کند، یک نفر هم امور مربوط به انباری را انجام دهد. به همین ترتیب همه‌ی کارها بین اعضای خانواده تقسیم شده و در کم‌ترین زمان ممکن یک خانه تکانی سریع انجام دهید.

بعضی کارها را برونسپاری کنید

اگر امکانش را دارید بعضی کارها را برونسپاری کنید. مثلا شستن قالی‌ها کار نسبتا رایجی است و خیلی‌ها در هنگام خانه تکانی فرش‌های خود را به یک قالیشویی معتبر می‌سپارند تا آن‌ها را شسته و تمیز تحویل دهد. به همین ترتیب می‌توانید از یک فرد معتمد بخواهید به منزل شما بیاید و در انجام بعضی کارها مثل درآوردن، شستن و نصب کردن پرده‌ها کمک‌تان کند. یا کارهای دیگری مثل تمیز کردن دیوارهای آشپزخانه، کابینت‌ها، کمد‌ها، تراس، سرویس‌های بهداشتی و…

حرف آخر:

خانه تکانی سریع کار آسانی نیست. اما می‌توان با سبُک‌سنگین کردن نیازها و اولویت دادن به کارها به نتیجه مطلوبی رسید. نظر شما چیست؟ آیا راهکار دیگری برای یک خانه تکانی سریع و آسان به ذهن‌تان می‌رسد؟ نظرات خود را برایمان کامنت کنید.

راستی یادتان هست که: کار  خانگی زنانه نیست. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه