Chidaneh.com placeholder image

آپارتمان دوبلکس مازندران، خانه ای در بن بست پالیز!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: آپارتمان دوبلکس پالیز در کوچه پالیز در دل شهرستان بهشهر مازندران از درون باغات مرکباتی که در مرکز شهر وجود داشت، شکل گرفت. باغاتی که به تازگی کاربری مسکونی گرفته و چند سالی است که جای آن درختان را خانه ها گرفته اند. شاید برگزیدن این نام یادآوری ای باشد برای اینکه در گذشته، اینجا چه مکانی بوده است و تسکینی باشد بر زخم های درختان قطع شده! به همین منظور سری به پروژه آپارتمان دوبلکس پالیز که توسط  سید محمد رضا مقدم طراحی شده زدیم تا جزئیات طراحی این آپارتمان دوبلکس منحصر به فرد را ببینیم و بیشتر آشنا شویم.

مطالب بیشتر: 10 ویلای دوبلکس در شمال ایران با نمای بیرونی خیره کننده!

سرویس خواب بالسا

remo studio
نورپردازی نمای ساختمان
remo studio

remo studio
مبل راحتی نشیمن
remo studio

مشخصات عمومی پروژه آپارتمان دوبلکس پالیز

  • نام پروژه: خانه کوچه پالیز
  • موقعیت: بهشهر، مازندران، ایران
  • دفتر معماری: Remo studio
  • معماران مسئول: سید محمد رضا مقدم 
  • کارفرما: محسن باقری
  • تاریخ: ۱۳۹۴ – ۱۳۹۵
  • مساحت زمین: ۲۰۳ متر مربع
  • مساحت ساخته شده: ۲۴۰ متر مربع
  • نوع: مسکونی 
  • متریال: بتن
  • تاسیسات: میر صفدر مجلل
  • نظارت و اجرا: سید محمد رضا مقدم
  • عکاس: حسین فراهانی

مطالب بیشتر: آپارتمان دوبلکس، خانه ای چشمگیر در خطه سرسبز گیلان!

remo studio
نمای ساختمان مسکونی
remo studio

remo studio
طراحی و اجرای نمای مدرن
remo studio

خانه دوبلکس پالیز و خاستگاه طراحی آن

پروژه آپارتمان دوبلکس پالیز در کوچه ایست بن بست که تا به امروز تقریبا ۶۰ در صد زمین های موجود در آن در دست ساخت و ساز قرار گرفته است. سایت پروژه در انتهای کوچه پالیز (که خود به دو کوچه بن بست ۶ متری درسمت چپ و راست ختم می شود) قرار دارد.

مطالب بیشتر: خانه دوبلکس نیکوفر، طراحی منزل زوج میبدی در یزد!

remo studio
کابینت جزیره مدرن
remo studio

remo studio
راه پله مدرن
remo studio

از مهم ترین ویژگی هایی که زمین های واقع در این دو کوچه ۶ متری را از بقیه زمین ها متمایز کرده، وجود آپارتمان هایی بلند تر در مقابل این زمین ها و از بین رفتن دید و منظر مناسب برای این خانه ها می باشد. (طبق ضوابط شهرداری ۲ طبقه روی پیلوت، در حالی که ساختمان هایی که در مقابل این دو کوچه ۶ متری ساخته شده اند، ۳ یا ۴ طبقه روی پیلوت می باشند).

مطالب بیشتر: ویلای دوبلکس شیک با نمای چوبی در لواسان تهران!

remo studio
دیوار آجری سفید در نشیمن
remo studio

remo studio
طراحی پله های مدرن
remo studio

چالش های طراحی آپارتمان دوبلکس پالیز

ایده طراحی آپارتمان دوبلکس پالیز از سه دغدغه اصلی برای ما آغاز شد :

  1.  نبود دید و منظر و چشم انداز مناسب از درون سایت برای کاربران این آپارتمان دوبلکس.
  2.  توجه به اقلیم شهرستان بهشهر و شرجی بودن منطقه به همراه گرمای به مراتب بالاتر از شهر های غرب (مازندران در فصل تابستان و میانگین بارش زیاد در فصل زمستان و رطوبت بالای خاک این منطقه و معضل تخریب ساختمان حتی با توجه به عایق کاری مناسب).
  3. در آپارتمان دوبلکس دغدغه کارفرما که بیشتر حول و حوش کیفیت بصری و زیبایی خانه اش متمرکز می شد، از ما خواست خانه ای برایش بسازیم که با توجه به اینکه زمین آن کوچک و ۲۰۰ متر بود ولی در نهایت خانه به مراتب باشکوه تر، و بزرگتر از آنچه که می تواند در این سایت اتفاق بیافتد، نمود داشته باشد.

بعد از بررسی چالش های پیش رو در پروژه آپارتمان دوبلکس پالیز با توجه به این که خواستیم تمام این سه دغدغه را برای این پروژه دوبلکس که نمای اصلی آن نمای جنوبی آن بود، هموار کنیم به یک الگوی واحد برای حل این مشکلات دست پیدا کردیم و آن را برای کارفرما ارائه دادیم.

مطالب بیشتر: خانه دوبلکس شیک ایرانی، خانه کوچک جذاب در اصفهان

remo studio
خانه کوچه پالیز
remo studio

remo studio
خانه کوچه پالیز
remo studio

روند طراحی آپارتمان دوبلکس پالیز

  • ساخت آپارتمان دوبلکس پالیز از روی پیلوت به منظور تامین دید و منظر مناسب با توجه به قرارگیری آپارتمانی در مقابل سایت و از بین رفتن دید و منظر برای این سایت و همچنین جریان داشتن هوا در زیر ساختمان و فاصله گرفتن از زمین به منظور مقابله با رطوبت زمین.
  • تقسیم نمای ساختمان به چهار بخش: شامل دو بیرون زدگی و دو تو رفتگی برای ایجاد مکش و فشار و هدایت جریان طبیعی هوا به داخل آپارتمان و بی نیازی از استفاده مداوم از دستگاه های برودتی.
  •  استفاده از دو متریال برای پوشش نما در آپارتمان دوبلکس برای کمک به بهتر و زودتر رسیدن به این خواسته. متریال اول رنگ سفید برای انعکاس نور خورشید و متریال دوم استفاده از چوب با ظرفیت حرارتی بالا برای کاهش نوسانات دمای داخل ساختمان.
  • پیش آمدگی ها به غیر از ایجاد کوران هوا نقش سایه اندازی بر روی بدنه ساختمان را هم داراست. که در قسمت هایی که تو رفتگی وجود دارد این مشکل با ایجاد لوورهایی در نما تامین شد.
  • تامین خواسته کارفرما برای کیفیت بصری طرح و رسیدن به چهره آپارتمان دوبلکس به مراتب عضلانی و باشکوه که تصمیم به تامین آن به وسیله باکس های نما و شکست های اطراف پنجرهایی که فاقد باکس هستند گرفته شد.

مطالب بیشتر: طراحی ویلا دوبلکس مدرن، ویلایی برای مایا در رودهن

remo studio
خانه کوچه پالیز
remo studio

remo studio
خانه کوچه پالیز
remo studio

remo studio
خانه کوچه پالیز
remo studio

بررسی پلان و مقاطع در آپارتمان دوبلکس پالیز

با دیدن بخشی از پلان طراحی آپارتمان دوبلکس پالیز و مقاطع  آن با جزییات بیشتری از طراحی این فضا آشنا خواهید شد و با بررسی پروفایل “دفتر معماری سید محمدرضا مقدم" می توانید تصویری کامل تر از بخش های مختلف و دیاگرام های طراحی این خانه شاخص در مازندران داشته باشید. 

 

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ali در تاریخ 18 آبان 1397
با سلام و خسته نباشید طرحتون عالیه ، سوال داشتم میشه این طرح خانه بن بست پالیز رو در زمینی به مساحت 160 متر اجرا کرد ؟ در مناطقی مثل شهر زنجان جواب میده ؟ با توجه به سرمای زمستان و ... ؟ لطفا راهنمایی بفرمائیید ممنون

ثبت دیدگاه