Chidaneh.com placeholder image

10 باور غلط در مورد معماران

به قلم: لاله داورپناه

کار با اهالی فن : اگرچه اکثر مشاغل دنیا دارای کلیشه‌های مشخصی هستند اما در مورد معماران این قضیه کمی متفاوت است. وقتی شما به یک معمار فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌آید چیست؟ با شما شرط می‌بندم یکی از این 10 تصور غلطی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم حتما به ذهن‌تان خطور می‌کند. البته در مورد بعضی از مشاغل این تصورات درست است، اما در مورد معماران اکثر تصورات غلط و اشتباه هستند.

سرویس خواب بالسا

بسیاری از ما فکرهای متفاوتی در مورد معماران داریم و آن‌ها را با صفات مختلفی می‌شناسیم. در این مطلب می‌خواهیم 10 باور غلط و اشتباه در مورد معماران را با شما در میان بگذاریم. شما هم می‌توانید با چیدانه همراه شوید و در بحث و گفتگوی چیدانه به ما بگویید آیا در میان معمارانی که می‌شناسید این صفات وجود دارد و یا با ما موافق هستید که هر 10 باور اشتباه و باطل هستند. پس این شما و این 10 باور غلط در مورد معماران.

1. معماری فقط برای مردان است

باورهای غلط زیادی در مورد معماران وجود دارد، اما شاید این تصور اولین باوری باشد که باید در مورد آن صحبت کرد و آن را از اعتبار انداخت. اگرچه رشته معماری همیشه تحت تسلط مردان بوده است، اما این باور که این رشته فقط مختص مردان است تصوری اشتباه و بی‌اساس است.

مطلب پیشنهادی : اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

معماران زن بزرگ بالاخره توانسته‌اند توجه جهانیان را به خود جلب کنند. شاهد این مدعا معمار زن معروف ترسا بورسوک (Teresa Borsuk) است که موفق شد عنوان معمار سال 2015 را به خود اختصاص دهد. آن‌چه بدیهی است این است که زنان دارای جایگاه بسیار مهمی در این رشته هستند و این جمله که «معماری فقط برای مردان است» از پایه بی‌اساس است.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون فروشگاه ویکتوریا بکهام ، هنر فرشید موسوی

2.  معماران افراد ثروتمندی هستند

متاسفانه این مسئله کاملا غلط است. به‌رغم سال‌های سال تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها، اما این حجم زیاد مطالعه و ساعات درس خواندن با حجم و میزان حساب بانکی آن‌ها تناسبی ندارد. علی‌رغم تصور رایج در میان مردم، معماران مانند دکترها پول درنمی‌آورند. آن‌ها درآمد خوبی دارند، اما به هیچ وجه پول‌دار و ثروتمند به معنای واقعی کلمه نیستند. معماران با توجه به تخصص و توانایی‌های خود درآمدهای متفاوتی دارند اما در کل افراد فوق پول‌داری نیستند.

مطلب پیشنهادی : ۸ مرحله برای ثروتمند شدن به کمک فنگ شویی

درآمد متوسط سالیانه معماران در سال 2013، 74 هزار دلار اعلام شده است که 10 درصد بالایی این لیست ، چیزی حدود 120 هزار دلار و 10 درصد پایینی این لیست ، حدود 45 هزار دلار درآمد داشته‌اند. آن‌چه از این اعداد مشخص است این است که معماران اصلا افراد فقیری نیستند، اما نمی‌توان آن‌ها را جزء افراد ثروتمند نیز به حساب آورد.

مطلب پیشنهادی : شرکت ها و طراحان دکوراسیون در اهالی فن چیدانه

3.  معماران سازنده هم هستند

درست است که معماران از ابزارهای زیادی استفاده می‌کنند اما ابزار آن‌ها چکش نیست. یادمان نرود معماران ساختمان‌ها را طراحی می‌کنند، و این اصلا به این معنی نیست که آن‌ها ساختمان‌ها را می‌سازند. معماران طرح‌ها و نقشه‌ها را در اختیار سازندگان/ توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند و آن‌ها هستند که این طرح‌ها و نقشه‌ها را تبدیل به ساختمان می‌کنند.

مطلب پیشنهادی : پلان طراحی چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

درست است که این کار نیازمند رابطه‌ای تنگاتنگ میان معماران و سازندگان است، اما سازه نهایی توسط مهندسین سازه و عمران ساخته می‌شود. آیا به نظر شما نیاز به اعلام درآمد سالیانه مهندسین سازه و عمران هست؟ ما این کار را انجام نمی‌دهیم چراکه معمارانی که مشغول خواندن این مطلب هستند از دیدن این اعداد ناامید و افسرده خواهند شد.

4. معماران رفتاری شبیه جیمز باند دارند

اگرچه بسیاری از معماران دوست ندارند از این باور غلط ابهام‌زدایی شود- چون به هر حال هر کسی دوست دارد مانند جیمز باند باحال و جذاب باشد- اما معماران هیچ‌کدام از رفتارهایی که مردم عادی فکر می‌کنند آن‌ها به آن عادت دارند را انجام نمی‌دهند. معماران نه نامتعارف و عجیب و غریب هستند و نه دائما در حال کشیدن سیگار.

مطلب پیشنهادی : خانه جیمز باند در مالیبو

معماران شبیه اکثر مردم هستند و مانند بسیاری از ما زندگی می‌کنند. آن‌ها پشت میز تحریر خود می‌نشینند (شاید داخل یک اتاقک بسیار کوچک)، جلوی کامپیوترهای خود قوز می‌کنند، و معمولا روی جزئیات دقیق یک پروژه کار می‌کنند.

5. معماران درون‌گرا هستند

این باور کاملا اشتباه است. معماران ماهیتا نمی‌توانند درون‌گرا باشند، چراکه اگر آن‌ها افرادی خجالتی و ساکت بودند، هرگز طرح‌ها، ایده‌های طراحی و نقشه‌های آن‌ها تبدیل به یک سازه بزرگ نمی‌شد.

برای این‌که طرح‌ها و ایده‌های طراحی آن‌ها مورد قبول واقع شده و جدی گرفته شود، و هم‌چنین سازندگان ایده‌های طراحی آن‌ها را دنبال کنند، معماران باید پرسروصدا و مغرور باشند. یک معمار خجالتی در این رشته با مشکل مواجه خواهد شد چراکه این شغل به شدت به مهارت‌های ارتباطی با کارفرمایان، طراحان، مهندسین سازه و عمران، پیمان‌کاران، عموم مردم، و غیره بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی :چگونه با یک معمار کار کنیم؟

6.  معماری شغل جذاب و هیجان‌انگیزی است

فرانک لوید رایت ، بعدی شدن بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است، درسته؟ بله، قطعا تبدیل به یک معمار معروف شدن که ساختمان‌های بسیار مبتکرانه و خاصی را طراحی کرده است بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، اما این مسئله با واقعیت زندگی روزمره یک معمار کاملا در تضاد است.

مطلب پیشنهادی :فرانک لوید رایت معماری برای تمام فصول

زندگی معماران با این تصورات فاصله بسیار زیادی دارد. آن‌ها با جزئیات بسیار زیادی سر و کار دارند؛ معماران باید به دفاتر اداری مختلف بروند، سعی کنند از مقررات دست و پاگیر و بوروکراتیک فرار کنند، با آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های ساخت و ساز دست و پنجه نرم کنند، فکری به حال محدودیت‌های مالی کارفرمای خود بکنند، از سایت پروژه دیدن کنند، و با پیمان‌کار سر و کله بزنند. هیچ‌کدام از این کارها هیجان‌انگیز و جذاب نیست. اگرچه بعضی از معماران این شانس را دارند که به مسافرت‌های کاری بروند، اما این موضوع در بین اکثر معماران رایج و متداول نیست.

7. معماران هنرمندان خلاقی هستند

اگرچه بسیاری از معمارانی که پا به مدارس معماری و دانشگاه‌ها می‌گذارند فکر می‌کنند که به مهارت‌های هنری و خلاقانه نیاز دارند اما این موضوع جزء ملزومات این شغل نیست. قطعا معماران باید توانایی حل خلاقانه و هوشمندانه برخی از مسائل را داشته باشند، اما اصلا نیازی به مهارت‌های فردی مثل پیکاسو ندارند.

مطلب پیشنهادی : عادات معماران و طراحان موفق!

در حقیقت بسیاری از فعالیت‌ها و کارهای آن‌ها نیازمند آشنایی با مهارت‌های مربوط به رشته هندسه است که این کارها به هیچ وجه خلاقانه نیست. و همه ما خوب می‌دانیم که نرم‌افزار اتوکد (Computer Aided Design) این روزها جای مداد و کاغذ را گرفته و به همین دلیل بسیاری از معماران در اکثر مواقع به جای طراحی ایده‌های خود، آن‌ها را با این نرم‌افزار و پشت کامپیوتر اجرا می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: نرم افزار هایی که به کمک معماران می آیند

8. معماران تنها کار می‌کنند

مانند بسیاری از پروژه‌ها، معماری هم کار تنها فقط یک نفر نیست و کاملا یک فعالیت جمعی به حساب می‌آید. معمولا بسیاری از افراد با تخصص‌های متفاوت در یک پروژه بزرگ فعالیت می‌کنند (کارآموزان، مدل‌سازان، طراحان اتوکد، و بسیاری افراد دیگر).

مطلب پیشنهادی : مراحل طراحی دکوراسیون داخلی

بسیاری از شرکت‌های معماری و طراحی دارای اصول مدیریتی خاصی هستند. در این شرکت‌ها معمولا فرایند طراحی توسط تیمی انجام می‌شود که زیر نظر یک طراح یا معمار اصلی فعالیت می‌کنند. اما در بسیاری از شرکت‌های معماری خود معمار اصلی پروژه ، مسئول اجرای ایده‌های طراحی است. به طور کلی باید گفت در هر حالتی که فرایندهای طراحی صورت بگیرد باز هم نتیجه نهایی محصول یک کار گروهی است که هر کس در آن نقش متفاوتی را ایفا کرده است. درست است که در بسیاری از مقالات موجود در نشریات معماری یک نفر به عنوان معمار و طراح یک سازه معرفی می‌شود، ولی در کنار این فرد معرفی‌شده افرادی دیگری هستند که در همکاری نزدیک با او کار کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی : نگاهی به مجله‌های معتبر معماری

9.  معماران مسئول انتخاب مواد و مصالح یک پروژه هستند

کار معماران طراحی است و همان‌طور که در موارد بالا اشاره شد آن‌ها سازنده و اجراکننده طرح‌های خود نیستند؛ بنابراین، آن‌ها مسئول مواد و مصالحی که در پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد نیستند.

آن‌ها فقط می‌توانند پیشنهاد دهند که چه مواد و مصالحی برای اجرای طرح آن‌ها مناسب است و شاید به سازندگان بگویند که از چه منابعی می‌توانند این مواد و مصالح را تهیه کنند؛ با این حال، این سازندگان هستند که در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند و احتمالا منابع خود را برای تهیه مواد و مصالح دارند و در خیلی از موارد هم ممکن است پیشنهادهای معمار را در این زمینه قبول نکنند و براساس ملاحظات خود دست به انتخاب بزنند.

10.  همه معماران به یک اندازه باصلاحیت و شایسته هستند

درست است که همه معماران به دانشگاه رفته‌اند و دارای مدرک یکسانی هستند اما آیا این امر به این معنی است که همه آن‌ها برای انجام یک پروژه دارای صلاحیت و توانایی یکسانی هستند؟ قطعا خیر. درست است که معماری یک علم است، اما ایدئولوژی‌های مختلف و بی‌شماری وجود دارد که باعث می‌شود معماران و شرکت‌های معماری دارای ایده‌های مختلف و رویکردهای گوناگونی برای انجام یک فعالیت مشخص باشند.

به رزومه و تجربیات گذشته معماران توجه کنید. ببینید آن‌ها در چه زمینه‌هایی فعالیت کرده‌اند. آیا متخصص ساخت پروژه‌های تجاری هستند و یا در کار خود به دستورالعمل‌های معماری سبز و دوستدار محیط زیست وفادارند؟ رویکرد آن‌ها به معماری چیست؟ پروژه‌های گذشته آن‌ها چه بوده‌اند و چه ویژگی‌های متمایزی داشته‌اند؟ هیچ دو معمار یا شرکت معماری شبیه به هم نیستند، پس معمار و یا شرکتی را انتخاب کنید که بهترین گزینه برای طراحی پروژه شماست و قادر است نیازهای شخصی شما را برطرف کند.

مطلب پیشنهادی : درختان کریسمس، هنر معماران طبیعت دوست

 به ما بگویید: تصورات اشتباه زیادی در مورد معماران وجود دارد؟ آیا هیچ کدام از این‌ها به ذهن شما خطور کرده بود؟ با این همه بسیاری از مردم همچنان فکر می‌کنند که معماری شغل بسیار جذابی است و با آن می‌توان تبدیل به فردی سرشناس، ثروتمند، و معروف شد. نظر شما در این مورد چیست؟ لطفا نظرات خود را در بحث و گفتوگوی چیدانه با ما درمیان بگذارید. 

اگر مشغول بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید گزارش‌های مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را بخوانید، نمونه کارهای قبلی او را نگاه کنید. به نمونه کارهای آن‌ها خوب دقت کنید: این پروژه‌ها چه‌قدر شبیه پروژه شماست؟ با خود صادق باشید، یک عمارت بزرگ ممکن است بسیار زیبا باشد، اما هیچ نکته مشترکی با خانه کوچک شما نداشته باشد. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطلب بیشتر:سینما و آینده معماری

معرفی کتاب های خواندنی طراحی دکوراسیون

 هفت گام مهم در ساخت یک خانه منحصر به فرد

تغییر دکوراسیون با طراحان رنگ شناس

منبع: freshome | ترجمه شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
arcmo2 در تاریخ 23 فروردین 1394
بعضی از این تصورات اشتباه واقعا معماران رو هم دچار مشکل میکنه
5 در تاریخ 20 آبان 1394
الآن که کاردانیم و 4 سال از عمرم تو این رشته رفت میگید

ثبت دیدگاه