9 جاذبه گردشگری اطراف تهران برای سفری یک روزه

9 جاذبه گردشگری اطراف تهران برای سفری یک روزه

به قلم: تحریریه چیدانه

وقتی چشم‌تون به دو سه روز تعطیلی پشت سر هم توی تقویم می‌خوره، بدون شک اولین چیزی که به ذهن‌تون می‌رسه رفتن به مسافرت و خلاص‌شدن از استرس و اضطراب زندگی مدرن امروزیه. شاید هم به دلیل ترافیک و شلوغی، از رفتن به مسافرت‌های چند روزه پشیمون بشید. اما نظرتون راجع‌به رفتن به مسافرت یک روزه به تهران چیه؟ با این کار هم می‌تونید آب و هوایی عوض کنید، هم با جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران آشنا بشید و از تعطیلات‌تون بهره ببرید. با توجه به تعطیلات چند روز آینده، چیدانه، برای شما همراهان همیشگی لیستی از جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران رو تهیه کرده که به کمک اون بتونید برای یک سفر کوتاه یه روزه آماده بشید. پس این مطلب رو از دست ندید.

تفرجگاه باراجین در قزوین

سرویس خواب بالسا

منطقه شمال قزوین

تفرجگاه باراجین، ایوان سنگی نیاق، قلعه لمبسر

1. تفرجگاه باراجین

باراجین نام منطقه‌ای در شمال قزوین است که از ابتدای اتوبان قزوین زنجان شروع می‌شه و تا دامنه مرکزی البرز ادامه پیدا می‌کنه. این منطقه از دیرباز تفرجگاه مردم قزوین بوده و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، هوای به نسبت خنک‌تری از قزوین داره. در این منطقه شما می‌تونید به دیدن برج‌های باراجین رفته و از زیبایی‌های رود ارنزک که در ارتفاعات آن جاری است، لذت ببرید.

ایوان سنگی نیاق

2. ایوان سنگی نیاق

در روستای نیاق از توابع قزوین، صخره‌ای نسبتا مرتفع قرار داره که در دل این صخره حفره‌های بزرگ توسط عوامل طبیعی ایجاد شده. در داخل بعضی از این حفره‌ها، حوضچه‌هایی مستطیلی شکل توسط ساکنان احتمالی حفر شده. این حوضچه‌ها به هنگام بارندگی از آب باران پُر می‌شوند. ساکنان محلی بر این باورند که محمد حنفیه در بالای این ایوان، قصری ساخته بوده که امروزه از این قصر به جز تکه‌هایی سفالی چیزی باقی نمانده.

قلعه لمبسر

3. قلعه لمبسر

این قلعه که در روستای رازمیان از توابع شهرستان قزوین قرار گرفته؛ یکی از عظیم‌ترین و وسیع‌ترین قلعه‌های ایرانه که به عنوان یک دژ نظامی تمام عیار و خارق‌العاده، در خدمت اسماعیلیان بوده. از نگاهی دیگر قلعه لمبسر، در بالای کوهی وسیع و مسطح واقع شده و پرتگاه‌های مخوفی آن را دربر گرفتند. این قلعه از شمال تا جنوب، دارای۱۵۰ متر شیبه و اطاق‌ها، ساختمان‌ها و آب‌انبارهایی به شکل مکعب مستطیل داره. درقدیم؛ آبِ قلعه از رودخانه نینه‌رود، تامین و توسط آبراهه‌ای که در دل سنگ حفر شده، در چندین آب‌انبار ذخیره می‌‌شده. این قلعه بعد از قلعه الموت، مهم‌ترین قلعه اسماعیلیان بوده.

قلعه الموت

منطقه الموت

قلعه الموت، دریاچه اوان

دره‌های سرسبز ایران کجاست؟ گردشگری در ایران، سفر به 7 دره سرسبز و دیدنی!

4. قلعه الموت

از قلعه الموت می‌شه به‌عنوان یکی از منحصر‌به فردترین قلعه‌های ایران نام برد. مردم محلی، این قلعه رو با نام قلعه حسن می‌شناسند. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده. قسمت شرقی بلندتر است و به قلعه بالا یا قلعه بزرگ‌تر معروفه. طول دیواره قلعه ۱۲۰ و عرض آن در نقاط مختلف بین۱۰ تا ۳۵ متر متفاوته. تنها راه ورود به قلعه الموت در انتهای ضلع شمال شرقی، چند متر پایین‌تر از برج شرقی قلعه، قرار دارد. در این محل تونلی در تخته‌سنگ، بریده شده که ۶ متر طول داره. در دامنه جنوبی کوهِ قلعه، خندقی به طول تقریبی ۵۰ متر و ۲ متر عرض وجود داره. برای اینکه مهاجمان نتونند به قلعه راه پیدا کنند؛ خندق را از آب، پر می‌کردند. در کنار این قلعه زیبا می‌تونید به دیدن قلعه گازار هم که آب‌انبارهای دیدنی داره؛ سر بزنید.

دریاچه اوان

5. دریاچه اوان

اگر تصمیم گرفتید برای دیدن این دریاچه اوان، بار سفر ببندید؛ یادتون باشه که حتما دوربین عکاسی همراه‌تون ببرید! چون مطمئنا چشم‌اندازهای بی‌بدیلی رو می‌بینید که دوست دارید دوباره و دوباره آن‌ها رو تماشا کنید. این دریاچه زیبا، وسط چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار داره. همچنین بیش از هفتادهزار مترمربع مساحت داره و در ارتفاع هزار و هشتصدمتری از سطح دریا واقع شده‌. در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مامن پرندگان مهاجری مانندک قو، غاز، مرغابی است. در فصل زمستان نیز با توجه به برودت هوا و یخ‌زدن سطح آب، قابل اسکی‌سواریه. این دریاچه احتمالا ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود اومده.

قله دماوند

منطقه دماوند

چشمه اعلا، دریاچه تار و هویر

6. چشمه اعلا

در ۵۱ کیلومتری جاده آبعلی از تهران، چشمه آب معدنی وجود داره که محلی‌ها به‌دلیل کیفیت خوبِ آبی که از زمین می‌جوشه، بهش چشمه‌اعلا میگن. این منطقه جزو ییلاق‌های اطراف تهران حساب میشه و مقصد یه تور یک روزه یا استراحت چندساعته در تعطیلات هم می‌تونه باشه.

دریاچه تار و هویر

7. دریاچه تار و هویر

از این دریاچه می‌شه به‌عنوان معجزه طبیعت نام برد. چون وجود همچین دریاچه‌ای در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا چیزی غیر از معجزه نیست! این دریاچه که در منطقه دماوند؛ آبادی چنارعرب‌ها، جاده معدن و جاده خاکی تار قرار داره، از زیباترین دریاچه‌های ایرانه. قرار گرفتن مجموعه‌ای از کوه‌ها در کنار هم باعث به وجود اومدن این گودالِ طبیعی شده و دریاچه‌ای زیبا و چشم‌نواز با آب و هوایی مطبوع را ایجاد کرده. شما می‌تونید با بهترین تور طبیعت‌گردی تهران، از این دریاچه بازدید کنید.

سیمین دشت فیروزکوه
روستای سیمین‌دشت فیروزکوه

منطقه فیروزکوه

غار رود افشان، غار بورنیک

غار رودافشان

8. غار رودافشان

روستای رودافشان دماوند، مسیر راهِ کوهنوردهاییه که به ارتفاعات البرز مرکزی صعود می‌کنند. غار رود افشان در همین مسیره. بلندی سقف غار به اندازه‌ای هست که راحت بتونید داخلش حرکت کنید. از طرفی داخل غار می‌تونید مواد آهکی رو ببینید که به شکل قندیل‌هایی از سقف غار آویزان هستند. آب زلالی که از دل صخره‌های سنگی بیرون میاد هم معمولا توی چاله‌هایی که کف غار هستن، جمع میشه.

9. غار بورنیک

در مسیر دماوند به فیروزه‌کوه، نزدیک روستای هرانده، غار جالبی وجود داره که مقصد خیلی از کوهنوردها و علاقه‌مندان طبیعته. البته از هرانده تا غار بورنیک باید حدود دو ساعت، پیاده‌روی کنید. خودِ اهالی چون هوای داخل غار بسیار خنک و دلپذیره؛ تابستون‌ها زیاد به این منطقه میان. گردشگرها هم بعضی وقت‌ها کنار غار بورنیک چادر می‌زنن. کلا جای باصفاییه، از دستش ندید.

جاذبه گردشگری اطراف تهران

سخن آخر

حالا که تعطیلات عید نوروز فرا رسیده، چه خوب اگه بتونید با برنامه‌ریزی یک سفر یک روزه به تهران داشته باشید و از جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران بیشتر لذت ببرید. ما در این مقاله 9 جاذبه گردشگری اطراف تهران رو برای سفری یک روزه به شما معرفی کردیم. شما کدوم مقصد رو انتخاب می‌کنید؟

مطلب پیشنهادی: 7 جاذبه گردشگری برای سفری چند روزه به طبیعت

نویسنده: شمیم آقازاده | گرداوری‌شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه