Chidaneh.com placeholder image

چگونه لکه جوهر را از لباس پاک کنیم؟

به قلم: گلنار

 

جوهرها در همه جای زندگی ما پیدا می شوند زیرا به انواع گوناگون از آن ها استفاده می کنیم. خودکار، روان نویس، ماژیک و … در خانه، محل کار، مدرسه و خلاصه همه جا حضور دارند و طبیعی است که به جایی کشیده و یا به قول معروف جوهر پس بدهند. معمولا همه فکر می کنند که این لکه ها راهی برای پاک شدن ندارند و همیشه باقی می مانند، اما این موضوع کاملا اشتباه بوده و به انتخاب روش درست می توان آن ها را از روی انواع لباس، کیف و مبلمان پاک کرد. تنها نکته ای که باید بدانید این است که نوع پارچه نوع لکه جوهر ار به خوبی بشناسید. این مقاله راه هایی ساده برای از بین بردن لکه جوهر را به شما آموزش می دهد. 

چوب و هنر

از بین بردن لکه جوهر

نحوه پاک کردن جوهر از لباس چرم، کیف های دستی و مبلمان

قبل از این که برای پاک کردن لکه جوهر اقدامی کنید، ابتدا باید تعیین نمایید که با چه نوع چرم و چه نوع جوهری درگیر هستید. اگر با یک چرم جیر روبه رو هستید بهتر است از این روش استفاده نکنید و آن را به یک خشک شویی متخصص بسپارید. اما اگر با یک چرم طبیعی صاف، پوست مصنوعی و چرم وینیل سروکار دارید می توانید این روش را امتحان کنید. جوهر خودکار، روان نویس و ماژیک وایت برد نیز با این روش قابل پاک شدن هستند. 

روش کار

ایزوپروپیل الکل یکی از بهترین مواد برای رفه لکه جوهر است. برای انجام این کار بر روی لباس های چرمی، کیف ها و مبلمان چرم باید ابتدا پارچه نخی یا پنبه ای سفید رنگی را به الکل آغشته کرده و بر روی لکه بکشید. بهتر است این کار را از کناره های لکه به سمت داخل انجام دهید تا لکه به سایر نقاط لباس پخش نشود. در این مرحله شما باید قادر به مشاهده انتقال جوهر به پنبه یا پارچه سفیدتان باشید. همچنین این کار را تا زمان از بین رفتن کامل لکه تکرار نمایید اما به هیچ عنوان این کار را با فشار زیاد انجام ندهید. اگر احساس کردید که پارچه کاملا رنگی شده آن را با یک پارچه تمیز جدید جایگزین نمایید. اجازه دهید که لباس یا مبلمان کاملا خشک شده و سپس با اسپری چرم آن را اسپری کرده تا نرم و لطیف بماند. اگر چرم شما بسیار خشن بوده و ناصافی زیادی دارد می توانید از پاک کننده جوهر صنعتی استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی : پاک کردن لکه‌های مختلف از روی مبل

 

از بین بردن لکه جوهر

از بین بردن لکه جوهر خودکار

برای از بین بردن لکه ها روش های زیاد دیگری نیز مانند استفاده از شوینده های قوی، صابون ها، سس مایونز، اسپری مو و شوینده های اسیدی به کار گرفته می شوند که البته نموی توان آن ها را برای همه لکه ها توصیه کرد. شاید بهترین آن ها اسپری مو باشد که می تواند باعث از بین رفتن رنگ اصلی پارچه شود. پس بهتر است این روش را فقط در مواقع اضطراری برای پاک کردن لکه جوهر تازه به کار بگیرید.

مطلب پیشنهادی : پاک کردن لکه خودکار از روی چرم سفید، راهی داره؟

پاک کردن لکه جوهر ماژیک

پاک کردن جوهر خودکار و ماژیک

جوهر خودکار و ماژیک نیز یکی دیگر از لکه هایی است که می تواند بر روی لباس و کیف های پارچه ای دردسرساز باشد. برای از بین بردن آن ها بهتر است از یک گوش پاک کن آغشته به ایزوپروپیل الکل استفاده کرده و آن را بر روی قسمتی از پارچه مانند درزها یا قسمت های داخلی لباس امتحان نمایید تا مطمئن شوید آسیبی به پارچه نخواهد رساند. سپس گوش پاک کن را به آرامی بر روی لکه کشیده و مانند روش قبل، این کار را از بیرون به سمت مرکز لکه انجام دهید. اگر پس از چندبار انجام این کار هنوز لکه کاملا پاک نشده بود، از ترکیب سفید کننده و آب استفاده کرده و دوباره با گوش پاک کن همان مراحل را تکرار کنید. در هنگام ترکیب آب و سفید کننده حتما از دستورالعمل خود سفید کننده راهنمایی بگیرید. در مرحله آخر، لباس را درون آب خیس کرده و بگذارید به مدت حداقل 8 ساعت به همان حالت باقی بماند. اگر لکه از بین رفته بود، به طور معمول لباس را بشوید.

مطالب پیشنهادی :

منبع : thespruce

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه