Chidaneh.com placeholder image

رنگ موکت را چگونه انتخاب کنیم؟

به قلم: گلنار

شاید امروزه بیش تر افراد در زمینه کف پوش خانه به سمت پارکت، لمینت و انواع سرامیک ها روی آورده باشند و این موضوع به ذهن برسد که موکت ها قدیمی شده اند. اما در واقع حقیقت چنین نیست و کماکان برای فضاهایی از خانه موکت می تواند یکی از گزینه های ایده ال باشد. از همین رو بسیاری از افراد تمایل دارند برای اتاق خواب، راه پله و حتی نشیمن خانه شان از انواع موکت  استفاده نمایند که البته دلیل این امر را می توان در نرم بودن، امنیت بیش تر برای کودکان و همین طور خاصیت آکوستیکی موکت پیدا کرد. اما بعد از همه این صحبت ها مهم ترین چالش انتخاب رنگ جهت انواع موکت خانگی و موکت اداری به میان می آید. در این مطلب می توانید راهنمایی های مفیدی را برای این موضوع بخوانید.

انتخاب رنگ مناسب موکت

انتخاب رنگ مناسب موکت

همان طور که در مقدمه مطلب نیز اشاره کردم، موکت بنابر دلایل بسیار زیادی کماکان در بین گزینه های مناسب برای کف پوش قرار دارد. مسلما زمانی که شما اقدام به خرید آن می کنید باید متناسب با فضا و کاربری مورد نظر، جنس موکت، ضخامت و حتی نوع پرزهای آن را انتخاب نمایید. در مطالب قبلی به صورت کامل به انواع موکت پرزبلند پرداخته ایم، اما مرحله بعد نوبت به انتخاب رنگ می رسد که باید با دقت بالایی انجام پذیرد زیرا تاثیر زیادی بر کیفیت فضا و دکوراسیون شما خواهد گذاشت.

تابلو فرش ریحان
معیارهای مهم در انتخاب رنگ موکت
معیارهای مهم در انتخاب رنگ موکت

معیارهای مهم در انتخاب رنگ موکت 

در اینجا شش عاملی وجود دارد که باید هنگام انتخاب موکت در دکوراسیون داخلی در نظر بگیرید.

  • دوام و ماندگاری
  • فیبر الیاف
  • سهولت تمیز کاری
  • نوع بافت موکت
  • نرمی الیاف
  • رنگ موکت

انتخاب رنگ یک تصمیم ذهنی است. رنگ فرشی که انتخاب میکنید نه تنها به سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون شما بستگی دارد، بلکه به نکاتی مثل

  • در کدام قسمت از اتاق یا منزل میخواهد قرار بگیرد.
  • میزان تابش نور طبیعی در اتاق
  • حتی توجه به رنگ حیوانات خانگی (موکت با رنگی که موی حیوان خانگی را نشان نمیدهد میتواند یک مزیت واقعی باشد).
در چه فضایی از موکت استفاده کنیم؟
در چه فضایی از موکت استفاده کنیم؟

 

در هر فضایی از چه رنگ موکت استفاده کنیم؟

علاوه بر اینکه باید به ابعاد محیط دقت کنید؛ باید حتما به این نکته توجه کنید که از موکت در کجا استفاده می‌ کنید. برای بخش‌ های مختلف باید از موکت‌ های متفاوتی استفاده کنید.محیط‌ ها را می‌ توان به بخش‌ های مختلف تقسیم کرد. برای مثال جلوی ورودی ساختمان احتمال کثیفی زیادی دارد. پس بهتر است برای این بخش از منزل از رنگ‌ های تیره استفاده کرد. که به صورت کامل در مطالب قبلی به فرش و موکت راه پله پرداخته ایم. همچنین استفاده از رنگ روشن برای محیط‌ های کم ‌نور می‌ تواند آن را روشن‌ تر و بزرگتر نشان دهد. همچنین برای اتاق خواب بهتر است از رنگ‌ های خنثی استفاده کنید. استفاده از رنگ خنثی به شما اجازه می‌ دهد در هر بخش خانه از آن استفاده کرده و با هر نوع دکوراسیونی آن را ست کنید.

پنل های انتخاب رنگ موکت
پنل های انتخاب رنگ موکت

پنل های انتخاب رنگ موکت 

در موکت فروشی ها پنل های نمونه زیادی وجود دارد که تکه های کوچک انواع موکت ها در انواع رنگ ها نمایش داده می شوند. ابتدا با توجه به ترکیب رنگی متناسب با دکوراسیون منزلتان یک یا دو پنل را انتخاب نمایید. به این موضوع توجه داشته باشید که هر پنل تالیته های مختلف یک رنگ از تیره ترین تا روشن ترین را به نمایش می گذارد و به همین دلیل شما به راحتی می توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب نمایید. اولین گام برای پیدا کردن رنگ مورد نظر، حذف کردن رنگ هایی است که نمی خواهید . بنابراین مانند تصویر بالا با یک تکه کاغذ آن هایی را که دوست ندارید بپوشانید. 

ترکیب رنگ‌ موکت با دکوراسیون
ترکیب رنگ‌ موکت با دکوراسیون

ترکیب انواع رنگ موکت با دکوراسیون 

  1. بهتر است رنگ‌های زرد، طلایی، قرمز، آبی تیره، سیاه و سفید در ترکیب با خاکستری استفاده شوند.
  2. رنگ‌های سفید، کرمی، خاکستری، صورتی، لاجوردی و زمردی در ترکیب با رنگ مشکی فوق العاده اند و ترکیبشان با رنگ‌های آجری و مبلمان چوبی در انتخاب رنگ موکت پذیرایی مناسب می‌شوند.
  3. اگر در بقیه دکوراسیون خود از رنگ مشکی استفاده می کنید، بافت‌های زیادی وجود دارداز جمله برای دکوراسیون مینیمالیستی و مکان‌هایی با نور طبیعی زیاد جالب شده و فضای اتاق خسته کننده به نظر نمیرسد. همچنین گیاهان و سبزه‌ها را برای جلوه‌ی محیط بگذارید.
  4. رنگ‌های خاکستری، جوزهندی و کرم‌ها با بژ تناسب دارند. رنگ بژ را با مبلمان‌های مینیمالیستی و فرش‌های طرح‌دار بکار ببرید.
  5. رنگ‌های سبزآبی، موکا، بژ و کرم‌رنگ را با رنگ قهوه‌ای استفاده کنید. این رنگ با مبلمان تیره با خطوط واضح و با یک رنگ مورد علاقه‌تان استفاده کنید.
  6. رنگ‌های آبی، خاکستری، زرد، بنفش، کهربایی و پاستیلی گزینه‌های مناسبی برای ترکیب با سفید هستند. رنگ سفید هم با چوب بلوند و هم با چوب تیره ‌و روغنی وفرش‌های لوکس با یک کاغذ دیواری ویژه در دکور، زیبایی را به چشمان هدیه می‌کنند.
انواع رنگ موکت ساده
انواع رنگ موکت ساده

انواع رنگ موکت ساده 

رنگ مشکی بدلیل کاهندگی محرک‌ها سبب کاهش تحرک‌ و فعالیت می‌شود. رنگ خاکستری گوشه‌گیری، بی‌میلی و بی‌تفاوتی را سبب می‌شود و به‌اصطلاح چشم مجبور نیست فشار زیاد رنگ سیاه و سفید را تحمل کند چرا که از هر دو رنگ به میزان دلخواه استفاده شده است. رنگ سفید افزاینده تحرک سلول‌های بدن و موجب پیشرفت کار و حرفه است. رنگهای خنثی غالباً با یکدیگر مطابقت دارند و وقتی با رنگهای موجود ترکیب شوند برتری ندارند و رنگ محیط به رنگی غیر از خنثی درمی‌آید.

رنگ‌های خنثی بسیارمورد پذیرش سبک مینیمال است، زیرا طراحان مینیمالیستی خیلی اهل ریسک واصول خلاقانه نیستند، پس محتاطانه عمل میکنند و از رنگ‌های خیلی جیغ و براق برای موکت اتاق خواب و موکت اتاق کودک استفاده نمی‌کنند. رنگ‌های خنثی را بسادگی می‌توان با رنگ‌های هم تناژ یا متضاد در بستری همسان بکار برد.

هنگام انتخاب رنگ، در نظر بگیرید که میخواهید اتاق شما چه حسی داشته باشد و چه حال و هوایی ایجاد میکند. رنگ‌های آبی، سبز، بنفش و صورتی رنگ‌های سرد و رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی در گروه رنگ‌های گرم هستند. بسته به محل زندگیتان که آیا سردسیر است یا گرمسیر، شما باید بطور معکوس (برای محیط‌های گرم از رنگ‌های سرد ومحیط‌های سرد از رنگ‌های گرم استفاده شود) رنگ‌ها را در انتخاب موکت وسایر المان‌ها بکار ببندید.

موکت با رنگ‌های خنثی بر محیط چه تاثیری دارد؟
موکت با رنگ‌های خنثی بر محیط چه تاثیری دارد؟

موکت با رنگ‌های خنثی بر محیط چه تاثیری دارد؟

انتخاب رنگ پررنگ میتواند سرگرم کننده باشد اما اغلب منسوخ و از مدافتاده میشود. موکت‌هایی با رنگ خنثی، از جمله بژ و خاکستری از مد نمی‌افتند. رنگ‌های گرم مانند قرمز، فضایی دنج ایجاد میکنند و لکه‎ها را پنهان می کنند. رنگ‌های خنثی که شامل سفید، سیاه، بژ، خاکستری، نقره‌ای وشیری هستند، می توانند با تضادی که با سایر رنگ‌ها ایجاد میکنند، فضا را بزرگتر نمایش دهند. رنگ سفید مظهر سادگی، مشکی مظهر راز آلود بودن، ترس یا ناشناختگی، رنگ خاکستری القا کننده‌ی حس آرامش و کسالت است. بژ، شیری و رنگ موکت فیلی مایل به قهوه‌ای جلوه بی روح‌ و بی‌احساس بودن را تزریق می‌کنند. اگر رنگ‌های مات وخنثی به‌درستی در دیزاین بکار برده شوند، در کنار رنگ‌های مختلف یک فضای عالی خلق می‌شود.

در انتخاب رنگ موکت نوع طرح را در نظر بگیرید
در انتخاب رنگ موکت نوع طرح را در نظر بگیرید

در انتخاب رنگ موکت نوع طرح را در نظر بگیرید

همان طور که در بخش‌ های بالایی اشاره کردیم، علاوه بر این که باید روی رنگی که برای محیط خود انتخاب می ‌کنید دقت داشته باشید، باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که طرح موکت نیز می‌ تواند روی محیط اثرگذار باشد. در نظر داشته باشید که ممکن است طرحی که برای موکت خود انتخاب می‌ کنید، کم پرز یا برجسته یا هر طرح دیگری باشد.رنگ و نوع طرح در کنار هم می‌ توانند تاثیر مستقیمی بر فضای داخلی داشته باشند. برای مثال برخی از طرح‌ ها مانند موکت‌ های برجسته بهتر است رنگ‌ های خنثی داشته باشند. این طرح‌ ها با رنگ‌ های روشن یا تیره محیط را کوچک و یا نامرتب نشان می‌ دهند.

توجه به دکوراسیون در انتخاب رنگ موکت
توجه به دکوراسیون در انتخاب رنگ موکت

توجه به دکوراسیون در انتخاب رنگ موکت 

قبل از این که موکت و رنگ آن را انتخاب کنید یک عکس از خانه خود تهیه کنید. رنگ غالب در دکوراسیون محیط را پیدا کنید. مثلا اگر در دکوراسیون خود از طرح‌ ها و رنگ‌ های شلوغ استفاده کرده‌ اید، بهتر است از یک موکت ساده با رنگ‌ های روشن یا نزدیک به دکوراسیون خود استفاده کنید. همچنین مثلا اگر مبل‌ های شما رنگ تیره دارند و می‌ خواهید از فرش روی موکت استفاده کنید، بهتر است موکت شما رنگ خنثی یا حداقل روشن داشته باشد تا بتوانید بعدا آن را با دکوراسیون خود هماهنگ کنید. استفاده از انواع موکت‌ طرح‌ دار برای اتاق خواب یا اتاق کودک می‌ تواند بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد. اما بهتر است طرح گل موکت و پرده‌ ها یا حداقل رنگ آن‌ با روتختی‌‌ ها هماهنگ باشد. در نهایت با استفاده از این روش خانه را از آنچه که هست شیک‌ تر می‌ کنید.

اعضای خانواده را در نظر بگیرید
اعضای خانواده را در نظر بگیرید

اعضای خانواده را در نظر بگیرید

همیشه به این نکته در انتخاب رنگ موکت مناسب محیط توجه کنید که این موکت قرار است برای چه تعداد اعضای خانواده باشد؟ شاید در ابتدا این نکته کم اهمیت به نظر برسد. اما اگر بچه کوچک، خانواده پرجمعیت و یا حیوان خانگی دارید، استفاده از رنگ روشن یا خنثی برای شما مناسب نیست زیرا کثیفی‌ ها و مثلا موی حیوانات خانگی و یا اثرات گرد و غبار و خرده‌ های خوراکی‌ ها به سادگی روی آن مشخص می‌ شود.به همین سبب است که به خانواده‌ هایی مانند خانواده بالا توصیه می‌ شود از موکت‌ هایی استفاده کنید که رنگ آنها کثیفی و وجود خرده‌ های خوراکی را کمتر نشان دهد. رنگ‌ های تیره و قهوه‌ ای برای این منظور بسیار مناسب هستند.

سبک دکوراسیون شما و انتخاب رنگ موکت
سبک دکوراسیون شما و انتخاب رنگ موکت
سبک دکوراسیون شما و انتخاب رنگ موکت

سبک دکوراسیون شما و انتخاب رنگ موکت

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که سبک دکوراسیون شما ممکن است سنتی یا مدرن باشد. برای ایجاد هارمونی بین دکوراسیون و رنگ موکت باید حتما سبک خود را در نظر داشته باشید. برای مثال دکوراسیون‌ های کلاسیک و سنتی بیشتر از رنگ‌ های قهوه‌ ای، زرشکی و رنگ‌ های تیره و عمیق مانند مشکی تشکیل شده‌ اند. استفاده از یک موکتی با همین رنگ‌ ها می‌ تواند زیبایی محیط را دو چندان کند. در حالی که استفاده از یک موکت روشن مانند یک وصله ناجور به نظر می‌ رسد. اگر دکوراسیون محیط شما مدرن و جدید است، استفاده از موکت‌ تافتینگ با رنگ روشن‌ یا رنگ خنثی می‌ تواند حس بصری بهتری ایجاد کند.

انتخاب رنگ موکت
انتخاب رنگ موکت
انتخاب رنگ موکت

جمع بندی :

در نهایت اگر چه این مطلب برای شما جهت انتخاب رنگ موکت یک چهارچوب کلی تعریف کرده‌ است، اما این شما هستید که تصمیم نهایی را می‌ گیرید این که موکت چه رنگی بخریم؟ و یا بهترین رنگ موکت کدام است؟ اگر یک موکت با رنگ روشن شما را خوشحال می ‌کند یا رنگ تیره را دوست دارید، پس بهتر است آن را امتحان کنید و از انتخاب خود لذت ببرید. همیشه قرار نیست سلیقه و علایق خود را با مد یا هارمونی خاصی هماهنگ کنید. می‌ توانید سبک خاص خود را برای طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ موکت خود داشته باشید.

مطالب بیشتر :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه