Chidaneh.com placeholder image

ساخت کاسه تزیینی، همه چی با سلیقه شما پیش میره!

به قلم: گلنار

ظروف سفالی از جمله ظروف بسیار زیبا و خاص به خصوص برای ما ایرانی ها هستند که خوشبختانه این روزها شاهد نمونه ها و مدل های مدرن تر و خلاقاته تر هنرمندان در این زمینه هستیم. اما بسیاری علاوه بر علاقه به خود این ظروف، به مراحل ساخت و خلق آن ها نیز تمایل زیادی نشان می دهند. بنابراین تصمیم گرفتم تا در این مطلب با هزینه های بسیار کمی بتوانید مراحل ساخت کاسه سفالی را مشاهده کرده و بتوانید ان را در منزل خود بسازید.

ساخت کاسه تزیینی

قالیشویی ادیب

ساخت کاسه سفالی

وسایل مورد نیاز : 

  • خمیر سفال سفید
  • تمبر با طرح های مورد علاقه
  • جوهر در رنگ های مورد نیاز
  • مجموعه ای از کاسه ها در ابعاد مختلف
  • چاقو
  • کاغذ پوستی
  • سمباده

مطلب پیشنهادی : با این سفالینه های قدیمی دکوراسیون منزل تان را به روز کنید

مراحل ساخت کاسه تزیینی

مراحل ساخت کاسه سفالی 

برای شروع کار ابتدا لازم است میزان خمیر مورد نظرتان را برداشته و به خوبی آن را ورز دهید. سپس برای ساخت کاسه ها، خمیر را صاف کرده تا به ضخامتی حدود 3 میلی متر برسید. در مرحله بعدی مهر تریینی با نقش مورد نظرتان را آغشته به جوهر رنگی کرده و مانند تصویر بالا بر روی خمیر چاپ نمایید. بهتر است از فشاردادن بیش از اندازه اجتناب نمایید زیرا باید در آخر بتوانید به راحتی خمیر را از سطح زیرین جدا نمایید. اگر احساس می کنید که در هنگام جدا کردن خمیر با مشکل روبه رو می شودی، بهتر است از کاغذ پوستی برای زیر آن استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی : زیباترین صنایع دستی سفالی برای دکوراسیون ضیافت ایرانی

مراحل ساخت کاسه تزیینی

مرحله سوم : در این مرحله ابتدا کاسه را به صورت برعکس گذاشته و خمیر را روی آن پهن نمایید تا فرم دایره مانند کاسه را به خود بگیرد. سپس به وسیله چاقو اطراف خمیر را صاف کرده و خمیر اضافی را جدا نمایید. البته برای ایجاد فرم کاسه مانند خمیر، می توانید آن را داخل کاسه نیز قرار دهید. فقط دقت نمایید که آن را بیش از اندازه فشار ندهید که در هنگام خشک شدن به راحتی جدا شود. سپس خمیر را در هوای آزاد گذاشته تا خشک شود. برای خشک شدن سریع تر از مایکروفر نیز می توانید کمک بگیرید. 

مطلب پیشنهادی : 12 ایده خلاقانه تزیین گلدان سفالی با وسایل ساده!

مراحل ساخت کاسه تزیینی با خمیر

مرحله آخر ساخت کاسه تزیینی

زمانی که خمیر شما خشک شد می تواند به آرامی آن ها را از کاسه ها جدا نمایید. در آخرین مرحله باید به کمک سمباده لبه ها و بدنه خارجی کاسه ها را صاف کرده تا حالت صیقلی تر نیز پیدا کنند. حال با توجه به رنگ مورد استفاده در طراحی کاسه، می توانید لبه ها را نیز به رنگ طلایی یا نقره های رنگ آمیزی نمایید. این کار به راحتی با رنگ معمولی یا لاک ناخن امکان پذیر است. این نکته را فراموش نکنید که این کاسه ها صرفا جنبه تزیینی داشته و برای خوردن غذا استفاده نمی شوند. 

در ویدیوی زیر تمامی مراحل به خوبی نشان داده می شوند :

 

مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می کنم :

منبع : gatheringbeauty

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه