Chidaneh.com placeholder image

ساختمان شمالی و جنوبی؛ کدام خانه بهتر است؟

به قلم: سمانه زارعی

دنبال خانه ­ای برای خرید هستید و روزها از این خانه به آن خانه برای دیدن ساختمان می­ گردید تا بالاخره یک گزینه ­ی مناسب برای زندگی انتخاب کنید. دوست دارید خانه ­ای با نورگیری بالا داشته باشید و یا پنجره­ هایتان مشرف به همسایه نباشد و معیارهای این چنینی که به طرز قرارگیری ساختمان نسبت به خیابان و کوچه و یا ساختمان­ های مجاور بستگی دارد. احتمالا در طی جستجوی خانه مناسب در بنگاه­ های املاک با اصطلاحاتی مانند ساختمان شمالی و ساختمان جنوبی یا واحد شمالی و جنوبی مواجه شده ­اید. اگر می­ خواهید مفهوم شمالی و جنوبی بودن خانه را بدانید این مطلب از چیدانه به شما کمک خواهد کرد.

 

chidaneh ad banner

گروه معماری رنیک
طراحی و اجرای نما
گروه معماری رنیک

ساختمان شمالی و جنوبی؛ چطور تشخیص بدیم؟

احتمالا دقت کرده­اید وقتی که از کوچه ­ای رد می­ شوید، یک سمت کوچه خانه­ هایی قرار دارند که در ورودی خانه به حیاط باز می­ شود و سمت دیگر خانه­ هایی هستند که اول وارد ساختمان می ­شوید و حیاط پشت ساختمان قرار دارد. در هر کوچه یک سمت از خانه ­ها شمالی هستند و سمت دیگر خانه­ های جنوبی قرار دارند.

در ابتدا باید شمال و جنوب جغرافیایی را تشخیص بدهیم، سمتی که خورشید طلوع می­کند سمت شرق جغرافیایی را نشان می ­دهد در نتیجه اگر شما در امتداد خیابان یا کوچه بایستید طوری که دست راست شما شرق باشد روبروی­تان شمال و پشت سرتان جنوب خواهد بود. با کمی دقت متوجه می­ شوید ساختمان­ های روبرویی خانه­ های شمالی و خانه ­های پشت سرتان جنوبی خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: معماری آپارتمانی مسکونی، ساختمان 213 در مشهد

 

محمد محسنی
دکوراسیون آپارتمان در اهواز
محمد محسنی

شرکت معماران کارینا
طراحی نمای ساختمان
شرکت معماران کارینا

ساختمان شمالی و جنوبی؛ کدام ساختمان شمالی است؟

به ساختمان­ هایی که در ورودی آنها از سمت حیاط است یعنی وقتی وارد خانه می ­شوید اول حیاط قرار گرفته است و بعد از آن ساختمان قرار دارد. و به دلیل اینکه ساختمان دیگری پشت آن قرار دارد نمی­ تواند حیاط پشتی داشته باشد و به پنجره­ های ساختمان پشتی مشرف باشد.

 

ویژگی­ های خانه شمالی:

  • نورگیری مستقیم این ساختمان­ ها از سمت حیاط (بخش جنوب ساختمان) است.
  • برخی از خانه ­های شمالی در سمت شمال خود دارای حیاط خلوت و یا پاسیو هستند تا نور غیر مستقیم دریافت کنند.
  • اشراف بر ورود و خروج افراد بیشتر است در نتیجه امنیت بیشتری دارد.
  • در مناطق گرمسیری این نوع ساختمان پیشنهاد می ­شود.

مطلب پیشنهادی: گیاهان مناسب پنجره های شمالی، پشت پنجره بی گل نمونه!

 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی مهیا و علی در کرج
امیر صادقی

اتلیه معماری چکاد
طراحی نمای ساختمان اداری خاص
اتلیه معماری چکاد

ساختمان شمالی و جنوبی، کدام ساختمان­ جنوبی است؟

ساختمان ­های جنوبی، ساختمان­ هایی هستند که در ورودی آنها از سمت ساختمان است. یعنی شما در ابتدا وارد ساختمان می­ شوید و پشت ساختمان حیاط قرار دارد.

 

برخی از ویژگی­ های ساختمان جنوبی:

  • این ساختمان­ ها از سمت جنوبی یعنی حیاط، نور مستقیم و زیادی دریافت می­ کنند و از سمت شمال نور غیر مستقیم دارند. در کل شرایط نورگیری ساختمان جنوبی مناسب است.
  • اشراف بر ورود و خروج افراد وجود ندارد و این مسئله بر امنیت ساختمان تاثیر می­ گذارد.
  • اغلب نقشه­ های بهتری دارند.
  • به دلیل اینکه نیاز به پاسیو و نورگیر ندارند، سطح اشغال ساختمان مفید­تر خواهد بود.
  • تعداد پارکینگ بیشتری در این ساختمان­ ها می­ توان جانمایی کرد.
  • در برخی مناطق ساختمان­ های جنوبی گران­تر از ساختمان­ های شمالی هستند.
  • در مناطق سردسیر ساختمان جنوبی توصیه می­ شود.

 

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
محوطه سازی
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

خانه شمالی بهتره یا جنوبی؟

با توجه به ویژگی­ هایی که برای هر یک از ساختمان­ های شمالی و جنوبی بیان شد شما می­ توانید اولویت­ های خود را مدنظر قرار بدهید و تصمیم درستی بگیرید. مثلا ممکن است برایتان خنک بودن خانه مهم­تر باشد و یا نورگیری زیاد آن اهمیت داشته باشد. مطمئنا شمالی جنوبی بودن، فقط یکی از ویژگی­هایی ­ست که در خرید خانه باید به آن توجه کرد. در نتیجه عوامل مختلفی برای انتخاب خانه موثرند.

همانطور که گفته شد خانه­ های جنوبی نقشه بهتری دارند و به دلیل نورگیری خوب آنها قیمت بالاتری دارند. با اینکه وجود نور در خانه بسیار با اهمیت است، اگر از افرادی هستید که اغلب در طی روز در خانه نیستید و میزان بودجه ­ی زیادی هم ندارید یک واحد شمالی از خانه ­های شمالی که قیمت نسبتا کمتری دارد برایتان مناسب است. پس بهترین خانه برای شما توجه به همه­ ی ویژگی­ های ساختمان و میزان بودجه است.

 

ساختمان­ شمالی جنوبی، ساختمان دو کله شنیده ­اید؟

برخی از ساختمان­ های شمالی – جنوبی دارای دو ورودی هستند و ویژگی­ های خانه شمالی و جنوبی را با هم دارند این نوع ساختمان­ ها یک در ورودی از سمت کوچه دارند و یک در ورودی از خیابان یا کوچه مجاور دارند. 

مطلب پیشنهادی: جهت­ های تابش نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی ساختمان

 

شرکت معماران کارینا
طراحی نمای ساختمان
شرکت معماران کارینا

ساختمان ­های شمالی و جنوبی، در هر طبقه چند واحد؟

یکی از مسائل در ساختمان­ های شمالی جنوبی تعداد واحدهای هر طبقه است. علاوه بر اصطلاح ساختمان شمالی جنوبی ممکن است واحد شمالی و جنوبی و یا واحد شرقی و غربی هم شنیده باشید. هر یک از ساختمان ­های شمالی و یا جنوبی می­ توانند در هر طبقه چند واحد قرار داشته باشد اما آن هم شرایط خاصی را می ­طلبد.

تصور کنید یک ساختمان شمالی دارای دو واحد شمالی و جنوبی باشد در این صورت واحد جنوبی نور مستقیم و زیادی را دریافت می­ کند در صورتی که نور دریافتی برای واحد شمالی به صورت غیر مستقیم و کم از طریق پاشیو و نورگیر خواهد بود. در نتیجه توصیه می­ شود در هر طبقه از یک ساختمان شمالی یک واحد قرار بگیرد. ولی این شرایط در ساختمان جنوبی کمی بهتر است؛ با اینکه واحد جنوبی بازهم نورگیری بالاتری خواهد داشت ولی هر دو واحد شمالی و جنوبی نورهای مستقیمی را دریافت می­ کنند. به همین دلیل ساختمان ­های جنوبی تعداد واحدهای بیشتری در هر طبقه خواهند داشت.

بهترین حالت برای قرارگیری واحدها در ساختمان­ های شمالی و جنوبی این است که دو واحد در امتداد طول در کنار همدیگر قرار بگیرند تا از نور کافی از دو سمت برخوردار باشند. ولی این نوع جانمایی در صورتی امکان پذیر است که زمین عرض کافی داشته باشد. این مسئله برای هردو ساختمان ­های شمالی و جنوبی امکان­ پذیر است.

مطلب پیشنهادی: ساختمان با سقف شیبدار، ساختمان مسکونی 106 مهرشهر

 

گروه معماری روژین ابنیه
طراحی نمای بیرونی خاص ویلا
گروه معماری روژین ابنیه

کلام آخر:

یکی از ویژگی­ هایی که در خرید خانه باید به آن توجه کنید شمالی و جنوبی بودن ساختمان است. اگر نورگیری برایتان اهمیت زیادی دارد ساختمان جنوبی را انتخاب کنید و یا اگر در منطقه گرمسیری زندگی می­ کنید که داشتن یک خانه سایه و خنک مهم است شاید انتخاب یک ساختمان شمالی بهتر باشد. برای ساخت و یا خرید یک ساختمان ایده ­آل با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.  اهالی فن چیدانه در این مسیر میتوانند به شما کمک کنند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه