Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون سنتی و ایرانی در فیلم‌ها؛ عاشقان دکوراسیون سنتی بخوانند

به قلم: المیرا فلاحیان

مطمئنا تا به حال همه‌ی ما به خوبی متوجه شده‌ایم که دکوراسیون میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد و از چیزهای زیادی تاثیر بپذیرد. اما دکوراسیون‌هایی نیز وجود دارند که همیشه در حفظ اصالت خود تلاش کرده‌اند و در این تلاش موفق بوده‌اند. دکوراسیون سنتی ایرانی از جمله دکوراسیون‌هایی است که با وجود رفت و آمد انواع مدها و سبک‌های مختلف، همچنان بر اصالت خود پا برجاست و طرفداران بسیاری نیز دارد. سبک دکوراسیون ایرانی توانسته است مدرنیته و سبک دکوراسیون‌های امروزی را در خود هضم کرده و گاهی نیز از آن‌ها پیشی بگیرد. این هفته با چیدانه همراه شوید تا بتوانید سبک اصیلی از دکوراسیون را بشناسید و از آن استفاده کنید.

فیلم سینمایی یه حبه قند

دکوراسیون سنتی در فیلم‌های ایرانی

اگر میخواهید همه از شما به عنوان یک علاقه‌مند به سبک دکوراسیون سنتی ایرانی یاد کنند، استفاده از ظروف سفالی رنگارنگ را از یاد نبرید. ظروف سفالی امروزه بیشتر نقش دکوری و تزیینی در دکوراسیون ایفا میکنند اما در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی نقشی اساسی داشته و دارند. فیلم سینمایی یه حبه قند، ساخته‌ی زیبای رضا میر کریمی، داستان خانواده‌ای سنتی و پر جمعیت را روایت میکند که بعد از مدتی طولانی، به قصد عروسی کنار هم جمع شده اند. خانه‌ای که میهمانان عروسیِ قصه‌ی ما در آن اقامت دارند، یک دکوراسیون سنتی ایرانی تمام عیار است. از اصلی ترین فاکتور‌های دکوراسیون سنتی ایرانی که بگذریم، متوجه میشویم که جزئیات این سبک نیز به خوبی رعایت شده‌اند و کاملا به آن‌ها توجه شده است. استفاده از ظروف سفالی فیروزه‌ای رنگ به عنوان ظروف دم دستی و همیشگی توجه شما را به خود جلب میکند.‌ استفاده از این ظروف در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی بسیار تاثیر گذار است. سبک دکوراسیون ایرانی سنتی، مطمئنا همواره طرفدار‌ان ظروف سفالی را به خود جلب میکند.

چوب و هنر

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «یه حبه قند»؛ معماری به سبک ایرانی

فیلم سینمایی پستچی سه بار در نمیزند

دکوراسیون سنتی در فیلم‌های ایرانی

اگر دوست دارید در محیط خانه‌ی خود از میز استفاده کنید، وجود رو میزی‌های دست دوز و پارچه‌های ترمه باید حتما در لیست شما وجود داشته باشند. در طبقه‌ی وسطِ خانه مشهورِ فیلم پستچی سه بار در نمیزند، شما شاهد خانه‌ای مناسب برای یک زوج سنتی خوش گذران هستید که وجود رو میزی‌ها و رو بالشتی‌های تکه دوزی شده و دست دوز در آن بسیار دیده می‌شود‌. سادگی در سبک دکوراسیون ایرانی خیلی مورد پسند نیست بنا بر این المان هایی مثل رو میزی ها و رو بالشتی‌های طرح دار و دست دوز بسیار ضروری است. وجود این المان‌های کوچک میتواند تاثیرات بزرگی در سبک دکوراسیون منزل شما داشته باشد.

دکوراسیون سنتی در فیلم‌های ایرانی

فیلم سینمایی شیار 143

دکوراسیون سنتی در فیلم‌های ایرانی

اگر به دنبال یک دکوراسیون سنتی ایرانی تمام عیار هستید، هرگز کرسی را فراموش نکنید. کرسی میتواند اصلی ترین و ملموس‌ترین شاخص سبک دکوراسیون سنتی ایرانی باشد که در زمان‌های قدیم از مهم‌ترین وسایل گرمایشی به شمار میرفت. هرچند که امروزه با بروز و ظهور وسایل‌های گرمایشی بیشتر، استفاده از کرسی کم یا حتی نایاب شده، اما هنوز در بسیاری از روستاهای ایران میتوان دور کرسی نشستن را دید و تجربه کرد و از آن لذت برد. در فیلم شیار 143، خانه‌ی خانواده‌ی میر جلیلی از آن خانه‌های کرسی دار پر از صفا و صمیمیت است که خانواده نزدیک ایرانی را به خوبی به نمایش میگذارد. کرسی‌ها همواره دلیل جمع شدن یک خانواده در کنار هم بوده‌اند و وجود آن‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری، شادی و صمیمیت را به خانه‌ی شما هدیه میدهد و میتواند بهترین گزینه برای شب نشینی‌ها و دورهمی‌های چند وقت یک بار باشد.

فیلم سینمایی اینجا بدون من

دکوراسیون سنتی در فیلم‌های ایرانی

طاقچه‌ها که معمولا در ساختمان‌های ایرانی و قدیمی قابل رویت هستند، یکی از شاخص‌های دوست داشتنی در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی بوده‌اند. سبک‌های مختلف دکوراسیون هر کدام پیشنهادی برای استفاده از طاقچه دارند اما پیشنهاد سبک دکوراسیون ایرانی سنتی از سایر آن‌ها شیرین تر است. در فیلم اینجا بدون من، شما میتوانید شاهد کاربر‌دهای مختلف طاقچه‌ها باشید که مهم ترین این کاربرد‌ها، یادآوری خاطرات شیرین و قدیمی است. قاب عکس‌های قدیمی همیشه جایگاه ویژه‌ای در طاقچه‌های ایرانی داشته اند. وجود قاب عکس‌های طاقچه‌ی خانواده‌ی کوچک قصه‌ی ما، به خوبی و زیبایی این اصل را ثابت کرده است که وجود طاقچه و خاطرات، سبک دکوراسیون اصیلِ خانه‌ی شما را تکمیل می‌کند و به آن روح می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «اینجا بدون من»؛ سادگی دلنشین یک دکوراسیون

فیلم سینمایی حوض نقاشی

دکوراسیون سنتی در فیلم‌های ایرانی

رنگ‌ها در تمام سبک‌های دکوراسیونی نقش بسیار قابل توجهی را ایفا میکنند. به طوری که بسیاری از سبک ها در دکوراسیون با رنگ‌های آن‌ها معرفی و شناسایی می‌شوند.استفاده از رنگ‌های گرم تاثیر بسیاری در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی دارد که با دقت بیشتر میتوانید متوجه این تاثیر شوید. در فیلم حوض نقاشی، پدر و مادر دوست داشتنی سهیل بدون اینکه متوجه این اصل باشند، آن را به خوبی اجرا نموده و رعایت کرده‌اند. طیف رنگی گرم و استفاده از رنگ‌های کرمی، نخودی، قهوه‌ای تیره و روشن و… رنگ‌هایی هستند که به خوبی در خانه‌ی آن‌ها دیده می‌شود و سبک دکوراسیون آن‌ها را به سبک دکوراسیون ایرانی سنتی نزدیک میسازد.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «حوض نقاشی»؛ سادگی و عشق در دکوراسیون

فیلم سینمایی خانه پدری

دکوراسیون سنتی در فیلم‌های ایرانی

همان طور که پیش تر به تاثیر رنگ‌ها بر دکوراسیون اشاره کردیم، خارج از لطف نیست که رنگ مشهور دیگری را نیز در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی معرفی کنیم. قرمز لاکی رنگی است که شما بیشتر در فرش‌های دست بافت ایرانی یا رختخواب‌های دست دوز قدیمی دیده اید. همین امر استفاده از این رنگ را به امضایی برای سبک دکوراسیون ایرانی سنتی تبدیل میکند. فیلم سینمایی خانه‌ی پدری حتی در پوستر خود که پس زمینه‌ای از جنس فرش دست بافت قرمز رنگ  دارد این اصل را مطرح نموده و به اهمیت آن اشاره کرده است. اگر به فرش‌ها و بالشتک‌های خانه دقت کنید متوجه تاثیر بسزای این رنگ در دکوراسیون ایرانی سنتی میشوید.

دیگر مطالب فیلم دکور را نیز از دست ندهید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه