Chidaneh.com placeholder image

پنجره پانوراما؛ ارسی های مدرن و امروزی!

به قلم: سمانه زارعی

پنجره ­های ساختمان بخش بسیار مهمی از آن را تشکیل می­دهند. احتمالا شما هم وقتی تصمیم به خرید یا اجاره خانه و یا ساختمانی برای دفتر کار هستید به نورگیری و وجود پنجره­ در بخش ­های مختلف توجه می­ کنید. در مطالب قبلی چیدانه راجع به انواع پنجره­ ها گفته ­ایم ولی امروز می ­خواهیم در مورد یک پنجره متفاوت­ و جذاب صحبت کنیم. پنجره پانوراما موضوع مطلب امروز چیدانه است. با ما همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب
پنجره پانوراما

پنجره پانوراما چیست؟

پنجره پانوراما نوعی از پنجره است که به صورت عمودی باز و بسته می­شود، به همین دلیل به نام پنجره گیوتینی هم شناخته شده است. و اسم پانوراما به این دلیل است که پنجره از دو، سه یا چهار لت تشکیل شده است و در کنار هم یک ویوی باز از بیرون به شما می­ دهد. این پنجره به صورت اتوماتیک باز و بسته می­ شود. یعنی شما با داشتن یک ریموت بدون اینکه زحمتی برای باز و بسته کردن پنجره بکشید می ­توانید پنجره پانوراما را باز و بسته کنید. این نوع پنجره از نظر نورگیری و تهویه انتخاب بسیار مناسبی است. در ادامه مطلب راجع به مزیت­ های آن گفته ­ایم.

 

ساختار پنجره پانوراما

ساختار پنجره پانوراما در حالت بسته بودن پنجره

ساختار پنجره پانوراما در حالت بسته

ساختار پنجره پانوراما در حالت باز بودن پنجره

ساختار پنجره پانوراما؛ یادآور ارسی ­های قدیمی!

همانطور که گفتیم پنجره پانوراما از دو، سه یا چهار بخش که به صورت عمودی تقسیم شده ­اند؛ تشکیل شده است. ارتفاع و عرض هر لت حداکثر 3 متر است. این نوع پنجره را می ­توان به سمت بالا، و یا به سمت پایین باز و بسته کرد. این مسئله بستگی به کارکرد فضا دارد. به طور مثال برای یک رستوران و یا کافه که در فصل گرم از فضای بیرونی هم برای نشستن مشتریان استفاده می­ شود پنجره پانوراما می­ تواند به سمت بالا باز شده و جایی برای عبور افراد به فضای بیرونی رستوران فراهم می­ کند.

به طور کلی یک قسمت از پنجره پانوراما به صورت ثابت طراحی می­ شود؛ و دو بخش دیگر آن قابل باز و بسته شدن هستند. پنجره پانوراما به سه صورت: بخش پایینی ثابت، بخش میانی ثابت، بخش بالایی ثابت می ­توانند اجرا شوند. انتخاب حالت ثابت پنجره بستگی به کاربرد فضا و سلیقه کارفرما و ایمنی نصب دارد.

شیشه پنجره: شیشه ­های مورد استفاده برای پنجره پانوراما می­ تواند تک و یا دوجداره باشد. همچنین جنس شیشه ­ی آن سکوریت با ابعاد 8 میلیمتر، 10 میلیمتر و 20 میلیمتر دوجداره است و مقاومت بالایی دارد. در نتیجه در برابر ضربه استحکام زیادی دارد و همچنین به مرور تغییر رنگ نمی ­دهد.

فریم پنجره: فریم پنجره ­های پانوراما می­ تواند از جنس آلومینیوم و یو­پی ­وی ­سی طراحی شود. 

مطلب پیشنهادی: پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی؟

 

مزایای پنجره پانوراما

مزایای پنجره پانوراما

هر نوع پنجره­ای با توجه به ساختار و ابعاد و اندازه خود مزیت ­هایی دارد. برخی از مزایای پنجره پانوراما عبارتند از:

  • تهویه مناسب: پنجره پانوراما بسیار مناسب برای فضاهای نیازمند تهویه است. به دلیل بزرگ بودن اندازه بازشو با بازکردن پنجره تهویه هوا به خوبی صورت می ­گیرد.
  • دید باز: از پنجره­های پانوراما در ساختمان ­های با سطح شیشه زیاد استفاده می­ شود. در نتیجه یک دید باز از فضای بیرونی خواهید داشت.
  • نورگیری عالی: به دلیل اینکه هم سطح یک دیوار شیشه­ ای با پنجره پانوراما پوشیده می­ شود میزان نور ورودی به ساختمان زیاد خواهد بود.
  • عدم اشغال فضای اضافی: به دلیل نوع باز و بسته شدن این نوع پنجره، فضای زیادی نمی­ گیرد.
  •  امکان استفاده از شیشه رنگی: در پنجره پانوراما می­ توانید از صفحه رنگی در یک یا همه قسمت­ های پنجره استفاده کنید و جلوه ­ی خاصی به آن بدهید.
  • امکان استفاده از صفحات آنتی یووی: این نوع از شیشه­ ها پوست را در برابر نورخورشید و اشعه ­های مضر آن حفظ می­ کنند.
  • راندمان انرژی بالا: پنجره ­های پانوراما را می­ توان به صورت دوجداره طراحی کرد تا در برابر هدر رفت انرژی مقاوم باشد. و گرما و سرمای داخل ساختمان در فصول سرد و گرم حفظ شود.
  • مقامت بالا و مستحکم: پنجره پانوراما در برابر باد و طوفان مقاومت بالایی دارد.

مطلب پیشنهادی: در و پنجره دو جداره، حفظ هوای گرم خانه در زمستان

 

کاربرد پنجره پانوراما

پنجره پانوراما؛ در چه فضاهایی قابل استفاده است؟

پنجره پانوراما به دلیل قیمت نسبتا بالایی که در مقایسه با پنجره­ های دیگر دارد، کمتر برای ساختمان مسکونی استفاده می­ شود و اغلب در فضاهای عمومی و لوکس کاربرد دارد. 

فضاهایی که پنجره پانوراما در آنها کاربرد دارد عبارتند از:

مطلب پیشنهادی: پنجره آکاردئونی، به کم جا بودنش فکر کردین؟!

 

پنجره پانوراما در ساختمان مدرن

پنجره پانوراما؛ برای یک ساختمان مدرن عالیه!

یکی از متریال­ های پرکاربرد در ساختمان­ های مدرن از نمای ساختمان گرفته تا دکوراسیون داخلی، استفاده از شیشه است. پنجره پانوراما می ­تواند به عنوان یک نمای زیبایی که قابل باز شدن است در بخش­ هایی از ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. طراحان و معماران با توجه به سبک ساختمان و سلیقه و نیاز کارفرما می ­توانند از پنجره پانوراما استفاده کنند. و یکی از کاربردهای این پنجره برای ساختمان­ های مدرن است.

مطلب پیشنهادی: پنجره چوبی مدرن، هنوز هم پرطرفداره!

 

شیشه پانوراما به عنوان جان پناه

پنجره پانوراما؛ از نمای شیشه ­ای تا جان­ پناه بالکن! 

قبل به نوع باز شدن پنجره پانوراما اشاره کردیم. این قابلیت باعث می ­شود کارکردهای مختلفی را بتوان برای این پنجره درنظر گرفت. به دلیل اینکه پنجره پانوراما در حالت بسته بودن یک دیواره ­ی شیشه ­ای ایجاد می­ کنند یک نمای شیشه ­ای ساختمان است. شما می ­توانید از پنجره پانوراما در بالکن و تراس استفاده کنید؛ در حالت بسته بودن یک نمای زیبای شیشه ­ای و جذاب ایجاد می ­کند و در زمان باز کردن؛ اگر بازشوی آن به سمت پایین طراحی شود می ­تواند نقش جان­پناه داشته باشد. یعنی با داشتن یک پنجره، چندین کاربرد را تجربه می ­کنید.

 

نصب پنجره پانوراما

نصب پنجره پانوراما

نصب پنجره پانوراما یا گیوتینی با وجود گروه نصب متخصص کار سختی نخواهد بود ولی افراد عادی نمی­ توانند آن را به راحتی انجام دهند. عدم رعایت نکات ایمنی و اصول صحیح باعث ایجاد خسارت و خطر خواهد شد در نتیجه کار را به کاردان بسپارید.

مطلب پیشنهادی: تعویض پنجره از سیر تا پیاز!

 

قیمت پنجره پانوراما

قیمت پنجره پانوراما

با توجه به نوسانات زیاد قیمت در بازار، نمی ­توان عدد مشخصی برای قیمت پنجره پانوراما بیان کرد. قیمت این نوع پنجره تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند: ابعاد و اندازه بازشو، جنس فریم، نوع شیشه، تک جداره یا دوجداره بودن پنجره و… قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید پنجره دوجداره، یک جمع­ بندی کامل!

 

پنجره پانوراما

کلام آخر:

راجع به پنجره پانوراما و مزایای آن توضیح دادیم. اگر شما هم به دنبال داشتن ساختمانی مدرن با نورگیری و تهویه عالی هستید می­ توانید از این نوع پنجره در ساختمان ­تان بهره ببرید. برای نصب و اجرای پنجره پانوراما باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

اهالی فن چیدانه در زمینه فروش و نصب انواع پنجره

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه