Chidaneh.com placeholder image

انواع سنگفرش خیابان؛ کدام مصالح بهتره؟

به قلم: سمانه زارعی

وقتی به یک خیابان وارد می­ شوید، ویژگی­ های مختلفی در آن توجه شما را جلب می­ کند. یکی از مواردی که می­ تواند باعث رضایت و یا عدم رضایت عابران یک خیابان شود؛ نوع سنگفرش خیابان است. برای سطح مسیر سواره و پیاده ­رو خیابان­ ها از مواد و مصالح مختلفی استفاده می ­شود. آیا شما با انواع سنگفرش خیابان آشنایی دارید؟ کدام مصالح برای استفاده­ در مسیر پیاده­ رو و یا سواره ­رو مناسب است؟ این مطلب از چیدانه راجع به انواع سنگفرش خیابان است. با ما همراه باشید.

 

سرویس خواب بالسا
انواع سنگفرش خیابان

انواع سنگفرش خیابان، برای راحتی عابر پیاده و سواره!

با اینکه با شنیدن عبارت سنگفرش خیابان همه یاد سطحی سنگی می ­افتیم، ولی بهتر است بدانیم که سنگ فرش خیابان انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط محیط و سواره و یا پیاده ­رو بودن مسیر، بهترین نوع آن باید انتخاب شود. سنگ فرش خیابان از سال­ های بسیار دور وجود داشته است و به مرور زمان و ساخت مصالح مقاوم و جدید، تنوع مصالح مورد استفاده در آن زیاد شده است. وجود سنگ فرش خیابان باعث نظم ­دهی به فضاهای شهری و همچنین آسایش و راحتی حرکت افراد پیاده و یا سواره می ­شود.

مطلب پیشنهادی: انواع سنگ فرش حیاط، طراحی فضای سبز رویایی!

برندهای معتبر در این حوزه

 

گروه تولیدی صنعتی کیان برنا
اجرای کفپوش بتنی در پارک
گروه تولیدی صنعتی کیان برنا

انواع سنگ فرش خیابان، از قلوه سنگ تا موزائیک!

در ادامه چند مصالح رایج برای سنگ فرش خیابان معرفی شده است:

1. قلوه سنگ

اولین مسیرهای خیابانی که در آنها  کالسکه و یا ماشین­ ها و همچنین بخش­ هایی از معابر که مورد استفاده عابران پیاده قرار می­ گرفت، با قلوه ­سنگ یا همان سنگ رودخانه­ ای پوشانده می­ شد. ولی امروزه کمتر از این متریال به عنوان سنگفرش استفاده می­ شود. برخی از خیابان­ ها و مسیرهای تاریخی که در ایران آثاری از آنها برجای مانده است ردی از مسیر سنگفرش شده توسط قلوه سنگ را نشان می­ دهد.

 

گروه تولیدی صنعتی کیان برنا
ااجرای سنگ فرش بتنی در محوطه و فضای سبز
گروه تولیدی صنعتی کیان برنا

2. بتن

یکی از مقاوم ­ترین انواع سنگفرشی که برای خیابان و معابر می ­تواند به کار رود؛ سنگفرش بتنی است. سنگفرش بتنی را می ­توان به دو صورت پیش ساخته و درجا در سطوح اجرا کرد. سنگفرش بتنی پیش ساخته در ابعاد و اشکال مختلفی طراحی و تولید می­ شود و اجرای آن راحت­تر از بتن درجا است. اجرای بتن درجا، نیاز به تجهیزات و تخصص بیشتری دارد.

از مزایای سنگفرش بتنی می ­توان به: مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن، زیبایی ظاهر، نیاز به مراقبت کم، تنوع طرح و… اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: انواع کف پوش بتنی طرح­دار، سوالات رایج و نکات خواندنی!

 

آجر نسوز نما کهن سرام
پروژه های سال 1393
آجر نسوز نما کهن سرام

3. آجر

آجر از جمله مصالحی است که از گذشته­ های بسیار دور در ساخت و ساز دیوار، کف و یا بنا استفاده می­ شد. و همچنان جزو مصالح پر مصرف است. امروزه از سنگفرش آجری برای معابر پیاده ­رو و یا محوطه و حیاط استفاده می ­شود و به فضا حس نوستالژی می­ دهد. آجر به اندازه ­ی بتن مقاومت بالایی ندارد تا برای مسیر ماشین ­رو به کار رود و برای مسیرهای پیاده که تردد بالایی ندارند مناسب است. سنگ فرش آجری از جمله مصالحی است که برای طراحی محوطه ­ی کلاسیک مناسب است.

مزایای سنگفرش آجری؛ ظاهر جذاب، تعمیر آسان، قابل بازیافت بودن، دارای طرح و رنگ متنوع و قیمت مناسب آن است.

مطلب پیشنهادی: سنگفرش آجری، 6 ایده برای طراحی خاص!

 

آسفالت به عنوان سنگفرش خیابان

4. آسفالت

یکی از رایج­ترین سنگ فرش مورد استفاده در مسیرهای سواره ­رو داخل و خارج از شهر، آسفالت است. آسفالت از مخلوط شن و ماسه و قیر ساخته می­ شود. با توجه به نوع اقلیم منطقه باید از آسفالت مناسبی استفاده شود. آسفالت به راحتی با آب قابل شستشو و پاکسازی است. سطح آسفالت نسبتا صاف و هموار است و این مسئله حرکت افراد و خودروها را راحت می­ کند. سطح آسفالت حتی در اوقات بارانی، نه بیش از حد صیقلی و نه بیش از حد خشن و ناصاف است. امروزه انواعی از آسفالت­ های رنگی در بازار وجود دارد که در فضاهای خاصی می ­توان آنها را استفاده کرد. 

از محاسن آسفالت می­ توان به سهولت در پوشاندن سطوح دارای حاشیه­ های پیچ در پیچ، هماهنگی با تغییرات شهری و درختان موجود، ایجاد بهترین شرایط در محل اتصالات و اجرا در مدت زمان کوتاه اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

 

پخش سنگ مصنوعی ایران
سنگفرش بلوار نوروزیان قزوین
پخش سنگ مصنوعی ایران

5. فرش­ های سنگی

پوشش­ های سطوح از جنس سنگ، به معنای واقعی سنگفرش هستند. از انواع مختلف سنگ­ ها برای پیاده­ رو استفاده می ­شود.سنگ فرش باعث ایجاد فضایی باشکوه می­ شود. خصوصیات، استهلاک و نگهداری این مصالح بستگی به نوع سنگ مصرفی دارد. سنگ ­های مصرفی در پیاده ­روسازی از هر نوع که باشد، باید تمیز، متجانس، محکم، بدون رگه و عاری از مواد آلی و آلودگی دیگر بوده و در مقابل یخ­بندان مقاوم باشند. عملیات سنگ­ کاری باید در محیط با دمای مناسب انجام شود. با اینکه از سنگفرش برای پوشش سطح معابر پیاده رو استفاده می­ شود ولی ممکن است در برخی از مسیرهای تاریخی و خاص و در مساحت محدود از سنگفرش برای پوشش خیابان استفاده شود.

انواع سنگ­ های طبیعی؛ ماسه سنگ، سنگ لوح، سنگ آهک، تراورتن، سنگ گرانیت و کریستال برای سنگفرش کردن استفاده می­ شود. انتخاب نوع سنگ به در دسترس بودن منابع، میزان تردد، کاربری فضا، قابل اجرا بودن، اقلیم منطقه و.. بستگی دارد. از جمله مزایای استفاده از سنگ فرش می ­توان به: مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی، مناسب پیاده ­روهای با تردد بالا اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: سنگ فرش حیاط خانه، انواع سنگ گرانیت در محوطه!

 

گروه تولیدی صنعتی کیان برنا
کفپوش خیابان شریعتی
گروه تولیدی صنعتی کیان برنا

6. فرش موزائیکی یا سیمانی

فرش موزائیکی، کف­پوشی متشکل از مصالح سنگی و سیمانی با ابعاد و اشکال مختلف و متنوع است. موزائیک از دو قشر رویه و آستر تشکیل شده و سطح رویه آن در معرض سایش قرار دارد در نتیجه نباید پوسته پوسته شده و ترک مویی یا شبکه مویی داشته باشد. انواع موزائیک عبارتند از: ساده، سنگ­دار، شیاردار و شسته. استفاده از موزائیک بیشتر به عنوان سنگفرش بخش ­هایی از حیاط، محوطه ویلا و یا پیاده رو استفاده می­ شود. از فرش موزائیکی برای معابر سواره ­رو و خیابان استفاده نمی­ شود.

مطلب پیشنهادی: چمن مصنوعی بین موزاییک، 4 نکته خواندنی!

 

گروه تولیدی صنعتی کیان برنا
طرح های کفپوش های بتنی
گروه تولیدی صنعتی کیان برنا

طرح سنگ­فرش پیاده ­رو

یکی از مواردی که در اجرای سنگفرش به آن توجه شود، زیبایی و ظاهر سنگ فرش است. با استفاده از مصالح مختلف، می­ توان طرح ­های متنوعی را برای پوشاندن سطح خیابان و معابر طراحی کرد. استفاده از طرح­ های زیبا و جذاب بیستر برای مسیرهای پیاده و در مناطق تفریحی مورد توجه قرار می­ گیرد. طرح و رنگ مصالح مورد استفاده در سنگفرش بخشی از هویت خیابان و فضا را می­ سازد.

مطلب پیشنهادی: انواع کفپوش­ های بتنی، جدیدترین مدل­ ها در حیاط­ های ایرانی

 

انواع سنگفرش خیابان

انواع سنگ فرش خیابان؛ کدام متریال بهتر است؟

برای انتخاب سنگفرش مناسب خیابان باید به شرایط محیطی و نیاز مردم توجه شود. انتخاب سنگفرش مناسب با توجه به عوامل زیر تعیین می ­شود:

  • میزان تردد افراد در مسیر
  • شرایط اقلیمی منطقه
  • پیاده و یا سواره بودن مسیر
  • کاربری­ های مجاور مسیر خیابان یا پیاده ­رو
  • در دسترس بودن مصالح در منطقه
  • هزینه­ های تهیه و اجرای مصالح

مطلب پیشنهادی: سنگ فرش های بتنی، مصالحی ایده آل برای طراحی محوطه خانه شما!

 

اجرای انواع سنگ فرش

انواع سنگفرش؛ چگونه اجرا می­ شود؟

سنگفرشی که ما در سطح خیابان و یا پیاده­ رو می ­بینیم در واقع سطح رویی سنگفرش است در صورتی که زیر این سطوح هم باید مناسب سازی شود یا سنگ فرش طول عمر بالایی داشته باشد. اجرای سنگ فرش در پیاده­ رو و معابر اصلی شامل یک لایه اساس و یک لایه فرش کف است. در حالی که در پیاده ­روهای فرعی نیاز به اجرای لایه اساس وجود ندارد و می ­توان پوشش کف را مستقیما روی بستر اجرا نمود. 

برای زیرسازی انواع سنگفرش می­ توان از انواع اساس: شفته آهکی، مخلوط رودخانه ­ای، بلوکاژ، اساس آسفالتی و اساس با بتن استفاده کرد. هر یک از این زیرلایه ­ها شرایط و نحوه اجرای مخصوص به خود را دارند. 

مطلب پیشنهادی: 10 سنگ فرش پر طرفدار باغ و حیاط

 

انواع سنگفرش خیابان

انواع سنگ فرش خیابان؛ توجه به این نکته ­ها لازم است!

  • برای اجرای سنگ فرش خیابان نیاز به مطالعات در زمینه شبکه ­های تاسیسات و خدمات شهری موجود در زیر سطح پیاده ­رو و یا در بالای آن مانند: شبکه جمع آوری آب­ های سطحی، شبکه فاضلاب شهری، روشنایی مسیر، برق رسانی و…. است.
  • در انتخاب انواع سنگ فرش خیابان باید به مسائل نگهداری و انجام تعمیرات احتمالی توجه شود.
  • اجرای صحیح و اصولی هر نوع سنگفرشی تاثیر زیادی در طول عمر و دوام آن دارد. در نتیجه برای اجرای سنگفرش باید از افراد ماهر استفاده شود.
  • صاف و صیقلی بودن سطح سنگفرش برای مناطقی که بارندگی دارد مناسب نیست و باید از سنگفرشی استفاده شود که در تمامی فصل­ ها قابل استفاده و ایمن باشند.
  • جنس رویه سنگفرش باید به گونه ­ای باشد که به هنگام جارو کردن یا تردد عابرین گرد و خاک ایجاد نشود.
  • نوع سنگ فرش باید با توجه به مصالح موجود در محل، مهارت محلی برای اجرای آن، وضعیت اقلیمی و شرایط آب و هوایی، راحتی عبور چیاده و سواره رو و کاربری فضا انتخاب گردد.

کلام آخر:

با انواع سنگ فرش خیابان در این مطلب آشنا شدیم. اگر از مرحله انتخاب نوع سنگفرش تا اجرا و نگهداری و تعمیر آن به درستی و اصولی صورت بگیرد؛ سنگ فرشی با دوام بالا خواهیم داشت. پیمانکاران باید با توجه به شرایط محیط و نیاز افراد بهترین نوع سنگفرش برای پیاده ­رو و خیابان را انتخاب کنند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه