Chidaneh.com placeholder image

طراحی اتاق فکر، اتاقی برای خلق خلاقیت!

به قلم: فرگل سلحشور

امروز روز خلاقیت و نوآوری است. در دنیای امروزی که میان کسب و کارهای مختلف رقابت نسبتاً‌ بالایی در جریان است، ترویج و ایجاد فرهنگ نوآوری برای همه مشاغل مهم‌تر از همیشه شده است. در این شرایط صحبت از لزوم طراحی اتاق فکر به میان می‌آید. شاید تا به حال اسم این فضا به گوشتان نخورده باشد، پس بهتر است با چیدانه همراه باشید تا با این فضا و اصول طراحی اتاق فکر بیشتر آشنا شوید.
در این مطلب می‌خوانید:

  • اتاق فکر یا اتاق خلاقیت چیست؟
  • اهمیت طراحی اتاق فکر در فضای اداری
  • اصول طراحی اتاق فکر
  • نکات مربوط به دکوراسیون اتاق فکر
طراحی اتاق فکر
اتاق فکر

اتاق فکر یا اتاق خلاقیت چیست؟

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ترویج نوآوری و خلاقیت در محل کار، تشویق کارکنان به همکاری و طوفان فکری (Brain storm) با یکدیگر است. در این راستا، محل کار باید فضاهایی را برای طوفان فکری خلاق فراهم کند که مدیران و کارکنان بتوانند به طور مؤثر برون‌ریزی خلاق و تعامل سازنده داشته باشند.

چوب و هنر

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی دفتر کار برای حداکثر بهره وری

اتاق خلاقیت
اتاق فکر اداری

اهمیت طراحی اتاق فکر در فضای اداری

اغلب به ندرت دیده می‌شود که در فضاهای اداری، فضایی تحت عنوان اتاق فکر در نظر گرفته شود و معمولا برای این فضا آن‌طور که باید، اهمیت قائل نیستند. این در حالی است که اگر چنین فضایی، هرچند کوچک و غیررسمی برای فضاهای اداری طراحی شود، افزایش راندمان و کیفیت کاری به طرز چشمگیری ملموس خواهد بود. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین نکات طراحی این فضا خواهیم پرداخت.

اصول طراحی اتاق فکر

اصول طراحی اتاق فکر خلاق

در واقع اتاق‌های فکر یک فضای مناسب برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها در میان کارکنان است. در ادامه چند نکته کاربردی برای طراحی اتاق فکر اصولی را بررسی خواهیم کرد.

انواع اتاق فکر

اهمیت مبلمان در طراحی اتاق فکر

راحتی در نشستن و همچنین وجود مبلمان مختلف و متنوع، از مهم‌ترین نکاتی است که زمان انتخاب انواع مبلمان اداری جهت طراحی اتاق فکر باید به آن توجه کرد.
به این ترتیب راحتی مبلمان، انعطاف‌پذیری، تنوع و سبکی آن‌ها از جمله ویژگی‌های بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرند.

اتاق فکر

تجهیزات و لوازم اتاق خلاقیت

داشتن تجهیزات و ملزومات مناسب، کلید طراحی اتاق فکر مناسب است. برخی از مهم‌ترین تجهیزات و ملزوماتی که اتاق طوفان فکری باید شامل آن‌ها باشد، در زیر آورده شده است. البته توجه داشته باشید که وجود همه این تجهیزات الزامی نیست اما وجود همگی در اتاق فکر، موجب بهتر پیش رفتن جلسات خواهد بود.

  • مداد/خودکار و دفترچه به منظور یادداشت‌برداری از نکات
  • تخته وایت‌برد یا هر نوع تخته دیگری که نکات مهم و کلی روی و ترسیمات لازم روی آن انجام شود
  • میزهای ایستاده و میزهای چر‌خ‌دار جهت حمل و جابه‌جایی آسان

این مطلب را بخوانید: میزهای اداری مدرن برای دکوراسیون دفتر کار

  • مانیتورهایی به منظور سهولت در اشتراک محتوای دیجیتالی با افراد
  • تخته‌های فومی تاشو
اتاق فکر چیست؟

حریم خصوص اتاق فکر

از آن‌جایی که جلسات اتاق فکر نیاز به حفظ حریم، سکوت و آرامش دارند، بسیار مهم است که در جایی به دور از هیاهو و سروصدای کارکنان و محیط کاری تعبیه شود تا تمرکز حاضرین در جلسه را برهم نزند.

ضوابط طراحی اتاق فکر

نکات مربوط به دکوراسیون اتاق فکر

دکوراسیون جنبه مهمی برای فضاهای اتاق فکر ایفا می‌کند زیرا یک دکوراسیون خوب، می‌تواند محرکی برای ایجاد خلاقیت و همکاری در میان افراد باشد. در ادامه چند پیشنهاد در مورد چگونگی دکوراسیون اتاق فکر آمده است:

  • در صورت امکان، اطمینان حاصل کنید که فضای اتاق فکر از مقدار زیادی نور طبیعی برخوردار باشد.
  • در صورت امکان، دیوارها را با رنگ‌های آرامش‌بخش و الهام‌بخش رنگ‌آمیزی کنید. برخی از نمونه‌های بارز چنین رنگ‌هایی عبارتند از: آبی، سبز، بنفش، بژ، آبی آسمانی و خاکستری ملایم. البته استفاده از رنگ‌هایی که موجب تحریک خلاقیت می‌شوند هم پیشنهاد می‌شود، رنگ‌هایی گرم نظیر قرمز، زرد و نارنجی. البته بسیار مهم است که در استفاده از این رنگ‌ها زیاده‌روی نکنید و هوشمندانه عمل کنید.

این مطلب را بخوانید: 38 مدل طراحی دکوراسیون اداری شیک و زیبا

  • استفاده از فرش به ایجاد حس راحتی در فضا کمک می‌کند و از طرفی همچنین موجب جذب سر و صدا نیز می‌شود.
  • از طبقات و قفسه‌های مختلف برای نظم‌دهی به لوازم استفاده کنید تا هم دسترسی به آن‌ها آسان باشد و هم از آشفتگی جلوگیری شود. زیرا آشفتگی و بی‌نظمی موجب بهم ریختن ذهن افراد حاضر در جلسه خواهد شد.
  • از طرح‌ها و الگوهای خلاقانه در طراحی این فضا استفاده کنید.
قوانین طراحی اتاق فکر
اتاق طوفان فکری

کلام آخر

طراحی اتاق فکر و در نظر گرفتن این فضا، از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای هر فضای کاری در نظر گرفته شود. در این فضا افراد به تعامل می‌پردازند و نظرات و ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. بنابراین موجب بروز خلاقیت و ایده‌های جدیدی که در پیشرفت کار بسیار مؤثرند، خواهد شد.

مطلب مرتبط: طراحی داخلی فضای اداری، وجود چه المان‌هایی مهم است؟

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه