Chidaneh.com placeholder image

میز کار ایستاده چطور به بالا بردن کیفیت کارتان کمک می‌کند؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

آیا شما فردی هستید که مدت زمان زیادی را صرف نشستن پشت میز می‌کنید؟ آیا شما کارمندی هستید که روزانه بیش از 8 ساعت بر روی صندلی می‌نشینید و کارهای ادرای خود را انجام می‌دهید؟ بعد از این مدت، چه مقدار ستون فقرات و گردن شما درد می‌گیرد؟ آیا تابحال اصطلاح میز کار ایستاده به گوشتان خورده است؟ در این مقاله می‌خواهیم به این ابهامات و سوالات مشابه پاسخ دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی یکی از یافته‌های جدید صنعت میز و صندلی سازی، به نام میز کار ایستاده بپردازیم.

بیشتر بخوانید: میز کار، 10 مدل دیدنی از خانه های شما!

chidaneh ad banner

همانطور که از اسم این نوع میزهای کار مشخص است، حالت ایستاده دارند. حدود یک دهه پیش، همه میزهای ساخته شده به گونه‌ای بود که افراد پشت آن‌ها و بر روی صندلی می‌نشستند. این میزها معایبی را در استفاده طولانی مدت برای افراد به دنبال داشتند. مثلا باعث انحنا در ستون قفرات یا مشکلات دیسک کمر برای افراد می‌شدند. همین موضوع باعث شد تا میزهای ایستاده طراحی و تولید بشوند. میز کارهای ایستاده در مشاغل بسیاری کاربرد دارند و یکی از پرکاربردترین میزها در کنفرانس‌ها به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: میز کار در خانه، 8 ایده خلاقانه!

میز کار ایستاده

اهمیت و تاثیر میز ایستاده 

زمان‌های طولانی نشستن بر روی صندلی، باعث ایجاد فشار بر روی مهره های کمر و گردن می‌گردد. این فشار، به مرور زمان خود را به صورت دردهای پراکنده نشان می‌دهد و پس از آن باعث ایجاد دردهای مزمن و بیماری‌های جدی‌تر می‌شود. همچنین، نشستن‌های طولانی باعث کند شدن سیستم گردش خون می گردد و همین عامل زمینه ساز مشکلات دیگر است. خستگی های ناشی از نشستن طولانی و عوض نشدن حالت نشستن دیگر دلایل محبوبیت میزهای ایستاده می‌باشند.

میزهای ایستاده علاوه بر خواص گفته شده درباره سلامتی جسمی کارمندان، به دلیل تازگی و کم کاربرد بودن آن، جلوه‌ای ویژه و مدرن به فضای کاری شما می‌بخشد و تاثیرات مثبتی بر روی مشتریان شما خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: میز کار خانگی، در ایام کرونا هرکی یکی نیاز داره!

خصوصیات میز کار ایستاده مناسب 

مهم‌ترین ویژگی یک میز ایستاده، اندازه و ارتفاع آن می‌باشد. بسته به شغل و یا کاربردی که از این میزها انتظار دارید، پهنای میز ایستاده متفاوت خواهد بود. برخی از این میزها برای کارهایی مانند طراحی و نقشه‌کشی به کار می‌روند و برخی دیگر به عنوان تریبون‌هایی برای سخنرانی. در دانشگاه ها نیز، این نوع میزهای ایستاده را می‌توانید در جایگاه اساتید مشاهده کنید.

برای ارتفاع این میزها نمی‌توان عدد خاصی را بیان نمود، زیرا هر میز ایستاده باید متناسب با قد استفاده کننده‌ی آن باشد. بنابراین در هنگام خرید میز ایستاده باید به این توجه کنید که چه کسانی قرار است از این میزها استفاده نمایند تا بهترین سایز را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: 10 میز کار جمع و جور برای اتاق های نقلی

میز کار ایستاده قابل تنظیم

ویژگی‌های میز کار ایستاده

میزهای ایستاده در شکل‌ها و انواع مختلفی ساخته شده‌اند؛ برخی از آ‌ن‌ها پهن‌تر از سایر میزها هستند و ارتفاع آن‌ها معمولا بین 70 الی 130 سانتی‌متر است. بسیاری از این میزها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع می‌باشند که گستره‌ی استفاده کنندگان آن را بیشتر می‌نماید. بسیاری از افراد به دلیل دردهای گردن و کمر، مشکلات زیادی را در هنگام استفاده از کامپیوتر در حالت نشسته دارند. میزهای ایستاده این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که ارتفاع میز را تا حد امکان بالا بیاورید تا صفحه‌ی مانیتور رو به روی چشمان شما قرار گیرد. همچنین، بسیاری از آن‌ها جای کمتری نسبت به میز و صندلی‌های سنتی اشغال می‌نمایند و این موضوع باعث محبوبیت بیش از پیش این میزها گشته است. میزهای ایستاده پهن‌تر مناسب کارهایی مانند نقشه‌کشی و طراحی می‌باشند و بسیاری از شاغلان این رشته‌ها از این میزها استفاده می‌نمایند.

انواع میز کار ایستاده

  • میز ایستاده چوبی یا پلاستیکی

میزهای ایستاده در انواع مختلف پلاستیکی، چوبی و فلزی ساخته می‌شوند. ساده‌ترین انواع میزهای ایستاده میزهای ایستاده‌ی چوبی و پلاستیکی می‌باشند. از میزهای ایستاده چوبی بیشتر در دانشگاه‌ها و مدارس بهره برده می‌شود و میزهای ایستاده پلاستیکی بیشتر در مغازه‌ها استفاده می‌‌گردند. میزهای ایستاده فلزی در کارهایی مانند طلاسازی به کار می‌روند. بسیاری از این میزها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع می‌باشند ولی معمولا میزهای ایستاده‌ی چوبی این قابلیت را ندارند.

میز ایستاده چوبی
  • میز ایستاده جکی

میزهای ایستاده جکی، سبک، قابل حمل و ارزان هستند. این میزها یکی از محبوب‌ترین میزهای نوع ایستاده بوده و به دلیل دارا بودن قیمت مناسب تقریبا هرکسی توانایی خرید آن‌ها را دارد. این میزها دارای استفاده‌های گسترده می‌باشند و بیشترین استفاده از آن‌ها میان دانش‌آموزان و دانشجویان برای درس خواندن و مشاغلی مانند ناخن‌کاری می‌باشد. جک بکار رفته در این نوع میز ایستاده، به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با قرار دادن وسایلی مانند لپ تاپ بر روی آن، بهترین استفاده را از میز کار ایستاده ببرند.

میز کار ایستاده جکی
  • میز ایستاده برقی

میزهای ایستاده دیگری هستند که الکتریکی می‌باشند. برخی از این میزهای هوشمند معمولا بیش از 50 سانتی متر ارتفاع ندارند و این نوع میز بر روی میزی دیگر قرار می‌گیرد، اما برای برخی دیگر نیازی به گذاشتن آن‌ها روی میز دیگر نیست. این میزها با گرفتن اطلاعات قد و جنسیت شما، ارتفاع مناسب را محاسبه می نماید و میز را در همان ارتفاع تنظیم می کند. ویژگی دیگر این میزهای الکتریکی این است که با یک بار وارد کردن اطلاعات خود، دیگر نیازی به وارد کردن دوباره نیست و این اطلاعات در حافظه‌ی تعبیه شده در این میز، ذخیره می‌شود. این میزها کمی سنگین‌تر و طبیعتا گران‌تر از میزهای ایستاده دیگر می‌باشند. میزهای ایستاده الکتریکی یکی از محبوب‌ترین میزها برای گیمرها می‌باشد. این میزها با قابلیت‌های خود امکان استفاده راحت و آسان را به این افراد می‌دهد. 

میز کار ایستاده برقی

به صورت کلی، اگر از آن دسته افرادی هستید که از میزهای ایستاده استفاده می‌کنید اما خیلی کم دست به تغییر وضعیت میز می‌زنید، بهتر از میزهای چوبی و پلاستیکی ساده‌تر استفاده کنید. اما اگر مدام وضعیت میز را تغییر می‌دهید و نحوه و تنظیم ارتفاع میز برای شما مهم است، میزهای ایستاده برقی یا الکتریکی بهترین پیشنهاد برای شما می‌باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید میز کار گروهی مدرن

مزایای استفاده از میز کار ایستاده 

زمان‌های طولانی نشستن پشت میز، بیشتر از ایستادن شما را خسته می‌نماید. شاید در ابتدا این حرف برای شما کمی عجیب و نامانوس به نظر برسد اما با در نظر گرفتن اینکه سیستم گردش خون شما در حالت نشسته کند می‌شود، باید گفت همین موضوع عامل مهمی در عدم رسیدن اکسیژن کافی به اندام‌های شما و آثار جانبی بسیار زیادی را به دنبال دارد. همچنین، کند شدن سیستم گردش خون می‌تواند باعث بی‌حوصلگی و بی‌حالی شود. برای سرحال بودن، بدن نیاز به یک گردش خون مناسب دارد و تغییر وضعیت از حالت نشسته به حالت ایستاده یکی از موثرترین اقدامات برای بهبود گردش خون می‌گردد.

نشستن پشت میزهای ثابت تحرکات و فعالیت‌های بدنی شما را بسیار محدود می‌سازد و باعث می‌گردد شما در طولانی مدت به یک صورت بنشینید. گرچه حالت‌های بدنی انسان بستگی به عادت‌های رفتاری نیز دارد، اما در بسیاری از این موارد این نشستن‌های طولانی به مرور زمان باعث ایجاد خمیدگی بر روی کمر و یا به اصطلاح قوز آوردن می‌گردد. میزهای ایستاده با بالا بردن فعالیت بدنی شما، این معضل را برطرف می‌کنند.

نشستن طولانی، باعث تنبلی در افراد می‌شود و این خستگی راندمان کاری را به شدت پایین می‌آورد. همچنین، عدم تحرک طولانی پاها و اندام، باعث اصطلاحا خشک شدن عضلات می‌گردد و به مرور از قوت این عضله‌ها می‌کاهد. 

میز کار ایستاده

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که نشستن طولانی و عدم تحرک، باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی گردیده و خطر سرطان – علی الخصوص سرطان های روده – را افزایش می‌دهد. همچنین، به علت انجام کار مداوم پشت میز و در حالت نشسته، احتمال ایجاد درد در گردن و کمر میز بالا رفته و در دنباله‌ی آن مشکلات جدی‌تری خواهند آمد. استفاده از میزهای ایستاده باعث می شود این فشار از روی مهره‌های گردن و کمر برداشته شده و دردهای بوجود آمده در این نواحی را کاهش دهد.

از دیگر مزایای استفاده از میز کار ایستاده می‌توان به داشتن تسلط بیشتر بر روی کار اشاره نمود. شاید بسیاری تصور نمایند که ایستاده کار کردن از سرعت انجام کار می‌کاهد؛ اما در واقع چنین نیست. در حالت ایستاده، به دلیل اینکه شما تسلط و کنترل بیشتری بر روی کار دارید، سرعت انجام کار برای شما بالاتر می رود و می توانید در زمان کوتاه‌تری کار های خود را انجام دهید.

بسیاری از میزهای ایستاده قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که بتوانید پشت آن‌ها یک صندلی برای نشستن نیز بگذارید. این گونه میزها، باعث می‌شوند تا بتوانید هم یک میز ایستاده داشته باشید و هم در صورت خسته شدن یا هر دلیل دیگری، با کم کردن ارتفاع میز، امکان استفاده از صندلی را نیز برای خود فراهم نمایید. این مدل میزهای ایستاده از محبوب ترین و رایج ترین مدل ها می‌باشند؛ زیرا برای انواع کارهایی که باید به صورت ایستاده انجام شوند و همچنین برای کارهایی که به صورت نشسته راحت تر انجام می‌شوند مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: میز کار شیک، سبک خاص برای یک بیزنس موفق!

میز کار ایستاده

معایب استفاده از میز کار ایستاده

استفاده از میزهای کار ایستاده گرچه دارای فواید و مزایای بسیار می‌باشد، اما نباید از معایب آن‌ها نیز غافل بود. همان گونه که نشستن به مدت طولانی باعث کند شدن سیستم گردش خون، درد در نواحی گردن، کمر و مشکلات دیگر می‌گردد، ایستادن طولانی نیز باعث فشار آمدن به رگ های پا و واریس می‌شود. مخصوصا در کسانی که با مشلات چاقی و اضافه وزن رو به رو هستند، ایستادن‌های طولانی پیشنهاد نمی‌شود.

همچنین، تحقیقات در این زمینه نشان گر این موضوع بود که با وجود فواید بسیار این میزها، اما ایستادن طولانی باعث ایجاد خستگی های آزار دهنده در ران‌ها و کف پاها می‌شود و همچنین باعث ایجاد کاهش تمرکز در افراد گردیده است. ایستادن طولانی، باعث ایجاد کمر درد شده و حتی می‌تواند منجر به پارگی رگ‌های خونی پا گردد.

بیشتر بخوانید: 11 طراحی زیبا و کارآمد برای میز کار

مکان‌هایی که از میز کار ایستاده استفاده می‌شود

میزهای ایستاده امروزه مناسب بیشتر مشاغل و مکان‌ها می‌باشند. از مدارس و دانشگاه‌ها گرفته تا ادارات و مغازه‌ها. در دانشگاه ها این میزها برای استادان در نظر گرفته می‌شوند تا هم بتوانند به راحتی پشت آن جا به جا شوند و هم بتوانند با استفاده از یک صندلی بلند، پشت آن بنشینند. در کنفرانس‌ها و تریبون‌ها، میزهای ایستاده کاربردهای فراوانی دارند، زیرا باعث داشتن تسلط بیشتر سخنران شده و به افزایش تمرکز و نشان دادن و انتقال هیجان خود به حاضران کمک بسیاری می‌نماید.

در بسیاری از ادارات نیز، ساعات کار طولانی باعث شده تا کارکنان با پشت میز نشستن های بلند مدت دچار مشکلاتی مانند درد در نواحی گردن و کمر گردند؛ این موضوع علاوه بر اینکه برای سلامتی این افراد بسیار مضر است، باعث کاهش راندمان کاری و تمرکز می‌گردد. از این رو، بسیاری از مدیران این اماکن، استفاده از میزهای ایستاده را برای کارکنان خود فراهم نمودند تا علاوه بر تاثیر مثبتی که بر روی سلامتی بدنی و جسمی این کارکنان دارند، روند کاری آن ها را بهبود بخشیده و نیروی انسانی اداره‌ی خود را تقویت نمایند.

میز کار ایستاده مناسب برای گیمرها

در مشاغل دیگری مانند کاشت‌ناخن، این میزها، میزهای مناسبی برای استفاده هستند؛ زیرا برای مشتری‌های مختلف قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و باعث ایجاد راحتی هم در مشتری و هم در ناخن‌کار می‌گردد. آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، علاوه بر استفاده‌هایی که برای این مدل میزها ذکر شد، می‌توانند با استفاده از این میزها جای کمتری را اشغال کنند و فضای مدرن تری را برای سالن‌شان بوجود آورند.

شاغلان مشاغل دیگری طراحی و نقشه‌کشی، از دیگر متقضیان پر و پا قرص این میزها هستند. تنظیم ارتفاع این میزها و در برخی از انواع آن تغییر زاویه میزها باعث راحتی کار برای این افراد می‌گردد.

بیشتر بخوانید: 7 میز کار فوق العاده زیبا و کاربردی

نتیجه گیری

به صورت کلی می‌توان گفت که میزهای کار ایستاده دارای فواید زیادی از جمله بالا بردن متابولیسم بدن به دلیل فعالیت و حرکت های فرد، کاهش احتمال سرطان و بهبود دردهای گردن و کمر می‌گردد، امروزه برای بسیاری از مشاغل الزامی به نظر می‌رسد. اما از طرف دیگر، ایستادن‌های طولانی باعث فشار آمدن به پاها و مهره‌های ستون فقرات می‌گردد و خستگی ناشی از آن، راندمان کاری و تمرکز افراد را پایین می‌آورد. از نظر نویسنده‌ی این مقاله، بهترین نوع میزهای ایستاده، نوع قابل تنظیم آن ها می‌باشد که هم امکان کار کردن در حالت ایستاده را فراهم می‌نماید و هم می‌توان با کم کردن ارتفاع آن، از صندلی نیز استفاده نمود. پیشنهاد می‌شود تعادلی میان نشستن و ایستادن برقرار گردد زیرا زیاده‌روی در هر کدام از این موارد موجب بروز مشکلات زیادی شده که بعضا جبران ناپذیر هستند. در این مقاله از چیدانه، ما سعی کردیم هرگونه اطلاعاتی که برای آشنایی با میزکار ایستاده، معایب و مزایای آن نیاز دارید، در اختیارتان قرار دهیم.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
حمید در تاریخ 05 آبان 1402
ممنون از محتوای مناسبتان. این میزها برای افرادی که مدت زمان زیادی پشت سیستم هستند، بسیار مناسب است.

ثبت دیدگاه