Chidaneh.com placeholder image

با استفاده از جاشمعی در دکوراسیون، فضایی بانشاط و رمانتیک ایجاد کنید

به قلم: مژگان احمدی

نور شمع نماد صلح، آرامش، عشق و امنیت است. شمع‌ها نشان دهنده جذابیت آتش برای ما انسان‌ها هستند، احساسی که از گذشته در وجود ما بوده است. در بسیاری از کشورها برای خانه نو شمع هدیه می‌دهند. شمع و جاشمعی‌ها با اینکه جز کوچکی از دکوراسیون داخلی هستند اما نور ملایم آن‌ها می‌تواند باعث افزایش حس و حال فضاهای سرد و بی‌روح شود، از طرفی برای ایجاد حال و هوای زیبا و رمانتیک نیز کاربرد دارند. اگر از جاشمعی در دکوراسیون داخلی به‌جا و مناسب استفاده کنید، می‌توانید هر فضای کسل و بی روحی را با نشاط کرده و احساس خوشایندی در فضا ایجاد کنید. اگر می‌خواهید با کاربردهای جاشمعی در دکوراسیون آشنا شوید و بدانید چه جاشمعی برای چه فضا و چه سبکی مناسب‌تر است با این مطلب از چیدانه همراه باشید. در این مطلب با همراهی گروه دکوراسیون داخلی تاراکو سازنده انواع جاشمعی دست‌ساز رازهایی در مورد بهترین روش‌های استفاده از جاشمعی در دکوراسیون داخلی را برای شما می‌گوییم.

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
انواع جاشمعی تلفیق چوب و فلز رومیزی
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

تابلو فرش ریحان

انواع جاشمعی در انواع سبک‌های دکوراسیون 

با توجه به تنوع جاشمعی‌ها و سبک‌های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی، بهتر است هنگام خرید، جاشمعی با طرح نزدیک به سبک دکوراسیون داخلی فضای مورد نظرتان انتخاب کنید. برای مثال در دکوراسیون به سبک مدرن با توجه بهویژگی‌های این سبک می‌توانید از جاشمعی‌های دست ساز مدرن و ساده تاراکو در دکوراسیون خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط: صنایع دستی مدرن، سادگی و جذابیت در دکوراسیون داخلی

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
انواع جاشمعی تلفیق چوب و فلز رومیزی
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
انواع جاشمعی تلفیق چوب و فلز رومیزی
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

رنگ جاشمعی در دکوراسیون

بهتر است در انتخاب رنگ جاشمعی به سبک دکوراسیون منزل خود توجه کنید. مثلا اگر لوستر بالای میز ناهار خوری‌تان بلور است می‌توانید از جاشمعی‌ به رنگ نقره‌ای استفاده کنید و اگر لوستر به رنگ‌های طلایی، برنزی یا بژ است بهترین انتخاب، جاشمعی طلایی یا برنزی است. برای فضاهای مدرن که در آن بیشتر از رنگ‌های سفید استفاده شده نیز بهتر است از جاشمعی با رنگ نقره‌ای استفاده ‌شود. در نظر داشته باشید که ترکیب درست رنگ‌ها باعث ایجاد آرامش در فضا و از بین بردن آشفتگی بصری می‌شود.

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
جاشمعی فانتزی فلزی
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

استفاده مناسب از جاشمعی در دکوراسیون

انواع مختلف جاشمعی برای فضاهای خاصی مناسب هستند. استفاده نا مناسب از جاشمعی‌ در دکوراسیون ممکن است فضای شما را غیرمتعادل و آشفته کند. برای تشخیص نوع جاشمعی مورد استفاده در هر فضا می‌توانید از اصول خطوط در گرافیک محیط استفاده کنید که طبق آن خطوط عمودی نماد ایستادگی و ثبات و خطوط افقی نشان‌دهنده آرامش و استراحت هستند. با در نظر گرفتن این اصل متوجه می‌شوید که در چه فضا‌هایی باید از جاشمعی‌های پایه‌دار و در چه فضا‌هایی از جاشمعی‌های افقی استفاده کنید. از طرفی استفاده از جاشمعی‌های بدون پایه با شکل هندسی ساده، گرد یا مربع در فضاهایی که باید حس آرامش و راحتی را کنند کاربرد بهتری دارد و جاشمعی‌های پایه‌دار و بدون پایه مجلل و کار شده هم برای فضاهای رسمی و مجلل مناسب هستند. در نتیجه برای مثال جاشمعی بدون پایه و ساده برای میز ناهارخوری‌های کوچک مناسب است که برای اعضای خانواده یا دورهمی‌های دوستانه استفاده می‌شود، چراکه این جاشمعی‌ها حس راحتی و آرامش به فضا می‌دهند. اما جاشمعی‌های پایه‌دار و مجلل مناسب برای میز ناهارخوری‌های 12 نفره یا بیشتر هستند، چون معمولا این میزها برای مهمانی‌های رسمی و بزرگ استفاده می‌شوند و باید تزیینات آن هم مناسب با این سبک مهمانی‌ها باشد. 

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
انواع جاشمعی تلفیق چوب و فلز رومیزی
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

مکان‌هایی که از جاشمعی در دکوراسیون آن استفاده می‌شود

روش‌های مختلفی برای به کاربردن شمع و جاشمعی در دکوراسیون داخلی وجود دارد. در برخی فضاهای دکوراسیون جاشمعی‌ها کاربرد بهتری دارند، مانند؛

میز ناهارخوری: در تزیین خانه با شمع و جاشمعی، استفاده از آن‌ها روی میز ناهارخوری اولین موردی است که به ذهن همه می‌رسد. انواع متفاوتی از جاشمعی‌ در طول زمان برای تزیین میزهای ناهارخوری ساخته شده است.

کنسول‌: جاشمعی‌ها زیبایی میز کنسول‌ را افزایش می‌دهند و در همه سبک‌های دکوراسیون داخلی کاربرد دارند. برای میز کنسول بهتر است از جاشمعی در سایزهای متفاوت استفاده شود.

شومینه: استفاده از جاشمعی روی لبه بالای شومینه و تماشای شعله‌های آن، حتی در فصل‌های گرم که شومینه خاموش است می‌تواند یادآور شعله‌های آتش شومینه باشد و گرمی را به فضای خانه بیاورد. بهتر است برای تزیین شومینه از جاشمعی‌های افقی با ارتفاع کم استفاده کنید.

میز جلو مبلی: استفاده از جاشمعی برای تزیین میزجلو مبلی هم مناسب است. با این کار در پاییز و زمستان می‌توانید شومینه کوچک مخصوص خودتان را داشته باشید و درخشش و گرمای شومینه را اما با حرارت کمتر در فضا داشته باشید.

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
جاشمعی رومیزی چوب و فلز
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

جلوی آیینه: یک روش ساده برای افزایش نور شمع‌ها قرار دادن آن‌ها جلوی آیینه است. استفاده از جاشمعی جلوی آینه، نور و زیبایی آن را دو برابر می‌کند.

دیوار: به‌ جای تزیین دیوارها با قاب عکس‌، بشقاب‌ و تابلوها می‌توانید متفاوت عمل کرده و از جاشمعی‌های دیواری استفاده کنید. جاشمعی‌های دیواری علاوه بر اینکه دکوری زیبایی هستند با ایجاد نور ملایم روی دیوار و وسایل کنار آن می‌توانند حس و حالی رومانتیک در فضا ایجاد کنند.

راه پله‌: راه‌ پله‌ها در نگاه اول کسل و خسته کننده به نظر می‌رسند اما از همین فضاهای بی‌روح، می‌توان فضایی زیبا ساخت. یکی از بهترین روش‌ها برای جذاب کردن راه پله‌ها استفاده از جاشمعی‌های ساده روی پله‌هاست.

گوشه‌های دنج و تاریک‌: انعکاس نورهای ملایم از گوشه‌های دنج و تاریک، فضاهای زیبایی در فرورفتگی‌ها و فضاهای پرت ایجاد می‌کند.

حمام و سرویس‌ بهداشتی: معمولا به تزیین حمام و سرویس بهداشتی در دکوراسیون داخلی کمتر اهمیت داده می‌شود، اما با روش‌های ساده‌ای چون استفاده از جاشمعی‌های کوتاه و ساده در جاهای مناسبی از حمام و سرویس بهداشتی می‌توان فضای دلپذیری ایجادکرد.

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
انواع جاشمعی تلفیق چوب و فلز رومیزی
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

انواع جاشمعی در دکوراسیون داخلی

شما می‌توانید جاشمعی را با توجه به نیاز و مدل آن در نقاط مختلف دکوراسیون داخلی خود قرار دهید. در این بخش به بررسی انواع مختلف جاشمعی در دکوراسیون و نحوه استفاده از آن‌ها در فضاهای مختلف می‌پردازیم؛

جاشمعی قلمی: جاشمعی قلمی ساده‌ترین و محبوب‌ترین نوع است که در گذشته در دو جنس برنزی و سنگی بوده اما امروز انواع کریستالی، برنزی، برنجی، چوبی و نقره‌ای آن هم ساخته شده. شما می‌توانید از این نوع جاشمعی روی میزناهارخوری، کنسول یا هر سطحی که ایستایی خوبی دارد، استفاده کنید. برای جاشمعی قلمی باید از شمع‌های بلند از جنس موم که کمتر چکه می‌کند و برای میزناهارخوری از شمع‌های بدون بو استفاده کنید.

جاشمعی شاخه‌ای: اگر می‌خواهید فضایی زیبا، شیک و قدیمی در دکوراسیون خود داشته باشید از جاشمعی‌های شاخه‌ای عتیقه و آنتیک استفاده کنید. از انواع این جاشمعی‌ها می‌توان به طرح لاله‌ و مدرن که معمولا با شمع‌های LED کار می‌کند، اشاره کرد. این جاشمعی‌ها معمولا برای روی شومینه، میز ناهارخوری‌های بزرگ یا میز کنسول آنتیک کاربرد دارد. جاشمعی‌های شاخه‌ای معمولا در انواع برنزی، کریستال و چوبی هستند.

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
جاشمعی فانتزی فلزی
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

جاشمعی فانوسی: اگر می‌خواهید فضایی زیبا و رمانتیک داشته باشید از جاشمعی فانوسی استفاده کنید. این جاشمعی ایمنی بالاتری دارد و در اکثر فضاها مثل راه‌پله‌، میز کنسول، ورودی منزل، سالن پذیرایی، بالای شومینه استفاده می‌شود. برای جاشمعی فانوسی داخل سرویس بهداشتی و حمام بهتر است از شمع‌های استوانه‌ای، گرد یا مکعبی معطر و برای کنار سالن از جاشمعی با ابعاد بزرگ‌تر و شمع‌های سفید استوانه‌ای استفاده کنید.

جاشمعی سقفی: جاشمعی سقفی خاص است و شاید در هر خانه‌ای به‌کار نرود، به آن‌ جاشمعی لوستری هم گفته می‌شود. این نوع جاشمعی‌ برای ایجاد فضای زیبا و رمانتیک در سالن پذیرایی یا غذاخوری خانه‌های بزرگ استفاده شده و برای آپارتمان‌های کوچک مناسب نیست چراکه کوچکی فضا و دستگاه تهویه می‌تواند خطر آتشسوزی داشته باشد. در این نوع جاشمعی بهتر است از شمع‌های استوانه‌ای سفید که از مرکز ذوب می‌شوند و کم خطرتر هستند، استفاده شود.

جاشمعی‌های دکوراتیو و خلاقانه: جاشمعی‌های دکوراتیو ‌برای هر فضایی مناسب هستند و انواع متفاوتی دارند که می‌توان متناسب با سلیقه و نوع دکوراسیون داخلی خود انواع آن را انتخاب کرد. از انواع جاشمعی‌های دکوراتیو و خلاقانه می‌‌توان به جاشمعی هندسی، سنگی، چوبی یا حبابی اشاره کرد. معمولا این جاشمعی‌ها از عناصر طبیعی تهیه می‌شوند و با جاشمعی‌های دیگر متفاوت هستند. شما هم می‌توانید برای استفاده از جاشمعی در دکوراسیون خود انواع جاشمعی‌های دکوراتیو را از گروه دکوراسیون تاراکو تهیه کنید. جاشمعی‌‌های هندسی و حبابی با شمع‌های وارمری یا استوانه‌ای بدون بو برای میز ناهارخوری مناسب هستند. جاشمعی‌های سنگی نامتقارن با نور ملایم شمع وارمری مناسب برای استفاده در گوشه وان یا میز توالت است. از جاشمعی‌های هندسی که به دلیل شکل ظاهری امنیت بیشتری دارند نیز می‌توانید در راه پله‌ها یا بالای شومینه استفاده کنید.

اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو
جاشمعی رومیزی چوب و فلز
اکسسوری دکوراسیون خانگی تاراکو

و در آخر

همانطور که گفتیم جاشمعی‌ها انواع مختلفی دارند و طرح آن‌ها باید مطابق با سبک دکوراسیون داخلی غالب فضا انتخاب شود. شمع و جاشمعی جزو محبوب‌ترین و ارزان‌ترین عناصر دکوراتیو هستند که می‌توانید متناسب با بودجه‌تان‌ از انواع جاشمعی در دکوراسیون خود استفاده کنید. شما هم اگر علاقمند به استفاده از جاشمعی در دکوراسیون خود هستید می‌توانید به گروه دکوراسیون تاراکو مراجعه کرده و مطابق با سلیقه و سبک دکوراسیون داخلی خود از جاشمعی‌های دکوراتیو زیبا و دست ساز تاراکو استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی چیدانه:

نویسنده: نرگس مهردادیانعضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه