Chidaneh.com placeholder image

معرفی اپلیکیشن های بازیافت: 17 برنامه کاربردی موبایل

به قلم: آرمین سرخوش افشار

تلاش در جهت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بفهمیم محیط زیست خدمات طبیعی بسیاری برای تمام موجودات زنده ارائه می‌دهد که در حفظ سلامتی، بهبود کیفیت زندگی و بقای موجودات نقش بسزایی دارند. به عنوان نمونه جنگل‌ها با حذف دی اکسید کربن و آلاینده‌ها از هوا به تمیز شدن و خنک شدن هوا کمک می‌کنند، تالاب‌ها آب طوفان را ذخیره می‌کنند و با این آبهای تصفیه شده، سفره‌های آب زیرزمینی را شارژ می‌کنند. یکی از تلاش هایی که انشان در این زمینه کرده طراحی اپ های بازیافت زباله است. در ادامه این مطلب از سایت چیدانه قصد داریم به معرفی اپلیکیشن های بازیافت زباله بپردازیم.

معرفی اپلیکیشن‌های بازیافت

معرفی اپلیکیشن های بازیافت

در سالهای اخیر با افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش زباله‌ها، آسیب به محیط زیست به یک بحران جدی در تمام جوامع بشری تبدیل شده‌ بود. بنابراین استارتاپ‌های زیادی که دغدغه محیط زیست را داشتند، پا به میدان گذاشتند. همانطور که می‌دانید هدف استارتاپ‌ها این است که با بهره‌گیری از آخرین روش‌های تکنولوژی گره‌ای از مشکلات دنیا باز کنند. اپلیکیشن های بازیافت زباله یا استارتاپ مدیریت پسماند با هدف جلوگیری از آلودگی کره زمین و حفظ محیط زیست از آلودگی‌ها طراحی شده‌اند که در ادامه تدادی از آن ها را معرفی کنیم.

سرویس خواب بالسا

در چیدانه بخوانید: تفکیک زباله خانگی: بهترین کار تولید کمتر زباله است!

1. اپلیکیشن بهماند (تفکیک زباله و بازیافت)

نرم افزار بهماند یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی است که برای تفکیک زباله و بازیافت طراحی شده است. فرد می‌تواند بعد از دانلود کردن این نرم افزار، پسماند خشک را در درب منزل یا محل کار به مسئولان مربوطه تحویل دهد و اعتبار کسب کند. با کسب اعتبار فرد می‌تواند امتیازهای دریافتی خود را به روش‌های مختلفی مانند دریافت گل، دریافت شارژ، استفاده از کدهای تخفیفی فروشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر خرج کند و یا حتی آنها را نقد کرده و به حساب بانکی‌ خود انتقال دهد.

 در واقع با این نرم افزار می‌توان مقدار و نوع پسماند را مشخص کرد؛ و سپس زمان و محل تحویل پسماند را برای مراجعه خودرو به خانه و یا محل کار تعیین کرد. 

اپلیکیشن  بازیافت بهروب

2. معرفی اپلیکیشن بازیافت بهروب

با اپلیکیشن بهروب می‌توان علاوه بر کسب درآمد از راه فروش پسماندهای قابل بازیافت مانند کاغذ، کارتن، نایلون، بطری‌های فلزی و پلاستیکی، انواع پلاستیک و وسایل الکترونیکی و فلزی، به چرخه بازیافت نیز کمک کرد.

 این اپلیکیشن برای شهروندان شهرهای مشهد، کرج، ارومیه، همدان و زابل فعال شده و کاربران می‌توانند با کلیک روی دکمه ثبت درخواست جمع آوری پسماند، درخواست خود را ثبت کنند. پس از ثبت درخواست راننده‌های بهروب با آنان تماس می‌گیرند و پس از جمع آوری پسماند، پول را به کیف پول کاربر واریز می کنند و کاربر امتیاز کسب می‌کند.

اپلیکیشن پاکزی

 

3. معرفی اپلیکیشن بازیافت پاکزی

با دانلود این اپلیکیشن بازیافت نیز، می‌توان به پاکسازی و حفظ محیط زیست کمک کرد. کافیست بعد از نصب اپلیکیشن پاکزی فرد پسماندهای خشک خود را تفکیک کند و درخواست جمع آوری آنها را به مسئولان مربوطه گزارش دهد. پس از ثبت گزارش ماشین حمل برای دریافت پسماندهای خشک به محل تعیین شده از سوی فرد اعزام خواهد شد و آنها را تحویل خواهد گرفت و در نهایت کیف پول فرد شارژ می شود.

 

•	اپلیکیشن بازیافت زباله طاهاتک

4. معرفی اپلیکیشن بازیافت زباله طاهاتک

اپلیکیشن بازیافت زباله طاهاتک (ریست) در 3 نسخه‌ی کاربر، پاکبانان و مدیران طراحی و پیاده‌سازی شده‌است. نحوه‌ استفاده از هر نسخه آن به تناسب نیاز کاربران متفاوت می‌باشد. طراحی رابط کاربری اپلیکیشن‌ها و پنل‌های آن به گونه‌ای است که هر فردی با هر سطحی از سواد و تجربه به راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار نماید.

اپلیکیشن زیست اپ

 

5. معرفی اپلیکیشن بازیافی زیست اپ

زیست اپ یکی دیگر از اپلیکیشن‌های بازیافت هوشمند است که در حوزه مدیریت پسماند فعالیت می‌کند. با دانلود این نرم افزار می‌توان به راحتی و با چند کلیک ساده پسماندهای تفکیک شده خود را در هر مکانی به خودروهای این شرکت تحویل داد. و در ازای این کار برای خود در این نرم افزار سکه جمع آوری کرد، و در نهایت از این سکه‌های جمع آوری شده خدمات دریافت کرد. 

طراحی این اپلیکیشن ‌بازیافت بسیار کاربردی بوده و استفاده از آن بسیار راحت می‌باشد. می‌توان همزمان با تجربه یک خرید بدون بسته بندی و پلاستیک، با تحویل دادن ضایعات قابل بازیافت، درآمد هم کسب کرد. تجربه خرید بدون پسماند یا خرید بی زباله با زیست اپ امکان پذیر است؛ یعنی خرید به گونه‌ای انجام می‌شود که بسته بندی محصولات کمترین ضرر را به طبیعت وارد می‌کند.

 در واقع زیست اپ یک فروشگاه آنلاین بدون پسماند دارد،  به این معنی که هر بار می توان در ظرف خود یا در ظرف‌های زیست اپی محصولات خود را خرید و بارها و بارها از این ظرف‌ها استفاده کرد. در حال حاضر این اپ در تمام شهرهای تهران فعال است.

اپلیکیشن جاروب

6. معرفی اپلیکیشن بازیافت جاروب

جاروب، ابزاری ساده و کاربردی برای تبدیل تفکیک زباله به یک تجربه لذت بخش است که به سادگی امکان تحویل پسماند خشک را در هر نقطه‌ای از شهر تهران به کاربران فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن یا سایت جاروب، با یک ثبت ‏نام ساده پسماند خشک خود را طبق برنامه و در محل دلخواه به رانندگان این شرکت تحویل دهند و امتیازهای متنوع و ارزشمندی را دریافت کنند.

اپلیکیشن بازیافت اکو

7. معرفی اپلیکیشن بازیافت اکو

سامانه اکو در جهت حفظ و حمایت از محیط زیست و آسایش هر چه بیشتر شهروندان اقدام به ایجاد نرم افزاری ساده و  هوشمند در جهت تسهیل امور تفکیک و تحویل پسماند خشک از مبدا نموده است. رسالت آن ایجاد محیط زیستی سالم و زیبا برای شهروندان و ارتقا فرهنگ تفکیک زباله از مبدا است.

کاربران اپلیکیشن بازیافت اکو با استفاده از امتیازات کسب شده از تبادلات خود، می‌توانند اقدام به خرید از فروشگاه اکو نمایند. تبادلات در سامانه تحویل پسماند اکو عبارتند از: تحویل پسماند، مشاهده کلیپ آموزشی، دعوت از دوستان، عضویت در سامانه، خرید از فروشگاه و انتقال شبا.

به راحتی می‌توان با استفاده از این اپلیکیشن به طبیعت و محیط زیست کمک کرد و دنیای بهتری را ساخت.

اپلیکیشن بازیافت جاروپسماند

8. معرفی اپلیکیشن بازیافت جاروپسماند

جاروپسماند سامانه‏‌ای است مطمئن برای جمع‏ آوری پسماند خشک در محل. با جاروپسماند می‌توان به سادگی پسماند خشک منزل و یا محل کار خود را جمع آوری و تفکیک کرد و طبق زمان بندی دلخواه خود به رانندگان عازم جارو تحویل داد و هم به محیط زیست کمک کرد و هم کسب درآمد نمود.

اپلیکیشن رینو، بازیافت پسماند الکترونیک

9. معرفی اپلیکیشن رینو، بازیافت پسماند الکترونیک

خطرات روزافزون پسماندهای الکترونیکی بر هیچکسی پوشیده نیست. این زباله‌ها به‌طور مستقیم و از طریق تنفس و تماس بدنی منجر به بروز انواع بیماری‌های پوستی، تنفسی و شنوایی می‌شوند و به صورت غیرمستقیم باعث بروز مشکلاتی نظیر بیماری‌های ریوی، کلیوی، گوارشی و انواع سرطان‌ها می‌گردند.

گرچه پسماندهای الکترونیک تنها دو درصد از حجم کل پسماندهایی که توسط بشر تولید می‌شوند را تشکیل می‌دهند، اما منشا هفتاد درصد آلودگی‌ها هستند و باید به روش کاملا اصولی و سبز بازیافت شوند.

کاربران می‌توانند پسماندهای الکترونیکی خود را بسته بندی کنند و برای رینو ارسال کنند. هزینه ارسال توسط شرکت رینو پرداخت می‌شود. بسته‌ها از درب منزل کاربران تحویل گرفته و برای شرکت ارسال می‌شوند.

اپلیکیشن بازیافت کاپزی

10. معرفی اپلیکیشن بازیافت کاپزی

اپلیکیشن کاپزی، ابزاری کاربردی و ساده که امکان ثبت سفارش و جمع‌آوری پسماند خشک را در همه جای شهر تهران به سهولت فراهم کرده است.

با ثبت سفارش در اپلیکیشن بازیافت کاپزی می‌توان پسماند خشک را طبق برنامه و در محل دلخواه به کاپزی تحویل داد و در ازای پسماند، پول دریافت کرد.

کافیست این اپ را نصب کرد، وارد نرم افزار آن شد و پس از ثبت نام نوع پسماند را انتخاب کرد و سپس به درج اطلاعات شخصی و آدرس در آن پرداخت، و در نهایت گزینه درخواست جمع آوری را انتخاب کرد.

اپلیکیشن زودباز

11. معرفی اپلیکیشن بازیافت زودباز

اولین سامانه‌ای که اقدام به جمع آوری پسماند خشک و بازیافت زباله از درب منزل نمود، اپایکیشن زودباز بود.

با تفکیک زباله‌های خود از درب منزل و تحویل آن به زودباز می‌توان کسب درآمد کرد.

کمک به حفظ محیط زیست، ترویج فرهنگ تفکیک پسماند از مبداء، کسب درآمد از طریق تحویل پسماند به اپلیکیشن بازیافت زودباز، اشتغال زایی برای افراد معلول از مزایای اپلیکیشن زودباز است.

اپلیکیشن تمیز شهر درنیکا

12. معرفی اپلیکیشن تمیز شهر درنیکا

این اپلیکیشن جمع آوری پسماندهای خشک از مبداء از طریق سامانه را در شهر تبریز اجرا می‌کند. برای درخواست جمع آوری پسماندهای خشک مانند نان خشک، پلاستیک، شیشه، مس، آهن، آلومینیوم، وسایل الکترونیکی، حلب، کارتن و مقوا ابتدا باید اپلیکیشن را دانلود کرد و سپس از بخش درخواست جمع آوری، پسماندهای خود را به همراه وزن تقریبی آن وارد کرد. پس از انتخاب آدرس، روز و زمان جمع آوری مشخص می‌شود.

اپلیکیشن بازیافت چپاک (چه‌پاک)

13. معرفی پلیکیشن بازیافت چپاک (چه‌پاک) 

یکی دیگر از سامانه‌های جمع‌آوری و خرید پسماند از مبدا، اپلیکیشن چپاک می‌باشد. پس از تفکیک پسماند می‌توان با استفاده از این اپلیکیشن درخواست جمع‌آوری خود را ثبت کرد تا سفیران در محل تعیین شده حاضر شوند و پس از تحویل، هزینه پسماند را پرداخت کنند. در حال حاضر شهرهای سبزوار و نیشابور تحت پوشش این اپ می‌باشند و به زودی در تمام کشور قابل اجرا خواهد شد.

 

14. معرفی اپلیکیشن بازماند

بازماند (بازیافت پسماند) از پلتفرم‌هایی است که پل ارتباطی میان شهروندان و مدیریت شهری است. این اپلیکیشن راهکاری ساده، هوشمندانه و سریع جهت درخواست جمع آوری یا تحویل پسماند ارائه داده است. با ثبت درخواست در اپلیکیشن بازماند یا مرکز تماس آن و پس از مشخص کردن حجم و نوع پسماند قابل بازیافت، همکاران شرکت در زمان و محل انتخاب شده جهت دریافت آنها حضور می‌یایند. بعد از محاسبه در همان لحظه کیف پول حساب کاربری شارژ خواهد شد. این اپلیکیشن در حال حاضر در مناطق 2، 6 و 12 شهر تهران و به زودی شهرهای دیگر را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

با تحویل پسماند قابل بازیافت خود به بازماند می‌توان کسب درآمد نمود و به اقتصاد خانواده و تولید ملی کمک کرد. 

اپلیکیشن بازیافت زرپلاس

15. معرفی اپلیکیشن بازیافت زرپلاس

اپلیکیشن زرپلاس که نرم افزاری است برای جمع‌آوری پسماندهای تفکیک شده و حفظ و نگهداری از محیط زیست شهر تهران، کاربری بسیار ساده‌ای دارد. در این اپلیکیشن  علاوه بر امکان بازیافت پسماندها، فرصت درآمدزایی برای کاربران نیز فراهم شده است. فقط کافی است اقدام به نصب زرپلاس نمود، سپس نوع پسماندها و وزن آن را انتخاب و زمان تحویل را مشخص کرد تا در ساعت تعیین شده همکاران زرپلاس به محل تعیین شده مراجعه و پسماندها را دریافت کنند. در همان زمان، مبلغ آن به کیف پول کاربر واریز خواهد شد.

اپلیکیشن زمین سبز همراه

16. معرفی اپلیکیشن زمین سبز همراه

اپلیکیشن بازیافت زمین سبز همراه، از نرم افزارهای فعال در حوزه تعامل و فرهنگ سازی در زمینه مدیریت پسماند می‌باشد. این اپلیکیشن بازیافت به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران طراحی و ارائه شده است. این پلتفرم با استفاده از ظرفیت‌های فناوری نسبت به ارتقای سطح دانش، آگاهی و جلب حداکثری مشارکت شهروندان تهرانی برای رسیدن به توسعه پایدار شهری مبادرت ورزیده است.

اپلیکیشن شهر سبز (سامانه جمع آوری پسماند خشک)

 

17. معرفی اپلیکیشن شهر سبز (سامانه جمع آوری پسماند خشک)

اپلیکیشن شهر سبز با هدف هوشمند سازی و مدیریت در حوزه تفکیک پسماند خشک شهری و بهره‌مندی از سرمایه‌های گران‌بها و قابل بازیافت به منظور حفاظت از طبیعت و پیشگیری از خسارت به سرمایه‌های ملی ایجاد شد تا علاوه بر حفظ منابع طبیعی در درازمدت، منافع کوتاه مدتی نیز داشته باشد. در حال حاضر سرویس دهی این نرم افزار فقط در منطقه 20 تهران می‌باشد و مناطق دیگر در آینده فعال خواهند شد.

خلاصه

اپلیکیشن‌های فوق نمونه‌ای از اپلیکیشن‌های بازیافت هستند که در جهت مدیریت پسماند، پاکسازی و حفظ محیط زیست طراحی و ارائه شده‌اند. با نصب این اپ‌ها می‌توانید علاوه بر حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی از از بروز انواع بیماری‌های پوستی، ریوی و انواع سرطان‌ها جلوگیری کنید. کافی است برای تحویل پسماندهای خشک خود مانند نان خشک، آلومنیوم، پلاستیک، شیشه، مس، آهن، وسایل الکترونیکی، حلب، کارتن، کاغذ و مقوا یکی از این اپ‌ها را نصب و درخواست خود را ثبت کنید. 

بازیافت زباله های تجدید پذیر به داشتن محیط زیستی سالم برای خود ما و نسل های آینده کمک می کند. ما در این مقاله از چیدانه به شما 17 اپلیکیشن بازیافت را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد.

 

 

بیش تر بخوانید:

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه