Chidaneh.com placeholder image

طراحی پنت هاوس لوکس؛ خانه‌ای خاص، مجلل، امن و آرام

به قلم: نرگس مهردادیان

پنت‌هاوس Penthouse به آخرین یا یکی از آخرین طبقات ساختمان‌های بلند و مجلل گفته می‌شود که نسبت به سایر طبقات، طراحی اختصاصی‌تری داشته و دارای امکاناتی چون تراس بزرگ و روباز، دید مناسب، آلاچیق، فضای سبز، استخر، سونا و جکوزی است. پنت‌هاوس عبارتی انگلیسی و به معنای «خانه نقاش» است، چراکه در گذشته نقاش‌ها و هنرمندان که درآمد کمی داشته و پول خرید خانه‌های معمولی را نداشتند در اتاق‌های زیرشیروانی زندگی می‌کردند. اما به مرور زمان با علاقمند شدن اشراف به زندگی در این خانه‌های مرتفع، پنت‌هاوس‌ها تبدیل به لوکس‌ترین بخش ساختمان شدند. با معماری و طراحی پنت هاوس لوکس، نمای تجملاتی، آرامش و زیبایی خاص را تجربه می‌کنید که نمی‌توانید به‌راحتی از آن بگذرید. در این مطلب از چیدانه به بررسی چگونگی طراحی پنت هاوس لوکس و ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

پنت هاوس
جکوزی

طراحی معماری پنت‌هاوس لوکس

پنت هاوس‌ها معمولا از نظر معماری ویژه و منحصر به فرد بوده و تفاوت زیادی با سایر آپارتمان‌ها دارند. با توجه به اینکه این واحدها در بالاترین قسمت برج مسکونی ساخته می‌شوند؛ در درجه اول معماران باید بدانند که یک برج مسکونی از چه قسمت‌هایی تشکیل می‌شود و با توجه به اینکه معماری پنت هاوس تنها طراحی اصولی برای یک واحد تنها در بالای برج نیست برای طراحی آن باید به نقشه کل برج توجه شود. طراحی معماری پنت‌هاوس کمی متفاوت‌تر از نقشه آپارتمان‌های مسکونی است؛ باید محل‌هایی برای پلکان پنت‌هاوس‌ دوبلکس، اتاق مخصوص خدمتکاران، سونا، استخر، جکوزی، تراس‌ها، فضای سبز تراس و آلاچیق در نظر گرفته شود. 

چوب و هنر
کلوزت

در برخی کشورها نصب پنل‌های خورشیدی روی سقف پنت‌هاوس‌ها متداول است. خصوصا در کشورهای اروپایی این ویژگی امتیاز مثبتی برای خریداران محسوب می‌شود. این پنل‌ها انرژی خورشیدی دریافتی را به نیروی برق تبدیل کرده، تا حد زیادی در مصرف برق صرفه جویی کرده و به داشتن طبیعی پاک و پایدار کمک می‌کنند. در طراحی پنت‌هاوس لوکس، واکینگ‌کلوزت یا اتاق‌های لباس یکی از مهم‌ترین عناصر است که کمتر در واحدهای معمولی دیده می‌شود. هرکدام از اتاق‌ خواب‌ها باید به چنین فضایی دسترسی داشته و سرویس حمام و دستشویی مخصوص به خود داشته باشند. در طراحی پنت‌هاوس لوکس معمولا هر اتاق خواب‌ به‌طور مجزا به فضای تراس روبروی خود دسترسی دارد. در پنت‌هاوس‌ها معمولا دو آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود؛ آشپزخانه اصلی یا کثیف که پخت و پز در آن انجام می‌شود در دید نیست و آشپزخانه دکوراتیو نمای زیبایی در دکوراسیون داخلی دارد. همچنین معمولا در طراحی پنت‌هاوس، سوییتی به عنوان اتاق کار یا فضای مطالعه با دسترسی مجزا طراحی می‌شود تا برای قرارهای کاری از آن استفاده شود.

نمای بیرونی

نمای بیرونی پنت هاوس

برای طراحی نمای بیرونی پنت هاوس هم مانند داخل آن طراحی‌های زیبا، جذاب و تجملاتی با مصالح گران قیمت و پیشرفته به‌کار می‌رود تا نمای آن به نسبت باقی طبقات چشم‌گیرتر شود و در نمای بیرونی پنت هاوس، شکوه و عظمت ساختمان ‌مشاهده شود. نمای بیرونی پنت‌هاوس‌ها برای داشتن دید مناسب و مطلوب به شهر یا مناظر طبیعی و جذابیت اکثرا با نمای شیشه‌ای کامل از سقف تا کف کار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد پنت هاوس مطلب پنت هاوس چیست؟ را بخوانید.

مدرن

طراحی دکوراسیون داخلی پنت هاوس لوکس

طراحی دکوراسیون داخلی پنت هاوس لوکس طبق جدیدترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی انجام می‌شود تا نمایی خاص و منحصر به فرد به نمایش گذارد. در دکوراسیون داخلی پنت‌هاوس‌ها زیباترین، بی‌نظیرترین و لوکس‌ترین مبلمان با طراحی خاص و لاکچری به‌کار می‌رود. در دکوراسیون داخلی پنت‌هاوس انواع سبک‌های طراحی شامل کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن به‌کار می‌رود اما بیشتر پنت‌هاوس‌ها به سبک دکوراسیون داخلی مدرن طراحی می‌شود.

ترکیب رنگی

برای مثال می‌توانید دکوراسیون داخلی پنت‌ هاوس را به سبک مینیمالیستی طراحی کنید و با اضافه کردن جزئیات کوچک داخل پنت هاوس را به زیبایی طراحی کنید. همچنین در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن می‌توانید با افزودن رنگ آبی به دکوراسیون داخلی و ترکیب آن با رنگ‌های سفید و خاکستری حس متفاوتی ایجاد کنید. این سه رنگ کنار هم، نقاط تیره و روشنی ایجاد می‌کنند که در نوع خود برای طراحی داخلی پنت هاوس منحصر به فرد هستند. زمانی که رنگ کلی دکوراسیون به رنگ سفید یا خاکستری است، با انتخاب کاناپه بزرگ و سلطنتی به رنگ آبی انقلاب بزرگی در طراحی داخلی سالن نشیمن ایجاد کرده و سبک کاستال یا اقیانوسی را به فضای خود بیاورید. 

روستیک

یکی دیگر از بهترین‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی پنت هاوس، به‌کار بردن سبکی نزدیک به سبک روستیک یا مدرن است. این‌ سبک‌ها برای نمایش زیبایی به سبک طراحی‌های غربی مناسب هستند. شما می‌توانید در دکوراسیون داخلی پنت هاوس به سبک روستیک از وسایلی چون قفسه کتاب، مبلمان روستیک، دیوارهای آجری، سنگ‌های دکوراتیو و تزئینی استفاده کنید.

نورپردازی

طراحی پنت هاوس لوکس با نورپردازی شیک 

نورپردازی یکی از عناصر مهم در طراحی داخلی پنت هاوس است. برای طراحی متفاوت و منحصر به فرد پنت هاوس بهترین انتخاب استفاده از سیستم روشنایی و نورپردازی استثنایی است. می‌توانید چراغ‌های نورانی را در سرتاسر پنت هاوس اضافه کنید. اگر سبک دکوراسیون مینیمالیستی اجرا کرده‌اید یا اگر دکوراسیون شما به سبک مدرن و ساده است، نورپردازی های سفید جذاب و دلنشین خواهد شد. حتی می‌توانید در طراحی داخلی پنت هاوس از نورهای رنگی استفاده کنید تا فضای پنت هاوس درخشان باقی بماند.

دوبلکس

معماری و طراحی داخلی پنت هاوس دوبلکس

یکی از انواع معماری پنت هاوس که در طراحی برج‌های لوکس قابل توجه است، پنت هاوس‌های دوبلکس هستند. پنت هاوس دوبلکس، زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و در دکوراسیون داخلی آن معمولا فضاهای خصوصی‌تر چون اتاق خواب مستر، اتاق‌خواب اعضای خانواده، تی وی روم و تراس بزرگتر و فضای سبز اصلی در طبقه بالا طراحی می‌شوند. در معماری پنت هاوس دوبلکس برای پلکان داخلی به هر سبک و طرحی بهتر است از پله‌های چوبی استفاده شود چراکه چوب در طراحی داخلی و معماری هرگز قدیمی نمی شود و همیشه زیبا و جذاب است و گرمای خاصی به پنت هاوس دوبلکس می‌دهد.

طرح سفارشی

امکانات پنت هاوس لوکس

طراحی سفارشی و منحصر به فرد

بیشتر آپارتمان‌ها طرح و ابعاد معینی داشته و امکان تغییر در دکوراسیون اصلی آن‌ها وجود ندارد اما در پنت هاوس‌ها ساخت و طراحی کل بنای این واحدهای مدرن به بهترین شکل و به‌صورت سفارشی و کاملا مطابق با سلیقه مشتری ساخته می‌شوند.

فضای باز

فضای باز و منظره‌ای جذاب و دیدنی

هر طبقه و اکثر فضاهای پنت‌هاوس‌ طوری طراحی می‌شود که به فضای بیرونی، هوای آزاد و نور کافی دسترسی داشته باشد. نمای پنت هاوس لوکس در بالای برج می‌تواند رو به دریا، اقیانوس، کوهستان یا باغ باشد. فضای آزاد تراس در این آپارتمان‌ها، مکان مناسبی برای برگزاری جشن‌ها و پذیرایی از مهمان‌هاست. در برخی از پنت‌هاوس‌ها فضایی برای ورزش و بازی هم در تراس‌های وسیع در نظر گرفته می‌شود.

خصوصی

فضایی ساکت و خصوصی

در صورت زندگی در پنت هاوس از سروصدا، آلودگی و شلوغی شهر دور هستید. صدای همسایگان یا صداهای تردد افراد در آپارتمان را نخواهید شنید، اختلالی در امنیت و آرامش شما ایجاد نخواهد شد و زندگی بدون استرس و سرشار از آرامشی را تجربه خواهید کرد.

برقراری امنیت بالا

با زندگی در پنت‌هاوس بالای برج مسکونی، بیشترین امنیت را در خانه خواهید داشت. چراکه اکثر این واحدهای لوکس مجهز به فناوری‌های پیشرفته امنیتی در خانه‌های هوشمند هستند.

رفاه

تامین رفاه و آسایش زندگی

پنت‌هاوس‌ها آپارتمان‌هایی هستند که بیشترین رفاه و آسایش را ایجاد می‌کنند. تمام امکاناتی که برای زندگی راحت نیاز است چون سونا، جکوزی، استخر، باشگاه بدنسازی، باربیکیو، اتاق کار، اتاق مطالعه، اتاق شام و تراس‌های وسیع در این آپارتمان‌ها فراهم شده است.

گرمای کافی در فصول سرد سال

پنت‌هاوس‌های لوکس مجهز به سیستم‌های گرمایشی پیشرفته‌ای هستند که با استفاده از آن‌ها مشکلی برای تامین گرما در فصول سرد سال چون زمستان نخواهید داشت.

خطرات

مشکلات پنت هاوس لوکس

خطرات طبیعی

واحدهای پنت‌هاوس‌ از آن جا که در بالای برج‌ها واقع شده‌اند در معرض خطر بلایای طبیعی چون طوفان، بادهای شدید و رعد و برق قرار دارند. صدای این حوادث طبیعی برای ساکنان پنت هاوس ممکن است آزاردهنده باشد.

امکان خطر برای کودکان

بازی و جنب و جوش کودکان با زندگی در پنت‌هاوس محدود می‌شود. چراکه اگر کودکان در فضای آزاد پنت‌هاوس بازی کنند، باید همیشه حواستان باشند تا حادثه‌ای برای آن‌ها رخ ندهد.

نگهداری

خدمات تعمیرات و نگهداری 

پنت‌هاوس در بالاترین نقطه ساختمان مسکونی با مشکلاتی چون تعمیرات، رفع عیوب و مشکلات مواجه است. قبل از خرید مطمئن شوید که پنت هاوس مورد نظر دارای خدمات تعمیرات و نگهداری است، در غیر این صورت تعمیرات هزینه‌ بسیار زیادی برای شما ایجاد می‌کند.

پنت هاوس2

زمستان‌های خنک و تابستان‌های گرم

پنت هاوس‌ها در بالاترین نقطه ساختمان هستند و به همین دلیل تابستان‌های گرم‌تر و زمستان‌های خنک‌تری دارند. دمای هوای فصل تابستان در بالای برج به بیش از 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد البته می‌توان با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته این گرما را برطرف کرد.

قوانین

قوانین ساخت و طراحی پنت‌هاوس لوکس

با اینکه رعایت اصولی در طراحی پنت هاوس باید در نظر گرفته شود اما این طراحی حد و مرز مشخصی ندارد؛ بخشی از این طراحی بسته به شرایط فرهنگی، اقلیمی و اجتماعی و بخش دیگر وابسته به شرایط اقتصادی، ضوابط شهرداری و قوانین شهرسازی است.

قیمت

قیمت‌گذاری پنت‌هاوس لوکس

با توجه به منطقه، طبقه‌ قرارگیری، امکانات، لوازم و نوع طراحی دکوراسیون، قیمت پنت‌هاوس‌ها تغییر می‌کند. قیمت پنت‌هاوس‌ از قوانین معمول قیمت‌گذاری املاک پیروی نکرده و به دلیل متفاوت بودن و داشتن امکانات و شرایط ویژه نسبت به سایر واحدها به روش‌های خاص خود قیمت‌گذاری می‌شود.

خصوصیات

اصلی‌ترین خصوصیات پنت هاوس لوکس

  • طراحی در آخرین طبقه یا طبقات آخر برج
  • مساحت زیربنا بین450 تا 1700 مترمربع بدون احتساب مشاعات
  • طراحی متفاوت پنت‌هاوس نسبت به سایر طبقات برج
  • تراس رو باز بزرگ
  • ویو مناسب به محیط اطراف
  • لوکس‌تر و مدرن‌تر نسبت به سایر طبقات برج
  • قیمت بالاتر پنت‌هاوس نسبت به سایر واحدها
پایانی
کلام

کلام پایانی

پنت هاوس یک ساختمان منحصر به فرد و لوکس در طبقات بالای برج‌هاست که امکانات و قیمت بالاتری نسبت به سایر آپارتمان‌های معمولی دارد. معماری و طراحی دکوراسیون داخلی پنت هاوس‌های لوکس، لاکچری و خاص است و ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد. پنت هاوس‌ها دارای امکانات رفاهی کاملی هستند، لوکس و مجلل ساخته می‌شوند و بیشتر فول فرنیش هستند. امروزه طراحی پنت هاوس لوکس در برج سازی شمال تهران و شهرهای شمالی ایران متداول شده و اکثر برج سازان تمایل دارند بخشی از پروژه‌های خود را به ساخت پنت هاوس اختصاص دهند. شما هم اگر به این خانه‌های لوکس و زیبا علاقمند شدید با کمک این مطلب می‌توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه به‌دست آورید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالب 4 برج در تهران و دکوراسیون گران ترین خانه های جهان را بخوانید.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه