Chidaneh.com placeholder image

سریع ترین راه ها برای از بین بردن لک لاک از روی فرش

به قلم: سمانه زارعی

امروزه بسیاری از افراد برای پیدا کردن راه حل برای تمیز کردن سطوح مختلف که ممکن است با لکه­ های خاص کثیف شده باشند از جستجو در سایت ­ها استفاده می­کنند. احتمالا شما هم که این مطلب را می خوانید؛ به دنبال از بین بردن لکه ­ی لاک روی فرش­تان هستید. در این مطلب از چیدانه راجع به سریع ­ترین راه­ ها برای از بین بردن لک لاک از روی فرش صحبت خواهیم کرد.

 

تابلو فرش ریحان
از بین بردن لکه لاک از روی فرش

از بین بردن لکه لاک از روی فرش

از بین بردن لکه لاک از روی فرش

هنگام پاک کردن انواع لکه ­ها از روی فرش، آسیب نزدن به فرش بسیار اهمیت دارد. قرار نیست به خاطر یک لکه؛ به فرش آسیب بزنید. ممکن است بسیاری از لکه­ ها با استفاده از مواد طبیعی مانند جوش­ شیرین، سرکه و… قابل تمیز شدن باشند، ولی در مورد لکه لاک کمی متفاوت است و سریع­ترین راه برای از بین بردن لاک از روی فرش اغلب با مواد شیمیایی موفقیت آمیزتر است. در نتیجه برای سالم ماندن فرش باید با حساسیت بیشتری عمل کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه لکه جوهر را از روی فرش پاک کنیم؟

 

تمیز کردن فرش

تمیز کردن لاک ناخن از روی فرش

قبل از پاک کردن لکه لاک از روی فرش

همانطور که گفتیم برای پاک کردن لکه لاک می ­توانید از مواد مختلفی استفاده کنید. قبل از هرچیزی فراموش نکنید که:

  • استفاده از دو ماده ­ی استون و وایتکس برای پاک کردن لکه لاک با ریسک بیشتری همراه است در نتیجه پیشنهاد می ­شود از این دو ماده استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از مواد شیمیایی؛ آن را در گوشه ­ای از فرش که در معرض دید نیست امتحان کنید تا از آسیب رسانی آن مطمئن شوید.

 

مواد تمیز کننده فرش

مواد تمیز کننده فرش

با چه موادی لکه لاک را از روی فرش پاک کنیم؟

روش تمیز کردن لکه از روی فرش برای اغلب مواد مورد استفاده شبیه به هم است. نکته ­ای که در هنگام تمیز کردن لکه باید به یاد داشته باشید این است که؛ دقت کنید هنگام قرار دادن پارچه و یا پنبه آغشته به مواد پاک کننده، لکه به قسمت­ های دیگر پخش نشود.

 برخی از موادی که برای تمیز کردن لکه لاکاز روی فرش به کار می ­روند:

  • پاک کردن لکه لاک با استفاده از پد لاک پاک­کن: از پد لاک پاک کن بدون استون برای تمیز کردن لاک روی فرش استفاده کنید. لاک پاک کن بدون استون را به پنبه آغشته کنید و به صورت ضربه ­ای به فرش ضربه بزنید.

 

  • از بین بردن لکه لاک روی فرش با آب اکسیژنه: این ماده فقط برای فرش­ هایی با رنگ روشن کاربردی هستند. لازم است آب اکسیژنه حدود 30 دقیقه روی فرش باقی بماند و سپس با یک پارچه تمیز لکه را از بین ببرید. ممکن است لازم باشد دوبار این کار را تکرار کنید.

 

  • پاک کردن لکه لاک فرش با الکل: یکی از روش­ های رایج برای از بین بردن لکه لاک از روی فرش استفاده از الکل است. هنگام استفاده از الکل مراقب آسیب به فرش باشید. از الکل زیاد برای تمیز کردن فرش استفاده نکنید. الکل را با قطره چکان روی لکه بریزید و سپس با پارچه تمیز آن را پاک کنید.

 

  • تمیز کردن لکه با شیشه ­شوی: شیشه­ شوی را روی لکه بپاشید تا لکه خیس شود، سپس با یک اسفنج لکه را به صورت دورانی تمیز کنید و بعد با آب شیشه شوی را از سطح فرش پاک کنید. ممکن است لازم باشد دوبار این کار را انجام دهید.

 

  • از بین بردن لکه لاک با اسپری مو: در ابتدا لکه لاک را با آب کمی مرطوب کنید و سپس اسپری مو را روی آن بپاشید و سپس با مسواک روی آن بکشید. اگر لکه پاک نشد چندین بار این کار را تکرار کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین مواد شستشوی فرش، هرچیزی راهی داره دیگه!

 

پاک کردن لکه لاک خیس

پاک کردن لکه لاک خیس 

پاک کردن لکه لاک خیس یا خشک از روی فرش

اگر شیشه لاک روی فرش افتاده است؛ باید همان لحظه که لاک هنوز خشک نشده است به دنبال راه حل برای آن باشید. و یا ممکن است لکه کوچکی از لاک روی فرش باشد که از قبل ریخته شده و خشک شده است. روش پاک کردن لکه خیس و یا خشک لاک از روی فرش تفاوت زیادی باهمدیگر ندارد. فقط در مرحله اول تمیز کردن:

  • اگر لکه لاک هنوز خیس است با استفاده از یک کاردک آن را از روی فرش بردارید و سپس با ماده­ی تمیز کننده­ ی مورد نظر لکه را تمیز کنید.
  • اگر لکه لاک به صورت یک قطعه خشک شده است، با استفاده از یک قیچی کوچک از قسمت زیرین به آرامی آن را ببرید به صورتی که پرز فرش کمترین آسیب را ببیند و بعد از بریدن لکه ­ای روی فرش ایجاد نشود.

مطلب پیشنهادی: فرش قابل شست و شو، کی باورش میشه؟

 

تمیز کردن فرش با اسپری مو

تمیز کردن لکه لاک ناخن با اسپری مو

پاک کردن لاک از روی فرش ماشینی و دستباف

از بین بردن لکه لاک ناخن از فرش ماشینی و یا دستبافت تفاوت زیادی باهمدیگر ندارد ولی برای پاک کردن لکه لاک از روی فرش دستبافت حساسیت بیشتری به خرج بدهید، چرا که فرش دستبافت ارزش بیشتری دارد و تمیز کردن آن با کمترین آسیب، اقتصادی تر است. به طور کلی باید به سازگار بودن جنس الیاف فرش با ماده­ی تمیز کننده توجه کنید و قبل از امتحان کردن راجع به آن پرس و جو کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع فرش پشمی، تفاوت فرش پشمی ماشینی با دستباف چیست؟

 

تمیز کردن لاک از روی فرش

تمیز کردن لاک از روی فرش

مراحل تمیز کردن لاک از روی فرش

به طور کلی تمیز کردن لاک از روی فرش چند مرحله دارد:

  1. در ابتدا لاک را از روی سطح فرش بردارید. همانطور که قبلا گفتیم اگر لاک خیس است با کاردک و اگر خشک شده است آن را ببرید.
  2. تا حدی که ممکن است لاک باقی مانده روی فرش را با پارچه تمیز پاک کنید. مراقب باشید لکه پخش نشود.
  3. یکی از تمیز کننده ­هایی که در بخش قبلی معرفی کردیم را انتخاب کنید. و در صورت لزوم در گوشه ­ای از فرش آن را امتحان کنید.
  4. لکه را با تمیز کننده پاک کنید. در صورت لزوم چندین بار این کار را انجام دهید.
  5. با توجه به نوع تمیز کننده؛ سطح فرش با شوینده­ای مانند صابون و یا شامپو فرش بشویید.
  6. با آب تمیز؛ شوینده را از سطح فرش پاک کنید.
  7. فرش را با استفاده از حوله خشک و سپس سشوار یا پنکه کاملا خشک کنید.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با مراحل شستشوی فرش

 

پاک کردن لکه لاک

کلام آخر:

اگر لاک ناخن روی فرش­تان ریخته است خونسردی خود را حفظ کنید و مراحل گفته شده را با دقت انجام دهید. 

اهالی فن چیدانه در زمینه قالی شویی

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه