Chidaneh.com placeholder image

20 مدل پرده بافتنی و قلاب بافی که دکور خانه را خاص می‌کنند

به قلم: نرگس مهردادیان

مدل پرده بافتنی و پرده‌های قلاب بافی فانتزی کار دست هستند و با نخ‌های مختلفی چون کاموا و‌ مکرومه بافته می‌شوند. این پرده‌ها قابل شست و شو بوده و در رنگ‌ و طرح‌های متنوعی موجود هستند. پرده‌های دست ساز بافتنی و قلاب بافی با حس طبیعی خود فضا را با طراوت و پر نور می‌کنند. این پرده‌ها بیشتر در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک، سنتی، روستیک یا بوهومیا به‌کار می‌روند. در مطالب قبلی به طور کامل در مورد پرده‌های  فانتزی منزل صحبت کردیم، در این مطلب از چیدانه به معرفی مدل پرده بافتنی و پرده قلاب بافی که یکی از انواع پرده‌های فانتزی هستند، می‌پردازیم و ویژگی‌ها و مختصری در مورد بافت این پرده‌ها توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید…

قلاب بافی1
بافتنی
پرده

چرا مدل پرده بافتنی و پرده قلاب بافی؟

مسلما بیشتر افراد علاقه دارند حس گرما، شادی و راحتی در خانه‌هایشان جریان داشته باشد، به‌همین دلیل در دکوراسیون داخلی خانه خود از وسایل و اشیا دست ساز کاربردی یا تزیینی استفاده می‌کنند. این وسایل تکه‌ای از روح خالق‌شان را در خود دارند و حس طراوت و زندگی را به فضا می‌بخشند. ایده استفاده از پرده‌های قلاب باف و پرده بافتنی ایده‌های جدیدی نیستند و حتی مادربزرگ‌های ما شاهکارهای دست سازی خلق کرده‌اند که گاه با دقت حفظ شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند. با اینکه در دنیای مدرن امروزی خرید پارچه پرده‌ای یا حتی پرده آماده معمول است و تعداد زیادی فروشگاه پارچه و پرده در هر شهری وجود دارد اما بافت و استفاده از یک هنر دست ساز طبیعی که مشابه‌ای در هیچ کجای دنیا ندارد، لذت بخش‌تر است.

تابلو فرش ریحان
آشپزخانه
ورودی اتاق

پرده قلاب بافی و بافتنی مناسب چه فضاهایی است؟

پرده‌های بافتنی و قلاب بافی در گذشته بیشتر در خانه‌های روستایی یا کلبه‌های تابستانی دیده می‌شدند. اما امروز این پرده‌ها در خانه‌های شهری هم استفاده می‌شود و حس راحتی، صمیمیت و دلنشینی خانه‌های روستایی را در خانه‌های مدرن شهری ایجاد می‌کند. بهترین فضا برای استفاده از مدل پرده‌ قلاب بافی، بافتنی و آویزهای کاموایی، پرده آشپزخانه است. یکی دیگر از فضاهایی که می‌توان از این پرده‌ها و آویزها استفاده کرد در ورودی اتاق‌ها به خصوص اتاق کودکان است، چراکه جذابیت رنگی این پرده‌ها کودکان را به اتاق جذب می‌کند.

سبک

مدل پرده قلاب بافی یا بافتنی مناسب چه سبکی است؟ 

مدل پرده بافتنی و قلاب بافی با حس طبیعی خود مناسب برای استفاده در دکوراسیونی به سبک کلاسیک، سنتی، روستیک،‌ بوهومیا و به‌طور کلی سبک‌های سازگار با محیط زیست است. برای مثال پرده‌های‌ بافتنی بهترین انتخاب برای خانه‌هایی با دکوراسیونی به سبک روستیک است، چراکه این پرده‌های هنری دست ساز با حس طبیعی خود زیبایی و حس و حال سبک روستیک را تکمیل می‌کنند و با ایجاد حس صمیمیت و طراوت و تازگی، ظاهر منحصر به فردی در فضا ایجاد می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مطلب پرده کلاسیک را بخوانید.

اندازه

طرح و اندازه مناسب پرده‌های بافتنی و قلاب بافی

اندازه مناسب پرده و تزیینات به‌کار رفته در آن بسیار مهم است. پرده‌های قلاب بافی و بافتنی بهتر است کوچک یا سبک باشند چراکه بافتن آنها زمان زیادی می‌برد و وزن آن‌ها سنگین می‌شود و از طرفی با باز بودن سطحی از پنجره و داشتن نور ورودی بیشتر، گرما و زیبایی فضا افزایش ‌پیدا می‌کند. به‌همین دلیل طول پرده‌های قلاب بافی و بافتنی معمولا کوتاه گرفته می‌شود و تا زیر پنجره نمی‌آید. یا از طرح‌های سبک و آویز برای پایین پرده استفاده می‌شود. 

طرح

برای سبک روستیک، بهتر است از الگوهایی چون طرح‌های گیاهان، پرنده‌ها، حیوانات و طرح های زیبایی از زندگی روستایی به رنگ‌های کرم، آبی کم‌رنگ و تم‌های مختلف رنگ سفید استفاده کرد. اما در سبک کلاسیک بهتر است از طرحی شیک‌تر و باشکوه‌تر استفاده شود. در این سبک استفاده از الگوهایی چون طرح‌ اشکال هندسی، گل‌ها، برگ‌ها یا پروانه مناسب است.

اجرا

طریق اجرای پرده بافتنی یا قلاب بافی

شما با هنر دست خودتان می‌توانید پرده‌های بافتنی و قلاب بافی را با کاموا، مکرومه یا نخ‌های کتانی رنگارنگ ببافید یا حتی با کمی خلاقیت مانند دوختن منجوق، مهره‌های رنگی یا منگوله‌های کاموایی به رسیه‌های کاموا می‌توانید طرح‌های زیبایی از این پرده‌های فانتزی و زیبا را در رنگ‌های متنوع به‌راحتی درست کنید و در فضاهای مختلف دکوراسیون منزل خود از این پرده‌های دست‌ساز استفاده کنید. تکنیک‌های اجرای پرده بافتنی شامل؛

  1. بافت با میل‌های بافندگی
  2. قلاب بافی
قلاب
بافتنی

انتخاب ابزار مناسب برای بافت پرده بافتنی

قبل از اینکه پرده‌ها را با قلاب یا میل بافتنی ببافید، در مورد تکنیک اجرای آن تصمیم بگیرید تا نخ و باقی ابزار را مطابق با آن آماده کنید. توجه داشته باشید که شماره و ضخامت نخ کاموا باید با ضخامت میل بافتنی یا قلاب مطابقت داشته باشد. به‌عنوان مثال برای نخ‌های متراکم و ضخیم باید از قلاب یا میل‌های ضخیم‌تر استفاده کنید و برعکس. انتخاب جنس ابزار کار هم بستگی به جنس و نوع نخ انتخاب شده دارد. برای مثال نخ پشمی با قلاب پلاستیکی بافته می‌شود اما نخ کتان و پنبه به قلاب‌های فلزی برای بافت نیاز دارد.

اندازه

اندازه‌ مدل پرده بافتنی و قلاب بافی

برای شروع کار باید اندازه دهانه در یا پنجره و ارتفاع آن را اندازه گیری کنید. همچنین پرده قلاب بافی باید از نظر اندازه و بوم با اندازه‌های مشخص شده در دستورالعمل الگوها نیز مطابقت داشته باشد. قبل از شروع، یک تست بوم با اندازه 10 در 10 سانتی‌متر ببندید و ببافید سپس آن را بشویید و اتو کنید. با استفاده از نمونه به‌دست آمده، می‌توان اندازه پرده و بوم را مشخص کرد و در صورت لزوم، ضخامت نخ و میل و اندازه بوم پرده را تنظیم کنید. میزان مورد نیاز نخ نیز بستگی به طول نخ‌ها در بوم، اندازه پنجره و تراکم طرح دارد.

روی تور

دوخت بافتنی و قلاب بافی روی پارچه ساده پرده

روی پرده‌هایی که پارچه‌ ساده دارند می‌توان تکه‌ای بافتنی یا قلاب بافی با وزن کم بافت و موجب زیبایی بیشتر پارچه ساده و به‌چشم آمدن پرده بافتنی شد. شما می‌توانید یک طرح و الگو را چند بار با قلاب یا میل بافتنی ببافید و کنار یکدیگر بدوزید. همچنین با تغییر الگوهای بافتنی یا با رنگ‌های جدید کاموا می‌توانید پرده‌ای با طرح تازه ببافید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب انواع پارچه پرده‌ای را بخوانید.

رنگی رو تور

این پرده‌های بافتنی‌ یا قلاب بافی قابل نصب روی پارچه باید سبک باشند و باید برای آن‌ها از نخ نازک استفاده کنید. برای مثال نخ پنبه‌ای شماره 0.5 برای بافت با قلاب همین شماره روی پارچه اصلی پرده مناسب است. اما از آنجایی که کاری ظریف است، اگر این دوخت برای شما مشکل استمی‌توانید از قلاب شماره 0.9 و 1.25 هم برای این کار استفاده کنید. 

مراقبت

مراقبت و شستشوی پرده‌های بافتنی و قلاب بافی

توجه داشته باشید پرده‌های بافتنی و قلاب بافی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به باقی پرده‌ها دارند. مراقب باشید وسیله‌ای به آن‌ها گیر نکند یا برای شستشوی این پرده‌ها دقت لازم را به‌کار ببرید. بهتر است درجه حرارت و روش شستشوی پرده‌های قلاب بافی و بافتنی طبق توصیه‌های مراقبتی که توسط سازنده نخ روی برچسب نشان داده شده، باشد. همچنین لازم است از پرده‌های بافتنی با اندازه بزرگ بیشتر مراقبت کنید، چراکه این پرده‌ها، به‌خصوص آن‌هایی که با سوزن‌های بافندگی بافته شده، بسیار سنگین هستند.

آشپزخانه2
پرده بافت
قلاب2

کلام پایانی

مدل پرده‌ بافتنی و پرده‌های قلاب بافی از گذشته‌های دور در خانه‌های ما استفاده می‌شد و مادربزرگ‌های ما در خانه‌هایشان غیر از رومیزی و دستمال آشپزخانه پرده‌های زیبا برای در و پنجره آن می‌بافتند. با اینکه امروز کمتر از آن‌ها به‌عنوان پرده خانه استفاده می‌شود اما با طرح‌های جدید در خانه‌های امروزی نیز می‌توانند حس طراوت و سرزندگی را به فضا بیاورند. با داشتن علاقه، کمی وقت آزاد و دانستن اصول اولیه قلاب بافی و با کمک طرح و الگوهای آماده، می‌توانید حتی خودتان پرده‌های قلاب بافی و بافتنی زیبا را ببافید. این پرده‌های دست‌ساز را در سبک‌های روستیک، کلاسیک، سنتی و بوهومیا که از سبک‌های محبوب امروزی هستند، استفاده کنید. در واقع پرده‌های بافتنی یا قلاب بافی می‌توانند به یک شاهکار و هنر دست ساز اصیل و متفاوت تبدیل شوند و اگر علاوه بر پرده، دستمال، رومیزی و روکش صندلی نیز استفاده کنید، یک ست زیبا در خانه خود خواهید داشت. شما هم اگر به مدل پرده‌ بافتنی و پرده‌های قلاب بافی علاقمند شدید می‌توانید با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه از این پرده‌های زیبای آماده یا هنر دست خودتان در خانه استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مطالب پرده مناسب انواع پنجره، پرده صاف یا فلت و پرده مینیمال را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه