Chidaneh.com placeholder image

ایده برای آشپزخانه| بیش از 10 ایده برای زیبایی آشپزخانه

به قلم: تحریریه چیدانه

یکی از طراحی‌های پیچیده دکوراسیون داخلی منزل، طراحی آشپزخانه است که نقش مهمی را در کل دکوراسیون خانه ایفا می‌کند و باید در هماهنگی کامل با سبک دکوراسیونی دیگر فضاها باشد. نگران نباشید، اگر ایده برای آشپزخانه موردعلاقه‌تان در ذهن ندارید با خواندن این مطلب چیدانه می‌توانید به ایده های جالب برای آشپزخانه دست پیدا کنید و درصورت نیاز از یک طراح داخلی بخواهید آنها را برای شما عملی کند. 

ایده برای آشپزخانه
ایده های جالب برای چیدمان آشپزخانه

ایده های جالب برای چیدمان آشپزخانه

ایده های جالب برای چیدمان آشپزخانه بر پایه سه عنصر اصلی سینک، اجاق‌گاز و یخچال که تشکیل‌دهنده‌ی مثلث کار آشپزخانه هستند، شکل می‌گیرد و برای ساخت یک آشپزخانه با کارایی موثر، باید فضای کار کافی میان آنها وجود داشته باشد. اگر این سه عنصر بیش‌ازحد به‌هم نزدیک باشند، شما یک فضای کار راحت و کافی نخواهید داشت و اگر از هم دور باشند، بیشتر وقت‌تان در حال راه رفتن در آشپزخانه هستید. پس بهتر است برای چیدمان لوازم اصلی آشپزخانه به نکات زیر توجه داشته باشید:

سرویس خواب بالسا

1) در کنار اجاق گاز و یخچال و سینک به اندازه کافی کابینت زمینی وجود داشته باشد تا در زمان استفاده از هر یک از آنها، امکان استفاده از صفحه روی این کابینت‌ها بعنوان میز کار فراهم باشد.

2) باتوجه به رطوبت زیاد سینک و کابینت‌های اطراف آن، بهتر است سینک در نزدیکی پنجره آشپزخانه قرار بگیرد تا تابش نور خورشید و جریان هوا در این بخش از آشپزخانه وجود داشته باشد. البته این موضوع یک امر سلیقه‌ای هم محسوب می‌شود چون برخی آبچکان توکار را ترجیح می‌دهند و زمانی که سینک زیر پنجره قرار دارد این امکان وجود نخواهد داشت!

3) یخچال بیشتر از سایر لوازم توسط تمامی اعضای خانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. بنابراین برای دسترسی بهتر پیشنهاد می‌شود یخچال را در نزدیکی درب ورود و خروج آشپزخانه قرار دهید اما دقت کنید که زاویه چیدمان یخچال طوری باشد که با باز شدن درب یخچال، داخل آن از نشیمن یا پذیرایی دیده نشود.

4) علاوه‌بر اینها محل قرارگیری ماشین ظرفشویی در آشپزخانه بهتر است در کنار سینک ظرفشویی باشد و دسترسی بین آنها در اصول طراحی آشپزخانه موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

ایده آشپزخانه
ایده های طراحی آشپزخانه

ایده های طراحی آشپزخانه

طرح‌بندی‌هایی که در زیر به آنها اشاره شده‌است، ایده هایی برای طراحی اشپزخانه هستند:

1) طراحی آشپزخانه به‌صورت یک‌طرفه: هنگامی که فضای در دسترس برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه محدود باشد و کابینت و تمامی لوازم آشپزخانه بصورت خطی در راستای یک دیوار طراحی شوند، طراحی آشپزخانه به‌صورت یک‌طرفه صورت می‌گیرد. این نوع طراحی به‌دلیل استفاده از حداقل فضا، بیشتر برای خانه‌های کوچک مناسب است. دقت کنید که در این مدل خطی، سیستم مثلث کاری وجود ندارد. 

2) طراحی آشپزخانه دو طرفه: در این نوع طراحی دو دیوار روبروی هم در آشپزخانه بصورت راهرویی یا موازی، برای قرارگیری کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه درنظر گرفته می‌شود. در این نوع طراحی می‌توان یک مثلث کار در آشپزخانه ایجاد کرد تا به بهترین شکل بتوان از این فضا استفاده نمود.

3) طراحی آشپزخانه L شکل: درمیان ایده های طراحی آشپزخانه، طراحی دو دیوار متقاطع در آشپزخانه، فضای کار راحتی را برای هر فضایی با متراژهای مختلف فراهم می‌کند و به‌راحتی می‌توان تمام اصول طراحی آشپزخانه استاندارد و زیبا را در آن رعایت کرد. همچنین اگر فضای کافی بین این دو دیوار وجود داشته باشد می‌توان میز غذاخوری را به آشپزخانه متصل کرد و یا در فضاهای بزرگتر یک کابینت جزیره‌ای در وسط آشپزخانه قرار داد تا از آن به عنوان میزکار یا میز غذاخوری استفاده کنند.

4) طراحی آشپزخانه U شکل: طراحی و چیدمان فضای آشپزخانه بصورت U شکل، استانداردترین و بهترین حالت طراحی یک آشپزخانه کامل است و نقطه قوت آن فضای کار بیشتر و تعداد کابینت‌های زیاد است. این طراحی به جهت ایجاد فضای کاربردی در سه دیوار مختلف، امکان چیدمان‌های متفاوتی برای یخچال، سینک و گاز را فراهم می‌کند که هر کدام می‌توانند در یک ضلع آشپزخانه قرار بگیرند. 

5) مدل جزیره‌ای: این مدل طراحی بیشتر برای خانه‌هایی با متراژ بالا و فضای دسترسی خوب مناسب است چراکه افراد باید بتوانند در اطراف آن به‌راحتی حرکت کنند و درب کابینت‌ها به‌آسانی باز شود. بهترین ایده برای زیبایی اشپزخانه با طراحی جزیره‌ای قرار دادن اجاق‌گاز یا سینگ بروی آن است. آشپزخانه‌های جزیره‌ای معمولا کاربری و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را به آشپزخانه اضافه می‌کنند و محلی برای جمع ‌شدن اعضای خانواده است.

6) طراحی آشپزخانه G شکل: این ایده اپن آشپزخانه طرحی چندعملکردی و جادار و فرمی مایل به بسته‌شدن دارد و از ایده هایی برای طراحی اشپزخانه های بزرگ محسوب می‌شود چون فضای زیادی را اشغال می‌کند.

ایده آشپزخانه کوچک
ایده های جالب برای آشپزخانه کوچک

ایده های جالب برای آشپزخانه کوچک

یکی از ایده های جالب برای آشپزخانه کوچک استفاده از مبلمان توکار است. برای مثال گاز، فر، ماکروفر و حتی یخچال توکار باعث ‌می‌شود فضای کوچک آشپزخانه یکپارچه‌تر به‌نظر برسد. از طرفی در برخی خانه‌ها به دلیل فضای کم آشپزخانه محل قرار گرفتن یخچال را جایی در خارج آشپزخانه که مستقیما از نشیمن دید دارد، درنظر می‌گیرند. در این صورت استفاده از یخچال توکار و طراحی آن براساس دکوراسیون آشپزخانه کوچک و فضای منزل، از ایده های خلاقانه برای آشپزخانه محسوب می‌شود. 

همچنین میز مخفی داخل یکی از کشوهای کابینت که فضایی را اشغال نمی‌کند ولی بعنوان میز صبحانه و تخته آشپزی بسیار کاربردی است، ایده آشپزخانه کوچک دیگری می‌باشد که می‌توانید در طراحی آشپزخانه از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که سادگی، دوری از شلوغی و محدود بودن عناصر تزیینی و وسایلی که بیرون کابینت‌ها قرار دارند نیز در آشپزخانه کوچک باید رعایت شوند. استفاده از حداکثر نور طبیعی، نورپردازی مناسب، طراحی مدرن و مینیمال و طراحی کابینت‌ها تا سقف، از ایده های جالب آشپزخانه است.

در همین رابطه علاوه‌‌بر موارد گفته شده، می‌توان به استفاده از رنگ‌های روشن به‌منظور بزرگ‌تر دیده شدن فضای آشپزخانه، نیز اشاره کرد. اما اگر تمایل به استفاده از رنگ‌های تیره در طراحی دکوراسیون این فضا دارید، بعنوان ایده آشپزخانه کوچک پیشنهاد می‌شود این رنگ بصورت محدود برای عناصر دکوراسیونی بکار برده شود و در صورت استفاده برای کابینت‌ها بهتر است از رنگ‌ سفید برای دیوارها و قهوه‌ای روشن یا طوسی روشن و سفید برای کف استفاده کنید. 

ایده جالب آشپزخانه
ایده برای آشپزخانه کم جا

ایده برای آشپزخانه کم جا

طراحی کابینت‌ها بخش مهمی از ایده برای آشپزخانه کم جا را در خود حل می‌کند؛ به‌این‌صورت که با یک طراحی هوشمندانه مطابق با نیاز و با قرارگیری قفسه و شلف‌ها کنار کابینت‌ها، تاحدی مشکل کمبودجا رفع خواهد شد. از آنجایی که بیشتر آشپزخانه‌های کم‌جا طویل و باریک هستند، در طراحی آنها باید بیشتر تمرکز روی طول فضا باشد و عرض آن‌ برای رفت‌و‌آمد دونفر خالی گذاشته‌شود. به‌این‌ترتیب بیشتراوقات فقط یک سمت از چنین آشپزخانه‌هایی دیزاین می‌شود و سمت‌دیگر خالی می‌ماند.

علاوه‌بر بحث طراحی، خارج‌کردن لباسشویی از فضای آشپزخانه و قراردادن آن در سرویس‌های بهداشتی، ایده برای آشپزخانه کم جا محسوب می‌شود.

ایده های جالب برای اپن آشپزخانه
ایده اپن آشپزخانه

ایده اپن آشپزخانه

از ایده های جالب برای اپن آشپزخانه طراحی آن به‌صورت مستطیل شکل یا جزیره‌ای و ال شکل و منحنی است که باید باتوجه به فضایی که در اختیار دارید یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید. در برخی موارد می‌توانید از اپن آشپزخانه بعنوان میزغذاخوری هم استفاده کنید که دراین‌صورت باید توجه داشته باشید فضای اپن طوری طراحی شود که صندلی‌ها زیر قسمت میز جا شده و فضای اضافی را اشغال نکنند.

از دیگر ایده های جالب برای اپن آشپزخانه تعبیه محل قرارگیری سینک یا گاز و یا هردوی آنها برروی اپن است. درکنار این ایده طراحی فضای زیر اپن بصورت قفسه‌بندی، محلی را برای چیدن ظروف تزیینی و یا کتاب‌های آشپزی در اختیار شما قرار می‌دهد. 

از موارد دیگر که باید به آن توجه داشته باشید چراغ‌های دکوراتیو برای روشنایی و تزیین اپن آشپزخانه است که به جلوه بیشتر و تمیز و زیباتر به‌نظر رسیدن آشپزخانه کمک زیادی می‌کند.

ایده های جالب آشپزخانه
ایده برای ورودی آشپزخانه

ایده برای ورودی آشپزخانه

در آشپزخانه‌های امروزی که اکثرا اپن هستند و جزئی از فضای نشیمن یا پذیرایی محسوب می‌شوند، ایده برای ورودی آشپزخانه و تعریف ورودی آن محدود به استفاده از قفسه‌های دکوری در ورودی، ایجاد پله در طراحی آشپزخانه، طراحی یک میز کانتر بعنوان جداکننده، استفاده از پارتیشن دکوراتیو، تفکیک کفپوش‌ آشپزخانه با دیگر فضاها و استفاده از آرک‌های پیش‌ساخته در قسمت ورودی آشپزخانه است.

ایده های خلاقانه برای کابینت آشپزخانه
ایده های جالب برای کابینت آشپزخانه

ایده های جالب برای کابینت آشپزخانه

به‌طورکلی در آشپزخانه کابینت مهم‌ترین رکن است و سبک طراحی آن دکوراسیون آشپزخانه را تشکیل می‌دهد. ایده های جالب برای کابینت آشپزخانه شامل ترکیب مواد و رنگ‌های مختلف درها و سطوح این فضا است که می‌تواند باعث جلوه بیشتر دکوراسیون آشپزخانه شود. برای مثال، درهای شیشه‌ای و استیل می‌توانند با صرفه اقتصادی برای برجسته کردن بیشتر یک آشپزخانه سفید ساده بکار گرفته‌شوند. همچنین ترکیب درهای رنگی با درهای خاکستری یکی از ایده های خلاقانه در آشپزخانه است. 

ایده های جالب برای آشپزخانه
ایده برای اشپزخانه کم کابینت

ایده برای اشپزخانه کم کابینت

جهت بیان ایده برای اشپزخانه کم کابینت، مواردی مثل استفاده از پگ بوردها، جزیره متحرک یا چرخ‌دستی، نصب شلف‌های دیواری و میله‌های آویز پیشنهاد می‌شود. در آشپزخانه کم کابینت بهتر است از آبچکان‌های دیواری استفاده کنید و فضایی را بعنوان آبچکان در داخل کابینت و کنار سینک اشغال نکنید. همچنین قفسه‌‌بندی داخل کابینت و استفاده از تقسیم‌کننده برای کشوها و ساماندهی وسایل از این طریق، بهترین ایده برای اشپزخانه کم کابینت است.

ایده های خلاقانه آشپزخانه
ایده برای تزیین آشپزخانه

ایده برای تزیین آشپزخانه

دررابطه با ایده برای تزیین آشپزخانه به‌طورکلی می‌توانید رنگ دکوراسیون آشپزخانه‌تان را عوض کنید و باعث شاداب شدن فضای آشپزخانه شوید. همچنین از دیگر ایده های خوب برای آشپزخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب شلف‌های دیواری
  • استفاده از پرده‌های طرح‌دار
  • وسایل چوبی برای آشپزخانه
  • استفاده از تابلوها و ظروف زیبا
  • تزیین آشپزخانه با بطری‌های حبوبات
  • بکار بردن گل و گیاهان در قسمت‌های مختلف آشپزخانه
ایده های خلاقانه برای آشپزخانه
ایده تزیین آشپزخانه با وسایل دور ریختنی

ایده تزیین آشپزخانه با وسایل دور ریختنی

معمولا در هر خانه‌ای وسایل بی‌استفاده زیادی مثل بطری و قوطی‌های خالی، لامپ‌های حبابی، ظروف قدیمی، تکه چوب‌ها و سنگ و صدف‌های لب ساحل وجود دارند که به‌نظر دورریختی می‌آیند ولی می‌توانند مورداستفاده مجدد قرار گیرند. برای استفاده از آنها ابتدا به این فکر کنید که به چه وسیله‌ای نیاز دارید یا چه وسیله‌ای می‌توان با آنها ساخت، سپس طرح اولیه آن را بزنید و به عنوان ایده های خلاقانه در آشپزخانه از آن استقبال کنید. برای مثال استفاده از لامپ‌های سوخته و رنگ کردن بطری و قوطی‌ها برای نگهداری از گیاهان، ساخت تراریوم در ظروف و قوری‌های شیشه‌ای، ساخت زیربشقابی و زیرلیوانی از سنگ و صدف‌ها، ایده تزیین آشپزخانه با وسایل دور ریختنی به‌حساب می‌آیند.

ایده های خلاقانه در آشپزخانه
ایده برای دیوار خالی آشپزخانه

ایده برای دیوار خالی آشپزخانه 

به‌طورکلی مواردی که در زیر آمده‌اند، ایده برای دیوار خالی آشپزخانه محسوب می‌شوند:

  • ایده آشپزخانه زیبا با آثار هنری، تابلو و قاب عکس
  • تزیین دیوار خالی آشپزخانه با ساعت دیواری یا آینه
  • ایده آشپزخانه زیبا با انواع دیوارکوب و ظروف آشپزخانه
  • استفاده از متون یا تخته سیاه برای دکور دیوار آشپزخانه
  • پوشاندن دیوار خالی آشپزخانه با گل و گیاهان طبیعی یا مصنوعی
  • طراحی دیوار آشپزخانه با رنگ‌آمیزی یا استفاده از کاشی‌های رنگارنگ
ایده برای زیبایی اشپزخانه
چند ایده برای آشپزخانه

چند ایده برای آشپزخانه

علاوه‌بر آنچه تاکنون گفته شد، چند ایده برای آشپزخانه وجود دارد که توجه به آنها باعث می‌شود آشپزخانه‌ای جذاب و منحصربه‌فرد داشته باشید.

ایده های خوب برای آشپزخانه

1) هوشمندسازی ایده جالب آشپزخانه:

از ایده های خوب برای آشپزخانه استفاده از تکنولوژی برای داشتن یک آشپزخانه هوشمند است که درواقع یک جنبه تکاملی از طراحی است. زمانی فناوری به‌طور کامل وارد آشپزخانه می‌شود که تمام وسایل از شیر آب گرفته تا یخچال و نورپردازی، مجهز به حسگر و ابزارهای هوشمند باشند. برای مثال شیرهای آب آشپزخانه مجهز به حسگرهایی ‌باشند که به‌طور خودکار عملکردشان را انجام دهند یا بتوانید سیستم نورپردازی و تمام چراغ‌ها را با گوشی هوشمند یا تبلت خود کنترل کنید. همچنین وقتی مواد غذایی‌تان رو به اتمام است یخچال‌ها بتوانند به شما هشدار دهند یا یک قهوه‌ساز طوری تنظیم ‌کنید که قهوه شما را در هنگامی‌که بیدار می‌شوید آماده کند.

ایده هایی برای طراحی اشپزخانه

2) ایده جالب آشپزخانه با طراحی‌ ساده و مینیمال:

باوجود تمایل افراد به سادگی و دوری از شلوغی، درحالی‌که هنوز سبک‌های دیگر طرفداران خود را دارند، ایده برای آشپزخانه با طراحی‌ ساده و مینیمال پیشنهاد مناسبی برای ایجاد یک محیط آرام و به‌دور از استرس است. 

از طرفی در چند سال گذشته قفسه‌های باز به یک جایگزین خوب برای کابینت برای تبدیل شده‌اند چون باعث می‌شوند آشپزخانه بسیار بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد و عنصری برای تزیین دیوار آشپزخانه هستند.

ایده هایی برای زیبایی آشپزخانه

3) ایده هایی برای زیبایی آشپزخانه بااستفاده از متریال جدید:

برای اجرای ایده هایی برای زیبایی آشپزخانه وقت آن رسیده که سنت‌شکنی کنیم و جایگزینی برای متریال‌های قدیمی پیدا کنیم. برای مثال استفاده از ظرف‌شویی‌های کامپوزیت و گرانیت با رنگ‌بندی‌های متفاوت و جذاب می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای ظرف‌شویی‌های استیل ضدزنگ باشند.

ایده و خلاقیت برای آشپزخانه

4) ایده و خلاقیت برای آشپزخانه با ترکیب رنگ کابینت:

این روزها طراحی کابینت‌ها فقط با یک رنگ مثلا تمام سفید یا قهوه‌ای به‌ندرت انجام می‌شود و ایده و خلاقیت برای آشپزخانه با ترکیب رنگ کابینت تقریبا به اوج خودش رسیده است. به‌این‌ترتیب که هرکس بسته به سلیقه‌ شخصی و سبک دکوراسیون موردعلاقه‌اش رنگ‌های گوناگونی را باهم ترکیب می‌کند. 

ازطرفی کابینت دو رنگ به‌صورت مات و براق نیز موردپسند بسیاری از افراد است. دراین‌صورت می‌توانید کابینت دیواری را براق و زمینی را مات انتخاب کنید و یا برعکس. البته باید بدانید کابینت براق نسبت به کابینت مات نظافت و نگهداری آسان‌تری دارد. 

ایده آشپزخانه رنگی

5) ایده آشپزخانه رنگی:

اگر ایده آشپزخانه رنگی موردپسند شما است باید رنگ آشپزخانه خود را طوری انتخاب کنید که در هماهنگی کامل با دکوراسیون خانه‌ شما باشد. رنگ پس‌زمینه‌ دیوار در هر آشپزخانه‌ اولین قسمتی است که باید به آن توجه ‌کرد و اگر قرار باشد که سال‌ها یک دکوراسیون ثابت در آشپزخانه داشته باشید، بهتر است از رنگ‌های خنثی استفاده ‌کنید. درکنار این رنگ‌ها، استفاده از اجزایی با رنگ‌های تند و شاد، انرژی فضا را تامین‌ می‌کند و گاهی فقط با رنگ ‌کردن یک قسمت، مثل چارچوب ‌در یا پنجره، می‌توان رنگ و لعابی متفاوت به آشپزخانه داد. یکی از ایده های جالب آشپزخانه، استفاده از تناژهای مختلف یک رنگ و یا رنگ‌های متضاد است.

اما اگر نمی‌خواهید رنگ‌های زیادی را در آشپزخانه بکار ببرید، می‌توانید با اضافه کردن چند عنصر رنگی، به آشپزخانه خود رنگ و روح بدهید. برای مثال پرده‌های توری و رنگی، کفگیر و ملاقه‌های رنگارنگ، یک قالیچه با رنگ‌های زنده، صندلی‌های رنگی، قاب‌ عکس‌های مختلف و قراردادن ظروف رنگی کوچک، یک گلدان شیشه‌ای پر از گل‌های طبیعی یا مصنوعی، شمع‌های رنگی، انواع ماگ، نمکدان و فنجان‌های رنگارنگ برروی میز یا اپن و شلف‌های دیواری می‌توانند به آشپزخانه تنوع رنگ‌ ‌دهند.

ایده برای اشپزخانه
ایده آشپزخانه جدید

کلام آخر

در این مطلب شما را با ایده های خلاقانه برای آشپزخانه آشنا کردیم و به‌طورکلی به بررسی ایده برای آشپزخانه ازنظر طراحی، چیدمان، کابینت‌ها و تزیینات پرداختیم. اما اگر هنوز هم برای دکوراسیون آشپزخانه خود نیاز به ایده‌های بیشتر و مرتبط‌تری دارید، از متخصصان دکوراسیون داخلی چیدانه کمک بگیرید. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مهناز در تاریخ 19 خرداد 1393
خیلی ایده های خوبی بود بنظرتون با توجه به اپن بودن فضای آشپزخونه اگه از در ودیوار وسایل را آویزون کنیم بد نیست ؟
damine در تاریخ 20 خرداد 1393
به نظر جالب میاداین ایده آخری رو با آهن روبا هم میشه ایجاد کرد

ثبت دیدگاه