Chidaneh.com placeholder image

چگونه با یک معمار کار کنیم؟

کار با اهالی فن: این مطلب یک مصاحبه است با دو طراح و معمار سرشناس تا ببینیم کار معماران چیست؟ منبع الهام ایده‌های آن‌ها از کجاست؟ و شما قبل از استخدام یک معمار برای پروژه خود چه چیزهایی را باید بدانید؟

کار طراحان داخلی و معماران چیست؟

طراحان و معماران ایده پردازی و طراحی می کنند. نقشه می کشند فرایند ساخت‌وساز را هماهنگ و مدیریت می کنند، تجربه و تحصیلات تخصصی در این زمینه دارند و از امتحان‌های سخت و دشواری گذر کرده‌اند.

کاغذدیواری آیدی

نمای بیرونی

1. ما از شما می خواهیم که در فرایند طراحی شرکت‌کنندگان فعالی باشید.

اگرچه کار اصلی طراحی وظیفه معمار است، اما وظیفه شما نیز این است که در مورد توان مالی و انتظارات‌تان صادق باشید و در طول کار نظرات خود را اعلام کنید. فین، که سال‌ها با موسسه معماران آمریکا (AIA) در سیاتل بر روی برنامه‌ای با نام «چگونه یک معمار را انتخاب و با او کار کنیم؟» همکاری کرده است، یکی از بخش‌های سخنرانی خود را به موضوع انتظارات معماران و مشتریان از یکدیگر اختصاص داده است. 

 

فضای بیرونی

2. ما می توانیم بر روی پروژه شما از ابتدا تا انتها نظارت کنیم.

اگر می خواهید یک پروژه معماری را آغاز کنید، چه این پروژه یک بازسازی در مقیاس زیاد باشد و چه ساختن خانه رویایی شما، باید از نقطه‌ای این کار را شروع کنید. این نقطه تماس تلفنی با یک معمار است. معماران مهارت‌ها و آموزش‌های لازم را برای انجام درست پروژه شما دیده اند و می توانند کل فرایند فعالیت‌های تیم طراحی و ساخت را هماهنگ و مدیریت کنند. 
معماران می توانند در همه جنبه‌های پروژه نقش داشته باشند، از انتخاب محل ساخت گرفته تا انجام مطالعات عملی از طریق مشاهدات ساخت‌ و ساز و شیوه‌های انجام پروژه. مالکان باید در مورد سطح و نوع خدماتی که به آن‌ها برای انجام پروژه خود نیاز دارند با معماران مذاکره کنند. حداقل وظیفه معمار طراحی، ارائه اسناد و مدارک، و انجام کارهای مربوط به مجوزهای ساخت‌وساز است.

 

اتاق نشیمن مدرن

3. کار ما را به همه جا می برد.

فین که دفتر کارش در سیاتل است می گوید: «ما در 50 درصد مواقع بیرون از شهر هستیم. بنابراین من هر ماه سفرهای متعددی را برای دیدن محل ساخت و دیدار با مشتریان و پیمان‌کاران انجام می دهم.» بنابراین انتخاب‌های خود را محدود به منطقه زندگی خود نکنید تا از این طریق بتوانید گزینه‌های بیش‌تری در اختیار داشته باشید. می توانید از سایت‌های مختلف این معماران را پیدا کنید. از تماس با آن‌ها و درخواست کار در منطقه شما اصلا نترسید.
 

دفترکار

4. ما کارهای مختلفی انجام می دهیم.

کوتس می گوید: «به‌ندرت دو روز ما شبیه هم است. بعضی از روزها به محل ساخت سری می زنیم تا امکانات طراحی را بسنجیم یا بر روند کارها نظارت کنیم. در روزهای دیگر من زمانم را به دیدار با مشتریان، پیمان‌کاران یا مهندسان مشاور می گذرانم. اکثر معماران زمان زیادی را در پشت میزهایشان می گذرانند، من هم از این قاعده مستثنی نیستم. ما ایمیل‌های زیادی می زنیم و طراحی های زیادی با کامپیوتر انجام می دهیم.»

فین اضافه می کند: «من در خانه هر روز به مدت یک ساعت و نیم بر روی طرح‌ها کار می کنم. سپس به دفتر کارم می روم تا با مشتریان، پیمان‌کاران، و کارمندان صحبت کنم. طرح‌ها را بازنگری می کنم و تغییرات و اصلاحات لازم را انجام می دهم. من مشخصات و ویژگی های هر پروژه را یادداشت می کنم. معمولا سری به فروشگاه‌های وسایل خاص مانند استیل یا کابینت میزنم و از محل ساخت پروژه‌ها دیدن می کنم. سرانجام، زمانی را به بازاریابی اختصاص می دهم، عکس‌هایی را برای سایت‌های مختلف طراحی ارسال می کنم، با نویسندگان نشریه‌ها گفتگو می کنم، و نامه‌هایی را پست می کنم.»

 

کلبه چوبی

5. به‌دنبال بینش معمار در مورد طراحی باشید. از معمارتان بپرسید سرمشق و الگوی کاری او کیست.

از هر معماری که قصد استخدام کردنش را دارید الگوی کاری و کسی را که روی او تاثیرات زیادی گذاشته است بپرسید. پاسخ آن‌ها اطلاعات زیادی را در مورد نگاه و بینش آن‌ها در فعالیت‌هایشان به شما می دهد.
فین، که هم در آمریکا و هم نروژ بزرگ شده است، به‌شدت تحت تاثیر سنت‌های معماری اسکاندیناوی است. او می گوید: «اسور فن ( Sverre Fehn) معمار سرشناس نروژی، دوست من بود. به نظرم می رسد که او تاثیر زیادی بر کار من گذاشته است. هیچ‌گاه عصرهایی که با اسور در اتاق نشیمن خانه‌اش در اسلو به گفتگو می نشستیم را فراموش نمی کنم. اسور در یک خانه کلاسیک زندگی می کرد که معلمش، آرنه کورسمو، آن را طراحی کرده بود. او توانایی شگرفی در درک ساختمان و مواد و مصالح داشت و می توانست از این عناصر به‌خوبی الهام بگیرد.»
فین اضافه می کند: «او هم‌چنین انسان بسیار متواضعی بود و وقتی آمریکایی ها به او جایزه پریتزکر (Pritzker Prize: معادل جایزه نوبل در رشته معماری) را اهدا کردند بسیار تعجب کرد. او گفت: «اُه، بله. آن‌ها به من یک فکس بسیار محترمانه فرستادند و با جت شخصی به اسلو آمدند. اما در آن روزها آن‌قدر برف روی زمین نشسته بود که فقط تعداد کمی از آثار من را دیدند.»

 

نشیمن مدرن

فین می گوید: «اگر اسور فن قطب‌نمای من بود، آلوار آلتو (Alvar Aalto)، معمار فنلاندی که یکی از غول‌های معماری در قرن بیستم است، ستاره قطبی من است. در سال 1985 به مدت یک سال در فنلاند زندگی کردم و موفق شدم تمام ساختمان‌های طراحی شده توسط آلتو را برای چندین بار ببینم. معمار و منتقد فنلاندی یوهان پالاسما (Juhani Pallasmaa) راهنما و معلم من بود و بسیاری از بینش‌ها و ادراکات خود را در مورد آثار آلتو و معماری فنلاند با من در میان می گذاشت.»
او ادامه می دهد: «دیدن آثار آلتو چیزهای زیادی در مورد راز و رمز استفاده از نور طبیعی در فضا و خلق آن‌چه آلتو منظره داخلی در درون یک ساختمان می نامید به من آموخت. من حتی یک شب را در داخل چادری در نزدیکی کلیسایی طراحی شده توسط آلتو در ایمارتا سپری کردم. نور روز شگفت‌انگیز بود.»

 

حمام

6. ما از طبیعت الهام میگیریم.

معماران خانه‌هایی را طراحی می کنند که در حکم پلی میان جهان خصوصی، امن، و درونی خانه و جهان بیرون است. بنابراین مهم نیست که معمار شما از چه سبکی استفاده می کند، آن‌چه مهم است الهام‌گرفتن از طبیعت است. فین می گوید: «در این‌جا در شمال غربی اقیانوس آرام، ما توسط برخی از باشکوه‌ترین و زیباترین ‌فضاها در جهان احاطه‌ شده‌ایم. من هر روز از طبیعت الهام می گیرم.»

 

پلکان معاصر

7. ما می توانیم از بهترین طراح‌ها حتی در کارهای کوچک استفاده کنیم، اما نه همیشه.

مالکان برای کارهای کوچک بیش‌تر از پیمان‌کاران استفاده می کنند تا معماران، اما آیا باید در این کار بازنگری کنند؟ کوتس می گوید: «همان‌طور که احتمالا می دانید این مسئله به نوع کار و معمار بستگی دارد.» اکثر شرکت‌های معماری که تعداد کارکنان آن‌ها کم‌تر از 10 نفر است پروژه‌های کوچک را انجام می دهند، اما شرکت‌های بزرگ معمولا این پروژه‌ها را نمی پذیرند.
کوتس می گوید: «به طور کلی، یک مهندس معمار یا مهندس ساختمان صرف‌نظر از حجم پروژه هر کاری که مربوط به ساخت ساختمان یا مسائل مربوط به مجوزها، مانند راه‌پله‌ها، نرده‌ها، و پنجره‌ها باشد را انجام می دهد. صرف‌نظر از اندازه و حجم کار، مالکان باید متوجه این موضوع باشند که تخصص و مهارت اکثر پیمان‌کاران در زمینه طراحی و معماری در حد صفر است. به‌علاوه، صرف‌نظر از حجم پروژه، بسیار مهم است که فردی باتجربه بر روی پروژه شما نظارت کند و انجام درست فرایند طراحی و ساخته شدن آن براساس طراحی ها را تضمین کند. ما همه مالکان را تشویق می کنم که صرف‌نظر از حجم پروژه از طراحان داخلی و مهندسان معماری استفاده کنند.»
فین می گوید: «معماران کوچک‌ترین پروژه‌ها را نیز انجام می دهند، اما معمولا هزینه‌های طراحی تناسبی با هزینه‌های ساخت‌وساز ندارد. من خیلی دوست دارم که مبلمان هم طراحی کنم، اما این‌ کار بیش‌تر یکی از علائق من است تا کار اصلی من.»

طراحی داخلی آپارتمان

8. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا ساختار مالی پروژه شفاف و روشن باشد.

معماران به رو‌ش‌های گوناگونی دستمزد دریافت می کنند: ساعتی؛ یک‌جا؛ درصدی از قیمت ساختمان؛ یا ترکیبی از این روش‌ها. اکثر این روش‌ها شامل تخمین اولیه هزینه‌های کلی پروژه می شود. هزینه‌های اولیه تخمین زده می شود و البته هزینه‌های کلی به قیمت و مرغوبیت زمین ساخت نیز بستگی دارد. 

فین می گوید: «من شیوه ساعتی را ترجیح می دهم چراکه، به نظرم این شیوه به نفع هر دو طرف است. این امکان به مشتریان داده می شود تا آزادانه خدمات دیگری را نیز، مانند طراحی داخلی یا امکان طرح‌های بیش‌تر، درخواست کنند. به‌علاوه، به نظر من بسیار مهم است که مشتریان احساس حمایت از سمت ما کنند و این احساس باعث می شود تا به ما در طول پروژه اعتماد کنند، و اگر شیوه محاسبه دستمزد ما براساس هزینه‌ها و قیمت پروژه باشد این امر میسر نمی شود.» 

 

نمای بیرونی

9. ما این‌جاییم تا نیازهای شما را به یک ساختار زیبا و کاربردی که متناسب محل ساخت است تبدیل کنیم.

اگر می خواهید که از زیبایی، کاربرد، و هزینه‌ها در پروژه خود مطمئن شوید باید به معماران مراجعه کنید. معماران می توانند در بدترین شرایط هم کار کنند، به نیازها و درخواست‌های شما گوش کنند، و آن‌ها را تبدیل به ساختمانی کنند که دقیقا مطابق خواسته شماست. تصمیم به کار با یک معمار باتجربه از همان ابتدای پروژه به‌جای محول‌کردن پروژه بزرگ به یک فرد بی تخصص یا ساختن شخصی، خیال شما را راحت می کند و بی شک هیچ‌گاه در طول پروژه دچار سردرد نخواهید شد و پول خود را ذخیره می کنید، چراکه در غیراین‌صورت شما باید اشتباهات موجود در پروژه را با مبلغ بیش‌تری جبران کنید.

 

دفتر کار خانگی

10. ما با شما در سفرتان همراه هستیم.

انتخاب یک معمار کمی شبیه انتخاب یک نفر برای یک سفر طولانی است. در این سفر به اعتماد، یک‌دلی، نگاه مشترک، ارتباط خوب، و احترام دوطرفه نیاز است. وقتی شما در میانه کار هستید و کیلومترها از خانه دور شده‌اید دوست ندارید به این جمله فکر کنید: «چطوری از شر این آدم خلاص شم؟»

مطالب مرتبط: معماران کار خود را بلدند!

جعبه ابزار معمار

طراح داخلی خوب کیست؟

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 26 اسفند 1392
بسیار جالب و عالی

ثبت دیدگاه