بهترین رنگ موکت برای پذیرایی، چطور با فرش ست کنم؟

بهترین رنگ موکت برای پذیرایی، چطور با فرش ست کنم؟

به قلم: یاسمین ثریا

هنگامی که بهترین رنگ موکت پذیرایی را در ذهن خود مجسم می‌کنید، چه مواردی را در نظر می‌گیرید؟ نرگس و محمد از تبریز، جشن نامزدی خود را پشت سر گذاشته‌اند و در حال جور کردن مقدمات عروسی هستند. حالا که می‌خواهند مراسم جهازبرون را اجرا کنند، نرگس مطالب مربوط به خرید جهیزیه و زندگی نو را از سایت چیدانه پی‌گیری کرده و پرسیده: «برای پذیرایی موکت چه رنگی بخرم؟». به این بهانه، امروز تمامی نکاتی که برای انتخاب رنگ موکت پذیرایی باید بدانید و نحوه ست کردن فرش و موکت را برای‌تان به کمک عکس‌های مختلف توضیح می‌دهیم.

اسکای اسکرپر

موکت سیزال
نمونه محصولات موکت سیزال
موکت سیزال

بهترین رنگ موکت برای پذیرایی

وقتی در اینترنت و بازار به دنبال موکت هستید، مسلما دوست دارید بهترین رنگ موکت برای پذیرایی منزل‌تان را پیدا کنید. ممکن است در تصاویر مختلف و یا کاتالوگ‌های فروشگاه‌ها انواع موکتی را ببینید که به چشمتان بسیار زیبا و خوش رنگ بیاید، ولی فراموش نکنید که مهم‌ترین مسئله در انتخاب رنگ و طرح موکت، تناسب و هماهنگی آن با وسایل و دکوراسیون منزلتان است نه آنچه که در نگاه اول چشمتان را می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: برتری‌های موکت نسبت به دیگر انواع کفپوش

موکت چه رنگی بخرم؟

می‌دانستید که موکت (Moquette) واژه‌ای فرانسوی است که در زمان قاجار توسط تاجران اروپایی به ایرانی‌ها معرفی شده است؟ شاید فکر کنید که «دیگر این روزها چه کسی موکت می‌خرد!» اما اگر مزایای موکت را نسبت به دیگر کف‌پوش‌ها بدانید؛ نظرتان عوض می‌شود. برخی از مزیت‌های موکت عبارتند از:

  1. رنگ‌پذیری بالا در کارخانه
  2. طیف رنگی بسیار گسترده و متنوع
  3. گرم بودن کف خانه نسبت به سنگ و پارکت
  4. ضربه‌گیری برای کودکان و سالمندان
  5. ضربه‌گیری برای شکستنی‌های ارزشمند

مطلب پیشنهادی: دم عید نشده، خانه تکانی را یاد بگیر!

 

انواع موکت برای پذیرایی

موکت‌هایی با پرز بلند:

این نوع از موکت‌ها مناسب افرادی هستند که می‌خواهند خانه‌ای نرم و راحت داشته باشند. علاوه بر این، داشتن چنین موکتی برای نواحی سردسیری نیز بسیار توصیه می‌شود، چرا که به مراتب باعث حفظ گرما در منزل می‌گردد. می‌توان گفت ضخامت برخی از این نوع موکت‌ها آن قدر زیاد است که باعث می‌شود شباهت بسیاری با فرش‌های ماشینی پیدا کنند.

موکت‌های کبریتی:

این نوع از موکت‌ها قدیمی‌ترین نسل موکت هستند که هنوز هم که هنوز است طرفداران خودشان را دارند. مهم‌ترین ویژگی این نوع از موکت‌ها قیمت مناسب و ارزان آنهاست. از دیگر ویژگی‌های این نوع از موکت‌ها نیز می‌توان به قطر کم و زبری بیشتر آنها اشاره کرد که شاید همین موارد نیز از راحتی موکت‌های کبریتی بکاهد.

موکت‌های طرح‌دار:

این نوع از موکت‌ها دارای انواع بسیار متنوعی هستند که معمولا طرح‌های کلاسیک و یا مدرن که نظم خاصی در بافت خودشان دارند تنوع این نوع از موکت‌ها را شکل می‌دهند. این نوع از موکت‌ها نیز طرفداران بسیاری دارند و علاوه بر منزل می‌توانند برای فضاهای دیگری مثل سالن‌های اجتماعات، لابی‌های بزرگ و یا راهروهای هتل‌ها و آمفی تئاترها و… مورد استفاده قرار بگیرند.

مطلب پیشنهادی: ترفندهای خرید موکت

 

عوامل مهم در انتخاب بهترین موکت برای پذیرایی

در هنگام انتخاب و خرید موکت، چندین عامل بسیار اهمیت دارند. در ادامه برخی از عوامل موثر در انتخاب بهترین موکت آمده است:

دوام موکت

مهمترین مسئله در خرید موکت دوام آن است. دوام موکت به چند مورد بستگی دارد: ضخامت و تراکم، جنس فیبر و نحوه ساخت آن.

تراکم موکت

تراکم موکت به زیادی رشته‌های فیبر موکت گفته می‌شود. هر چه تراکم بیشتر باشد، موکت عمر بیشتری خواهد داشت. هرچه میزان تراکم بیشتر باشد، از نرمی موکت کاسته خواهد شد. البته این مسئله بسته به خواست مشتری دارد که نرمی را به طول عمر و زبری ترجیح بدهد.

شکل و طرح موکت

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب و خرید بهترین موکت برای پذیرایی رنگ و شکل آن است.بنابراین برای انتخاب بهتر است به این نکات هم توجه کنید.

فضای اتاق

رنگ‌های سرد و خنثی کمک می کنند تا اتاق‌ پذیرایی منزلتان بزرگتر به نظر برسند. این درحالی است که رنگ‌های گرم باعث بسته شدن اتاق و گرم‌تر بودن آن می شوند.

تاثیر رنگ و طراحی وسایل دیگر در فضا

بهتر است در پذیرایی پر از طرح‌های شلوغ و پر از وسایل، از موکت‌های تک رنگ استفاده گردد. از موکت‌هایی با طرح‌های پر زرق و برق و شلوغ برای اتاق‌هائی که طرح‌های ساده با وسایل کمتر دارند استفاده نمائید.

برنامه ریزی برای مدت زمان استفاده

اگر قصد دارید در آینده نزدیک خانه را تخلیه کرده و بفروش برسانید بهتر است موکت‌هایی خریداری کنید که رنگ خنثی دارند. این گونه رنگ‌ها تاثیر بهتری بر حس دیداری خریدار خواهد گذاشت.

قیمت موکت

می‌توان گفت بودجه قابل پرداخت برای خرید بهترین موکت پذیرایی مهمترین موردی است که باید به هنگام خرید در نظر داشت. معمولاً قیمت در ارتباط مستقیم با کیفیت است، اما همیشه این مسئله مصداق پیدا نمی‌کند. خریداران بیشتر به زیبایی و شیک بودن توجه می‌کنند تا کیفیت آن. خیلی وقت‌ها یک موکت گران قیمت بسیار زیبا خریداری می‌کنید که از مواد بی‌کیفیت ساخته شده اما چون زیباست کیفیت رافراموش کرده اید و مبلغ گزافی بابت آن پرداخته اید. بهتر است محصولاتی بخرید که تولید کارخانه ‌های خوش نام و صادق هستند که هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت خیالتان راحت باشد.

نرمی و راحتی موکت

احساسی که در زمان قدم زدن و یا دراز کشیدن روی موکت به شما دست می‌دهد اهمیت فراوان دارد. تصور کنید که با پای برهنه روی یک موکت نرم، شیک و لوکس قدم می‌زنید. چه حس خوبی دارد! حسی که موکت به شما می‌دهد یا نرمی و دنجی است و یا سختی و زبری. البته درست است موکت زبرتر یک عمر برای شما کار می‌کند اما اگر استفاده از آن لذت بخش نباشد و به قولی زبری آن اذیت‌تان کند، مطمئناً از آن استفاده نخواهید کرد.

مطلب پیشنهادی: بلدی موکت نصب کنی؟

پالاز موکت شعبه مولوی
پالاز موکت
diamondپالاز موکت شعبه مولوی

پارکت و کاغذ دیواری سارای
موکت
پارکت و کاغذ دیواری سارای

موکت چه رنگی خوبه؟

گمراه نشوید: در موکت‌فروشی که کالیته رنگی روی دیوار است و یک خریدار بی‌تجربه، ناخودآگاه به جای فکر کردن درباره مبلمان و رنگ دیوار پذیرایی یا نقشه خانه، با خودش فکر می‌کند که کدام یک از این رنگ‌ها را از میان این همه رنگ بیشتر دوست دارد؟

این ترفند بازاریابی به نفع شما نیست. در عوض با چیدن این همه رنگ کنار هم هر ره‌گذری که از کنار موکت فروشی رد می‌شود، دوست دارد سری به فروشگاه بزند اما در انتخاب بهترین رنگ موکت پذیرایی باید نکاتی که در ادامه می‌گوییم را مد نظر قرار دهید. مثلا طرح و رنگ طوسی موکت تصویر بالا اصلا در موکت فروشی برای خریدار جذاب نیست اما ببینید چقدر خوب با اثاثیه منزل ست شده است!

مطلب پیشنهادی: این فیلم انتخاب رنگ موکت را ببین

پالاز موکت شعبه مولوی
پالاز موکت
diamondپالاز موکت شعبه مولوی

موکت با رنگ خنثی

اگر دکوراتور نیستید و مایلید خودتان بهترین رنگ موکت برای پذیرایی منزل‌تان را انتخاب کنید؛ بهتر است، سراغ موکت با رنگ خنثی بروید؛ به این ترتیب تمام آیتم‌های خالی طیف رنگی اتاق پذیرایی خانه‌تان را با یک رنگ زمینه ساده پر می‌کنید که با رنگ اثاثیه و دیوارها هم هماهنگی دارد.

مطلب پیشنهادی: لکه سوختگی فرش‌تان را تعمیر کنید

کارپت لند - موکت اداری تجاری هتلی
موکت مسکونی سیزال
کارپت لند - موکت اداری تجاری هتلی

10 رنگ خنثی در دکوراسیون داخلی

تعدادی از رنگ‌های خنثی که با اغلب فضاهای پذیرایی متناسب هستند، عبارتند از:

  1. کرم
  2. بژ
  3. شیری
  4. استخوانی
  5. خاکی
  6. طوسی
  7. خاکستری
  8. صورتی چرک (کالباسی)
  9. آبی چرک
  10. سبز چرک (سدری)

مطلب پیشنهادی: رنگ خنثی با رنگ چاشنی دکوراسیون چه فرقی داره؟

رنگ موکت جدید برای پذیرایی عروس خانم‌ها

مطمئنا انتخاب بهترین موکت برای پذیرایی خانه نو عروس حساسیت بیشتری دارد. اگر شما هم قرار است خانه جدید خود موکت بخرید، بهتر است با بهترین رنگ‌های موکت‌ پذیرایی آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی: جادوی رنگ کالباسی در دکوراسیون داخلی 

رنگ موکت شکلاتی

رنگ شکلاتی بهترین رنگ موکت برای پذیرایی کلاسیک – تلفیقی است. اگر طرف‌دار رنگ‌های تیره در طراحی داخلی هستید؛ با رنگ شکلاتی یا قهوه‌ای تیره برای موکت کف اتاق پذیرایی ابهت خاصی به دکوراسیون منزل‌تان ببخشید.

مطلب پیشنهادی: رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون منزل

رنگ موکت طوسی

اگر دکوراسیون منزل‌تان مدرن است رنگ موکت طوسی برای اتاق نشیمن که در خانه‌های کوچک امروزی حکم پذیرایی را هم دارد، بسیار ترکیب رنگ خوبی ایجاد می‌کند. البته بهترین رنگ موکت برای پذیرایی به سبک مبلمان‌تان هم بستگی دارد. مثلا موکت طوسی با مبلمان سلطنتی قرمز اصلا خوب نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی:رنگ طوسی در منزل چیدانه‌ای‌ها
اگر به دنبال موکت طوسی هستید از کارهای اهالی فن چیدانه هم ایده های خوبی می‌گیرید:

مطلب پیشنهادی:

  1. انواع طیف طوسی دراتاق نشیمن
  2. کاربرد رنگ طوسی در دکوراسیون
  3. طوسی را چه رنگی ست کنیم؟

نصب موکت پردی کت
نصب موکت
نصب موکت پردی کت

انواع فیبر موکت

فیبر همان بافت اصلی موکت است که انواع آن به شرح زیر هستند:

فیبرهای پشمی

فیبرهای پشمی گران‌ترین نوع فیبرها هستند. این نوع فیبرها علاوه بر عمر طولانی و دوستدار طبیعت بودن، نرم هم هستند اما برای داشتن موکت‌هایی که از این نوع فیبرها تولید می‌شوند باید قیمت گزافی پرداخت.

فیبرهای نایلونی

بادوام ترین نوع فیبر‌های موکت، فیبرهای نایلونی هستند که هم نرمند و هم تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند. باید توجه داشت که این نوع فیبرها مستعد کثیف شدن هستند اما پاک کردنشان کار ساده‌ای است.

الیاف پلی استری

موکت هایی که از پلی‌استر ساخته می‌شوند مزایای فراوانی دارند. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به قیمت مناسب و نوع ساخت آن و کمتر تکه دار شدن آنها اشاره کرد.

پلی استر رنگ محلول

این پلی استر بخاطر نوع خاص روند تولید، در رنگ های محدود به بازار عرضه می‌شوند. اما این مسئله نباید موجب دست کم گرفتن آن شود. این موکت علاوه بر قیمت مناسب و ضدلکه بودن ویژگی مقاومت در مقابل اشعه ماورابنفش را دارد. یعنی نور آفتاب نمی‌تواند رنگ آن را برگرداند.

الیاف پلی استر تریکستا

این نوع پلی استر بهترین نوع از پلی استری است که در ساخت موکت استفاده می‌شوند. در واقع این پلی‌استر با ساختار مولکولی خاصی که دارد بیشترین مقاومت در مقابل آلودگی را نشان می‌دهد و از دوام بالایی برخوردار است.

الیاف اولفین

این نوع الیاف از ساده ترین نوع پلاستیک ساخته می‌شود. اولفین بیشترین مقاومت در برابر لکه را دارد اما موکت تولید شده از آن نرم نیست و دوام زیادی ندارد.

مطلب پیشنهادی: فرش اتاق خواب عروسی‌ات رو این شکلی بخر 

تناسب رنگ موکت با فرش

ما ایرانی‌ها از قدیم یاد گرفته‌ایم که کف خانه باید موکت شود و روی آن موکت، فرش مناسبی قرار بگیرد. در خانه‌های امروزی کمتر از موکت استفاده می‌شود و به همین علت ممکن است عروس خانم‌هایی که برای جهازشان به دنبال بهترین رنگ موکت برای پذیرایی خانه بخت خود هستند، ندانند چطور تناسب رنگ موکت با فرش را برقرار کنند. در ادامه ترکیب رنگ موکت با فرش‌ های مختلف را می‌بیینیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین رنگ فرش برای پذیرایی

رنگ موکت برای فرش کرم

اگر فرش کرم ساده یا با فرشی با تم غالب کرم، برای جهیزیه‌تان تهیه کرده‌اید باید برای انتخاب رنگ موکت برای آن دو نکته زیر دقت کنید.

  1. فرش کرم روشن: بهترین رنگ موکت برای پذیرایی که فرش کرم روشن در آن پهن می‌شود، یکی از طیف‌های کرم خنثی با درجه رنگ تیره‌تر از فرش پذیرایی است.
  2. فرش کرم تیره: اگر فرش شما تم کرم تیره دارد، بهترین رنگ موکت برای پذیرایی یک طیف کرم خنثی با درجه رنگ روشن‌تر است.

مطلب پیشنهادی: جان بخشیدن به رنگ خنثی در دکوراسیون

در نهایت

در این مطلب راجع به انتخاب بهترین رنگ موکت پذیرایی صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر با رنگ و جنس موکت می‌توانید از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه