Chidaneh.com placeholder image

تغییر دکوراسیون منزل، راه‌هایی ساده اما کاربردی!

به قلم: مژگان احمدی

در این مطلب از چیدانه میخواهیم درباره راهکارهای تغییر چیدمان منزل گفتگو کنیم. انتخاب وسایل منزل اصلی ترین و بیشتری تاثیر را در زیبایی طراحی دکوراسیون خانه به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل نیز همیشه راه های بسیاری برای انتخاب وسایل، سبک دکوراسیون و… وجود دارد که می تواند به افراد مختلف در داشتن و البته طراحی دکوراسیون داخلی زیبا و شیک کمک کند. در این میان اما بعد از گذشت چند وقت، معمولا اعضای خانواده، فضای خانه را یکنواخت و تکراری دانسته و ترجیح می دهند که وسایل خود را تغییر دهند تا بتوانند دکوراسیون منزل خود را متنوع تر و جدیدتر کنند. در این میان اما شاید تعویض تمامی وسایل خانه برای تغییر دکوراسیون، هزینه های بالا و دردسرهای خود را به دنبال داشته باشد.

فروزان رحمانی
منزل خانم بهناز رحمانی
فروزان رحمانی

اسکای اسکرپر

به همین دلیل نیز بهتر است که با یادگیری ترفندهایی دکوراسیونی به تغییر چیدمان منزل در بخش‌های مختلف مانند؛ آشپزخانه یا تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی و یا بخش‌های مختلف پرداخته و با کمک همان وسایلی که در خانه دارید، تغییر دکوراسیون کم هزینه را تجربه کنید. به همین دلیل نیز در این مطلب از وب سایت چیدانه با همراهی  استودیو معماری و دکوراسیون داخلی آشینه با شما هستیم تا به موضوع تغییر چیدمان خانه بپردازیم و شما را با راه هایی انجام این کار آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

بهشته دادایی
دکوراسیون خانه من
بهشته دادایی

تغییر دکوراسیون و جابه‌جایی وسایل با توجه به نور منزل

یکی از مهم ترین مسائلی که در تغییر چیدمان منزل خود باید در نظر داشته باشید جهت و البته میزان تابش نور خورشید به داخل خانه است. در این رابطه باید سعی کنید که در وهله اول با تغییر چیدمان منزل و جا به جایی وسایل مانع تابش نور به داخل خانه نشوید. به همین دلیل هم همیشه باید سعی کنید که کناره های پنجره را خالی نگه داشته و از قرارگیری وسایلی با ارتفاع زیاد اجتناب کنید.

بنابراین پیش از هر چیز باید نقشه کلی خانه و چیدمان مورد نظر خود را مشخص کنید و مراقب باشید که در صورت جا به جایی وسایل و تغییر چیدمان منزل مانع از تابش نور خورشید به داخل خانه نشوید. این موضوع در رابطه با خانه هایی که نورگیری کمی دارند و از متراژ بالایی نیز برخوردار نیستند به مراتب اهمیت بیشتری خواهد داشت.

معین صالحی
خانه دل نشین خانم یارندپور
معین صالحی

پیش از این در مطلبی با عنوان «جهت های تابش نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی ساختمان» به طور کامل در رابطه با جهت های تابش نور در طراحی داخلی منزل صحبت شده است. چنانچه در این مطلب گفته شده زیبایی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنایی است وگرنه در تاریکی، زیبایی مفهمومی ندارد. بازتاب نوری که از جسم به چشم ما می رسد باعث می شود که ما بتوانیم آن را ببینیم. در طراحی دکوراسیون داخلی، نور در کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار، نظم فضایی، مصالح، رنگ و… مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مشخصه های نور طبیعی دگرگونی آن در ساعات مختلف روز است. شما می توانید با مطالعه کامل این مطلب، اطلاعات خود را در رابطه با جهت تابش نور در فضای خانه خود افزایش دهید تا در نهایت نیز بتوانید چیدمان مناسبی را برای وسایل خود به کار ببرید.

ایده‌هایی ساده برای تغییر دکوراسیون

در اینجا چند ایده ساده برای تغییر دکوراسیون خانه شما را بیان می‌کنیم:

  • تعویض وسایل روشنایی: تغییر چراغ‌ها یا لامپ‌ها می‌تواند تاثیر بزرگی در نورپردازی و جلب توجه داشته باشد.
  • تنظیم مجدد میزکار: تغییر محل میز کار یا تزئین آن با جزئیات کوچک می‌تواند فضا را جذاب‌تر کند.
  • استفاده از گلدان‌ها: گلدان‌ها با گل‌ها یا گیاهان زینتی می‌توانند تازگی به فضا بیاورند.
  • تغییر رنگ دیوارها یا مبلمان: حتی تغییر کوچکی در رنگ دیوار یا پارچه مبلمان می‌تواند احساس تازگی ایجاد کند.
  • تعویض پرده‌ها یا پارچه‌ها: انتخاب پرده‌ها یا پارچه‌های جدید می‌تواند تغییرات بزرگی به اتاق شما بیاورد.
  • نقاشی یا تصاویر دیواری: قرار دادن نقاشی‌های یا تصاویر هنری بر دیوارها می‌تواند جلب توجه کننده باشد.
  • استفاده از قالب‌های دیواری: استفاده از قالب‌های دیواری یا استیکرهای دیواری می‌تواند برای تغییر سریع دکوراسیون کمک‌کننده باشد.
  • مرتب‌سازی وسایل: مرتب‌سازی وسایل و کاهش اشیاء اضافی می‌تواند به فضا ظاهری تمیزتر و آرام ببخشد.
  • تغییر فرش: تعویض فرش یا افزودن فرش جدید می‌تواند به تنوع ظاهری اتاق کمک کند.
  • استفاده از آینه‌ها: قرار دادن آینه‌ها در نقاط استراتژیک می‌تواند احساس فضا را بزرگتر کند و نور را منعکس کند.

اگر سلیقه خاصی دارید یا به دنبال تغییرات خاصی می‌گردید، این ایده‌ها را با توجه به سلیقه و استایل شخصی خود تغییر دهید.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی خانم حاجیان در تهران
امیر صادقی

تغییر چیدمان مبلمان در دکوراسیون منزل

یکی از اولین راه های تغییر چیدمان منزل، ایجاد تغییراتی در چیدمان مبلمان است. به طور کلی شما باید با در نظر گرفتن معیارهای متفاوتی از جمله ابعاد دکوراسیون نشیمن، سبک و ابعاد مبلمان خود، ابعاد و اندازه فرش، محل قرارگیری دیوار و پنجره و… بتوانید تغییراتی را در چیدمان مبلمان خود ایجاد کنید.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی گرم نیما و آذر در کرج
امیر صادقی

چیدمان در بخش های مختلف منزل به این شکل خواهد بود:

مبلمان مقابل دیوار

احتمالا طبیعی ترین و ساده ترین روش است، زیرا کم ترین فضا را از دست می دهد. پر کاربرد و پر طرفدار بودن این چیدمان به این دلیل است که در همه فضاهای کوچک و بزرگ قابل اجراست. فقط کافی است دیوار اصلی را پیدا کرده و مبل را در کنار آن قرار دهید.

شاهد حاجی حسینی
تور خانه گردی
شاهد حاجی حسینی

مبلمان مقابل یک پنجره

قرارگیری مبل در زیر پنجره بدون شک یکی از بهترین موقعیت ها است زیرا از حداکثر نور برخوردار خواهید بود. برای داشتن این چیدمان، فضا به طور طبیعی باید نسبتا بزرگ بوده و این اجازه را می دهد تا بسیاری از لوازم جانبی مانند: یک فرش، یک صندلی کمکی، یک میز قهوه، یک قفسه مجله و… در اطراف قرار بگیرند.

مبلمان در گوشه های خانه

از مزایای این چیدمان این است که اصلا به فضای بزرگی نیاز ندارید و برعکس در فضای کوچک تر، بیشتر بهینه سازی فضا را خواهید داشت. و البته جو دوستانه و گرم خواهد بود.

فاطمه صادقی
دکوراسیون خانه من
فاطمه صادقی

مبلمان در وسط اتاق

این چیدمان زمانی انجام می شود که مبل کنار یک دیوار اتاق قرار نداشته باشد بلکه در وسط فضای نشیمن یا پذیرایی شما قرار بگیرد. این چیدمان یک عنصر ساختاری خواهد بود به این صورت که گاهی اوقات برای ایجاد یک مسیر جدید حرکت برای مثال از پشت مبلمان به کار می رود و گاهی اوقات به جدا کردن دو بخش در یک فضا کمک می نماید. اما در هر صورت باعث افزایش صمیمیت می شود.

سجاد یزدانی
خانه آقای نبی زاده
سجاد یزدانی

 چیدمان مبلمان به شکل دایره ای

آرایش دور، که شامل چیدمان مبل در یک دایره یا قوس است، بدون شک از جذاب ترین چیدمان هاست! از مزایای آن می توان به این اشاره کرد که بیش ترین ظرفیت نشستن را ارائه می دهد در حالی که همه اعضای خانواده می توانند یکدیگر را ببینند و جو صمیمانه و گرمی داشته باشند که از همه چیز مهم تر است.

سجاد یزدانی
خانه خانم تقی آبادی
سجاد یزدانی

مبلمان در مقابل شومینه

قرار گرفتن مبلمان در کنار شومینه یک مدل چیدمان رایج است اما نکته در تصویر بالا قرارگرفتن این چیدمان به صورت عمود بر شومینه است. در این صورت به راحتی می توانید دو نوع مبلمان متفاوت را در مقابل یکدیگر قرار دهید.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی پاسداران
استودیو پر

امیر صادقی
عکاسی منزل خاص مونا و سعید در کرج
امیر صادقی

 چیدمان رو به رو

چیدمان رو به روی هم اجازه می دهد تا تمام خانواده از فضای نشیمن لذت ببرند و به راحتی با یکدیگر گفت و گو داشته باشند.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی ستاره و سیاوش در کرج
امیر صادقی

مبلمان پشت کمد

برای به حداکثر رساندن استفاده از فضا، یک کمد را می توان در برابر یک مبل قرار داد. یک راه حل اصلی و کاربردی تر برای کسانی که دارای فضای کوچکی بوده و دوست دارند مبلمان را در مرکز سالن خود قرار دهند. علاوه بر این، این ساختار ترکیبی ناخودآگاه اتاق را به دو فضای مشخص تقسیم می کند.

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی زعفرانیه
استودیو پر

 مبلمان زیر پله

در زیر یک راه پله، یک کاناپه به طور عمده از فضای خالی استفاده می کند. در نمونه بالا، مبل یک فضای گرم و دنج که به واسطه سایه پله ها و نور طبیعی به وجود آمده را ایجاد نموده است.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی زوج هنرمند در تهران نو
امیر صادقی

شما می توانید با مطالعه کامل این مطلب با نکات تغییر چیدمان مبلمان در دکوراسیون نشیمن خود بیشتر آشنا شوید. علاوه بر این توصیه می کنیم که به مطلب «اصول چیدمان پذیرایی» نیز نگاهی بیندازید تا با کمک راهکارهایی این که در این مطالب ذکر شده بتوانید با توجه به شرایط موجود در خانه، تغییر چیدمان منزل خود را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانید. شاید ایجاد تغییر در آشپزخانه جزو برنامه‌های شما باشد. پس لازم است مطلب تغییر دکوراسیون آشپزخانه را بخوانید.

دکوراسیون منزل خانم ریحانی

تغییر چیدمان وسایل دکوری

اگر در فضای خانه تان جای مانور زیاد و اساسی برای تغییر چیدمان منزل خود ندارید می توانید به سراغ وسایل دکوری و تزئینی بروید. این وسایل حتی با کوچک ترین تغییرات نیز می توانند حال و هوای دکوراسیون منزل شما را به طور کلی تغییر دهند.

آذین حسینی
تور خانه گردی
آذین حسینی

شما می توانید با مطالعه مطلب «بهترین چیدمان لوازم دکوری روی انواع میز» ایده های فوق العاده ای را در زمینه تغییر چیدمان منزل با کمک وسایل تزئینی به دست  آورید. در این مطلب توضیحات کاملی در رابطه با چیدمان نامتقارن لوازم و وسایل روی میز یا کنسول، چیدمان وسایل در سینی روی میز، استفاده از کتاب به عنوان پایه ای برای وسایل روی میز، صفحات باز شده کتاب، مجموعه گلدان ها بر روی میز، ارتفاع لوازم دکوری، چیدمان اشیای همرنگ، رعایت حداقل ها در چیدمان و… ارائه شده است که کمک بسیاری برای شما به شمار خواهند آمد.

فاطمه صادقی
دکوراسیون خانه من
فاطمه صادقی

در این زمینه توصیه می کنیم که مطلب «8 چیدمان گلدان در آپارتمان، دکوراسیون منزل به سبک شما!» را نیز به طور کامل مطالعه کنید تا به خوبی بتوانید برای تغییر چیدمان منزل خود، راه های خوب و ایده آلی برای جیدمان وسایل دکوری تان به دست آورید.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی خانم حاجیان در تهران
امیر صادقی

تغییر دکوراسیون اتاق خواب

جدا از دکوراسیون نشیمن، بسیاری از افراد دوست دارند که دستی به سر و روی اتاق خوابشان بکشند و تغییر چیدمان اتاق خواب را به خوبی انجام دهند. برای داشتن اتاق خواب مورد علاقه تان لازم است به دنبال عکس هایی الهام بخش از چیدانه، سایت ها و مجلات متنوع باشید.

عکس های متنوع در اینستاگرام  استودیو معماری و دکوراسیون داخلی آشینه 

چندگزینه از آنها را برداشته و از بینشان دو یا سه عکس انتخاب کنید تا از ترکیب مناسبی از آنها به اتاق خواب مورد نظر خود برسید. سپس لیستی از تمام عناصری که در آن عکس ها برایتان جذاب و دلنشین است تهیه کنید. حالا می توانید به راحتی به مبلمان مورد علاقه خودتان، رنگها و لوازم جانبی را که در فضای اتاق خواب خود به آنها نیاز دارید فکر کنید. پیشنهاد می کنیم به لیستی که در اینجا به عنوان مثال تهیه شده توجه کنید:

  • سرتختی مبله
  • گل پرده
  • تکیه بر رنگ های ملایم یا تیره
  • تعداد آینه ها در فضای اتاق خواب
  • کاناپه پای تخت

دکوراسیون منزل خانم ریحانی

یادتان باشد که حتما از تمام جزئیات به صورت مجزا لیستی تهیه کنید چراکه باید تک تک مواردی از لیست را که مایل هستید پیگیری کنید. این روش به شما کمک می کند که عناصر مورد علاقه تان را بر طبق سلیقه خودتان انتخاب کرده و بچینید. به عنوان مثال باید به دنبال مدل سرتختی مبله، گل پرده خود و… در اتاقتان باشید.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی زوج هنرمند در تهران نو
امیر صادقی

علاوه بر این در این مطلب گفته شده تصمیم بگیرید که چه چیزهایی را نگه داشته، تعمیر کرده و یا خریداری کنید. اکنون باید اتاقتان را با دید جدیدتری نگاه و به این فکر کنید که در برنامه جدیدتان چه وسایلی همچنان به دردتان می خورد. بعضی از وسایل همان گونه که هستند کارآمد و مناسب اند، بعضی هم می توانند با کمی تغییر کارآیی همچنان ماندگار بمانند، برای مثال می توان از یک کمد قدیمی به عنوان میز کنار تخت نیز استفاده کرد.

توصیه می کنیم که قبل از تغییر چیدمان اتاق خواب خود حتما به مطلب «دکوراسیون اتاق خواب، همه این نکته ها مهم اند!» نگاهی بیندازید تا بتوانید انتخاب های درست تری را در رابطه با تخت خواب، محل مناسب قرارگیری آن، میز آرایش، نورپردازی، محل مناسب تابلوها و… داشته باشید.

“شما می توانید برای مشاوره دکوراسیون و تغییر چیدمان منزل از استودیو معماری و دکوراسیون داخلی آشینه

چیدانه کمک بگیرید"

این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه