Chidaneh.com placeholder image

ساخت گلدان کوچک در 7 مرحله!

به قلم: گلنار

اگر حتی از یک گیاه کوچک در خانه خود نگهداری می‌کنید، قطعا جریان انرژی بی‌نظیری را که در فضای خانه به وجود می‌آورد تایید می‌کنید. گیاهان علاوه بر آن‌که موجب مطبوع‌تر شدن هوای خانه می‌شوند، به فضای خانه زیبایی خاصی می‌بخشند.

اگر می‌خواهید گیاه شما کمی خاص‌تر جلوه کند، می‌توانید یک گلدان بسیار زیبا که ویژه و مخصوص گیاه شماست، تهیه و جلوه گیاهتان را چندین برابر کنید.
در ادامه با 7 مرحله، ساخت گلدان کوچک و زیبایی را به شما آموزش خواهیم داد.

چوب و هنر

لوازمی که برای انجام این کار نیاز دارید شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاتر
  • چسب حرارتی
  • قیچی تیز
  • مداد
  • تخته برش( در صورت نیاز)
  • گلدان سفالی (3 عدد یا به تعداد دل‌‌خواه)
  • حدود هشت متر طناب نازک
  • چوب بالسا

مطلب پیشنهادی: انواع گلدان، بیا ببینیم کدوم به دکوراسیون تو میاد!

ساخت گلدان کوچک

مراحل ساخت گلدان کوچک

1. چوب بالسا را اندازه گرفته و برش بزنید

ابتدا قطر گلدان‌های سفالی را از لبه‌های داخلی آن‌ها اندازه بگیرید(در نظر داشته باشید که قرار است گلدان‌ها از قسمت لبه‌ بیرون زده خود روی قاب سوار شوند.) و هشت قطعه از چوب بالسا را به طول‌های اندازه‌گیری شده ببرید. این قطعات، بالا و پایین قاب گلدان را تشکیل می‌دهند. قبل از چسباندن قطعات به یکدیگر، ابتدا کاملا مطمئن شوید که گلدان به راحتی از داخل قاب خارج شود.

در مرحله بعدی چهار چوب بالسای دیگر را برش بزنید تا ارتفاع قاب گلدان را بدست آورید. برای آن‌که قاب گلدان به شکل مکعب باشد، هر دوازده قطعه چوب بالسا را به یک اندازه برش دهید. این موضوع کاملا به سلیقه و دل‌خواه شماست که می‌خواهید قاب به شکل مکعب مربع باشد یا مکعب مستطیل.

به این ترتیب اولین مرحله ساخت گلدان کوچک را پشت‌سر می‌گذارید.

مطلب پیشنهادی: ساخت گلدان خانگی، با یک بافت زیبا برای زمستان!

ساخت گلدان کوچک چوبی

2. شکاف‌هایی را برای جای طناب بتراشید

روی قسمت‌های بالا و پایین چوب با فاصله حدودا 2.5 سانت علامت بزنید و به کمک کاتر شکافی با عمق کم ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این کار را بسیار با دقت انجام دهید زیرا چوب بالسا بسیار ظریف و شکننده است.

مراحل ساخت گلدان چوبی

3. قاب‌ها را بسازید

به کمک چسب حرارتی قطعات چوب بالسای آماده شده را به یکدیگر متصل کنید. به کمک کاتر می‌توانید چسب‌های اضافی روی چوب‌ها را تمیز کنید. تا حد ممکن سعی کنید این کار را با دقت و ظرافت بالایی انجام دهید. از این قسمت به بعد، به بخش جذاب‌تر ساخت گلدان کوچک می‌رسیم.

مطلب پیشنهادی: ساخت گلدان با وسایل دور ریختنی، قوطی ها را دست کم نگیرید!

ساخت گلدان کوچ چوبی

4. طناب‌ها را ببافید

از شکاف‌ها به عنوان راهنما استفاده کنید و رشته‌ طناب‌ها را از بالا به پایین و به صورت متقاطع ببافید و به کمک چسب حرارتی به مقدار بسیار کوچک در حد یک نقطه ریز، به طوری دیده نشوند، طناب‌ها را در محل شکاف چوب بچسبانید و محکم کنید. سپس سعی کنید قسمت‌های اضافی رشته‌های طناب را به کمک چاقوی تیز ببرید و تمیز کنید.

ساخت جاگلدانی کوچک

5. گلدان‌های سفالی را اضافه کنید

در این قسمت تقریبا به بخش نهایی ساخت گلدان کوچک می‌رسیم. به آرامی گلدان‌های سفالی را داخل قاب چوبی قرار دهید. می‌توانید گلدان‌ها را به سلیقه خودتان رنگ‌آمیزی کنید اما توجه داشته باشید که این کار را حتما در فضای آزاد انجام دهید.

ساخت جاگلدانی کوچک

6. گیاهان را بکارید

در هر گلدان یک گیاه گوشتی کوچکی که نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد یا کاکتوس بکارید. توجه داشته باشید که هر گلدان یک سوراخ زه‌کشی داشته باشد. گلدان را به اندازه کافی از خاک پر کنید و به مقدار لازم به گیاه آب بدهید.

مطلب پیشنهادی: گلدان چوبی، مدل‌های فانتزی و دکوری برای رومیز و حیاط!

ساخت جاگلدانی کوچک چوبی

7. شرایط ایمن را برای گیاهان فراهم کنید

گلدان‌ها را لبه پنجره، میز آشپزخانه یا مکانی قرار دهید که به اندازه کافی نور طبیعی دریافت کنند. 
این گلدان‌های با طرح هندسی به صورت سه‌تایی در کنار یکدیگر ترکیب بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند و می‌توانند هر سال تازه‌تر شوند. مثلا رنگ گلدان‌های سفالی یا بافت قاب‌ها تغییر کنند یا حتی به کمک خلاقیت خود می‌توانید نوع جدیدی از ساخت گلدان کوچک را امتحان کنید.

مطالب پیشنهادی:

نویسنده: فرگل سلحشور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه