Chidaneh.com placeholder image

آشپزخانه شبه جزیره چیست؟

به قلم: گلنار

حتما با انواع طراحی آشپزخانه به شکل های مختلف مانند بسته، اپن، U شکل، L شکل و .. آشنایی دارید و نمونه هایی از آن ها را دیده اید. اما شاید کم تر آشپزخانه شبه جزیره به گوشتان خورده باشد. همان طور که از نامش مشخص است باید از خانواده آشپزخانه جزیره باشد اما مسلما با آن تفاوت هایی دارد. هنگامی که نوبت به طراحی آشپزخانه می رسد اکثر مردم به یک جزیره در وسط آشپزخانه خود علاقه نشان می‌دهند و همان را انتخاب می کنند. اما من می خواهم به شما بگویم که در این سبک طراحی این تنها گزینه موجود نیست و مدل خاص دیگری هم وجود دارد که در ادامه آن را بررسی می کنم.

دکوراسیون آرین آرایه
کانتر و جزیره آشپزخانه
دکوراسیون آرین آرایه

اسکای اسکرپر

تفاوت بین جزیره و شبه جزیره 

جزیره یک فضای کاملا مستقل است که معمولا در جایی نزدیک مرکز آشپزخانه قرار می گیرد اما شبه جزیره بیش تر در گوشه ها طراحی و نصب می شود. آشپزخانه شبه جزیره در ایران با همان نام آشپزخانه اپن" شناخته شده و کارآیی شبیه به هم دارند اما می توانند متفاوت هم باشند. جزیره و شبه جزیره هر دو فضای کار و ذخیره سازی را در آشپزخانه اضافه می کنند و محلی بسیار مناسب برای دورهمی خانواده و قسمت غذاخوری هستند. ویژگی ظاهری آن ها دقیقا از نام جغرافیایی شان گرفته شده است به این صورت که جزیره در هر چهار طرف خود فضای باز و حرکی دارد اما شبه جزیره از یک سمت کاملا بسته می شود که این اتفاق با یک دیوار و یا یک کانتر اپن مانند شکل خواهد گرفت.

[[nid:2545]]

در زمینه طراحی، چون کابینت های جزیره مانند به طور مستقل در آشپزخانه کار می کنند می توانند از تنوع رنگ، متریال و فرم بیش تری برخوردار باشند. اما شبه جزیره به دلیل بسته بودن از یک طرف به عنوان یک ترکیب کلی با آشپزخانه دیده شده و باید به نوعی از سبک کلی تبعیت نماید.

کابینت و طراحی داخلی متین کیا
طراحی و ساخت کابینت جزیره آشپزخانه
کابینت و طراحی داخلی متین کیا

گزینه مناسب برای شما کدام است؟

بسیاری از مزایای جزایر و شبه جزیره ها یکسان هستند. هر دو عملکرد بی نظیر، با فضای ذخیره سازی اضافی و ایجاد قرار گرفتن صندلی را ارائه می دهند. تصمیم واقعی بین این دو اساسا بر اساس دو عنصر است: فضای موجود و سبک زندگی.

[[nid:20686]]

فضای موجود

مهم ترین معیاری که باید برای انتخاب بین جزیره و شبه جزیره در نظر بگیرید میزانی فضایی است که در اختیار دارید. با افزودن یک جزیره، باید فضای زیادی برای عبور از اطراف آن را داشته باشید و این در حالی که مثلث آشپزخانه (یخچال، سینک و گاز) نیز باید حفظ شود. به بیان ساده تر وجود جزیره در وسط آشپزخانه در هماهنگی کار این سه مورد تداخلی ایجاد نکند. اما اگر فضای کمی در اختیار دارید و آشپزخانه تان در دسته آشپزخانه های کوچک قرار می گیرد مسلما جزیره اصلا مناسب نخواهد و باید گزینه آشپزخانه شبه جزیره را انتخاب نمایید. 

remo studio
کابینت جزیره مدرن
remo studio

سبک زندگی

چگونگی زندگی شما و آنچه که شما در مورد استفاده از فضای آشپزخانه خود برنامه ریزی می کنید می تواند عامل تعیین کننده بین این دو مدل آشپزخانه باشد. وجود جزیره فضای آشپزخانه ار کاملا باز کرده و ممکن است دیگر مرزی بین این قسمت و سایر فضاهای خانه وجود نداشته باشد. در واقع جزیره ها عامل جدایی آشپزخانه از قیمت های دیگر خانه بدون نیاز به دیوار و سایر جداکننده ها خواهد بود. اما شبه جزیره با ایجاد یک مرز بین فضای زندگی و فضای آشپزخانه به نوعی این قسمت را مجزا می کند. به طور کلی می توانم بگویم که آشپزخانه شبه جزیره حریم خصوصی بیش تری را به وجود کی اورد. البته در صورتی که آشپزخانه شما بسته نباشد. بنابراین باید در نظر بگیرید که چگونه می خواهید از فضا استفاده کنید و چگونه آن را به بقیه خانه متصل نماید.

مطلب مرتبط: آشپزخانه باز یا بسته؟

گروه طراحی داخلی و هوشمندسازی ساختمان کارا
طراحی داخلی آشپزخانه مدرن با استفاده از کابینت جزیره
گروه طراحی داخلی و هوشمندسازی ساختمان کارا

به طور کلی مزایا و معایب این دو نوع مدل آشپزخانه در مقایسه با یکدیگر را به طور مختصر این چنین تعریف می کنیم:

مدل آشپزخانه جزیره

در این مطلب به طور کامل مدل آشپزخانه جزیره را توضیح داده ایم.

 مزایا :

  • یک عنصر طراحی محبوب
  • دسترسی به تمام چهار طرف
  • افزودن فضای کار و ذخیره سازی
  • بازتر کردن فضا
  • افزایش گزینه های طراحی

معایب : 

  • نامناسب برای فضاهای کوچک
  • نیاز به فضای بزرگ
  • بازسازی و تعمیر سخت یا با هزینه زیاد

مدل آشپزخانه شبه جزیره

مزایا : 

  • مناسب برای آشپزخانه های کوچک
  • افزایش فضای کار و ذخیره سازی
  • ایجاد فضای نیمه باز
  • بازسازی ساده تر

معایب :

  • محدود شدن دسترسی و فضای حرکتی در آشپزخانه
  • ایجاد فضای مرده را در گوشه ها
  • مطابق بودن با کابینت ها

کلام آخر : از آن جایی که فضای آشپزخانه از فضاهای بسیار مهم محسوب شده و طراحی آن باید با تخصص زیادی صورت پذیرد به شما پیشنهاد می کنم با دیدن عکس دکوراسیون آشپزخانه، 20 طرح اجرا شده در خانه های ایرانی! گزینه مناسب را برای خود انتخاب نمایید.

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه