Chidaneh.com placeholder image

طراحی اتاق کودک، 4 ایده که بچه ها دوستش دارن!

به قلم: سمانه زارعی

توجه به نیازهای جسمی و روحی کودکان بسیار اهمیت دارد و امروزه همه والدین به دنبال ایجاد بهترین امکانات و فضاها برای کودکان خود هستند. فضای زندگی و فعالیت کودکان تاثیر زیادی بر رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی آنها دارد. کودکان ساعات زیادی از روز را در اتاق خود به بازی و فعالیت‌های مختلف می‌پردازند در نتیجه ایجاد فضایی آرام و متناسب با سن کودک اهمیت پیدا می‌کند. در این مطلب با گروه دکوراسیون داخلی بالینکو همراه هستیم تا در مورد طراحی و تجهیز اتاق کودک صحبت کنیم. با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

 

تابلو فرش ریحان

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق کودک
دکوراسیون داخلی بالینکو

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی منزل مسکونی
دکوراسیون داخلی بالینکو

طراحی اتاق کودک؛ کودک خود را بشناسید!

اولین قدم برای طراحی اتاق کودک آگاهی از نیاز و روحیه کودکان در سن‌های مختلف است. کودکان در سن‌های پایین بزرگترین فضایی که در آن به فعالیت و جنب و جوش می‌پردازند اتاق‌شان است و تخیلات و رویاهای خود را در آن شکل می‌دهند. برای اینکه فضایی جذاب و در عین حال آرام برای کودکان طراحی کنید باید روحیه و سلیقه کودک خود را به خوبی بشناسید. اینکه کودک شما به چه رنگ‌هایی علاقه نشان می‌دهد و یا آگاهی از اینکه کودک به چه المان‌ها و شخصیت‌های کارتونی و یا اسباب‌بازی علاقه‌مند است و همچنین مناسب سن اوست، ضروری است. اگر کودک شما در سنی است که می‌توانید با او صحبت کنید؛ حتما نظرش را در این باره بخواهید. توجه کنید که در طراحی و تجهیز اتاق کودک نیازهای آینده‌ی کودک را در نظر بگیرید تا حتی الامکان وسایل و تجهیزات اتاق کودک خود را برای چندین سال استفاده کنید تا از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه باشد.

برخی از عناصر مهم برای طراحی اتاق کودک جزو استانداردهایی است که باید به طور کلی مورد توجه قرار بگیرد و برخی از موارد به سلیقه و سن کودک شما مربوط می‌شود.

 

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق کودک آقای محمدی
دکوراسیون داخلی بالینکو

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق کودک آقای محمدی
دکوراسیون داخلی بالینکو

۱.رنگ‌ها در طراحی اتاق کودک

برای رنگ اتاق کودک، توصیه‌های کلی وجود دارد که به رشد کودک شما کمک می‌کند ولی باید این نکته را مد نظر قرار دهید که روحیه و شخصیت کودک شما در انتخاب رنگ اتاق بسیار موثر است. به طور کلی رنگ‌های شاد برای اتاق کودکان مناسب هستند ولی ممکن است برای کودکی که انرژی زیادی دارد استفاده از رنگ‌های ملایم به جای رنگ‌های جیغ و شاد مناسب‌تر‌ باشد. در انتخاب رنگ برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک نباید افراطی عمل کرد و بهتر است رنگ‌های مختلف را به صورت متعادل به کار ببرید. به طور کلی بهتر است برای نوزادان از رنگ‌های ملایم استفاده شود و بعد از چند سال اتاق کودکان را با رنگ‌های شاد و جذاب طراحی کنید.

نارنجی: رنگ شادی است که برای اتاق کودک مناسب است و گرما و آرامش را به افراد القا می‌کند. ولی بهتر است از این رنگ به اندازه متعادلی در دکوراسیون اتاق کودک استفاده شود.

 زرد: رنگ زرد پر از انرژی و رنگ درخشانی است که باعث ایجاد شادی می‌شود. رنگ زرد برای تمرکز کودکان و تحریک حافظه آنها مناسب است.

قرمز: از رنگ‌هایی است که باید با حساسیت و به مقدار کم برای اتاق کودکان استفاده کرد. چرا که استفاده زیاد از رنگ قرمز باعث عدم تمرکز کودک می‌شود. ولی به کار بردن رنگ قرمز در قسمت‌های کوچکی از اتاق کودک باعث شادی و افزایش انرژی می‌شود.

صورتی: رنگی ملایم که اغلب برای اتاق دختران به کار می‌رود، درست است که این رنگ با خصوصیت آرامش بخشی که دارد با روحیه لطیف دختران هماهنگ است ولی نباید در استفاده از آن زیاده‌روی کرد و حتما نظر کودک خود را در مورد رنگ صورتی بپرسید. به طور مثال شاید دختر شما رنگ سبز را بیشتر از صورتی دوست داشته باشد.

آبی: رنگ آبی رنگی سرد و آرامش بخش است. اغلب از این رنگ برای اتاق پسران استفاده می‌شود. در استفاده از رنگ‌های سرد باید حواستان باشد که از رنگ‌های سرد تیره استفاده نشود چرا که فضای اتاق را دلگیر می‌کند و بهتر است برای متعادل شدن رنگ‌ سرد اتاق از رنگ‌های گرم در جزئیات دکوراسیون اتاق کودک به کار ببرید.

سبز: رنگ سبز رنگ طبیعت و آرامش است و باعث ایجاد تمرکز می‌شود و برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این رنگ برای یادگیری و خواندن و نوشتن کودکان مفید است.

 

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق خواب کودک
دکوراسیون داخلی بالینکو

استفاده از رنگ خنثی در اتاق کودکان: در مقایسه با رنگ‌های شاد دیگر کمتر در اتاق کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ‌های سفید، مشکی و طوسی جزو رنگ‌های خنثی هستند که در بین این سه رنگ از رنگ سفید در کنار رنگ‌های شاد دیگر برای اتاق کودکان استفاده می‌شود. رنگ‌های طوسی و مشکی در اتاق کودکان به مقدار جزئی و در برخی از وسایل استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های خنثی در اتاق کودک به سن کودک شما و سلیقه او بستگی دارد و بیشتر باعث ایجاد دکوراسیونی مدرن و شیک خواهد بود.

 

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق کودک
دکوراسیون داخلی بالینکو

۲.طراحی اتاق کودک؛ مبلمان و کفپوش

از موارد بسیار مهمی که باید برای اتاق کودکان مورد توجه قرار بگیرند مبلمان مورد استفاده در اتاق کودکان است که با توجه به سن و نیاز کودکان شامل تخت، کمد، میز و صندلی و.. می‌شود.

تخت کودک: یکی از مهم‌ترین وسایل در اتاق کودک تخت است. شما می‌توانید از تخت‌هایی که قابل تبدیل به تخت بزرگسالی است استفاده کنید. اگر جنس تختی که خریداری می‌کنید محکم و مناسب باشد چندین سال قابل استفاده است و در صورتی که فرزند دومی داشته باشید می‌توانید برای او هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که استاندارد بودن تخت از نظر ابعاد و اندازه بسیار مهم است و ایمنی کودک شما را تضمین می‌کند

میز و صندلی: وجود میز و صندلی برای اتاق کودکان پیش دبستانی و بزرگتر لازم است. جنس و اندازه میز و صندلی که در اتاق کودکان قرار می‌گیرد باید برای استفاده کودکان مناسب و ایمن باشد.

فرش و کفپوش اتاق کودکان: حتی‌الامکان همه قسمت‌های کف اتاق کودکان را با فرش، موکت و یا هرنوع کفپوشی که نرم و راحت باشد بپوشانید. مخصوصا اگر کودک خود را برای بازی کردن در اتاقش تنها می‌گذارید باید به این مهم توجه کافی داشته باشید.

 

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق کودک آقای محمدی
دکوراسیون داخلی بالینکو

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق کودک
دکوراسیون داخلی بالینکو

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی واحد مسکونی
دکوراسیون داخلی بالینکو

۳.طراحی اتاق کودک؛ نورپردازی

نورپردازی در اتاق کودک باید به صورتی باشد که در طی روز حتی‌الامکان از نور طبیعی استفاده شود. شب‌ها اتاق کودکان نباید کاملا تاریک شود، و باید منبع نور ملایمی مانند چراغ شب خواب وجود داشته باشد به حدی که کودک وقتی از خواب بیدار می‌شود اطراف خود را ببیند و البته نباید به حدی زیاد باشد که به خواب رفتن کودک را مختل کند چرا که از نظر سلامت کودکان باید خواب شب در تاریکی صورت بگیرد.

 

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق خواب کودک
دکوراسیون داخلی بالینکو

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی منزل مسکونی
دکوراسیون داخلی بالینکو

۴.طراحی اتاق کودک؛ استفاده از المان‌های کودکانه

اغلب کودکان به خصوص در سن ۴ الی ۶ سال شخصیت‌های مهمی در کارتون‌ها و قصه‌ها را به عنوان قهرمان می‌بینند و دوست دارند که المانی از آنها و یا اسباب‌بازی‌هایی با تصاویر این شخصیت‌ها داشته باشند و یا تصویر آنها را بر روی وسایل و دیوار به کار ببرند. به این منظور می‌توان از برچسب‌های کودکانه و یا نقاشی‌هایی بر روی دیوار اتاق کودکان استفاده کرد. و حتما نظر کودک را در این مورد بپرسید.

 

دکوراسیون داخلی بالینکو
طراحی اتاق کودک آقای محمدی
دکوراسیون داخلی بالینکو

نکته‌هایی برای طراحی و تجهیز اتاق کودک به توصیه گروه دکوراسیون داخلی بالینکو:

  • در انتخاب فرش برای اتاق کودک به قابلیت تمیز شدن آن توجه کنید چرا که کودکان ریخت و پاش زیادی دارند و هر زمان امکان کثیف شدن فرش اتاقشان وجود دارد.
  • در نورپردازی اتاق کودکان می‌توانید از لامپ‌های روشنایی با طرح‌های کودکانه استفاده کنید تا نورپردازی اتاق کودک شما جذابتر باشد.
  • به خاطر داشته باشید که در تزئین و چیدمان اتاق کودک؛ هر آنچه که شما و کودکتان به آن علاقه داشته باشید باعث زیباتر شدن اتاق و خوشحال بودن کودک می‌شود ولی در تعداد وسایلی که در اتاق کودک خود می‌گذارید، تعادل را حفظ کنید.
  • استفاده از پرده برای پنجره اتاق کودک، در فصل تابستان می‌تواند فضای تاریکی را برای خواب کودک فراهم کند و در فصل زمستان فضای اتاق را گرم‌تر نگه دارد.
  • یکی از ایده‌های مناسب برای تزیین اتاق کودک قاب گرفتن عکس کودکتان و زدن آن به دیوار اتاقش است. این کار به کودک شما اعتماد به نفس و خودباوری می‌دهد.
  • بهتر است فضای فعالیت‌های مختلف کودک در اتاق مجزا باشد، مثلا فضای خواب و تخت خواب در یک طرف و فضای میز و صندلی و مطالعه در سمتی دیگر قرار بگیرد تا کودک یاد بگیرد که مطالعه و درس خواندن اهمیت دارد.
  • از استفاده از عکس‌های خشن مانند حیوانات درنده و یا عکس شخصیت‌های کارتونی که خشن و جنگجو هستند در اتاق کودک بپرهیزید چرا که تاثیر منفی بر روحیه کودک می‌گذارد.
  • کسب اطلاعات روانشناسی کودکان به شما در طراحی اتاق کودک کمک زیادی خواهد کرد.

 

اگر شما هم به دنبال طراحی و تجهیز اتاق کودک خود هستید با کارشناسانگروه دکوراسیون داخلی بالینکو در ارتباط باشید و به پروفایل این مجموعه سر بزنید.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه