Chidaneh.com placeholder image

دیوارپوش کاهگلی، چرا دوباره مد شده؟

به قلم: سمانه زارعی

اغلب آنچه که در شهر می‌بینیم و هر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، همه بتن و سنگ و سیمان است و برای اینکه بتوانیم فضای زندگی خود را تلطیف کنیم دنبال راهکارهایی می‌گردیم، مثل انواع مختلف پوشش‌های کف و یا دیوار که حس طبیعت و زندگی را به ما القا کنند. دیوارپوش‌ها پوششی برای دیوارها هستند که امروزه در دکوراسیون داخلی رواج پیدا کرده‌اند. یکی از انواع دیوارپوش‌های جدیدی که در دکوراسیون استفاده می‌شود، دیوارپوش کاهگلی است. در این مطلب می‌خواهیم راجع به دیوارپوش کاهگلی صحبت کنیم. با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

دیوارپوش کاهگلی

دیوارپوش کاهگلی؛ مصنوعی یا طبیعی

وقتی صحبت از دیوارپوش کاهگلی می‌شود یاد خانه‌های کاهگلی و روستایی می‌افتیم که حس زندگی در آنها جریان دارد. دیوارپوش‌های کاهگلی در دو نوع طبیعی (سنتی) و مصنوعی (رنگ طرح کاهگل) اجرا می‌شوند.

چوب و هنر
  • دیوارپوش کاهگلی طبیعی: نوعی ملات متشکل از آب، خاک و کاه است که با همان روش سنتی ساخته و اجرا می‌شود.
  • دیوارپوش کاهگلی مصنوعی: پلیمری رنگی است که بعد از خشک شدن ظاهری شبیه کاهگل طبیعی دارند.

 

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه آجرهای دست ساز
عرفان شریف نژاد: عکاس

برندهای معتبر در این حوزه

دیوارپوش کاهگلی؛ رنگی شبیه کاهگل

امروزه طرح جدیدی از رنگ‌های دیوارپوش در بازار وجود دارد که طرح کاهگل دارند یا همان کاهگل مصنوعی هستند. کاهرنگ پلیمری رنگی است بر پایه رزین‌های سیلیکونی پایه آب که پس از خشک شدن ظاهری کاملا شبیه کاهگل طبیعی دارد. در ساختار این کاهگل از مواد نانوسیلیکون استفاده شده که باعث خود تمیزشوندگی آن می شود و خاصیت آب‌بندی آن را افزایش می‌دهد. به این نوع از کاهگل مصنوعی، کاهگل نانو نیز گفته می‌شود.

مطلب پیشنهادی: دیوارپوش بتنی دکوراتیو، همه نکات از قیمت تا اجرا

دیوارپوش کاهگلی

مزایای کاهگل مصنوعی

  • ضد آب است.
  • به UV حاصل از تابش خورشید مقاوم است.
  • دارای بافتی است که به سطح زیرین اجازه تنفس می‌دهد.
  • خاصیت عایق‌بندی در برابر آب دارد.
  • اجرای راحت و سریعی دارد.
  • بر روی هر سطحی قابل اجراست.
  • گرد و خاک ایجاد نمی‌کند.
  • پوسته نمی‌کند.
  • از نظر اقتصادی، پوششی مقرون به صرفه است.
  • در آب‌وهوای مختلف قابل اجراست.

زینب قائنی
دکوراسیون خانه ما
زینب قائنی

گالریا
مبلمان سنتی و دکوراسیون داخلی به سبک سنتی
گالریا

دیوارپوش کاهگلی؛ در چه جاهایی می‌توان استفاده کرد؟

 از این نوع رنگ می‌توان در قسمت‌هایی از دکوراسیون داخلی و برای ایجاد فضایی که حس و حال مناطق کویری و سنتی را القا کند استفاده کرد. دیوارپوش کاهگلی را می‌توان در فضاهای بیرونی هم به کار برد. همچنین از این نوع کاهگل در مرمت ابنیه‌های تاریخی، مراکز گردشگری، هتل‌ها و مهمانپذیرها، سفره‌خانه و قهوه‌خانه‌ها، محوطه ویلا، مراکز هنری و فرهنگی استفاده می‌شود.

اگر در دکوراسیون منزل قسمت‌هایی با طرح سنتی دارید، می‌توانید از دیوارپوش کاهگلی برای تکمیل حس و حال فضای خود استفاده کنید. مثلا قراردادن یک تخت چوبی در کنار یک دیوار کاهگلی که در نزدیکی آن گلدان‌های مختلفی قرار دارد، می‌تواند فضایی سنتی و دلنشین برای یک دورهمی خانوادگی ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی: دیوارپوش سه بعدی برای یک دکوراسیون شیک و ایده‌آل

 

دکوراسیون ایده نوین چینش
چیدمان سنتی ایرانی
دکوراسیون ایده نوین چینش

دیوارپوش کاهگلی؛ چگونه اجرا می‌شود؟

دیوار پوش کاهگلی مصنوعی را می‌توان مانند هر نوع رنگ دیگر با قلمو و یا پاشش اجرا کرد. اجرای این دیوار‌پوش بسیار راحت است. پس از اجرای آن بر روی دیوار، رنگ خشک می‌شود و طرح کاهگلی و برجسته آن بیشتر نمایان می‌شود.مخلوط آماده شده را با استفاده از قلمو بر روی سطح اعمال کنید و بعد از خشک شدن سطح را بررسی کنید و در صورت ضرورت لایه‌ی دیگری بر روی آن کاهرنگ بزنید تا سطح کاملا با نمای کاهگلی پوشیده شود. حدود یک روز برای خشک شدن آن زمان لازم است.

 

محسن رشیدی
منزل خانم ویسمرادی
محسن رشیدی

دیوارپوش کاهگلی طبیعی؛ یادگاری از معماری ایرانی

همانطور که گفته شد، دیوارپوش کاهگلی، دو دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارد. اگر از افرادی هستید که هرچیزی را به صورت کاملا طبیعی و اصلش می‌خواهید در این مورد باید از کاهگل طبیعی استفاده کنید. دیوارپوش کاهگلی سنتی یا طبیعی در گذشته یکی از اجزای معماری ایرانی بوده است.

 این نوع دیوارپوش نوعی ملات است که از آب، خاک و کاه تشکیل شده است. این نوع از دیوارپوش بیشتر در مناطق کویری ایران استفاده می شده است و امروزه هم همچنان در برخی از مناطق روستایی کاربرد دارد. دیوارپوش کاهگلی سنتی و طبیعی عایق رطوبت و حرارت خانه‌های سنتی است.

 

دیوارپوش کاهگلی طبیعی

دیوارپوش کاهگلی طبیعی؛ می تونیم خودمون درست کنیم؟

خاک و کاه دو ماده اصلی ساخت کاهگل طبیعی است؛ ابتدا خاک را با مقداری متناسب کاه مخلوط می‌کنند و به صورت یک تپه در می‌آورند و در میان آن گودی ایجاد می‌کنند. آب را به آرامی به گودال وسط تپه اضافه می‌کنند. بعد از گذشت زمانی مشخص، همه‌ی خاک را با آب به خوبی مخلوط می‌کنند و آن را ورز می‌دهند تا کاهگل به دست بیاید. و پس از آن کاهگل قابل استفاده است. مقدار خاک و آب و کاه در بدست آمدن کاهگل مرغوب اهمیت زیادی دارد. اگر تصمیم به استفاده از دیوارپوش کاهگلی طبیعی گرفتید حتما از افراد استادکار و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

محسن رشیدی
دکوراسیون سنتی خانه
محسن رشیدی

دیوارپوش کاهگلی؛ دکوراسیون روستایی

تا اینجا با انواع دیوارپوش کاهگلی آشنا شدیم. چه دیوارپوش کاهگلی طبیعی را بپسندید و چه دیوارپوش کاهگلی مصنوعی را انتخاب کنید تفاوتی ندارد و شما با استفاده از این نوع پوشش دیوار می‌توانید دکوراسیونی متفاوت داشته باشید که فضایی روستایی را برای شما تداعی می‌کند.

دکوراسیون ایده نوین چینش
دکوراسیون سنتی ایرانی
دکوراسیون ایده نوین چینش

زینب قائنی
دکوراسیون خانه ما
زینب قائنی

چرا دیوارپوش کاهگلی 

وجود حتی یک بخش کوچک در خانه که پوشش کاهگلی داشته باشد دکوراسیون خانه شما را متفاوت می‌کند. نقطه‌ای که در آن احساس آرامش دارید و می‌تواند یادآور یک خانه قدیمی برایتان باشد. وجود عناصر طبیعی در خانه و یا نشانی از آنها اثرات مثبتی در روحیه ما خواهد داشت؛ از جمله:

  1. همانطور که وجود عناصر سفت و سخت و بی‌رنگ در خانه بر روحیه‌ی ما تاثیر می‌گذارد، مطمئنا گرما و صمیمیتی که از وجود کاهگل ایجاد می‌شود بر روحیه افراد خانواده تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  2. اگر از کاهگل طبیعی در دکوراسیون داخلی استفاده کنید، هر از گاهی با کمی مرطوب کردن آن می‌توانید بوی خاک و طبیعت را در خانه خود حس کنید. و همین موضوع انرژی مثبتی برایتان خواهد داشت.
  3. اگر به سبک دکوراسیوت روستیک علاقه‌مند باشید، استفاده از دیوارپوش کاهگلی می‌تواند یک ایده خوب برای کاربرد دکوراسیون شما باشد.
  4. وجود تنوع رنگی دیوارپوش کاهگلی مصنوعی، دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد و می‌توانید طبق دکوراسیون خود رنگ مدنظر را انتخاب کنید، ولی مطمئنا هیچ رنگی مانند رنگ کاهگل طبیعی حس طبیعت و کاهگلی بودن را به شما نخواهد داد.

مطلب پیشنهادی: دیوارپوش چرمی، چهره لوکس دکوراسیون داخلی

 

دکوراسیون ایده نوین چینش
طراحی داخلی سنتی
دکوراسیون ایده نوین چینش

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه آجرهای دست ساز
عرفان شریف نژاد: عکاس

کلام آخر:

در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، همه‌چیز به سلیقه و علاقه‌مندی شما بستگی دارد. اگر از افرادی هستید که از دکوراسیون‌های مدرن و لوکس امروزی خسته شده‌اید، دیوارپوش کاهگلی می‌تواند به شما کمک کند. فقط باید کمی جسارت داشته باشید و بتوانید سبک دکوراسیون خود را انتخاب کنید. همچنین امروزه کاغذ دیواری‌هایی با طرح کاهگل در بازار وجود دارد که شاید بتواند جزو انتخاب شما برای دیوارپوش باشد.

“برای مشورت و سفارش انواع دیوارپوش‌ها از ثبت درخواست رایگان چیدانه کمک بگیرید"

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه