Chidaneh.com placeholder image

وسایل راحتی سالمندان، آسایش منزل برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها

به قلم: سمانه زارعی

سالمندان نعمت ­های بزرگ زندگی ما هستند و وجودشان باعث دلگرمی و گرمای خانه است. سالمندان با توجه به میزان توانایی خود محدودیت ­هایی در فعالیت­ های روزانه خود دارند. به همین دلیل باید وسایل و ابزاری برای راحتی آنها تهیه شود. در این مطلب در مورد وسایل راحتی سالمندان صحبت خواهیم کرد.

 

تابلو فرش ریحان
وسایل راحتی سالمندان

وسایل راحتی سالمندان؛ به فکرشان هستیم!

افراد با افزایش سن، به مرور توانایی­ های­شان کمتر می­ شود و به همین دلیل نیاز به ابزارهای کمکی خواهند داشت تا بتوانند فعالیت ­های خود را به راحتی انجام دهند. برخی از ابزارها برای کنترل بیماری و کمک به سلامتی سالمندان است. به موضوع راحتی سالمندان می­ توان از نظر طراحی فضای زندگی برای افراد مسن نیز توجه کرد. طراحان و معماران برای طراحی فضاهای خانه و یا طراحی دکوراسیون داخلی باید به وجود افراد مسن در منزل توجه کنند و نیازهای آنها را در نظر بگیرند. 

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون مناسب سالمندان؛ رو چشممون جا دارن!

 

وسایل راحتی سالمندان در منزل

وسایل راحتی سالمندان؛ از فضای راه پله تا سرویس بهداشتی!

انواع مختلفی از تجهیزات و وسایل راحتی سالمندان می­ توان در فضاهای مختلف خانه تعبیه کرد؛ با این کار افراد مسن برای کارهای روزانه حس بهتری خواهند داشت و شاید نیاز به حضور دائمی پرستار در کنارشان نباشد.

 

1.بالابر؛ نگران پله ­ها نباشید!

اگر در خانه ­ی پله ­دار و یا دوبلکس و تریپلکس زندگی می ­کنید؛ نگران راحتی مادربزرگ و پدربزرگ نباشید. یک بالابر متناسب با فضای راه ­پله به جابه­جایی افراد سالمندی که جابه ­جایی از پله برایشان راحت نیست کمک می­ کند. انواع مختلفی از بالابرهای راه ­پله وجود دارد که در برخی از آنها سالمند بر روی صفحه بالابر می­ ایستد و بعضی از آنها به شکل صندلی دار هستند و افراد به صورت نشسته جاب­جا می­ شوند. اگر فرد مسن می­تواند تعادل ایستایی خود را حفظ کند بهتر است بالابر ایستاده برایش تهیه کنید چرا که برای سلامتی زانوها بهتر است.

 

نورپردازی خانه برای سالمندان

2.وسایل راحتی سالمندان؛ نورپردازی را فراموش نکنید!

در خانه ­ای که سالمند در آن زندگی می­ کند؛ به دلیل کاهش قدرت بینایی این عزیزان در نظر گرفتن نور کافی در بخش ­های مختلف خانه اهمیت دارد. ممکن است فرد مسن در تاریکی شب نیاز به نور بیشتری برای رفتن به قسمت دیگر خانه داشته باشد. این مسئله مخصوصا در قسمت­ هایی که پله وجود دارد و یا وسایلی مانند وجود یک کنسول در راهروی خانه، در مسیر راه قرار گرفته باشد، بیشتر حس می ­شود. سنسور چشمی راه پله از جمله امکاناتی هستند که به رفت و آمد کودکان و سالمندان در راه­ پله­ ها کمک می­ کنند.

 

دستگیره هایی برای سالمندان

3.وسایل راحتی سالمندان؛ دستگیره ­های کمک کننده­ به سالمندان

یکی از توانایی­ هایی که در سالمندان کاهش پیدا می­ کند قدرت تعادل و ایستایی آنهاست. دستگیره­ های فلزی متنوعی برای بخش ­های مختلف خانه وجود دارد که به سالمندان برای بلند شدن و راه رفتن کمک می­کند. این دستگیره ­ها می ­توانند در فضاهایی مانند؛ مسیر راه پله، سرویس بهداشتی و حمام تعبیه شوند تا افراد سالمند و یا حتی کودکان بتوانند به راحتی کارهای خود را انجام دهند.

مطلب پیشنهادی: 12 ایده برای دکوراسیون خانه ­ی ایده آل خانه سالمندان

 

صندلی حمام برای سالمندان

4.صندلی حمام برای راحتی سالمندان

وجود یک صندلی مناسب برای حمام کردن سالمندان بسیار اهمیت دارد. حمام و سرویس بهداشتی به دلیل سر بودن و احتمال سرخوردگی برای افراد سالمندی که نمی ­توانند به راحتی حرکت کنند، خطرناک­تر است. برخی از انواع صندلی­ ها حمام چرخ­دار هستند و برخی به صورت بدون چرخ طراحی شده ­اند. صندلی­ های حمام قابلیت تنظیم ارتفاع بر اساس نیاز سالمند دارند.

 

تشک و تخت مناسب سالمندان

5.تشک و تخت مناسب سالمندان

فعالیت افراد در سنین بالا کم می­ شود و برخی از سالمندان زمان زیادی را در تخت می ­گذرانند. به همین دلیل تهیه تخت و تشک مناسب برای سلامتی آنها اهمیت دارد. تشک و تخت مورد استفاده برای سالمندان باید ابعاد و اندازه­ های استاندارد داشته باشد.

 

صندلی مناسب سالمندان

6.وسایل راحتی سالمندان؛ صندلی مناسب

اولین مسئله در انتخاب صندلی مناسب برای سالمندان راحتی آنهاست. استاندارد بودن صندلی برای سلامتی سالمند اهمیت دارد. قابل تنظیم بودن تکیه ­گاه و دسته ­های صندلی به شما کمک می­ کند تا آن را طبق نیاز سالمند تنظیم کنید. و همچنین قابلیت شستشو و نظافت در صندلی ویژگی دیگری است که برای کنترل عفونت و آلودگی بسیار مهم است.

 

توالت فرنگی برای سالمندان

7.وسایل راحتی سالمندان؛ توالت فرنگی 

توالت فرنگی یکی از وسایل راحتی سالمندان است که برای سلامتی کمر و زانوهای افراد لازم است. امروزه در اغلب ساختمان­ ها فضایی برای قرارگیری توالت فرنگی در نظر می ­گیرند ولی ممکن است در برخی از خانه­ های به خصوص خانه­ های کوچک و یا قدیمی­ تر توالت به شکل سنتی وجود داشته باشد؛ در نتیجه در این صورت لازم است از توالت فرنگی تاشو و قابل جابه ­جایی برای سالمندان استفاده شود.

 

کفپوش ضدلغزش

استفاده از کفپوش ضد لغزش در سرویس بهداشتی

دستگاه تست قند خون

دستگاه تست قند خون

وسایل راحتی سالمندان؛ به جزئیات هم توجه کنید

وجود بعضی از وسایل و انجام کارهای کوچک به راحتی و آسایش سالمندان کمک می ­کند. ممکن است در ابتدا این کارهای جزئی مهم به نظر نرسد ولی افراد سالمند با وجود آنها راحتی بیشتری خواهند داشت. برخی از مواردی که به سالمندان کمک می­کنند عبارتند از:

جاکلید اهرم­دار: ممکن است فرد سالمند به دلیل لرزش دست خود نتواند به خوبی کلید در را بیندازد و در ورودی ساختمان را باز کند. دسته جاکلیدی مخصوص سالمندان با اهرمی که دارد به چرخش راحت آن کمک می­کند.

دستگیره قاشق و چنگال: توجه به کوچکترین مسائل برای راحتی سالمندان به سلامتی سرحال شدن آنها کمک می­کند. دستگیره ­های مخصوصی برای قاشق و چنگال وجود دارد که به راحت غذا خوردن سالمندان کمک می­کند. این دستگیره­ ها با توجه به میزان توانایی سالمند در طرح­های مختلفی طراحی می­ شوند.

کفپوش­ ضد لغزش: برای فضاهایی که احتمال سر خوردن فرد سالمند وجود دارد می­ توانید از کفپوش ضدلغزش استفاده کنید. این کفپوش ­ها برای حمام، دستشویی، آشپزخانه و یا راه پله قابل استفاده هستند و جنس آنها طوری طراحی شده است که به راحتی شسته می­ شوند.

دستگاه بخور: برای سالمندانی که از نظر تنفس مشکل دارند، به خصوص برای شهرهایی که آلودگی زیادی دارند یک دستگاه بخور به تنفس راحت سالمند کمک زیادی می­کند.

دستگاه­ های کنترل سلامتی: برخی از وسایل راحتی سالمندان، ابزار و دستگاه­ هایی برای کنترل سلامتی آنهاست. بهتر است در خانه وسایل پزشکی مانند؛ تب سنج، دستگاه فشار سنج، دستگاه تست قند خون و.. داشته باشید.

 

خانه هوشمند برای سالمندان

وسایل راحتی سالمندان؛ خانه هوشمند به کمک شما می­ آید!

هوشمند سازی خانه­ ها یکی از راه حل­ های نوین برای کمک به افراد و به خصوص سالمندان و بیماران است. چرا که بیشتر کارهای روزانه را می­ توان به صورت اتوماتیک انجام داد. و این توانایی به راحتی سالمندان کمک زیادی خواهد کرد. درهای اتوماتیک، وسایل برقی کنترلی و خودکار، روشنایی های هوشمند و بسیاری از کارهای دیگر در خانه هوشمند بدون هیچ سختی قابل انجام است و یک سالمند بدون وجود پرستار می­ تواند در خانه به کارهایش برسد.

 

وسایل راحتی سالمندان

کلام آخر

نمونه­ هایی از وسایل راحتی سالمندان در این مطلب معرفی شدند. سلامتی و آسایش این عزیزان برای همه ما مهم است. پس با انجام کارهای کوچک هم می ­توانیم به آنها کمک کنیم. همچنین طراحان و معماران باید به وجود کودکان، سالمندان و افراد ناتوان در منزل توجه کنند و با توجه به نیاز این افراد فضاهای مختلف را طراحی کنند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه