Chidaneh.com placeholder image

ماشین کاروان مسافرتی، خودرویی رویایی برای عاشقان سفر!

به قلم: فرگل سلحشور

اگر فردی علاقه‌مند به سفر و ماجراجویی هستید، شاید تا به حال رویای داشتن یک ماشین کاروان مسافرتی را که به آن کمپر مسافرتی هم گفته می‌شود، در سر پرورانده باشید. در این مطلب از چیدانه قصد داریم شما را با این خودروی جذاب و متفاوت بیشتر آشنا کنیم.
در سال‌های اخیر محبوبیت کمپرهای مسافرتی بسیار بیشتر شده است زیرا بسیاری از افراد خصوصا در آمریکا ترجیح می‌دهند از داشتن خانه صرف نظر کنند و در عوض شیوه زندگی در ون را برگزینند. افرادی که زندگی در ماشین ون مسافرتی را انتخاب می‌کنند، در واقع این تصمیم را می‌گیرند که به هیچ نقطه‌ای از این کره خاکی تعلق خاطر نداشته باشند و به سوی ماجراجویی‌ها و اتفاقات متفاوت و تازه قدم بردارند.

خودروی کاروان مسافرتی
ماشین کاروان مسافرتی

برای یک ماشین کاروان مسافرتی چه ویژگی‌هایی قابل تعبیه است؟

ویژگی‌هایی که برای یک ماشین کاروان مسافرتی یافت می‌شود، با یک خودروی معمولی کاملا متفاوت است. این فضاها شامل موارد زیر می‌شوند:

چوب و هنر

فضای خواب کمپر مسافرتی

در یک ماشین ون مسافرتی قطعا تخت و فضایی برای خواب وجود دارد که این تخت‌ها عمدتا قابلیت تا شدن دارند و بسته به نیاز و متراژ فضای در اختیار، به صورت تک نفره و دو نفره قرار داده می‌شوند.

این مطلب را بخوانید: 7 وسیله مورد نیاز سفری راحت و ایمن

خودروی کمپر
خودروی کمپر

فضای ذخیره‌سازی

از آن‌جایی که کمپر مسافرتی در واقع محل زندگی افراد می‌شود، فضاهای در اختیار بسیار کوچکتر از یک خانه ثابت هستند و به همین دلیل افراد مجبور می‌شوند که به سبک زندگی مینیمال روی آورند. اما در هر صورت وجود فضاهایی که به عنوان انباری مورد استفاده قرار بگیرند و فضاهای ذخیره‌سازی باشند، بسیار لازم و ضروری است. این فضاها معمولا از قسمت‌های پِرت ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به صورت قفسه در سقف قابل تعبیه هستند.

خودروی کاروان مسافرتی
کمپر مسافرتی

آشپزخانه کوچک ماشین کاروان مسافرتی

آشپزخانه یکی دیگر از ملزومات ماشین ون مسافرتی است. حداقل یک آشپزخانه کوچک مجهز به یخچال و گاز کوچک برای پخت و پز نیاز است.

فضای غذاخوری

اگر فضای کافی برای قرار دادن میز غذاخوری ندارید، می‌توانید از میز غذاخوری تاشو استفاده کنید که تنها به هنگام غذا خوردن آن را باز کرده و سپس جمع کنید.

ون مسافرتی
کاروان مسافرتی

سرویس بهداشتی قابل حمل

سرویس بهداشتی و حمام در کمپرهای مسافرتی مختلف متنوع است اما برخی از انواع آن‌ها مجهز به سیستم ذخیره فاضلاب و قابل حمل هستند.
مواردی که گفته شد، از اصلی‌ترین امکانات یک ماشین کاروان مسافرتی است که شما با توجه به بودجه در اختیار خود می‌توانید ماشینی با امکانات بهتر و بیشتر تهیه کنید.

خودروی کمپر

سیستم سرمایشی و گرمایشی

اگر در فصل گرما و سرما هر دو قصد دارید از ماشین کاروان مسافرتی خود استفاده کنید، باید به فکر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی باشید. عایق‌های مخصوصی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای خودروی خود استفاده کنید. استفاده از لحاف‌های پشم شیشه گزینه مناسبی برای حفظ گرما در فضای داخل خودرو هستند. همچنین می‌توانید از کیسه خواب الیاف و برای بیشتر گرم ماندن، از کیسه خواب پر استفاده کنید.

ماشین ون مسافرتی
داخل کمپر

چگونه می‌توان یک خودرو را به یک ماشین کاروان مسافرتی تبدیل کرد؟

در ابتدا لازم است بدانید که انجام این کار اصلا ساده نیست و نیازمند صرف هزینه و انرژی زیاد است. بنابراین پیش از آغاز به انجام این کار لازم است تا نکاتی را مد نظر قرار دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

وسیله نقلیه خود را ارزیابی کنید

هر وسیله نقلیه‌ای که قصد تبدیل آن را دارید، باید از همه نظر مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد. اگر خودروی شما کوچک است، نگران نباشید زیرا یک حسن محسوب می‌شود. از آن‌جایی که شما دائما در حال حرکت با خودرو هستید و مصرف سوخت بالایی خواهید داشت، بنابراین خودروهای کوچک و کم‌مصرف حتی گزینه بهتری برای تبدیل شدن به یک ماشین کاروان مسافرتی هستند.
اما لازم است به فضای پشت خودروی خود توجه کنید که فضای کافی جهت خوابیدن یک فرد را فراهم می‌کند یا خیر و اگر این فضا در اختیار نبود هم جای نگرانی نیست زیرا همیشه چادرهای سقفی هم گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

کاروان مسافرتی
ون مسافرتی

در مورد چیدمان تصمیم بگیرید

برای تصمیم‌گیری در مورد چیدمان لازم است تا نیازهای خود و همچنین فضای در اختیار را در نظر بگیرید و لازم است سوالات زیر را از خود بپرسید:
آیا نیاز به فضای ذخیره‌سازی دارید؟
چند نفر قرار است در این فضا بخوابند؟
چه مدت زمانی را در راه صرف خواهید کرد؟
نیاز به چه نوع سیستم سرمایشی و گرمایشی دارید؟
پاسخ به این سوال‌ها در انتخاب نحوه چیدمان و لوازم مورد نیاز شما نقش موثری را ایفا خواهد کرد.

کمپر
کمپر

کلام آخر
اگر رویای زندگی در ماشین کاروان مسافرتی را در سر می‌پرورانید، در ابتدا لازم است تا اطلاعات مورد نیاز و لازم را در مورد این سبک از زندگی و نحوه استفاده از این نوع خودرو کسب کنید و نسبت به تمام مشکلات آن در کنار لذت‌هایی که به شما هدیه خواهد کرد، آگاه باشید.

مطالب مرتبط
سفر به 5 قاره جهان، بهترین نقاط جهان را ببینید!
عاشق سفر هستید؟ بهتر است این نکات را بدانید!
3 مقصد پر طرفدار ایرانی ها 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه