Chidaneh.com placeholder image

طراحی سینمای روباز، از اولین فیلم ایران تا درایوین سینما!

به قلم: سمانه زارعی

سینما مکانی جذاب برای افرادی است که فیلم دیدن را دوست دارند و یا به قولی عشق فیلم هستند! اغلب ما سینما را به صورت ساختمانی بسته و با تعداد زیادی صندلی می­شناسیم و تجربه کرده ­ایم. در طی چند سال اخیر به طراحی سینمای روباز توجه شده است و چندین پروژه­ در شهرهای بزرگ کشور کلید خورده است. به مناسبت روز سینما تصمیم داریم راجع به طراحی سینمای روباز صحبت کنیم. این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

 

سرویس خواب بالسا
طراحی سینمای روباز

طراحی سینمای روباز، داستان از کجا شروع شد؟

احتمالا وقتی مظفرالدین شاه تصمیم گرفت اولین فیلم را وارد ایران کند؛ می­دانست که تماشای فیلم چقدر هیجان انگیز است. سال 1297 بود که اولین فیلم و دوربین فیلم برداری وارد کشور شد. در سال 1397 به مناسبت صدمین سالگرد ورود فیلم به ایران روز ملی سینما وارد تقویم شد. بسیاری سینما در کشور ساخته شد که اغلب آنها سربسته هستند. ولی به تازگی برنامه­ ریزی برای طراحی سینما روباز بیشتر شده است.

 

سینما درایوین

سینما روباز، تابستانی یا سینما ماشینی!

سینما ماشین رو یا درایوین سینما، نوعی سینمای فضای باز است که در آن افراد با ماشین­ هایشان در محوطه ­ای پارک می­ کنند و از داخل خودرو فیلمی که روی صفحه ­ی بزرگی به نمایش در می­آید را تماشا می­ کنند. این نوع سینما در ابتدا در آمریکا طراحی شد و پس از آن به کشورهای دیگر هم گسترش پیدا کرد. سینما ماشینی کشور ما در منطقه­ ی تهرانپارس تهران قرار گرفته که در سال 1339 افتتاح شد. در این نوع سینما، یک بلندگوی مخصوص به تماشاچی ­ها داده می­ شود تا صدای فیلم را به خوبی بشنوند. پس از آن سینما ونک دومین سینمای درایوین تهران بود. یکی دیگر از سینماهای روباز ایران، سینما بهمنشیر آبادان که در دهه 40 برای کارکنان پالایشگاه نفت ساخته شد، بود.

 

طراحی سینمای روباز

طراحی سینما روباز، ایده ­ای برای فضای چند کاربردی!

در کشور ما برای برگزاری جشن­ ها و اعیاد از فضاهای باز شهری و پارک­ها استفاده می­ شود. فضای بازی که به عنوان پارک شهری طراحی می­ شود ممکن است تجهیزات و فضای کافی برای پخش فیلم نداشته باشد. این روزها با شیوع ویروس کرونا هر نوع فعالیت در فضای باز با استقبال بیشتری مواجه می ­شود. در نتیجه با طراحی سینمای روباز در شهر فضایی برای برگزاری مراسم­ های مختلف و مهم ­تر از همه پخش فیلم ­های متعدد در طی سال ایجاد می ­شود.

مطلب پیشنهادی: سینمای خانگی، سینما را به خانه خود بیاورید!

 

اصول طراحی سینمای روباز

اصول طراحی سینمای روباز

برای طراحی سینمای تابستانه باید به مواردی مانند آرامش، راحتی و امنیت افراد در هنگام تماشای فیلم توجه کافی داشت. در ادامه مطلب به برخی از اصول کلی مانند: فضای نشستن، نورپردازی، سیستم صوتی و وجود رستوران و کافی شاپ برای طراحی سینمای روباز پرداخته شده است.

 

فضای نشستن در سینما روباز

طراحی سینمای روباز، فضای نشستن چه شکلی باشه؟

شاید بتوان گفت در طراحی سینمای روباز نسبت به سینمای سر بسته، ایده­ های بیشتری را برای فضاهای نشستن و یا طراحی فضا می­ توان اجرا کرد. با اینکه رعایت فاصله­ های استاندارد در مبلمان و یا فاصله ­ی نصب مانیتور و ارتفاع آن و… باید به درستی رعایت شود ولی فضای نشستن در سینمای روباز را می­ توان با تعداد زیادی صندلی طراحی کرد و یا مانند آمفی تئاترهای روبازی که در آن محل نشستن به صورت پلکانی طراحی می­ شود. راحتی تماشاچیان و در نظر گرفتن فاصله ­های استاندارد از موارد ضروری در طراحی سینمای روباز است.

مطلب پیشنهادی: 7 سالن سینمای عجیب و متفاوت در جهان

 

اصول نورپردازی در سینما روباز

طراحی سینمای روباز؛ اصول نورپردازی

سینماهای روباز که به سینمای شبانه هم معروف هستند، بیشتر در شب­ های بهار و تابستان مورد استفاده قرار می­ گیرند. برای اینکه صفحه مانیتور در شب به خوبی دیده شود، لازم است جهت نورپردازی­ ها رعایت شده و از نورپردازی زیاد در نزدیکی مانیتور جلوگیری شود.

 

سیستم صوتی در سینما روباز

سیستم صوتی در طراحی سینمای روباز

برای اینکه صدای فیلم به خوبی شنیده شود، نیاز است که سیستم صوتی مناسبی برای سینما در نظر گرفته شود. با قرار دادن چندین سیستم صوتی در فاصله­ های مناسب در فضای باز، شنیدن صدای فیلم در حال پخش برای افراد راحت می­ شود. این سیستم باعث می ­شود در هر نقطه از فضای باز به راحتی به تماشای فیلم بنشینید.

 

رستوران در سینما روباز

رستوران و کافی شاپ در سینمای روباز

در طراحی سینمای روباز به فضاهایی مانند رستوران و کافی­ شاپ هم توجه می ­شود. اغلب مردم وقتی برای تفریح به فضاهایی میر­وند به نزدیک بودن کافی شاپ و رستوران هم توجه زیادی دارند. حالا تصور کنید در کنار این تفریحات پخش فیلم همراه با خانواده و یا دوستان را هم تجربه کنید.

 

مزایای سینما روباز

طراحی سینمای روباز؛ چه مزیت ­هایی داره؟

احتمالا برای شما هم تصور اینکه زیر آسمان پرستاره شب، در فضایی باز فیلم تماشا کنید جالب باشد. به طور کلی از مزایای طراحی سینمای روباز می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تماشای فیلم با رعایت فاصله و در هوای آزاد
  • لذت بردن از تماشای فیلم در فضای باز شب­های بهار و تابستان
  • ایجاد فضایی برای برگزاری جشن­ها و مراسم ­های مختلف
  • دسترسی راحت برای همه مردم
  • طراحی و ساخت با هزینه کمتر نسبت به سینمای بسته

 

کلام آخر:

سینماها فضایی برای گذراندن اوقات فراغت هستند. به مناسبت روز ملی سینما، در این مطلب با موضوع طراحی سینمای روباز همراه شما بودیم. سینمای روباز فرصتی برای دورهم بودن و تجربه­ ی حس خوب تماشای فیلم همراه خانواده و دوستان را فراهم می­کند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه