Chidaneh.com placeholder image

شوفاژ برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

به قلم: فرگل سلحشور

در هر ساختمانی با هر نوع کاربری، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها، فراهم کردن تهویه مناسب و مطلوب است. در این راستا، سیستم‌های مدرن و پیشرفته متنوعی به وجود آمده‌اند که یکی از آن‌ها شوفاژ برقی است که به کمک آن گرمای مطلوب و مورد نیاز فضا فراهم می‌شود. در ادامه این مطلب از چیدانه همراه ما باشید تا بیشتر به کاربرد رادیاتور برقی و مزایا و معایب آن برای استفاده بپردازیم.

در این مطلب می‌خوانید:

سرویس خواب بالسا
  • مشخصات شوفاژ برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟
  • مزایای شوفاژ برقی چیست؟
  • معایب رادیاتور برقی چیست؟
  • مصرف برق شوفاژ برقی چقدر است؟

مشخصات شوفاژ برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

شوفاژ برقی که رادیاتور برقی هم نامیده می‌شود، یک نوع سیستم گرمایشی است که با روغن کار می‌کند. در واقع روغنی که برای این سیستم استفاده می‌شود، نیازی به تعویض ندارد. نحوه عملکرد این رادیاتور به این صورت است که با اتصال شوفاژ به برق، المنت‌هایی که در سیستم شوفاژ تعبیه شده‌اند، ماده سیال موجود در رادیاتور را که همان روغن است، گرم کرده و این گرما به سمت بالا حرکت کرده و روغن سرد موجود در لوله‌ها به سمت پایین در مجاورت المنت‌ها حرکت می‌کنند. این چرخش تا زمانی انجام می‌شود که روغن به طور کامل گرم شده و این گرما را به پره‌های رادیاتور منتقل کند. به این ترتیب پره‌های رادیاتور موجب گرم‌ شدن کل فضا می‌شوند.
شوفاژهای برقی در انواع مختلف و بسیار متنوعی در بازار موجود هستند، شوفاژ برقی دیواری، زمینی و… هریک از انواع آن از مزایای فراوانی برخوردارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: انواع رادیاتور، می‌دونستی مدل شوفاژ هم مد روز داره؟

رادیاتور برقی

مزایای شوفاژ برقی چیست؟

بهترین شوفاژ برقی از مزایایی فراوانی برخوردار است که موجب استفاده از آن به عنوان یک سیستم گرمایشی مناسب در فضا می‌شود.

  • استفاده از شوفاژ الکتریکی آسان است و دردسرهای بسیاری از دیگر انواع شوفاژها را ندارد
  • نصب و راه‌اندازه آن به راحتی و به سرعت قابل انجام است
  • از آن‌ جایی که رادیاتور برقی گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کند، به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌کند
  • در تنوع بسیار بالایی در بازار موجود هستند
  • سرویس کردن و نگهداری از این شوفاژ بسیار آسان و کم‌هزینه است
  • روغن این رادیاتور دائمی است و نیازی به تعویض روغن شوفاژ برقی نخواهید داشت
شوفاژ الکتریکی

معایب رادیاتور برقی چیست؟

در کنار تمام مزایایی که برای این شوفاژ گفته شد، معایبی هم وجود دارند که به هریک از آنها می‌پردازیم:

  • سروصدای زیاد شوفاژ برقی

برخی مدل‌های ارزان شوفاژهای برقی، هنگامی که در حال گرم شدن هستند، سروصدای زیادی شبیه به وزوز ایجاد می‌کنند که می‌تواند آزاردهنده باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از این نوع شوفاژ، حتما یک سیستم مرکزی داشته باشید.

  • ایمنی پایین رادیاتور برقی

اگر سیم‌کشی برق به درستی انجام نشده باشد، احتمال برق‌گرفتی و عواقب جبرا‌ن ناپذیر بعد از آن وجود خواهد داشت. این شوفاژها حتما باید در پشت محافظ و دور از دسترس کودکان باشند زیرا گاهی گرمای بیش‌ از حد بدنه شوفاژ ممکن است منجر به آتش گرفتن لوازمی باشد که در فاصله بسیار نزدیک با آن قرار دارند.

رادیاتور الکتریکی
  • خشک کردن محیط

این نوع شوفاژ رطوبت کمی تولید می‌کند و همین ویژگی باعث کاهش رطوبت و افزایش خشکی فضا می‌شود که در طولانی مدت عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

  • نیاز به سیستم الکتریکی قدرتمند

در شرایطی که این رادیاتور برقی به عنوان سیستم گرمایش اصلی فضا استفاده شود، نیاز به سیستم الکتریکی پرقدرتی وجود دارد. همچنین بسیار مهم است که سیم‌کشی ساختمان قدیمی نباشد زیرا در ساختمان‌هایی که سیم‌کشی قدیمی وجود دارد، امکان نصب این شوفاژ وجود ندارد.

  • نیاز به عایق‌کاری

استفاده از عایق‌کاری برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، مصرف برق و در نتیجه بالا رفتن هزینه‌ها، امری مهم و ضروری محسوب می‌شود.

شوفاژ برقی

مصرف برق شوفاژ برقی چقدر است؟

این نوع شوفاژ مصرف برق نسبتا بالایی دارد و به همین دلیل برای فضاهایی با متراژ بالا گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. به صورت میانگین می‌توان گفت که مصرف برق آن بین 30-20 کیلووات در ساعت است. البته نوعی از انواع شوفاژ برقی کم مصرف هم در بازار موجود است که تا حدی مصرف برق را کاهش می‌دهند.

کلام آخر:

شوفاژ برقی یا رادیاتور برقی یکی از انواع سیستم‌های مدرن گرمایشی است که نسبت به سیستم‌های مشابه، از مزایا و معایبی برخودار است و به طور کلی می‌توان گفت که برای فضاهایی که امکانات مورد نیاز این نوع شوفاژ فراهم باشد، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

اهالی فن چیدانه در زمینه خدمات لوله کشی و تاسیسات

مطالب مرتبط

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه