Chidaneh.com placeholder image

تابلو فرش طرح خاص؛ به کارخانه بافندگی خود خوش آمدید!

به قلم: مهشید بختیاری

فرش برای ما ایرانی‌ها چیزی فراتر از یک کالای تزئیناتی است، در حقیقت فرش برای ما معنای واقعی اصالت، فرهنگ و ریشه‌دار بودن را می‌دهد. در سال‌های اخیر تابلو فرش در خانه‌ها به یک کالای دکوراتیو بسیار جذاب و منحصربفرد تبدیل شده است و زمانی که به دیوار سالن پذیرایی خانه‌ها نصب می‌شود چشم‌های زیادی را به خود خیره خواهد کرد. در این میان بسیاری از بافندگان هنر دست خود را با طرح‌های سفارشی و از پیش تعیین‌شده توسط مشتریان به نمایش می‌گذارند: تابلوفرش طرح خاص با نقش و نگاره‌هایی از چهره افراد، مناظر طبیعی، حیوانات، طرح‌های ترکیبی و .. .

مهم این است که بافنده یا مجموعه تولیدکننده مد نظر شما مجرب و خوشنام باشد تا بتواند دقیقا همان طرح دلخواه شما را از کار در بیاورد. در این مقاله گروه تولیدی تابلو فرش ریحان را به شما معرفی می‌کنیم، مجموعه‌ای که با بکارگیری بافندگان هنرمند و باتجربه همان تابلو فرش خاصی را به شما تحویل می‌دهند که در تصورات خود در نظر داشتید. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا هر آنچه را که لازم است درباره تابلو فرش بدانید به شما بگوییم.

تابلو فرش ریحان

فرش ریحان
تابلو فرش با انواع طرح‌های متفاوت
diamond+فرش ریحان

تابلو فرش طرح خاص چیست و از چه نخی تهیه می‌شود؟

تابلو فرش‌ها تکه‌هایی کوچک از فرش با طرح‌های سفارشی و خاص هستند که به عنوان یک کالای دکوراتیو در منازل استفاده می‌‍شوند. شاید در گذشته تابلو فرش‌‍ها فقط در خانه‌های لوکس و اشرافی پیدا می‌شدند اما امروزه انواع و اقسام تابلو فرش‌ها در رده‌های قیمتی مختلف در بازار وجود دارند و هر کسی از هر سطح مالی می‌تواند یکی از آن‌ها را تهیه کند. 

معمولا نخ‌هایی که تابلو فرش از آن‌ها بافته می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • نخ پشمی: از پشم گوسفند تهیه شده و بر اساس نژاد گوسفند درجات متفاوتی از کیفیت و مرغوبیت را دارا هستند.
  • نخ کرک: از پشم‌های نرم روی بدن چهارپایان تهیه شده و طرفداران خاص خود را دارند.
  • نخ ابریشم طبیعی و مصنوعی: گران‌ترین نوع تابلو فرش را حاصل می‌کنند و بسیار لطیف، ظریف و خیره‌کننده‌اند.
  • نخ اکریلیک: قیمت آن‌ها از نخ‌های طبیعی کمتر است.

مطالب پیشنهادی: فرش ابریشم؛ راهنمای خرید یک هنر لاکچری!

فرش ریحان
انواع تابلو فرش با طرح چهره شخصی
diamond+فرش ریحان

مزایای سفارش تابلو فرش طرح خاص

احتمالا برای شما هم پیش آمده که به دنبال یک طرح و مدل بخصوص از فرش ساعتها در بازار گشته باشید و فرش‌فروشی‌های زیادی را زیر پا گذاشته باشید، اما باز هم طرح دلخواه خود را پیدا نکنید و ناچار شوید به طرحی مشابه و نزدیک طرح مدنظرتان رضایت بدهید. در این صورت است که اهمیت واقعی ضرورت سفارش دادن فرش مطلوبتان پی می‌برید.

با توجه به اینکه صنعت فرش در کشور ما روز به روز در حال توسعه است دائما شاهد خلاقیت و نوآوری‌های جالبی در این حوزه هستیم که یکی از آن‌ها تولید تابلو فرش طرح خاص است. در این حیطه شما می‌توانید طرح‌های چهره خود و عزیزانتان را به شرکت تولیدکننده سفارش بدهید و تابلو فرش خاص خود را با طرح شخصی خود تحویل بگیرید. لزومی ندارد سفارش شما حتما نقش چهره باشد، بسیاری از افراد برای ست کردن اعضای دکوراسیون خود به دنبال سبک‌های خاصی می‌گردند که هرجایی پیدا نمی‌شود. به عنوان مثال تصور کنید صاحب یک دکوراسیون مدرن هستید و دوست دارید تابلو فرش و کوسن مبلمان شما طرح پلنگ، گورخر و … داشته باشند و با هم ست باشند. مسلما برای پیدا کردن این مدل‌های متفاوت باید زمان و انرژی زیادی صرف کنید، بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که بهینه‌ترین راه را انتخاب کنید، محدودیت‌ها را کنار بگذارید و با سفارش دادن سبک دلخواه خود منحصربفرد باشید.

فرش ریحان
فرش مدرن با طرح‌های بینظیر
diamond+فرش ریحان

حتی می‌توانید خلاق باشید و با عکس خاطره‌انگیزی از عزیزانتان، آن‌ها را با یک تابلو فرش طرح خاص سورپرایز کنید. مطمئنا این هدیه برای آن‌ها ماندگار خواهد بود زیرا از این نوع تابلو فرش‌ها می‌شود به عنوان دیوارکوب استفاده کرد تا در بهترین نقطه از خانه قرار بگیرند و همیشه در معرض دید باشند و تا سال‌های سال اتفاقات و خاطرات شیرین و به یاد ماندنی گذشته را به صاحبان خود یادآوری کنند.

توجه به این نکته ضروری است که هنگام سفارش تبدیل عکس دلخواهتان به تابلو فرش کیفیت شرکت سفارش‌گیرنده را مدنظر قرار بدهید. شرکت باید از رنگ‌هایی متناسب با طرح شما استفاده کنند و در کار خود ظرافت و دقت عمل داشته باشند. طراحی نقشه باید با جزئیات صورت بگیرد و حداکثر شباهت بین تابلو فرش و عکس برقرار شود. نقشه فرش به عنوان راهنمای چگونگی کار مهمترین نقش را در تضمین بافت خوب یک تابلو فرش طرح خاص ایفا می‌کند، به طوری که تمام المان‌ها باید به شکلی دقیق سر جای خود قرار بگیرند و نقشه تهیه شده منجر به بافت کامل طرح در تار و پود فرش شود.

اگر نمی‌دانید طرح موردپسندتان را کجا سفارش بدهید تا فرشتان با بالاترین کیفیت آماده شود ما به شما مجموعه فرش ریحان را پیشنهاد می‌کنیم. مجموعه‌ای که با استفاده از مجرب‌ترین کارشناسان و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها فرش موردعلاقه‌تان را به شما هدیه خواهند داد و مرغوبیت متریال و کیفیت جنس آن را تضمین خواهند کرد.

فرش ریحان
انواع تابلو فرش با طرح چهره شخصی
diamond+فرش ریحان

نکات کلیدی درباره خرید تابلو فرش خاص

هنگام خرید تابلو فرش بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • شناسنامه تابلو فرش در پشت آن درج شده است، قبل از خرید حتما آن را مطالعه بفرمایید.
  • اگر تابلو فرش کج و نامتعادل بافته شده باشد با بررسی پشت تابلو این ناهماهنگی را بهتر مشاهده خواهید کرد، بنابراین بهتر است تابلو فرش را بدون قاب تحویل بگیرید تا بتوانید مشکلات و ایرادات احتمالی آن را متوجه شوید.
  • اگر قصد دارید تابلو فرش ابریشمی تهیه کنید باید بدانید که پرزهای ابریشمی براق‌تر و ظریف‌تر از نخ هستند و قیمت آن‌ها نیز بالاتر است.
  • تعداد شانه‌های تابلو فرش و ریزبافت و درشت‌بافت بودن آن در پشت فرش ذکر شده است.

فرش ریحان
انواع طرح‌های بوم مخمل
diamond+فرش ریحان

نکات نگهداری از تابلو فرش طرح خاص

مراقبت از یک کالا به اندازه خرید آن مهم است، بنابراین برای نگهداری از آن نیز وسواس زیادی به خرج بدهید و حواستان را به موارد زیر جمع کنید:

نصب درست: اگر قصد دارید تابلو فرش خود را با میخ چکش به دیوار فیکس کنید دقت کنید که باعث آسیب‌رسی و پارگی فرش نشوید.

مکان مناسب نصب: مناسب بودن محل نصب از دو جهت مهم است. اول آن که تابلو فرش را بایستی در جایی نصب کنید که در معرض مستقیم تابش نور خورشید نباشد تا دچار رنگ‌پریدگی نشود، همچنین محیط نصب آن مرطوب نباشد زیرا رطوبت پوسیدگی فرش را به دنبال خواهد داشت. ضمن این که حضور تابلو فرش در کنار پنجره‌ای که اغلب اوقات باز است باعث خاک‌گرفتگی آن خواهد شد و شما را به دردسر شستشو و نظافت خواهد انداخت. دوم این که مکان مناسب نصب تابلو فرش باید چشم‌انداز جالبی به خانه بدهد و با مابقی لوازم خانه از لحاظ طرح و رنگ هارمونی خوبی ایجاد کند.

قاب مناسب: معمولا برای این که تابلو فرش اشرافی‌تر و مجلل‌تر به نظر برسد آن را به قاب‌های سلطنتی مزین می‌کنند. خوب است بدانید که قاب علاوه بر نقش زیبایی‌بخشی اثر محافظتی نیز دارد، بنابراین قابی را انتخاب کنید که هم جذاب و منحصربفرد باشد و هم بتواند از تابلو فرش شما به خوبی مراقبت کند، ایرادات آن را بپوشاند و بیش از حد نرمال سنگین نباشد تا خطر سقوط و آسیب‌دیدگی را به دنبال داشته باشد. خیلی از افراد این اشتباه را مرتکب می‌شوند که برای سالم ماندن تابلو فرش روی آن شیشه می‌اندازند، این کار باعث می‌شود هوای کافی به تابلو فرش خاص شما نرسد و خیلی زود پوسیده شود.

زیبایی‌بخشی بیشتر: درست است که یک تابلو فرش طرح خاص به اندازه کافی به خانه شما جلوه می‌دهد اما می‌توانید با یک نورپردازی ایده‌آل جذابیت آن را دوچندان کنید. اگر قصد نداشتید از تکنیک نورپردازی استفاده کنید بهتر است تابلو فرش را زیر نور مهتابی یا لوستر سالن نصب کنید تا جزئیات آن بهتر و واضح‌تر به چشم بیاید.

فرش ریحان
طراحی و چاپ کوسن با تصویر شخصی
diamond+فرش ریحان

اگر حالا حالاها قصد نصب کردن تابلو فرش طرح خاص خود را ندارید …

ممکن است تابلو فرش طرح خاص خود را تهیه کرده باشید اما منتظر باشید تا آن را در موقعیت و زمان مناسب‌تری به دیوار آویزان کنید، در این مدت بایستی تابلو فرش را در محل مناسبی با ویژگی‌های زیر نگه دارید:

  • درست است که مکان نگهداری تابلو فرش نباید در معرض مستقیم آفتاب باشد، اما حضور تابلو فرش در تاریکی مطلق هم اشتباه است، زیرا عدم تابش نور خورشید باعث می‌شود حشراتی مانند بید به سرعت روی فرش رشد کنند و تار و پور فرش را بخورند، در این صورت اصطلاحا می‌گویند تابلوفرش دچار بیدخوردگی شده است.
  • اگر تابلو فرش را در گوشه‌ای از اتاق نگهداری می‌کنید حتما آن را لول کنید و از تا کردن فرش بپرهیزید، زیرا در بلندمدت فرش شما شکسته شده، حالت می‌گیرد و زیبایی خود را از دست می‌دهد.
  • حواستان باشد که رطوبت بلای خانمان‌سوز تابلو فرش است و به سرعت باعث خوردگی بافت آن می‌شود، ضمن این که خیسی ترکیب رنگ تابلو فرش را به هم می‌ریزد و ظاهر نازیبا و زننده‌ای ایجاد خواهد کرد. مثلا بهتر است تابلو فرش را دور از دریچه‌های کولر آبی نصب کنید. استفاده از نفتالین هم به عنوان یک قرص ضدرطوبت رایج و مرسوم است. با همه این اوصاف بهتر است هرازچندگاهی فرش را چک کنید تا از خیس نبودن آن مطمئن شوید.

فرش ریحان
تابلو فرش با انواع طرح‌های متفاوت
diamond+فرش ریحان

چگونه یک تابلو فرش خاص را بشوییم؟

تابلو فرش یک قاب هنری بر روی دیوار خانه شماست، بنابراین باید شش دانگ حواستان را به کیفیت ظاهری آن جمع کنید تا آسیبی به آن نرسد، زیرا کوچکترین اهمال‌کاری ممکن است موجب تغییر ظاهر تابلو شده و دیگر نتواند درخشش اولیه را در دکوراسیون منزل شما داشته باشد. شاید برخی افراد به نحوه صحیح و اصولی شستشوی تابلو فرش به درستی آگاه نباشند، جای هیچ نگرانی نیست! کافی است این مراحل را طی کنید:

  • ابتدا تابلو را از قابش جدا کنید.
  • سپس با جاروبرقی گرد و غبار لابلای تار و پود فرش را بزدایید.
  • پس از آن مقداری شامپو فرش را با آب سرد رقیق کنید، یک اسفنج بزرگ را آغشته به محلول کنید و با سرعت و به طور یکنواخت بر روی تابلو فرش خود بکشید.
  • در مرحله آخر تابلو فرش را در مکانی گرم و دور از نور خورشید به شکل پشت و رو روی زمین پهن کنید تا آب آن تبخیر شود.

و این نکات را رعایت کنید:

  • هنگام استفاده از شامپو فرش هرگز از برس و سیم اسفاده نکنید، زیرا این دو به بافت تابلو فرش شما آسیب می‌زنند.
  • سعی کنید شامپو فرش‌هایی را انتخاب کنید که اسیدیته پایین داشته باشند و فاقد جوهرنمک باشند.
  • هنگام تمیزکاری و شستشوی تابلو فرش هرگز از آب گرم یا داغ استفاده نکنید. آب گرم رنگ‌های فرش را در یکدیگر ادغام می‌کند و کیفیت تابلو فرش از بین می‌رود، مگر این که تابلو فرش طرح خاص شما رنگرزی فوق‌العاده‌ای داشته باشد.
  • برای رطوبت‌زدایی و خشک شدن تابلو فرش آن را روی طناب پهن نکنید، زیرا خط طناب روی آن می‌ماند و باعث شکستگی و تا ماندن فرش خواهد شد.
  • هنگام شستشو هرگز به جای کف شامپو فرش از آب آن استفاده نکنید، زیرا نه تنها فرش را تمیز نمی‌کند بلکه تابلو فرش لوچ و چسبنده می‌شود و از ریخت می‌افتد.

فرش ریحان
تابلو فرش با انواع طرح‌های متفاوت
diamond+فرش ریحان

سخن آخر

تابلو فرش‌ها از عناصر محبوب دکوراسیون به شمار می‌آیند و درخشش بی‌نظیری به ظاهر کلی خانه شما می‌بخشند. البته مهم است که نحوه درست نگهداری و نظافت این اشیا ارزشمند و نفیس را بدانید و با رعایت آن طول عمر مفید تابلو فرش را افزایش بدهید، بخصوص این که تابلو فرش شما منحصربفرد باشد و با وسواس طرح آن را انتخاب کرده و سفارش داده باشید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره تابلو فرشبه شما بدهیم و مجموعه‌ای را به شما معرفی کردیم که با ارائه تابلو فرش طرح خاص و سفارشی مشتریان خود تبدیل به یکی از پیشتازان صنعت فرش و تابلو فرش شده‌اند: تابلو فرش ریحان.

« می‌توانید نمونه تابلو فرش‌های این گروه تولیدی را در صفحه تابلو فرش ریحان تماشا بفرمایید.»

 

 

مطالب پیشنهادی چیدانه:

 

نویسنده: مهشید بختیاری|عضو تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه