Chidaneh.com placeholder image

نمای ترمووود، جلوه طبیعت بر ساختمان

به قلم: مژگان احمدی

نمای ترمووود ظاهر زیبا و گرمی دارد. به همین دلیل هم خیلی‌ها دوستش دارند. در این مقاله از چیدانه می‌خواهیم کمی بیشتر به انواع نمای ترمووود و ویژگی‌های منحصربه‌فردش بپردازیم. در ادامه به شما خواهیم گفت که:

  • نمای ترمووود چیست؟
  • مزایا و معایب نمای ترمووود چیست؟
  • انواع نمای ترمووود کدامند؟
  • رنگ نمای چوب ترمووود چگونه است؟
  • طراحی نمای ترمووود: چند ایده قابل اجرا

پارس چوب فدک
طراحی نما با چوب ترمو
پارس چوب فدک

سرویس خواب بالسا

نمای ترمووود چیست؟

نمای ترمووود همان نمای چوب است، اما از نوع فناوری شده، تیمار دیده و پییشرفته‌اش. یعنی چی؟ یعنی تکنولوژی اومد با چوب کاری کرد که دیگه نگران پوسیده شدنش، باد کردنش و حتی حشره گرفتنش نباشیم و با خیال راحت از نمای چوبی بهره‌مند بشیم.

داستان از این قرار است که چیزی حدود 90 سال پیش، روشی ابداع شد که می‌توانست با ایجاد تغیراتی در چوب، بسیاری از مشکلات آن را برطرف کند. در این روش با استفاده از حرارت بالا یعنی حرارتی نزدیک به 200 درجه‌سانتی‌گراد مغز چوب را خشک می‌کنند که در نتیجه برخی ویژگی‌های ظاهری (تیره‌تر شدن رنگ چوب بعد از ترمو شدن) و شیمیایی آن تغییر می‌کند. این تغییرات در واقع مزایای نمای ترموود را به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

اگر دوست دارید در مورد اینکه ترمووود چیه و کی و چطور به وجود اومده بیشتر بدونید، مقاله‌های زیر رو بخونید: 

البته در بخش بعدی همین مقاله از مزایای نمای ترمووود و البته مهم‌ترین عیبش هم حرف زدیم.

شرکت نواوود
نمای بیرونی پروژه لواسان شرکت نوا وود
شرکت نواوود

مزایا و معایب نمای ترمووود چیست؟

تیمار حرارتی و استفاده از بخار در روش ترمووود باعث می‌شود تا توزیع رطوبت در چوب یکنواخت گردد، زنجیره‌های سلولزی در چوب شکسته شود و مقدار زیادی از رزین چوب از آن خارج شود. در نتیجه:

  • عایق حرارتی چوب افزایش می‌باید
  • مقاومت چوب در مقابل رطوبت و همچنین تاب برداشتن افزایش چشم‌گیری می‌یابد
  • محیط داخلی چوب برای رشد کپک‌ها، قارچ‌ها و حشرات بسیار نامناسب می‌‌گردد

این‌ها ویژگی ترمووود بودند. اما این متریال با این ویژگی‌ها چه برتری و مزیتی نسبت به متریال‌های دیگه داره؟ مزایای نمای ترمووود در واقع اینا هستن:

  • نمای ترمووود در شرایط جوی مختلف مقاومت خوبی داره
  • نصب نمای ترمووود آسون و سریعه
  • شستشو و نگهداری نمای ترمووود زیاد سخت نیست
  • خودش بهترین عایق حرارتی حساب میشه
  • وزن کمی داره
  • قابلیت برش هلالی داره و میشه در نماهای قوس دار هم استفاده بشه
  • برای سلامتی هیچ ضروری نداره
  • رنگ و بافت زیبا و گرمی داره
  • در مقابل رطوبت، پوسیدگی و حمله حشرات مقاومه

شرکت نواوود
نمای بیرونی پروژه ی زعفرانیه شرکت نوا وود
شرکت نواوود

فقط حواستان باشد که ترمووود علاوه بر این مزایا یک عیب اساسی هم دارد. آن هم اینکه نسبت به اشعه ماورای بنفش آفتاب مقاومت چندان مطلوبی ندارد و تغییر رنگ می‌دهد. این مسئله به خصوص وقتی از چوب ترموو در نمای ساختمان استفاده می‌کنیم اهمیت بیشتری می‌یابد.

اما این که خیلی بده. آیا راه حلی هم وجود دارد؟ بله. استفاده از رنگ‌ها و پوشش‌های پیگمنت دار تنها راه خلاصی از تغییر رنگ نمای چوب ترمووود است.

سامان سازان
نمای ترمووود
سامان سازان

انواع نمای ترمووود کدامند؟

انواع نمای ترمووود با توجه به نوع چوب مورد استفاده و شکل ظاهری آن متفاوت هستند. به طور کلی چوب‌هایی که برای ترمووود استفاده می‌شوند دو دسته‌اند:

  • نرم چوب‌ها ماند چوب درخت کاج و صنوبر (نرم‌چوب‌ها اغلب بافت زیبایی دارند، سبک‌ترند و از نظر قیمت به صرفه‌تر هستند)
  • سخت چوب‌ها مانند چوب ون یا اش (بافت خاص و زیبایی دارند، سنگین‌تر و گران‌تر هستند)

برای استفاده از ترمووود در نمای ساختمان معمولا از نرم‌چوب‌ها استفاده می‌شود. چرا که هم زیبا هستند، هم سبک‌ترند و هم صرفه‌ی اقتصادی دارند. در مقاله انواع ترمووود در معماری، ویژگی و تفاوت چوب ها می‌توانید ویژگی‌ تعدادی از چوب‌های مورد استفاده در ترمووود را به دقت مطالعه کنید.

رضا نجفیان / رنا دیزاین
خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

تنوع رنگ نمای چوب ترمووود چگونه است؟

همانطور که گفتیم استفاده از ترمووود برای نمای ساختمان با مشکل تغییر رنگ مواجه است. از این رنگ زدن در واقع بخش مهمی از اجرای نمای ترمووود است که تکمیل کننده‌ آن می‌باشد. برای این منظور از رنگ مخصوص نمای ترموود استفاده می‌شود که اغلب دارای کالیته رنگی کامل و متنوعی (تا 80 نوع رنگ مختلف) هستند.

رنگ نمای چوب ترمووود باید در چهار مرحله و با فواصل 24 ساعت انجام ‎شود تا در نهایت ترموود در مقابل UV آسیب نبیند.

ترمووود آیریس تابان
نمونه کارهای ترمووود آیریس تابان
ترمووود آیریس تابان

طراحی نمای ترمووود: چند ایده قابل اجرا

قطعات تولیدی ترمووود در ابعاد و اندازه‌های مختلف و در طیف‌های رنگی متنوع در بازار ارائه می‌شوند. این تنوع محصول به طراحان اجازه خواهد داد تا برای انتخاب خود گزینه‌های بسیاری را پیش رو داشته باشند. با توجه به اینکه چوب‌ها عناصری برگرفته از دل طبیعت هستند، به کارگیری آنها در نما برای اولین دید کاربران از ساختمان خوشایند خواهد بود. در ادامه چند ایده قابل اجرا از طراحی نمای ترمووود را پیشنهاد می‌کنیم:

پارس چوب فدک
پروژه های نمای ساختمان
پارس چوب فدک

ترکیب نمای ترمووود و نمای سنگ و بتن

شاید به دلیل اینکه سنگ ها نیز عناصری از دل طبیعت هستند، هنگام همنشینی با ترمووود ترکیبی مناسب را ارائه می‌دهند. طیف رنگ کرم سنگ‌ها به زیبایی در کنار رنگ قهوه ای چوب‌ها جلوه خواهد کرد. باید دقت داشت که درجه رنگی هر کدام از این دو رنگ به چه شکل و چگونه هماهنگ خواهند شد. رنگ‌های خنثی، طوسی، سیاه و سفید در مصالح سنگ و فولاد هر کدام می توانند ترکیبی مناسب با رنگ قهوه ای ترموود داشته باشند.

سامان سازان
نمای ترمووود
سامان سازان

چیدمان ترمووود به صورت عمودی، افقی، اریب یا ترکیبی

در طراحی چنین نماهایی ترکیب هندسه آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ترموود با طراحی هندسه‌ای خوب و هنرمندانه نمای بیرونی ساختمان شما را متحول خواهد کرد. تنها کافیست که طراح دیدی خلاقانه به طراحی هندسه آن داشته باشد و در این کار نوآورانه عمل کند.

پارس چوب فدک
پروژه های نمای ساختمان
پارس چوب فدک

ترکیب دو رنگ متفاوت از ترمووود در نمای ساختمان

ترکیب دو رنگ متفاوت از ترموود نیز می‌تواند گزینه‌ای پیش پای طراحان باشد تا بتوانند به وسیله آن در طراحی نما تنوع ایجاد کنند.

شرکت نواوود
نمای ساختمان پروژه ی خانه پدری شرکت نوا وود
شرکت نواوود

کلام آخر:

در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا صفر تا صد استفاده از نمای ترمووود را به طور خلاصه و مفید بررسی کنیم. اگر برای ساخت و ساز ساختمان به دنبال فعالان در این حوزه می‌گردید از شما دعوت می‌کنم که سری به بخش چوب و ترمووود در اهالی فن چیدانه بزنید.  در آنجا می‌توانید نمونه‌های بیشتری از عکس نمای ترمووود و تصاویر مربوط به افراد یا شرکت‌های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه