Chidaneh.com placeholder image

شب یلدای 1400، امسال رو چه جوری بگذرونیم؟

به قلم: سمانه زارعی

در تقویم ایرانیان جشن­های مختلفی دیده می­شود که یکی از جذاب­ترین آنها برای خانواده­های ایرانی شب یلداست. شب یلدا اولین شب زمستان و طولانی­ ترین شب سال است که خانواده­ ها دور هم جمع می­شوند. ولی شب یلدای امسال با وجود بیماری کرونا، شرایط متفاوتی را در پیش داریم. اولین مسئله برای جلوگیری از شیوع این بیماری رعایت فاصله اجتماعی و برگزار نشدن مهمانی­ ها و دورهمی ­هاست. برای اینکه شب یلدای خوبی داشته باشیم چندین پیشنهاد برای شما داریم. پس با ایده­ های برگزاری شب یلدای 1400 همراه ما باشید.

 

قالیشویی ادیب
شب یلدا99

شب یلدا؛ شب زایش مهر

واژه یلدا یک واژه سریانی است (واژه میلاد نیز از همین ریشه است) که در قرن سوم میلادی وارد زبان فارسی شده است و پیروان میترا از آن به عنوان واژه‌ای که به تولد میترا اشاره دارد استفاده می‌کردند. 

از اصطلاحی که در زبان اوستایی یا زبان فارسی کهن به جای یلدا استفاده می‌شده است اطلاعاتی در دست نیست، اما برخی معتقدند که در زبان اشکانی- پهلوی و ساسانی- پهلوی (فارسی میانه) از واژه زایش (به معنی تولد میترا) استفاده می‌شده است. جشن شب چله که در فارسی جدید از آن استفاده می‌شود اصطلاح نسبتا جدیدتری است. این جشن توسط قوم مهاجر آریایی در اواسط هزاره دوم پیش از میلاد مسیح وارد فلات ایران شده است، اما ریشه اصلی این جشن به دوران پیش از زرتشت یعنی حدود هزاره سوم تا چهارم پیش از میلاد مسیح برمی­گردد. 

زایش‌مهر که در زبان فارسی با نام شب یلدا و شب چله نیز شناخته می‌شود در تقویم ایرانی در شب قبل از اولین روز ماه دی یعنی اولین روز فصل زمستان (21-22 دسامبر) جشن گرفته می‌شود. این جشن در پایان انقلاب زمستانی و چهار روز قبل از یکی دیگر از جشن‌های مهم ایران باستان یعنی جشن سده (جشن آتش) اتفاق می‌افتد.

 

شب یلدا

شب یلدای 1400، یلدای کرونایی را چگونه بگذرانیم؟

این روزها برای انجام هرکاری باید همه جوانب بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا در نظر بگیریم. دورهمی­ها و برگزاری مهمانی برایمان بسیار محدود و ممنوع شده است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی برای رهایی از این بیماری بهتر است مهمانی برگزار نشود و مراقب خانواده خود و به خصوص مادربزرگ­ها و پدربزرگ­های عزیز باشیم. با این حال شب یلدا، حتی با این شرایط می­تواند شبی به یادماندنی باشد. در ادامه مطلب می­خواهیم راجع به ایده­های برگزاری شب یلدای سال1400 صحبت کنیم.

 

گالری خونه باغ
مبلمان فضای باز
گالری خونه باغ

شب یلدای 1400 در تراس سبز منزل!

در ابتدا باید به فکر یک فضای باز برای دورهم بودن و صحبت کردن باشید. اولین پیشنهاد ما این است که از تراس خانه خود استفاده کنید. قبلا در رابطه با تراس سبز صحبت کرده­ایم. تراس سبز یک فضای دلباز و زیبا برای دورهم نشستن و هواخوری است. سبز بودن تراس جذابیت و کاربرد آن را بیشتر می­کند. شما می­توانید یک تراس سبز با کلی گل و گیاه زیبا و چند میز وصندلی فضای باز داشته باشید تا امسال در شب یلدا از این فضا استفاده کنید تا هم خیالتان راحت باشد تهویه هوای کافی دارد و همینطور از فضای دنج و زیبای خانه لذت ببرید.

پارس آرای کوهستان
آلاچیق چوبی در حیاط ویلا
پارس آرای کوهستان

شب یلدای 1400، با آلاچیق موافقید؟

اگر در خانه خود حیاط دارید، وجود یک آلاچیق که هم لذت از فضای سبز و هوای پاییزی را برای شما امکان پذیر می­کند و هم یک فضای نیمه باز برای محافظت از سرمای پاییزی است می­تواند یک انتخاب عالی برای دورهمی شب یلدا باشد. آلاچیق­ها یک عنصر مهم در محوطه و حیاط خانه شما هستند که در مناسبت و دروهمی­ها برایتان مفید هستند. در مطالب دیگر راجع به انواع آلاچیق های فضای باز صحبت کردیم. با توجه به شرایط محوطه می­توانید یک آلاچیق چوبی، فلزی و یا شیشه­ای در حیاط خود داشته باشید.

مانا چمن
اجرای چمن مصنوعی تراس جدید
مانا چمن

بالکن دنج و کوچک برای شب یلدای 1400!

اگر خانواده­ی کوچکی دارید و با توجه به شرایط کرونایی یلدای امسال می­خواهید یک دورهمی کوچک و متفاوت داشته باشید، حتی بالکن کوچک خانه شما می­تواند حال و هوای خانواده را عوض کند. وجود یک نیمکت یا دو سه تا صندلی در گوشه بالکن به همراه یک میز فضای خوبی برای خواندن اشعار حافظ و یا تعریف خاطرات است. حالا اگر چند گلدان کوچک و سرحال هم داشته باشید، دورهمی شما تکمیل است.

 

شومینه های فضای باز

گرمای شب یلدا با شومینه فضای باز!

پیشنهاد ما این بود که شب یلدا را در فضای باز خانه برگزار کنید. ولی با این حال باید راه حلی برای سرمای شب چله داشته باشیم تا خانواده و عزیزانمان اذیت نشوند و با خیال راحت شب یلدا را بگذرانید. نگران نباشید شما با داشتن یک شومینه فضای باز می­توانید این شب طولانی را در گرمای لذت بخشی دور هم باشید.

 

بازی های گروهی در شب یلدا

شب یلدا، بدون بازی مگه میشه!

یکی از کارهایی که خانواده­ها در شب یلدا انجام می­دهند بازی­های دسته­جمعی و سرگرم کننده است. بازی­های دسته جمعی همه­ی افراد خانواده از بچه­ها تا بزرگترها را سرگرم و شاد می­کند. با انواع بازی­های دسته جمعی؛ از اسم فامیل تا مافیا! شب یلدای شادی داشته باشید. از بازی­های فضای باز غافل نشوید.

 

شب یلدا99

خوراکی­ های یلدای سال 1400، مهم­ترین قسمت شب چله!

یکی از مهم­ترین قسمت گذراندن شب یلدا، خوراکی­های هیجان انگیز و خوشمزه آن است. در شب چله خانواده­های ایرانی غذاهای خوشمزه­ای مانند: انارپلو، مرغ ناردونی، فسنجان، قورمه سبزی و.. میپزند. و هندوانه و انار و آجیل شب یلدا از مهم­ترین خوراکی­های شب چله هستند. حالا این شما هستید که با سلیقه خود بهترین ایده­ها را برای غذا پختن و تزیین یلدایی میز غذا را انجام دهید.

 

تماس تصویری در شب یلدا

شب چله 1400 با مهمان­های مجازی!

با اینکه امسال در دیدوبازدید شب یلدا محدودیت­هایی داریم ولی فضای مجازی امکان برقراری ارتباط را برایمان ایجاد کرده است. با اقوام و عزیزانتان که در کنار شما نیستند تماس بگیرید و به شکل صوتی و تصویری ارتباط برقرار کنید.

 

شب یلدا99

حرف آخر:

شب یلدای 1400 همه ما مهمان ناخوانده­ای داریم. برای اینکه از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کنیم بهتر است مهمانی و دورهمی­هایی با تعداد زیاد نداشته باشیم و حتی در دورهمی­های کوچک از ماسک استفاده کنیم. با برنامه­ریزی درست و با رعایت پروتکل­های بهداشتی در یلدای 1400 شبی پر از خاطره و شادی داشته باشیم.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nazanin kd در تاریخ 24 آذر 1393
در خطهٔ شمال و آذربایجان رسم بر این است که در این شب خوانچهای تزیین شده به خانهٔ تازه‌عروس یا نامزد خانواده بفرستند. مردم آذربایجان در سینی خود هندوانه‌ها را تزئین می‌کنند و شال‌های قرمزی را اطرافش می‌گذارند. درحالی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین می‌کنند و به خانهٔ عروس می‌برند.
avina در تاریخ 26 آذر 1393
عکسای باکیفیتی داشت این مطلب

ثبت دیدگاه