Chidaneh.com placeholder image

مدل والان جدید، 12 طرح برای انواع پرده!

به قلم: تحریریه چیدانه

یکی از روش های بسیار عالی و ساده برای تغییر دکوراسیون توجه و دیدن پنجره هاست! شاید ما به آن اندازه که به نوع، مدل و رنگ پرده ها دقت می کنیم، والان روی آن ها را مهم نمی دانیم. اما نکته اصلی دقیقا همین جاست. زمانی که بخواهیم با کم ترین هزینه تنوع و تغییر در دکوراسیون منزلمان به وجود بیاوریم، به راحتی می توانیم از والان ها استفاده کنیم. ممکن است والان ها در وهله اول یک عنصر جانبی و تزیینی به نرظر برسند، اما در عمل به راحتی می توانند نقص پنجره های شما را پوشانده و در صورت نیاز آن ها را بلندتر یا کوتاه تر نشان دهند. همین طور که به راحتی رنگ و نقش و بافت را وارد دکوراسیون شما می کنند، میل پرده و تجهیزات بالای آن را نیز پوشش می دهند.

در ادامه انواع مدل والان را به شما معرفی می کنم تا بتوانید بهترین را برای پنجره های منزلتان برگزینید:

سرویس خواب بالسا
  • باکس پلیسه ای
  • والان منحنی
  • والان رولی
  • والان پله ای
  • والان حلقه ای
  • والان جمع شده
  • والان بالنی
  • والان راست
  • والان بندی
  • والان با پرده کافه
  • والان جمع شده با قلاب
  • والان مدل شال

انواع مدل والان در دکوراسیون

انواع والان در دکوراسیون

چرا به والان پرده نیاز داریم ؟

والان ها برای اولین بار در دوره باروک مورد استفاده قرار گرفتند و با وجود این که طی 400 سال تغییرات بسیاری داشته اند، اما کماکان استفاده شده و از مد نیفتاده اند. والان پرده به راحتی می تواند طراحی منحصر به فرد شخصیت شما را به نمایش بگذارد و رویکرد مدرن یا سنتی به آن بدهد. نکته ای که باید در انتخاب و نصب والان در نظر بگیرید این است که نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه باشند. در حالت استاندارد یک والان باید 1/6 ارتفاع کلی پنجره را پوشش دهد. این نوع پوششش که در بالای پنجره ها، درب ها و حتی تخت خواب ها قرار می گیرند دارای تنوع بالایی از پارچه ها و رنگ ها هستند که متناسب با دکوراسیون انتخاب می شوند. ممکن است در بعضی مواقع خود والان ها به تنهایی استفاده شده و یا این که با یک پرده عمودی همراه شوند. 

مطلب پیشنهادی : انواع مدل پرده در دکوراسیون داخلی

انواع مدل والان

مدل والان پرده

1. باکس پلیسه ای

مدل والان اولی که به شما معرفی می کنم باکس پلیسه ای نام دارد. همان طور که در تصاویر به خوبی مشاهده می کنید، این والان یک فرم جعبه ای مانند و بسیار صاف داشته که می تواد به فاصله های مختلف پلیسه ایجاد نماید. معمولا برای تکمیل طرح این مدل از یک نوار پارچه ای در پایین آن استفاده می شود. این والان معمولا برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و به طور کلی فضاهایی که نیاز به رسمی بودن دارند استفاده می شود. 

مطلب پیشنهادی : چگونه پرده را با سبک دکوراسیون منزل ست کنید؟

مدل والان جدید

مدل والان جدید

2. والان منحنی

والان منحنی یک مدل بسیار زیبا است که دارای یک قوس در بالا یا پایین خود می باشد. در این مدل نیز معمولا از یک نوار پارچه ای باریک برای پایین کار استفاده می کنند. این مدل والان برای از بین بردن گوشه های تیز پنجره ها و ایجاد فرم نرم و ملایم در آشپزخانه و اتاق غذاخوری به کار می رود. 

مطلب پیشنهادی : نصب پرده، 6 ناگفته برای دکوراسیون چشمگیرتر!

مدل والان جدید

مدل والان جدید

3. والان رولی 

این والان می تواند در صورت نیاز به عنوان یک پرده کامل نیز استفاده شود. والان رولی یک والان پارچه ای است که به راحتی می تواند در ارتفاع های مختلف جمع شده و توسط بند یا گیره ثابت شود. جنس پارچه مورد استفاده برای طرح رولی محدودیتی نداشته و شما نیز خودتان می توانید آن را در خانه تهیه کنید. 

مطلب پیشنهادی : چوب پرده و یراق آلات برای داشتن یک پرده تمام عیار!

مدل والان جدید

انواع والان پرده

4. والان پله ای

این والان که دقیقا فرمی شبیه به پرده شیدها دارد، مانند نمونه قبل در ارتفاع های مختلف قابل تنظبم بوده و در حالت ثابت فرمی پله ای به خود می گیرد. این مدل بسیار ظریف است و با فرم مستطیل یا مربع پنجره به خوبی هماهنگ می شود. در عین حال برای مکان هایی که نیاز به یک پوشش زیبا دارید به کمک شما می آیند. به طور مثال پوشاندن کابینت ها، کمدها و حتی قاب پنجره های زشت و نامناسب. 

مطلب پیشنهادی : 6 نکته‌ای که باید قبل از انتخاب پرده‌ها بدانید!

انواع مدل والان پرده

مدل والان پرده

5. والان حلقه ای

حتما تا کنون نمونه هایی از این والان را در دکوراسیون های مختلف مشاهده کرده اید. طرح منحنی و حلقه مانند آن را از حالت یکنواختی خارج کرده و نقاط بالا و پایین را به وجود می آورد. این مدل ها نیز با یک نوار حاشیه ای تزیین شده و بیش تر برای دکوراسیون با سبک سنتی یا کلاسیک به کار می روند. بهتر است برای نصب این نمونه از حلقه های باریک و میل پرده قابل دید استفاده کنید. 

مطلب پیشنهادی : پرده کرکره ای و مزایای آن در دکوراسیون داخلی منزل!

انواع مدل والان پرده

انواع مدل والان

6. والان جمع شده

این والان که یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین مدل هاست برای فضاهای مختلف به خصوص آشپزخانه ها به کار می رود. حالت جمع شدگی بالای آن مدلی خاص را به وجود آورده که البته میزان پارچه مورد نیاز را نیز افزایش می دهد. حاشیه تزیینی برای این والان با رنگ های هماهنگ یا متضاد و عناصر تزیینی مانند شیشه و کریستال دوخته می شود. 

مطلب پیشنهادی : شیک ترین پرده های مدرن در دکوراسیون داخلی: پرده زبرا

مدل والا بالنی

انواع مدل والان پرده

7. والان بالنی

این والان همان گونه که از نامش مشخص است به صورت یک بالن طراحی می شود. برای رسیدن به چنین نتیجه ای باید قسمت های پایینی پارچه از دو طرف جمع شده تا یک حالت توپر و پف دار به وجود بیاید. بسیاری از این مدل برای دکوراسیون کلاسیک و پر تزیین به کار می برند و البته برای فضاهای مختلف مناسب خواهد بود. بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که قسمت های والان به یک اندازه بوده و در دو طرف پنجره نیز به یک نسبت قرار بگیرند. 

مطلب پیشنهادی : کدام پرده در دکوراسیون منزل شما می درخشد؟!

والان پرده جدید

مدل والان پرده جدید

8. والان راست

این نمونه یک والان ساده و نسبتا کوچک است که می تواند به خوبی لبه های پنجره و همین طور میل پرده را پوشش دهد. این والان باید به ارتقاع 40 تا 50 سانتی متر، بسته به ارتفاع خود پنجره، از بالای آن آویزان نشود. با توجه به تصاویر بالا خواهید فهمید که چقدر صاف و مستقیم روی پنجره قرار می گیرد.

مطلب پیشنهادی : کرکره پنجره آشپزخانه، بهترین پرده برای قلب خانه!

والان پرده جدید

مدل جدید والان

9. والان بندی

والان بندی نیز یکی از مدل های بسیار ساده اما شیک محسوب می شود که به راحتی و تنها با بندهای بالای آن روی میله پرده قرار می گیرد. معمولا از همان پارچه پرده برای دوخت بندها استفاده می شود که البته وزن بسیار سبکی نیز خواهد داشت. این مدل برای فضاهایی مانند حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه مناسب است. 

مطلب پیشنهادی : 7 نکته برای انتخاب و خرید پرده در دکوراسیون منزل

مدل والان جدید

مدل والان جدید

مدل والان پرده جدید

10. والان با پرده کافه 

پرده کافه معمولا به پرده ای گفته می شود که تنها برای قسمت پایینی پنجره نصب می شود. به کار بردن یک والان در بالا و این نوع پرده در پایین پنجره خود می تواند یک طرح بسیار لطیف و جذاب را به وجود بیاورد. این مدل علاوه بر کنترل میزان نور ورودی، حریم فضا را نیز حفظ کرده و معمولا برای سبک های سنتی و روستیک استفاده می شود. هنگام انتخاب میله و حلقه برای پرده کافه، مطمئن شوید که با سایر فلزهای موجود در فضا هماهنگی لازم را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی : پرده های شیک و ارزان در دکوراسیون منزل

مدل والان جدید

مدل والان جدید

مدل والان پرده جدید

11. والان جمع شده با قلاب

این نوع جمع شدن والان یک حس سنتی و قدیمی را به جود می آورد که البته با قلاب های تزیینی بالای پنجره امکان پذیر است. شما می توانید به راحتی از قلاب های متناسب با دکوراسیون منزلتان برای این مدل والان استفاده نمایید. هرچقدر که تعداد این قلاب ها بیش تر باشد، والان بیش تر حالت منحنی به خود گرفته و چین های بیش تری خواهد داشت. این نمونه برای نشیمن، پذایرایی و ناهارخوری بسیار ایده آل است.

مطلب پیشنهادی :با این پرده شید های زیبا، دکوراسیون منزل تان را متحول کنید!

مدل والان شالی

مدل والان برای انواع پرده

12. والان مدل شال

برای ایجاد این مدل باید از یک پارچه سبک و حالت پذیر مانند حریر بهره گرفت که در مرکز یک منحنی ایجاد کرده و سپس از دو طرف پنجره به سمت پایین آویزان گردد. مدل شال معمولا برای نشیمن های رسمی تر استفاده شده که اابته می تواند ترکیبی از دو پارچه را نیز دربر بگیرد. طول پارچه باید به گونه ای انتخاب شود که علاوه بر پوشش دادن کل میله پرده، به اندازه ای متناسب از دو طرف آویزان شود. برای رسیدن به یک دکوراسیون مدرن تر می توانید یک سمت را بلندتر از سمت دیگر در نظر بگیرید.

درباره پرده ها بیش تر بدانید :

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه