Chidaneh.com placeholder image

پرده اتریشی؛ طرحی شیک و مجلل در دکوراسیون منزل

به قلم: نرگس مهردادیان

پرده‌ها بخشی جدایی ناپذیر از دکوراسیون داخلی منزل هستند که نقش مهمی در زیبایی خانه‌ها ایفا می‌کنند. پرده اتریشی از انواع مدل‌های شیک، خاص و بی‌نظیر پرده سلطنتی و کلاسیک است که دارای طرح و رنگ‌های متنوعی است. این پرده هنگام جمع شدن به مجموعه‌ای از والان‌ها تبدیل می‌شود و نمایی بی‌نظیر به پنجره‌ خانه شما می‌دهد. این پرده‌ها را می‌توان هم در دکوراسیون آپارتمان‌های معمولی و هم سالن‌های مجلل عمارت‌ها استفاده کرد. شما هم اگر می‌خواهید در دکوراسیون داخلی منزل خود تغییر مثبتی داشته باشید می‌توانید از پرده اتریشی برای پنجره‌ها استفاده کنید. در این مطلب از چیدانه به معرفی طرح‌های پرده اتریشی و چگونگی استفاده از آن‌ها در دکوراسیون داخلی منزل می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

پرده اتریشی
پرده اتریشی 2

تاریخچه پرده اتریشی

پرده اتریشی همانطور که از نامش مشخص است متعلق به کشور اتریش بوده، در قرن 18 اختراع شده و خانه‌های مجلل اروپایی، کاخ‌ها و آپارتمان‌های مجلل را تزیین می‌کرده. در گذشته برای دوخت آن‌ از پارچه‌های سنگین و ضخیم استفاده می‌شد که توجه افراد را به خود جلب می‌کرد و در برابر نور آفتاب و دید از فضا محافظت می‌کرده است. پس از آن استفاده از این پرده‌ها در سراسر اروپا رواج پیدا کرده، تا امروز نیز ادامه دارد و با زرق و برق خود فضایی شیک و خاص ایجاد می‌کند.

چوب و هنر
سبک کلاسیک

سبک مناسب برای استفاده از پرده اتریشی

پرده‌های اتریشی از انواع پرده‌های کلاسیک است که برای دکوراسیون‌هایی به سبک کلاسیک و سلطنتی مناسب است. این نوع پرده در کنار سایر اجزای دکوراسیون چون مبلمان و سرویس خواب کلاسیک نمایی فوق‌العاده به فضای شما می‌دهد. پرده اتریشی ترکیبی از پرده‌های رومی و فرانسوی است که شکوه و جلال پرده‌های فرانسوی و مکانیسم جمع شدن با ریسمان پرده‌های رومی را همزمان دارد. با توجه به اینکه این نوع پرده چین‌های زیادی ‌دارد، برای دوخت آن حدودا 5/2 برابر پرده رومی پارچه به‌کار می‌رود.

طرح ساده
گلدار

طرح و رنگ پارچه پرده اتریشی

پرده اتریشی با انواع پارچه‌‌های ساده و گلدار دوخته می‌شود. بهتر است طرح و رنگ پارچه پرده اتریشی را با توجه به طرح و رنگ دیگر اجزای دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید. در دوخت پرده اتریشی می‌توان از انواع پارچه‌هایی چون حریر، ساتن، تور یا مخمل استفاده کرد. همچنین بهتر است رنگ پارچه پرده اتریشی خود را هماهنگ با رنگ دیگر اجزای دکوراسیون و ابعاد فضای مورد نظرتان انتخاب کنید. برای مثال پارچه‌هایی با رنگ روشن را برای فضاهای کوچک و برای فضاهای بزرگ از هر رنگی می‌توانید استفاده کنید.

دوخت

دوخت پرده اتریشی

در دوخت پرده اتریشی از پارچه‌هایی با جنس‌های مختلف به‌کار می‌رود. در پایین این نوع پرده برای زیبایی بیشتر نواری چین‌دار پارچه‌ای یا ریشه‌دار دوخته می‌شود. بهتر است برای پرده‌های نخی از نوار پارچه‌ای و برای پرده‌های ظریف‌تری چون ابریشمی از نوارهای ریشه‌دار استفاده ‌شود.

نصب

نصب پرده اتریشی

برای نصب پرده اتریشی می‌توان از چوپ پرده معمولی استفاده کرد یا برای زیبایی بیشتر این پرده‌ها از چوب پرده‌های چوبی مخصوص که پرده را آراسته‌تر و مرتب‌تر نشان می‌دهد، استفاده ‌شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه نصب پرده مطلب راهنمای نصب پرده را بخوانید.

بخش ها

بخش‌های مختلف پرده اتریشی

هنگامی‌که این پرده‌ها کاملا باز باشند، صاف و هنگام جمع ‌شدن، چین می‌خورند. برای باز و بسته کردن پرده‌های اتریشی، از نخ‌های تزیینی استفاده می‌شود که هم کاربردی هستند و هم زیبایی این پرده‌ها را تکمیل می‌کنند. برای شکوه و زیبایی بیشتر این پرده‌ها آن‌ها را بلندتر از ارتفاع پنجره می‌گیرند تا هنگام باز بودن هم در پایین پرده چین‌ها مشاهده شوند.

  • پرده‌های اتریشی به مکانیزم بالابر مخصوصی برای جمع کردن و بالا و پایین بردن پرده نیاز دارند.
  • نخ‌های محکمی برای چین خوردن و جمع کردن پرده اتریشی استفاده می‌شوند.
  • برای این نوع پرده بهتر است از پارچه‌های لطیفی چون ابریشم، ساتن یا ارگانزا استفاده شود تا به‌راحتی چین بخورد.
  • برای زیبایی بیشتر در پایین و لبه پرده‌های اتریشی از حاشیه‌های تزیینی چین‌دار یا ریشه‌دار استفاده می‌شود.
بخش ها

پرده اتریشی در فضاهای مختلف

در ابتدا پرده‌های اتریشی بیشتر در فضاهای بزرگ، سالن‌ها، اتاق‌های غذاخوری یا نشیمن و اتاق خواب روی پنجره‌های بزرگ نصب می‌شدند اما امروز این نوع پرده‌ها در آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک خصوصی هم استفاده می‌شوند. برای فضاهای مختلف خانه چون پذیرایی، آشپزخانه یا اتاق خواب می‌توان از طرح و رنگ‌های مناسب این نوع پرده استفاده کرد و زیبایی فضا را افزایش داد. بهتر است برای آشپزخانه از پارچه‌های سبک و برای اتاق خواب از پارچه‌های ضخیم‌تر استفاده کنید. همچنین پارچه‌های ضخیم و حجیم برای ادارات، دفاتر و اتاق‌های نشیمن و دفاتر مناسب هستند. با توجه به اینکه پرده‌های اتریشی فضای کمی اشغال می‌کنند، برای فضاهای کوچک هم انتخاب مناسبی هستند.

آشپزخانه

پرده اتریشی در آشپزخانه

پرده‌های اتریشی گزینه مناسبی برای تزیین پنجره آشپزخانه‌ است. پرده‌هایی که برای آشپزخانه انتخاب می‌کنید نباید سنگین باشند یا باعث کوچکتر نشان داده شدن فضا شوند. این نوع پرده‌ها فضای زیادی نمی‌‌گیرند و برای آشپزخانه‌ها که معمولا خیلی بزرگ هم نیستند با طرح‌های ساده، گل‌دار، راه راه با توجه به دکوراسیون آشپزخانه مناسب هستند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب پرده آشپزخانه را بخوانید.

نشیمن

پرده اتریشی در اتاق نشیمن

اتاق نشیمن معمولا بزرگ‌ترین فضای خانه است و پرده‌ اتریشی برای تزیین پنجره‌های آن بسیار مناسب است. این پرده‌ها برای دکوراسیون نشیمن به سبک‌های مختلفی چون کلاسیک، باروک یا انگلیسی که دارای جزییات لوکسی هستند، بسیار مناسب است. برای آشنایی بیشتر با پرده‌های مناسب نشیمن مطلب مدل پرده نشیمن را بخوانید.

خواب

پرده اتریشی در اتاق خواب

پرده اتریشی برای پنجره‌های اتاق خواب‌های با اندازه بزرگ و کوچک نیز پرکاربرد است. پرده اتریشی با پارچه‌های سبک و نرم به راحتی فضایی دنج برای استراحت ایجاد کرده و مانع نفوذ نور در شب شده و مناسب خواب راحت هستند. برای اتاق خواب دختران بهتر است از پرده‌های اتریشی گلدار استفاده کنید.

اتاق کودک

پرده اتریشی در اتاق کودک 

بهتر است برای اتاق کودک از پرده‌های اتریشی با پارچه‌های لطیف و ظریف استفاده کنید. این نوع پرده‌ها بسیار مناسب برای اتاق دختر بچه‌ها هستند. پرده‌های اتریشی با طرح‌های گل‌دار یا کارتنی که فضای اتاق را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد توجه کودکان را به خود جلب کرده و برای اتاقشان انتخاب مناسبی است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب پرده مناسب برای اتاق کودک مطلب پرده اتاق کودک را بخوانید.

تمییز کردن

تمییز کردن و نگهداری از پرده‌های اتریشی

برای اینکه پرده‌ اتریشی دیرتر کثیف شود به‌طور مرتب اتاقی که پرده در آن نصب شده را تمیز و تهویه کنید یا با دستمال مرطوب گرد و غبار پرده را بگیرید. اما در صورت کثیف شدن، برای شستن پرده‌های اتریشی با پارچه‌های سبک از پودرهای بدون آنزیم و درجه حرارت ملایم ماشین لباسشویی استفاده کنید. اما پرده‌های ضخیم را بهتر است به خشکشویی و متخصصین کار بسپارید. همچنین برای صاف کردن پرده‌ها پس از شستشو بهتر است با بخارشو پرده‌ها را به آرامی صاف کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه تمییز کردن انواع پرده می‌توانید مطلب شستن پرده را بخوانید.

پایان 2
پایان 1

کلام پایانی

پرده خانه عنصری جدایی ناپذیر و مهم در طراحی دکوراسیون داخلی است که می‌تواند تغییر زیادی در خانه ایجاد کرده و جذابیت و زیبایی فضا را چندین برابر کند. پرده‌ها دارای طرح‌، مدل‌، نقش‌ و رنگ‌های مختلفی هستند که با توجه به سلیقه افراد و سبک دکوراسیون فضای مورد نظر می‌توان از انواع آن استفاده کرد. پرده‌ اتریشی نوعی از پرده‌ کلاسیک و سلطنتی است که نمایی زیبا و مجلل دارد و مناسب سبک دکوراسیون کلاسیک است. در پرده‌های اتریشی والان‌ها به شکل دالبری کنار هم قرار گرفته و پنجره خانه را به شکلی شیک و زیبا تزیین می‌کنند. در دوخت این نوع پرده از پارچه‌ و رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود اما پارچه‌های ابریشمی مناسب‌تر هستند چراکه لطافت خاصی داشته و در دوخت آن چین‌های پرده به شکل زیبایی روی هم قرار می‌گیرند. شما هم اگر به این پرده‌های شیک و مجلل علاقمند شدید می‌توانید با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه از پرده‌ اتریشی زیبا در طراحی دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع پرده خانه مطالب پرده چی مد شده، پرده لوکس و شیک، مدل پرده فانتزی و پرده مینیمال را مطالعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه