Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی کلینیک، زیباترین کلینیک های جهان به مناسبت روز پزشک

به قلم: صبا اکبری

پزشکی و سلامت: به مناسبت روز پزشک و زادروز ابوعلی‌سینا(بزرگ ترین پزشک ایرانی) می خواهیم به بررسی تعدادی از بهترین کلینیک‌ها و بیمارستان‌هایی که از نظر معماری و زیبایی بصری اهمیت ویژه ای دارند، بپردازیم. چرا که در عصر حاضر ثابت شده معماری، طراحی داخلی و دکوراسین فضاهای درمانی می تواند تاثیر به سزایی در روند بهبود بیماران و به خصوص شرایط روحی آن ها و حتی کارکنان دشته باشد. بنابراین توجه به نیازها در یک فضای درمانی، در کنار انتخاب متریال و رنگ مناسب، کیفیت بهداشت بالا و در نهایت وجود مباحث زیبایی شناسی می تواند یک مجموعه کامل و موثر را تشکیل دهند.

این شما و این بهترین کلینیک‌های جهان:

طراحی داخلی کلینیک مغز و اعصاب لاس وگاس :

معماری فوق مدرن و بینظیر کلینیک مغز و اعصاب لاس وگاس یعنی کلینیک Lou Ruvo Centre (لو روو کلولند) را یکی از بهترین آرشیتکت های جهان “فرانک اون گلدبرگ " انجام داده است. این ساختمان پر از منحنی و موج در نمای بیرونی است.

سرویس خواب بالسا

مطلب پیشنهادی : طراحی هوشمند کلینیک فوق‌تخصصی قلب و عروق در قزوین!

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

کلینیک لو روو کلولند شهر لاس وگاس آمریکا نمونه ای بارز از معماری پست مدرن در جهان است. این کلینیک، مرکز درمان و تحقیق بیماری های حاد عصبی است که توسط فرانک اُگری طراحی و در لاس وگاس ساخته شده و نمای فولادی و منحصر به فرد ساختمان، آن را از سایر نماها متمایز می کند. این کلینیک چهار طبقه دارای دفاتر مختلف پزشکی، اتاق انتظار و فضای تحقیقاتی است. این مرکز 100 میلیون دلاری شامل دو قسمت است که به وسیله یک محوطه با هم در ارتباطند.

مطلب پیشنهادی : بازسازی کلینیک دردآسا در تهران با کاناپه های چند منظوره

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی اطفال : 

کلینیک DENTESTET 4 KIDS Sibiu یکی از زیباترین کلینیک‌های دندانپزشکی کودکان توسط معمار رومانیانی Hamid Nicola Katrib در رومانی طراحی و ساخته شده است.

مطلب پیشنهادی : 7 بیمارستان کودکان که شبیه سرزمین عجایب است

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

ویژگی منحصر به فرد این کلینیک وجود رنگ‌های پاستلی و جسارت معمار در استفاده از رنگ‌های مختلف است. این معمار هدفش پرت کردن حواس کودکان از فضای ترسناک دندان پزشکی بوده و به همین دلیل به گفته‌ خودش با استفاده از همه‌ی المان‌ها طبیعت و باغ وحش و بسیاری از المان‌های مورد علاقه‌ کودکان  یک سرزمین عجایب برایشان خلق کرده است.

مطلب پیشنهادی : فضای رنگی و شاد در طراحی بیمارستان کودکان تهران

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

جالب است که او به جزییات توجه زیادی کرده و اتاق معاینه را با استفاده از کف پازلی، ستون‌های مداد رنگی و مانیتوری در مقابل صندلیشان که در حال پخش کارتون است طراحی کرده؛ هدف او از این سبک طراحی به کار گرفتن قوه‌ی تخیل وکودکان است تا در دنیای خود غرق شوند و اصلا فراموش کنند برای چه به آنجا آمده‌اند.

مطلب پیشنهادی: 4 بیمارستان کودک با طراحی داخلی خلاقانه

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

طراحی داخلی مرکز توان بخشی Shirley Ryan

در شیکاگو اولین مقصد کودکان و بزرگسالانی است که با شرایط بسیار پیچیده مانند بیماران مغزی، صدمات نخاعی، بیماران سرطانی و بیماران دچار نقص عضو به آن مراجعه می کنند. 

دید کارفرما در این پروژه تغییرشکل آینده این مرکز توانبخشی بوده و این که چگونه کشفیات متخصصان می تواند به کار گرفته شود تا توانایی انسان را افزایش دهد. طراحی این بنا انعکاس دهنده این نگاه در داخل و خارج بنا می باشد.

مطلب پیشنهادی : بیمارستان پارس با طراحی داخلی بی نظیر در رشت!

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

تجربه بیمار نیز نکات فراوانی را شامل شده و از لحظه ورود بیمار تا اتاق بیماران را در بر می گیرد که این تجربات به نوعی در طراحی لحاظ اند. از درهای بسیار بزرگ راهروها گرفته تا کنج های منحنی شکل برای دید و حرکت بهتر تا فضاهای بهینه سازی شده که رفاه بیشتر را در پی دارند. گرافیک های محیطی در این فضا ایجاد انگیزه می کنند و راهنماهای مسیر نیز تجربه بیمار را بهبود می بخشند. بهره گیری از نور طبیعی نیز در این فضا به حداکثر ممکن رسیده و طراحی منظره و فضای سبز دسترسی به باغچه ها را برای تغییر حال و هوای بیماران فراهم کرده است. راهروهای شرقی و غربی دید خوبی داشته و به بیمار و ملاقات کنندگان زمانی را برای دورشدن از مراحل درمان ارائه می دهد. در این طرح از هر فرصتی برای استفاده از دید به شهر شیکاگو و دریاچه میشیگان بهره برداری شده است.

مطلب پیشنهادی : طراحی بیمارستانی شبیه به یک کشتی غول آسا

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

طراحی داخلی کلینیک توانبخشی آبدرمانی Termalija :

یکی از بزرگ ترین مراکز درمانی برای خانواده ها می باشد، و جزء آخرین پروژه های گروه معماری Enota در 15 سال اخیر محسوب می شود. این مرکز توابخشی در راستای تکمیل یک فضای کلاسیک به عنوان اسپا بوده که در سال 1980 به عنوان حوضچه های آب گرم مورد استفاده قرار میگرفته است. این تحول معماری منجر به خلق ماهیتی تدریجی با هویتی درمانی گشته که پاسخگوی نیازهای مردم شهر پودسترک اسلوونی باشد. 

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

توسعه معمول چنین مجتمع هایی موجب می شود پروژه هایی که به آرامی فضا را پر می کنند، منشأ اصلی خود را ریشه سایت و طراحی دور کنند. در طراحی و بازسازی مرکز توانبخشی آبدرمانی Termalija رویکرد نسبتا متفاوتی پیش گرفته شده است. کلیت مجموعه به صورت یک فضای واحد و هر ساختمان به عنوان یک حجم جدا سعی داشته وضعیت شهر را بهبود ببخشد. فرم مرکز توانبخشی همپوشانی بصری مناسبی با خانه های مسکونی شهر دارد، به گونه ای که فروتنانه خود را با طبیعت پیوند زده و در عین حال دیدگاه های یک مجموعه مدرن و پیشرفته را به نمایش می گذارد. 

مطلب پیشنهادی : 10 بیمارستان با معماری و طراحی داخلی خیره کننده

[[nid:1539252965]]

تجهیزات جدید مرکز در ساختمان روباز زمستانه سابق مجموعه تعبیه شده است. قرار بود تا محدوده ای به عنوان فضای باز تابستانه برای مرکز لحاظ شود، اما به دلیل محدودیت های فضایی و اقلیم سرد منطقه، این مورد لغو شد. دلیل لغو فضای روباز مشکلاتی بود که مراجعه کنندگان نسبت به تجهیزات حرارتی فضای روباز عنوان کرده بودند. در حالی که ساختمان مجموعه قدیمی نتیجه خواسته های سرمایه گذار بود، این پروژه به طور کامل توسط تیم معماری و خواسته های آن ها طراحی شده است.

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

حجم ضروری فضاها، بخصوص مناطقی که استخر و سطوح آب موجود می باشد، نیازمند یک ساختار بزرگتر بود که نمی توانست به راحتی بر روی سطوح زمین متصل شود. ارجاع ساختمان نسبت به شهر و منظره اطراف، دلیل منطقی برای قراردادن فضای اصلی ساختمان زیر سطح تپه های سایت بود تا مقیاس و شکل ساختاری پروژه نسبت به بافت بومی اطراف همپوشانی شود. ساختار خوب سقف تیم طراحی را قادر به حل موضوع مهم دیگری وا داشته است. هندسه به ظاهر پیچیده، قدرت استاتیک سقف را افزایش داده، به طوری که تمام فضای استخر و سالن اسپا را بدون ستون پشتیبانی می کند. 

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

به این طریق سقف جدید به صورت شناور بالای فضاهای آبدرمانی با المانی مفهومی شناور شده، و در عین حال یک هارمونی منطقی با بافت بومی شهر برقرار می کند. به دلیل فقدان فضاهای باز برای فصول گرم، لازم بود تا راه حل هایی برای استفاده از محدوده سرپوشیده زمستان تعبیه شود تا به عنوان فضای باز تابستانی مورد استفاده قرار گیرد. پنجره های متعدد سقفی که قابلیت باز و بسته شدن دارند، یک راه حل ساده و محدود به شمار می رود تا بخشی از نور و اقلیم تابستانه را در مرکز فراهم کنند. 

مطلب پیشنهادی : طراحی دندان پزشکی خاص و مقرون به صرفه در زعفرانیه

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

طراحی داخلی داروخانه waterform  در تایوان:

طراحی داروخانه waterform  در کشور تایوان کلیشه‌های داروسازی بالینی را با دکوراسیون داخلی الهام گرفته از هوا را از بین می برد.

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

مصالح استفاده شده در دکوراسیون داخلی این داروخانه شامل: فضای سبز، قفسه‌های شیشه‌ای و جزییاتی از مس است که برای مبارزه با شهرت بالینی داروخانه‌ها طراحی شده است.

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون داروخانه، 20 طراحی داخلی شگفت انگیز در دنیا

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

فضای 120متر مربعی در تایچونگ تایوان دارای یک میز آزمایشگاه مرکزیست که برای از بین بردن پیشخوان سنتی و ترغیب تعامل میان مشتری و داروسازان است. این میز از چوب درخت صدساله ساخته شده و روی آن از شیشه‌ای که داخلش خزه و گیاه در حال رشد است که البته صندلی‌های انتظار هم از همان درخت‌ها هستند.

مطلب پیشنهادی : طراحی داروخانه مدرن نوید در زمین کم عرض پیروزی!

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

رنگ قالب این فضا ترکیبی از رنگ‌های گرم و خنثی‌‌ست.

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

نکته جالب اینکه برروی قفسه‌های رنگی شیشه داروهای قدیمی قرار دارند که حاکی از تلاش طراح برای بیشتر سنتی جلوه کردن فضای داروخانه و پوشش دیوار صلب پشت قفسه‌ها است.

طراحی داخلی کلینیک زیبایی

طراحی استودیو DArch برای دکتر وازیلیوس(Vassilios Papageorgiou ) : ساختمان قدیمی ‌1912  جزیره‌ی رودس یونان دوباره جانی تازه گرفت و تبدیل به مطب جراحی پلاستیک شد. ولی نکته قابل توجه حفظ سبک معماری سنتی و تاریخی فضا، با استفاده از وسایل و فرم جدید است.

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

[[nid:1539252965]]

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

صبا اکبری
روز پزشک
صبا اکبری

مسلما بررسی نمونه های امروزی فضاهای درمانی از بیمارستان گرفته تا کلینیک یا حتی مطب کوچک یک پزشک، سطح کیفی و اجرایی معماری و معماری داخلی ما را افزایش می دهد. شاید اگر پزشکان به این امر توجه بیش تری داشته باشند که فضای کلینیک و مطب شان تا چه اندازه بر روی کاهش استرس ها و تنش های بیمارانشان تاثیرگذار است، نگاه جدی تر به طراحی داخلی و دکوراسیون این فضاها می اندازند. 

در ادامه بخوانید :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه