Chidaneh.com placeholder image

پنل مشبک دکوراتیو؛ چه کاربردهایی داره؟

به قلم: سمانه زارعی

این روزها مصالح بسیار متنوعی در طراحی دکوراسیون داخلی به کمک طراحان و معماران آمده است. یکی از عناصری که می ­توان در طراحی دکوراسیون داخلی از آن استفاده کرد پنل­ های دکوراتیو هستند که در چندین سال اخیر طرفدار زیادی پیدا کرده است. این پنل­ ها کاربردهای بسار متنوعی دارند و با طرح ­های خاص خود توجه معماران و طراحان را به خود جلب کرده­ است. پنل مشبک دکوراتیو موضوع مطلبی است که امروز در مورد آن صحبت می­ کنیم. این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

 

سرویس خواب بالسا
پنل مشبک دکوراتیو

پنل مشبک دکوراتیو چیست؟

پنل­ های دکوراتیو، پنل­ هایی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می­ شوند. این پنل­ ها بیشتر با کاربرد پوشش دیوار و سقف شناخته شده­ اند ولی کاربردهای زیاد دیگری هم دارند که در ادامه مطلب آنها را خواهید خواند. پنل مشبک دکوراتیو برای طراحی انواع فضاهای داخلی و حتی محوطه ی ساختمان­ های مدرن و یا کلاسیک مورد استفاده قرار می­ گیرد.

 

پنل سه بعدی

پنل مشبک دکوراتیو؛ سه بعدی شو دیدی؟

نوعی از انواع پنل­ ها که در دیوار و سقف کاربرد زیادی دارد و برای داشتن یک خانه لوکس انتخاب بسیار خوبی است. این نوع پنل­ ها طرح­ های مختلف برجسته ­ای دارند و بیشتر برای دیوار پشت تلویزیون، تزیین دیوار پذیرایی و یا بخش ­هایی از اتاق خواب مورد استفاده قرار می­ گیرند. پنل­ های دکوراتیو می­ توانند به صورت سه بعدی طراحی شوند. این نوع پنل کمی طرح ­های برجسته و مشبک دارد. در ادامه با کاربردهای مختلف پنل مشبک دکوراتیو آشنا می ­شویم.

مطلب پیشنهادی: قیمت پنل سه بعدی، دیوارپوش جدید چقدر می­ارزد؟!

 

پنل مشبک دکوراتیو
پنل مشبک در دکوراسیون

انواع پنل مشبک دکوراتیو؛ چه جنسی دارند؟

پنل مشبک دکوراتیو در جنس ­های مختلف و به صورت سنتی و یا با فناوری لیزر قابل طراحی و تولید هستند. با توجه به فضای مدنظر پنل­ های مشبک با جنس­ های مختلف با ضخامت­ مناسب را می­ توان به کار برد. اغلب پنل­ های مشبک قابل شستشو و تمیز شدن هستند. 

پنل مشبک فلزی: 

یکی از انواع پنل­ های بادوام و مقاوم؛ پنل­ های مشبک فلزی هستند که در طرح­ های متنوعی تولید می­ شوند. این ورق­ های فلزی سوراخ­ دار برای نمای ساختمان کاربرد دارند. وزن کم، مقاومت بالا در برابر سایش، تنوع رنگی، سازگاری با محیط­زیست از ویژگی ­های پنل­ های مشبک فلزی است.

 

پنل مشبک پی وی سی (پلاستیکی): 

یکی دیگر از انواع جنس­ پنل مشبک دکوراتیو پی وی سی است. این نوع پنل نگهداری ساده ­ای دارد و بیشتر به عنوان دیوارپوش و سقف استفاده می ­شود. سبکی و دوام بالا، ضدآب بودن، مقاومت در برابر رنگ رفتگی، قیمت مناسب از ویژگی­ های پنل مشبک پی وی سی است.

مطلب پیشنهادی: دیوارپوش PVC، زیبایی دیوار خانه با کمترین قیمت!

 

پنل مشبک ام دی اف: 

پنل دکوراتیو که از جنس ام­ دی اف تهیه می­ شوند به نوعی هنر معرق­ کاری هستند که در آن به جای کار دست از دستگاه سی ان سی برای برش اجزای آن استفاده می ­شود. این نوع پنل­ ها در طرح­ های مدرن و کلاسیک و اسلیمی قابل طراحی هستند. از پنل مشبک دکوراتیو چوبی برای پارتیشن و کابینت و صندلی مشبک استفاده می­ شود.

مطلب پیشنهادی: پارتیشن اداری ام دی اف، با یک تیر چند نشان بزنید!

 

ویژگی های پنل مشبک دکوراتیو

ویژگی­ های پنل مشبک دکوراتیو

امروزه پنل مشبک دکوراتیو اغلب از ام ­دی ­ف و پی ­وی­ سی ساخته می­ شوند. برخی ازویژگی ­های پنل مشبک دکوراتیو که باعث انتخاب آن توسط طراحان می ­شود عبارتند از:

  • امکان ایجاد طرح ­های متنوع و خاص
  • حمل آسان و کم هزینه
  • قابل استفاده در فضای بزرگ و کوچک
  • امکان تعمیر پنل­ ها
  • امکان اجرای ایده ­های خاص دکوراسیون داخلی

 

کاربرد پنل مشبک

کاربرد پنل مشبک دکوراتیو، از دکوراسیون تا نمای ساختمان!

شاید اسم پنل دکوراتیو برای دیوار و سقف به کار رفته باشد. ولی کاربردهای بسیار بیشتری برای آن م­ی توان در نظر گرفت. کافی است با کمی خلاقیت ایده ­پردازی کنید. در ادامه مطلب با کاربرد پنل مشبک دکوراتیو در فضاهای مختلف آشنا می ­شویم:

  • پنل مشبک در طراحی دکوراسیون داخلی
  • پنل مشبک در طراحی محوطه
  • پنل مشبک در طراحی نمای ساختمان

 

سرزمین چوب
پنل دکوراتیو
سرزمین چوب

پنل مشبک دکوراتیو در طراحی دکوراسیون داخلی

 

دیوار:

 اگر به دنبال تزیین بخش­ هایی از دیوار منزل هستید پنل مشبک دکوراتیو می ­تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. یکی از رایج ­ترین کاربردهای پنل مشبک دکوراتیو، برای دیوار پشت تلویزیون است و یا دیوار پشت کاناپه­ ی در نشیمن و یا پذیرایی می­ تواند با پنل مشبک دکوراتیو تزیین شود.

مطلب پیشنهادی: پنل­ های سه بعدی، دیوار هم مدرن می ­شود!

 

پنل مشبک دکوراتیو در سقف

سقف کاذب: 

در طراحی سقف کناف از تزیینات مختلفی استفاده می ­شود. به جای صفحات سقف کناف برای زیبایی بیشتر می­توان از پنل­ های مشبک دکوراتیو استفاده کرد. پنل­ هایی که برای سقف کاذب استفاده می­ شود علاوه بر زیبایی، باعث پوشاندن تجهیزات و تاسیساتی که از پشت سقف عبور می­کنند، می ­شود.

مطلب پیشنهادی: سقف کناف، جدیدترین مدل­ ها برای خانه ­های ایرانی!

 

پنل مشبک دکوراتیو در پارتیشن

پارتیشن:

 اگر می­ خواهید دو بخش از فضای خانه را از هم جدا کنید استفاده از پارتیشن به دلیل اینکه قابل جابه­ جایی است فکر خوبی به نظر می­ رسد. انواع مختلفی از پارتیشن ­ها در بازار وجود دارد. پارتیشن چوبی از جذاب­ ترین جداکننده­ ها در دکوراسیون داخلی محسوب می­ شود. انواعی از پنل­ های مشبک دکوراتیو به عنوان پاراوان به کار می­روند؛ با قرار دادن یک یا تعدادی از این پنل­ ها یک جداکننده مناسب با فضا خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: پارتیشن ­های دکوراتیو برای تفکیک فضاهای داخلی منزل

 

پنل دکوراتیو در اتاق خواب

هدبورد تختخواب:

 یکی از جذابیت­ های اتاق خواب، مدل هدبوردی است که برای تختخواب استفاده می­ شود. با توجه به سبک دکور اتاق خواب و سلیه خود می­ توانید از چندین پنل مشبک دکوراتیو برای پوشاندن بالای تخت استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون اتاق خواب مینیمال، این سادگی خسته کننده نیست!

 

اتاق کودک:

پنل­ های مشبک دکوراتیو تنها برای پذیرایی و یا اتاق خواب به کار نمی­ روند. شما می­ توانید از این پنل­ ها در اتاق کودک نیز استفاده کنید. با توجه به تم اتاق کودک تان، طرح متناسب با دکوراسیون و با رنگ مناسب به کار ببرید.

مطلب پیشنهادی: طرح کاغذ دیواری اتاق کودک، اینجا دنیای رویاست!

 

دکوری پنل
پنل دکوراتیو
دکوری پنل

راه پله:

امروزه ایده ­های بسیار متنوعی برای دیواره راه پله وجود دارد. در گذشته اغلب از نرده برای اطراف راه پله استفاده می­ شد. استفاده از نرده کابلی، جان پناه شیشه­ ای و پنل ­های دکوراتیو ایده­ های نسبتا نویی هستند که برای طراحی راه ­پله مورد توجه قرار گرفته ­اند. مخصوصا برای راه ­پله ­هایی که در گوشه ­ای از خانه قرار دارند و ممکن است نورگیری خوبی نداشته باشند پنل مشبک دکوراتیو می ­تواند فکر خوبی باشد.

 

آینه ­های دکوری:

آینه ها یکی از اجزای اصلی دکوراسیون هر منزلی هستند. برای تزیینات آینه­ و حاشیه آن می ­توانید از پنل مشبک دکوراتیو استفاده کنید. این نوع تزیینات یادآوری از گره­ چینی­ های ایرانی است که در قاب آینه ها دیده ­ایم که به عنوان صنایع دستی ساخته می ­شوند.

مطلب پیشنهادی: آینه کاری مدرن برای دکوراسیون منزل دلباز و روشن

 

استفاده از پنل دکوراتیو در محوطه سازی

کاربرد پنل مشبک دکوراتیو در طراحی محوطه

شاید باورش کمی سخت باشد ولی پنل­های مشبک دکوراتیو را می ­توان در طراحی محوطه­ های شیک و جذاب استفاده کرد. برخی از کاربردهای پنل مشبک در محوطه­ سازی:

  • طراحی تراس و بالکن
  • ایجاد فضای دنج در محوطه

 

پنل دکوراتیو در تراس و بالکن

تراس و بالکن:

از این پنل­ ها برای زیبایی تراس یا بالکن هم می­ توانید بهره بگیرید. به طور مثال اگر می ­خواهید دید از اطراف ساختمان به تراس شما کم شود پنل­ های مشبک می­ توانند جلوی بخشی از دید را بگیرند و در عین حال جلوی ورود نور را نمی­ گیرد.

مطلب پیشنهادی: پوشاندن دید تراس، 8 راه حل نجات دهنده!

 

پارتیشن در محوطه با پنل دکوراتیو

پارتیشن برای ایجاد فضای خصوصی ­تر:

اگر می­ خواهید در محوطه­ سازی ساختمان و یا ویلای خود یک فضای کمی دنج ­تر برای نشستن دورهمی خانوادگی و دوستانه داشته باشید؛ می­ توانید از پارتیشن­ هایی که از پنل مشبک دکوراتیو ساخته شده­ اند استفاده کنید. برای انتخاب پنل به آب و هوای منطقه توجه کنید تا در فضای باز ماندگاری بالایی داشته باشد.

 

کاربرد پنل در نمای ساختمان

پنل مشبک دکوراتیو در نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان­ های جذاب و خاص؛ پنل مشبک دکوراتیو یکی از عناصری است که به شما کمک می­ کند. یک سطح نیمه نفوذ­پذیر که برای ساختمان­ های مدرن و خاص مناسب است. با توجه به اقلیم منطقه باید از پنل­ های با جنس مناسب استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: اجرای نمای ساختمان، کلاسیک یا مدرن؟

 

قیمت پنل دکوراتیو

قیمت پنل مشبک دکوراتیو

همانطور که در بخش­های قبلی اشاره کردیم؛ جنس پنل­ های مشبک دکوراتیو متفاوت است. در نتیجه با توجه به کاربردشان قیمت مختلفی خواهد داشت. عوامل موثر در قیمت پنل مشبک دکوراتیو عبارتند از:

  • ابعاد و اندازه پنل مشبک
  • جنس پنل
  • پیچیدگی طرح های به کار رفته و یا سفارشی بودن طرح
  • سه بعدی یا فلت بودن
  • ضخامت صفحات

 

کلام آخر:

با کاربردهای مختلف پنل مشبک دکوراتیو آشنا شدیم. شرکت­ های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند که می ­توانند شما را برای اجرای طرح­ های دکوراسیون داخلی و یا تهیه پنل­ های مشبک برای اهداف مختلف همراهی کنند. 

اهالی فن چیدانه در زمینه انواع دیوار پوش و پنل دکوراتیو

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه