Chidaneh.com placeholder image

ترفندهایی برای نوسازی و مدرن‌سازی وسایل چوبی + عکس

به قلم: تحریریه چیدانه

در خانه همه ما وسایلی پیدا می‌شود که یک روزی به کارمان می‌آمدند اما پس از مستعمل و فرسوده شدن دلمان نیامده است از آن‌ها دل بکنیم و دورشان بیندازیم به خیال این که یک روزی ممکن است دوباره مورد استفاده قرار بگیرند، اما آن روز هیچوقت فرا نرسیده و حالا یک گوشه از انباری خانه خاک می‌خورند و فقط فضایمان را اشغال کرده‌اند. لوازم چوبی اگر پوک و موریانه‌زده نشده باشند می‌توانند دوباره و دوباره ترمیم شوند و مثل روز اول ظاهری نو و زیبا پیدا کنند. پس بیایید به سراغ لوازم قدیمی برویم و این بار با دیدی بازتر و خلاقانه‌تر به آن‌ها نگاه کنیم. در این مقاله از چیدانه به کمک تیم رئا گالری چند ایده کاربردی در جهت نوسازی و مدرن‌سازی وسایل چوبی را عنوان می‌کنیم. اگر شما هم ترجیح می‌دهید که به جای هزینه کردن اضافی از لوازم قدیمی خود به طور بهینه استفاده کنید این مطلب مخصوص شماست.

رئاگالری
ساخت و بازسازی کنسول چوبی کلاسیک
diamondرئاگالری

چوب و هنر

چرا نوسازی؟ …

شاید از خودتان بپرسید که چرا باید به جای خریدن وسایل نو و جدید خودمان را به دردسرهای تعمیر و بازسازی لوازم قدیمی بیندازیم؟ چند دلیل مهم برای این کار وجود دارد که بد نیست در همین ابتدای مطلب آن را بدانید:

مقرون به صرفه بودن!

دلیل اول همان دغدغه تکراری است: مسائل مالی! چرا وقتی لوازم قدیمی ما هنوز کارایی دارند و می‌توانند با کمی تغییرات سالیان سال عمر کنند باید بابت خریدن وسایل جدید هزینه‌های گزاف بپردازیم؟ بخصوص این روزها که بازار لوازم خانگی اصلا ثبات ندارد و قیمت‌ها هرروز بالاتر می‌رود خیلی از ما ترجیح می‌دهیم خیلی به جیبمان فشار نیاوریم و در عوض از وسایل قدیمی خود به صورت بهینه استفاده کنیم. 

ابتکار و خلاقیت

بازسازی وسایل قدیمی همیشه هم به دلیل گران بودن لوازم خانگی یا نو کردن وسایل کهنه نیست، برخی افراد ذاتا عاشق این هستند که قطعات فرسوده را از سمساری‌ها و دست دوم فروشی‌ها بخرند و به خانه بیاورند، با انواع و اقسام ایده‌ها و خلاقیت‌های جالب رنگ و روی متفاوتی به آن‌ها ببخشند و در نهایت به صنایع دستی که خودشان سازنده‌اش بوده‌اند افتخار کنند. به عنوان مثال می‌توانید یک صندلی اسقاطی و رنگ و رو رفته را با قیمت ارزان از سمساری محله بخرید، سپس با رنگ‌کاری و پولیش کردن، آن را به یک صندلی جدید و مدرن تبدیل کنید. در این صورت به طرزی باورنکردنی خواهید دید که یک صندلی ساده که رنگ به رخسار ندارد به چه عروس شیک و باکلاسی تبدیل خواهد شد.

رئاگالری
ساخت و بازسازی کنسول چوبی کلاسیک
diamondرئاگالری

سفارشی کردن وسایل چوبی

تجربه نشان می‌دهد افرادی که اجزای دکوراسیون خود را با دقت و ظرافت زیاد انتخاب می‌کنند و اصطلاحا سخت‌پسند و وسواسی هستند ترجیح می‌دهند وسایلشان را به یک سازنده سفارش بدهند، زیرا بسیاری از لوازم چوبی دلخواه آن‌ها در بازار پیدا نمی‌شود و اقلام موجود در فروشگاه‌های لوازم منزل با ایده‌های ذهنی آن‌ها اختلاف زیادی دارد. نوسازی و مدرن‌سازی وسایل چوبی برای این دسته از افراد هم پیشنهاد خوبی است. اگر شما هم جزو این افراد هستید می‌توانید تصورات و ایده‌های خود را بر روی یک قطعه کهنه و از کار افتاده پیاده کنید و یا وسایل قدیمی خود را به یک تعمیرکار معتبر بسپارید و آن طرحی را که دوست دارید تحویل بگیرید برای او توضیح بدهید. مطمئن باشید که با این کار هم به دکوراسیون رویایی‌تان نزدیک می‌شوید و هم هربار که چشمتان به آن وسیله می‌افتد از دیدنش لذت بسیاری خواهید برد. دیگران هم مسلما از شما می‌پرسند که این وسیله متفاوت را از کجا خریده‌اید؟ بنابراین با این کار دکوراسیون انحصاری و مخصوص خودتان را خواهید داشت.

این نکته را فراموش نکنید: بازسازی وسایل چوبی قدیمی یک حرکت ظریف و هنری است، ذوق و سلیقه خاصی می‌طلبد و کار افراد راحت‌طلب نیست، هم زمان و حوصله می‌خواهد هم مهارت و خلاقیت! اگر خودتان وقت و انرژی این کار را ندارید و ترجیح می‌دهید که افراد متخصص به جای شما دست به کار شوند و به ترمیم و بازسازی لوازمتان بپردازند بهتر است به یک کارگاه معتبر و مطمئن مراجعه کنید.

رئاگالری
خاص‌ترین بوفه و ویترین‌ها
diamondرئاگالری

نوسازی و مدرن‌سازی وسایل چوبی را چگونه انجام بدهیم؟

هر وسیله‌ای تغییرات خاص خودش را می‌طلبد. نسخه‌ای که برای نوسازی یک دراور چوبی می‌پیچید لزوما بر روی یک صندلی چوبی کهنه جواب نمی‌دهد. ممکن است بوفه قدیمی شما فقط نیاز به یک پولیش‌کاری ساده داشته باشد تا بتواند به دکوراسیون برگردد، اما میز مطالعه‌ای که در انباری نگه داشته‌اید مصدوم‌تر از این حرفها باشد که با یک تغییر ساده سرحال و قابل استفاده بشود! پس در ابتدا باید میزان آسیب و مشکلات قطعه موردنظر را ارزیابی کرده و سپس به نوسازی و مدرن‌سازی آن اقدام کنید. 

نوسازی و مدرن‌سازی وسایل چوبی کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست، کافی است کمی خلاقیت به خرج بدهید و ایده‌پرداز باشید. قبل از اینکه بخواهید برای تبدیل وسایل قدیمی به جدید اقدام خاصی انجام بدهید سعی کنید چند قدم از آن فاصله بگیرید و ظاهر وسیله را بسنجید. دوست دارید چه تغییراتی در آن ایجاد کنید؟ شکل و قیافه نهایی آن را در ذهنتان تصور کنید و سپس دست به کار شوید. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که لوازم چوبی قدیمی ممکن است آسیب دیده باشند و برای ترمیم و نوسازی آن‌ها دقت و ظرافت زیادی لازم باشد. در این صورت بهتر است کار را به کاردان بسپارید و اجازه بدهید افراد متخصص لوازمتان را بازسازی کنند.

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

نوسازی و مدرن‌سازی بوفه و ویترین

کلاسیک‌پسندها حتما در دکوراسیون خود یک بوفه، کنسول یا ویترین چوبی قرار می‌دهند. این مدل وسایل از قدیم‌الایام در خانه مادربزرگهایمان پیدا می‌شد و معمولا هم میزبان ظرف و ظروف قدیمی یا دکوراتیوهای آنتیک زمان خودش بود. اما این روزها مدل‌های مدرن‌تری از این لوازم به بازار آمده‌اند تا همه سلایق را راضی نگه دارند و به چیدمان مدرن‌پسندها هم رنگ و لعاب بدهند. مثلا به جای این که بدنه و پیکره کنسول‌ها منبت‌کاری‌شده و تراش‌خورده باشد با ظاهر ساده‌تر و کم‌جزئیات‌تری ساخته شده است و یا دستگیره‌های آن دیگر با نقش و نگاره‌های پیچیده و طرح‌های سنتی ارائه نمی‌شود، بلکه نمایی کاملا ساده و یکدست دارند. به همین خاطر متخصصان این زمینه برای نوسازی و مدرن‌سازی وسایل چوبی ابتدا باید به تفاوت سبک‌ها آشنا باشند تا بتوانند ظاهر جدید و قابل قبولی به لوازم کهنه ببخشند. مثلا در مطلب تعمیر دراور کهنه می‌توانید مراحل بازسازی یک دراور فرسوده و از کارافتاده با دستگیره‌هایی از عهد بوق را ببینید که چطور از یک وسیله قدیمی و ناامیدکننده تبدیل می‌شود به نقطه کانونی یک دکوراسیون.

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

نوسازی و مدرن‌سازی مبلمان چوبی

خیلی از آدم‌های اقتصادی که روحیه‌شان با ولخرجی سازگار نیست ترجیح می‌دهند به جای خریدن یک دست مبلمان جدید به ترمیم و بازسازی مبلمان قدیمی خانه روی بیاورند. این یک کار مقرون به صرفه است، خصوصا در این بلبشوی بازار مبلمان که قیمت‌ها روز به روز بالاتر می‌رود و ممکن است جیب خریدار نتواند پاسخگوی نیازهایش باشد نوسازی و بازسازی وسایل قدیمی گزینه‌ای عالی به نظر می‌آید. البته اگر متخصصانه و حساب و کتاب‌شده انجام شود.

اگر یک دست کامل از مبلمان قدیمی در خانه دارید که بعضی از آن‌ها صدمه دیده‌اند و قابل نوسازی نیستند اصلا نگران نباشید. می‌توانید قطعات مختلف مبلمان را در خانه پراکنده کنید و از هرکدام از کاناپه‌ها وصندلی‌ها به شکلی متفاوت استفاده کنید. این یک ترفند مهم در طراحی دکوراسیون داخلی است، به این صورت که هرکدام از قطعات را با توجه به سبک و مدل دکوراسیون در بخش‌های مختلف خانه بازسازی می‌کنید. به عنوان مثال اگر در کنار کتابخانه خود به یک صندلی تکی نیاز دارید تا یک فضای دنج و راحت برای مطالعه فراهم کنید یکی از صندلی‌ها را به این قسمت اختصاص بدهید. مبلمان تکی در اتاق خواب، اتاق نشیمن و تراس خانه هم کاربرد زیادی دارد. با این حساب می‌توانید هرکدام از قطعات را در مدل دلخواهتان رنگ‌آمیزی کنید و یا برای هماهنگی بیشتر صندلی‌ها با فضای خانه پارچه رومبلی آن‌ها را تغییر بدهید.

رئاگالری
ساخت و بازسازی کنسول چوبی کلاسیک
diamondرئاگالری

نوسازی و مدرن‌سازی میز چوبی

اگر مانند نگارنده سن و سالی از شما گذشته باشد حتما میزهای مطالعه بزرگ و حجیم قدیمی را یادتان می‌آید که در اتاق خواب اکثر خانه‌هایی که محصل داشتند یکی از آن‌ها وجود داشت. اما با مد شدن میزهای ساده‌تر و کوچکتر این میزهای بزرگ اوراق شده و از چرخه دکوراسیون خارج شدند. شاید همین تجربه را درمورد میزهای ناهارخوری و جلومبلی هم داشته باشید. اگر شانس بیاورید و لوازم چوبی شما هنوز سالم باشد می‌توانید با کمی فانتزی‌بازی و خلاقیت دوباره از میزهایتان کار بکشید و آن‌ها را به چیدمان خانه برگردانید.

بسته به این که خانه را با چه سبک و مدلی دکور کرده‌اید می‌توانید بدنه و کشوهای میز را رنگ‌آمیزی کنید. گاهی اوقات نقاشی یک طرح یا الگوی جالب بر روی میز می‌تواند ظاهر آن را زیر و رو کند. اگر دوست ندارد میزتان رنگ شود یک راه کاربردی دیگر هم پیش پایتان دارید: دکوپاژ کردن وسایل کهنه! یعنی می‌توانید سطح میز را به چسب مخصوص آغشته کنید و سپس با چسباندن کاغذهای طرحدار، تکه‌های روزنامه، شیشه‌های رنگی، ورق‌های باطله، قطعه‌های موزاییک یا هرچیز دیگری که به نظرتان جذاب است ظاهر خاص و منحصربفردی به میزتان ببخشید. 

البته همه چیز فقط رنگ کردن و نقاشی میز نیست، گاهی اوقات لازم است برای نوسازی و مدرن‌سازی وسیله چوبی تغییراتی در فیزیک و ظاهر آن ایجاد کنید. مثلا اگر روی میزتان خط و خش افتاده و چوب آن فرسوده شده است باید به راهکارهای پرداخت سطحی چوب مراجعه کرده و با سنباده و ابزارآلات مناسب یک سطح صاف و یکدست ایجاد کنید. اگر از ایده‌پردازی و کارهای عجیب و غریب خوشتان می‌آید می‌توانید با اره به جان میز بیفتید و با حذف کردن بخش‌های اضافی میزتان را به یک وسیله شکیل و کاربردی تبدیل کنید. البته اگر در این زمینه متبحر نیستید و ترجیح می‌دهید به یک میز قدیمی و شکننده دست نزنید بهتر است طرح دلخواهتان را برای یک متخصص توضیح بدهید تا کار دکوپاژ و نقاشی میزتان را بر عهده بگیرد.

رئاگالری
ساخت و بازسازی کنسول چوبی کلاسیک
diamondرئاگالری

جمع‌بندی پایانی …

همیشه بهترین راه برای خلاص شدن از شر لوازم کهنه و قدیمی دور ریختن آن‌ها نیست. گاهی اوقات می‌شود با چند تغییر کوچک و جزئی یک وسیله اسقاطی را به یک عضو مهم و زیبا در دکوراسیون تبدیل کرد. در این مقاله درمورد نوسازی و مدرن‌سازی وسایل چوبی صحبت کردیم، حرکتی که چند وقتی است حسابی روی بورس آمده و بسیاری از افراد به جای هزینه کردن و خریدن لوازم چوبی جدید به بازسازی و نونوار کردن وسایل قدیمی خود رو آورده‌اند. البته باید این را بدانید که لوازم کهنه و فرسوده ممکن است بسیار شکننده و آسیب‌پذیر باشند و تعمیر آن‌ها کار هرکسی نیست. بنابراین بهتر است برای این کار به افراد متخصص و باتجربه در این حوزه مراجعه کنید. 

گروه رئا گالری با اعتقاد بر این که “هیچ چیز نباید از چرخه‌ی زندگی خارج شود، بلکه با هنری دیگر می‌توان آن را به چرخه‌ی زندگی برگرداند" یکی از پیشگامان ترمیم و بازسازی وسایل چوبی هستند. شما نیز می‌توانید با مراجعه به صفحه رئا گالری و دیدن نمونه کارهای موجود از متخصصان این مجموعه کمک بگیرید.

 

 

اگر این مطلب برایتان مفید بود می‌توانید مقالات بازسازی مبلمان قدیمی و از بین بردن خراشیدگی مبلمان چوبی را هم بخوانید.

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه