Chidaneh.com placeholder image

ترفندهای ساده برای تمیز کردن حمام

به قلم: سمانه زارعی

تمیزی خانه برای همه ما اهمیت بسیاری دارد و بخشی از هنر خانه ­داری را نشان می­ دهد. اما بعضی از فضاها مانند حمام و سرویس بهداشتی از قسمت­ هایی هستند که افراد روی نظافت آنها حساسیت بیشتری دارند؛ زیرا در معرض رطوبت بیشتری قرار دارند و استفاده زیادی از آنها می ­شود در نتیجه محل رشد باکتری­ ها هستند. راه­ های زیادی برای تمیز کردن حمام وجود دارد، در این مطلب از چیدانه ترفندهای ساده برای تمیز کردن حمام را بیان کرده ­ایم. اگر به دنبال راهکارهایی برای نظافت حمام و سرویس بهداشتی هستید این مطلب را بخوانید. 

 

سرویس خواب بالسا
وسایل تمیز کردن حمام

وسایل تمیز کردن حمام 

چه وسایلی برای تمیز کردن حمام لازم داریم؟

قبل از هر اقدامی لازم است وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن حمام را بررسی کنیم. بخش ­های مختلف حمام با وسایل متفاوتی شسته می­ شوند، که این وسیل در اغلب خانه ­ها به راحتی پیدا می ­شوند. برخی از وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی عبارتند از:

  • مواد شوینده
  • تی
  • دستکش
  • برس توالت شوی
  • دستمال

 

شوینده های تمیز کردن حمام

شوینده های تمیز کردن حمام

شوینده­ هایی برای تمیز کردن حمام

برای نظافت سرویس بهداشتی و حمام می ­توانید از دو نوع مواد طبیعی (شوینده­ های خانگی) و یا شوینده­ های شیمیایی استفاده کنید. اگر از افرادی هستید که به فکر سلامت خودتان و همینطور محیط زیست هستید می ­دانید که مواد شوینده خانگی؛ نسبت به مواد شیمیایی و صنعتی سالم­ تر هستند. ولی سرعت پاک کنندگی مواد شیمیایی بالاتر از مواد طبیعی است. در ادامه برخی از مواد شوینده طبیعی و شیمیایی را معرفی کرده ­ایم:

مواد طبیعی برای تمیز کردن حمام:

  • چای سیاه: برای تمیز کردن آینه
  • سرکه: برای شستن سردوش
  • آبلیمو: جهت از بین بردن لکه رسوب آب روی شیرآلات
  • جوش شیرین: برای شستن روشویی، کاسه توالت و وان حمام
  •  سرکه سفید و جوش شیرین: درب سرویس بهداشتی
  • نمک و آبلیمو: از بین بردن زنگ زدگی شیرآلات

شوینده­ های شیمیایی برای تمیز کردن حمام:

  • وایتکس
  • چند منظوره
  • جرمگیر
  • شیشه شوی

 

ترفندهای تمیز کردن حمام

ترفندهای تمیز کردن حمام

8 ترفند برای تمیز کردن بخش­ های مختلف حمام 

حمام و سرویس بهداشتی بخش ­های مختلفی دارد که بهتر است هر بخش را به شیوه ­ی صحیح خود تمیز کنید. به طور مثال تمیز کردن آینه ­ی حمام، شوینده و روش خاص خود را دارد و با تمیز کردن کاشی ­ها متفاوت است. دستکش ­هایتان را بپوشید و دست به کار شوید.

در ادامه ترفندهای تمیز کردن قسمت­ های مختلف را بیان کرده­ ایم؛

  1. کف و دیوار حمام
  2. وان حمام
  3. کاشی­های حمام و سرویس بهداشتی
  4. هواکش و تهویه حمام
  5. شیرآلات حمام
  6. آینه حمام و سرویس بهداشتی
  7. پرده حمام
  8. تمیز کردن و رفع گرفتگی چاه حمام

 

تمیز کردن کف و دیوار حمام

تمیز کردن کف و دیوار حمام

1.تمیز کردن کف و دیوار حمام

اولین قسمت از حمام که شروع به تمیز کردن آن می ­کنید کف و دیوار حمام است. بهتر است اول سطح کف و دیوارهای حمام یا سرویس را خیس کنید. شوینده ­ای که در نظر گرفته­ اید را روی سطح کف و دیوار بپاشید. اگر شوینده به صورت مایع است؛ می توانید داخل یک ظرف اسپری بریزید و آن را روی کف و دیوار اسپری کنید. حدود پانزده دقیقه بگذارید بماند و در حمام و سرویس را ببندید و خارج شوید. پس از آن با استفاده از فرجه و یا تی زمین شوی به خوبی کف و دیوار را بشویید و بعد از آن با آب بشویید تا شوینده کاملا از سطوح تمیز شود. هنگام شستشو؛ مخصوصا اگر از مواد شیمیایی استفاده می­ کنید تهویه حمام را روشن کنید و در را باز بگذارید؛ زیرا تنفس مستقیم مواد شوینده برای سلامتی خطرناک است.

 

تمیز کردن وان حمام

تمیز کردن وان حمام

2.تمیز کردن وان حمام

برای تمیز کردن وان حمام هم می ­توانید از مواد طبیعی مانند جوش شیرین استفاده کنید و یا مواد شوینده شیمیایی مانند جرمگیر، وایتکس و یا ماده چند منظوره را به کار ببرید. شوینده را روی سطح خیس شده­ی وان حمام بریزید، مطمئن شوید که در همه ­ی قسمت­ ها پخش شده است. بگذارید ده دقیقه بماند. با توجه به میزان آلودگی؛ با استفاده از فرجه و یا دستمال مناسب همه بخش­ های آن را بشویید. و در نهایت با آب شستشو دهید. می ­توانید برای تمیز کردن وان حمام از ترکیب؛ سرکه، الکل و کمی جوش ­شیرین استفاده کنید. با این ماده وان حمام برق می زند.

 

تمیز کردن کاشی های حمام

تمیز کردن کاشی ­های حمام 

3.تمیز کردن کاشی­ های حمام و سرویس بهداشتی

در بخش قبلی در مورد شستشوی کاشی ­های کف و دیوار گفتیم. ولی برخی از آلودگی­ ها در طی سال­ها تشکیل می­ شوند و تمیز کردن آنها سخت­ تر است. مانند رسوبی که به دلیل وجود آب روی کاشی­ ها و شیرآلات ایجاد می ­شود. این نوع رسوب ممکن است با تمیز کردن معمولی و شستن با کف و آب برطرف نشود. برای از بین بردن رسوب آب روی کاشی، می ­توانید از نمک، سرکه و یا جوش شیرین استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: تمیز کردن سرویس بهداشتی، 9روش برای پاکیزگی طولانی­تر!

4. تمیز کردن هواکش و تهویه حمام

هواکش و تهویه حمام یکی از بخش ­های مهم از این فضاست. برای تمیز کردن تهویه­ی حمام، باید کمی با صبر و حوصله باشید. در ابتدا برق حمام را قطع کنید و سپس قاب سطح تهویه را باز کنید. قاب تهویه را با آب و کف بشویید و خشک کنید. و سپس با استفاده از جاروبرقی گرد و خاک داخل تهویه را بگیرید. با یک پارچه نرم، تیغه­ های تهویه را تمیز کنید و بعد از خشک شدن؛ قاب تهویه را در جای خود ببندید. زمانی که تهویه تمیز باشد، هوادهی بهتر انجام می­شود در نتیجه تهویه هوای حمام و سرویس بهداشتی بهتر انجام می ­شود.

 

تمیز کردن شیرآلات حمام

تمیز کردن شیرآلات حمام

5. تمیز کردن شیرآلات حمام

شیرآلات از جمله بخش­ های مهم حمام و سرویس بهداشتی است که تمیز و براق بودنشان؛ جلوه ­ی خاصی به فضای حمام می­دهد و تمیزی آن را چند برابر می­ کند. شیرآلات علاوه بر ظاهر خود، با عملکرد درست کیفیت حمام کردن را افزایش می ­دهند. برای اینکه آب با فشار کافی از شیر و یا دوش حمام خارج شود؛ نیاز به تمیز کردن دارد. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که آب به صورت منظم و با فشار کافی از دوش خارج نمی­ شود، در این صورت باید رسوبات سر دوش را تمیز کنید. برای رسوب­زدایی سردوش حمام، آن را داخل یک ظرف حاوی سرکه سفید قرار دهید و بگذارید حدود یک ساعت بماند و بعد با مسواک آن را به خوبی بشویید.

 

تمیز کردن آینه حمام

تمیز کردن آینه حمام 

6. تمیز کردن آینه حمام و سرویس بهداشتی

ساده­ ترین انتخاب برای تمیز کردن آینه­ ی حمام و سرویس؛ استفاده از شیشه پاک کن صنعتی است. شیشه پاک کن را روی آینه اسپری کنید و با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز سطح آینه را پاک کنید. همچنین برای تمیز کردن آینه حمام می­ توانید از ترکیب خانگی جوش شیرین و آب اکسیژنه استفاده کنید، این ترکیب را روی آینه اسپری کنید و با اسفنج و یا پارچه سطح آینه را تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی: آینه حمام و دستشویی؛ 20 مدل برای بهترین انتخاب!

 

تمیز کردن پرده حمام

تمیز کردن پرده حمام 

7.تمیز کردن پرده حمام 

ممکن است در حمام و یا سرویس بهداشتی برای جدا کردن فضا و یا دور وان حمام از پرده استفاده کنید. در این صورت باید به فکر تمیز کردن پرده هم باشید. اگر پرده به راحتی جدا می­ شود، می­ توانید آن را با دست و یا ماشین لباسشویی بشویید. ولی اگر نمی ­توانید پرده حمام را در بیاورید، می­ توانید به صورت آویزان آن را بشویید. در این حالت؛ می ­توانید شوینده را روی پرده اسپری کنید و بگذارید پانزده دقیقه بماند.

8.تمیز کردن و رفع گرفتگی چاه حمام

یکی دیگر از مهم­ ترین بخش­ های حمام و سرویس بهداشتی؛ چاه است. با دانستن ترفندهای رفع گرفتگی چاه حمام و تمیز کردن آن، دیگر مشکلی برای عبور آب نخواهید داشت. برای حل این مشکل و تمیز کردن مسیر آب حمام می­ توانید از آب جوش، ترکیب جوش شیرین با نمک و یا جوش شیرین با سرکه استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: چند روش رفع مشکلات لوله کشی ساختمان

 

تمیز کردن حمام

تمیز کردن حمام

چند نکته برای تمیز کردن حمام

هنگام تمیز کردن حمام، این نکته ­ها را فراموش نکنید:

  • ترکیب مواد شیمیایی مختلف کار خطرناکی است، مراقب باشید که مواد شیمیایی مختلف را بدون اطلاع از ترکیبات و واکنش­های آنها مخلوط نکنید.
  • هنگام تمیز کردن حمام، تهویه آن را روشن بگذارید و در صورتی که حمام دارای پنجره است، آن را باز کنید. تنفس مواد شوینده مختلف ممکن است مشکل ساز باشد.
  • هیچگاه برای شستن شیرآلات از وایتکس استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تیره و کدر شدن رنگ آن شود. شوینده های طبیعی بهترین گزینه برای شیرآلات هستند.
  • برای شستن حمام حتما حتما از دستکش استفاده کنید.

برای اینکه همه­ ی نکته ­های تمیز کردم حمام و سرویس بهداشتی را بدانید مطلب رازهایی درباره نظافت حمام و سرویس بهداشتی را بخوانید.

 

کلام آخر:

در این مطلب راجع به ترفندهایی برای تمیز کردن بخش ­های مختلف حمام بیان کردیم. توجه به نظافت حمام و سرویس بهداشتی، باعث می­ شود که زحمت شما در هر بار تمیز کردن کمتر شود. استفاده از شوینده ­های خانگی و یا طبیعی انتخاب سالم­تر و دوستدار محیط­زیست هستند که به سلامت شما هم آسیب نخواهند زد.

مطالب پیشنهادی: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه